Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päihteettömyys - mitä se tarkoittaa? Voiko esimerkiksi käydä yhdellä silloin tällöin vaikka olisi päihteetön

Vierailija
17.10.2022 |

Entä kahvi? Tupakka? Kaverin puolesta kyselen.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos päihteetön ihminen saa lääkekannabisreseptin?

Lääkärin määräämät oikeinkäytetyt lääkkeet ei ole päihteitä. Mutta jos käytät ilman reseptiä tai ohjeiden vastaisesti (päihtymistarkoitukseen) ne samat pillerit luokitellaan päihteeksi.

Ei alkoholiakaan käytetä aina päihtymistarkoituksessa. 

Niin että vain lääkkeeksi? Itsepetos ei muuta tosiasioita

Vierailija
42/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei silloin ole päihteetön jos käy silloin tällöin yhdellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kertoo olevansa päihteetön, niin olettamukseni on se että kyseisellä henkilöllä on ollut päihteiden kanssa ongelmia.

Kyllä päihteisiin lukeutuu myös se suomalaisten rakastama kahvi. Sen päihdyttävyys on melko matala kun vertaa kovempiin, mutta ne määrät mitä suomalaiset käyttää kahvia viittaa kyllä addiktioon ja jonkinasteiseen päihtymiseen.

Tunnen ainakin itse monia, jotka sanovat että päivä ei vaan lähde käyntiin ilman kahvikupillista.

Ihan samaa sanoo narkomaanit, mutta mutuilisin että kahvi vierotusoireet on vähän eri luokkaa kuin esim amfetamiinin.

Asenteesi on ikävä. Olen koko elämäni ollut päihteetön. Ei sana kuvaa päihdeongelmaisen historiaa, vaan erilaisia päihdetyyppejä. Yhdellä sanalla "päihteetön" voi siis kertoa, ettei käytä mitään. Jos sanoo olevansa alkoton, luullaan huumeiden tai sienien käyttäjäksi jne. Yleensäkin ihmisillä näkyy olevan vain huonoja olettamuksia muita kohtaan. Vaikka olisi päihteetön, niin silti pitää päästä epäilemään, että joskus on kumminkin käytetty. Miksi olet tuollainen pahanajattelija?

Vierailija
44/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kertoo olevansa päihteetön, niin olettamukseni on se että kyseisellä henkilöllä on ollut päihteiden kanssa ongelmia.

Kyllä päihteisiin lukeutuu myös se suomalaisten rakastama kahvi. Sen päihdyttävyys on melko matala kun vertaa kovempiin, mutta ne määrät mitä suomalaiset käyttää kahvia viittaa kyllä addiktioon ja jonkinasteiseen päihtymiseen.

Tunnen ainakin itse monia, jotka sanovat että päivä ei vaan lähde käyntiin ilman kahvikupillista.

Ihan samaa sanoo narkomaanit, mutta mutuilisin että kahvi vierotusoireet on vähän eri luokkaa kuin esim amfetamiinin.

Asenteesi on ikävä. Olen koko elämäni ollut päihteetön. Ei sana kuvaa päihdeongelmaisen historiaa, vaan erilaisia päihdetyyppejä. Yhdellä sanalla "päihteetön" voi siis kertoa, ettei käytä mitään. Jos sanoo olevansa alkoton, luullaan huumeiden tai sienien käyttäjäksi jne. Yleensäkin ihmisillä näkyy olevan vain huonoja olettamuksia muita kohtaan. Vaikka olisi päihteetön, niin silti pitää päästä epäilemään, että joskus on kumminkin käytetty. Miksi olet tuollainen pahanajattelija?

Johtuu vain henkilökohtaisista kokemuksistani varmaankin. Useimmiten kun olen kuullut sanan päihteetön käytettävän henkilöstä, on henkilöllä ollut päihdehistoriaa.

Jos sanaa käytetään esimerkiksi tapahtumasta (päihteetön tapahtuma), niin assosioin sen eri tavoin. Enpä ole edes ajatellut asiaa miksi.

Vierailija
45/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen absolutisti, käytän vain kovia huumeita.

46/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän onkin muuten kiinnostava aihe ja vastausten perusteella itse kukin vähän eri tavalla tätä tarkastelee.

Itselle huumeet, ohi terveydenhuollon tarkoituksen käytetyt lääkkeet, tupakka ja alkoholi ovat ilman muuta päihteitä. Kahvin käyttö ei vaikuta ihmisiin yleensä vahvasti, mutta osalle on hankalaa, jos he eivät saa kahvia halutessaan/kuten ovat tottuneet. Siinä mielessä sekin on ehkä päihde.

Päihteettömässä tilaisuudessa voi minusta olla tarjolla kahvia ja teetä, mutta ei edes mietoja alkoholijuomia. 

Itse en ole päihteetön, koska käytän jonkin verran alkoholia. Kahviakin juon, mutta sen perusteella en vielä luokittelisi ei-päihteettömäksi.

Ymmärrän kysymyksen aina päihdeongelmapainotteiseksi, esimerkiksi niin että jossakin tehtävässä edellytetään päihteettömyyttä eli ei voi ottaa tupakkitaukoja tai käyttää alkoholia (esim. jos vaikka tehtäviin kuuluu nuorisoporukan kanssa ympärivuorokautista reissaamista, niin siellä ei sitten voi nuuskata/polttaa/ottaa saunakaljaa) tai jokin tila tsekataan sen suhteen, onko se repsahdusriski toipuvalla addiktille.

Jotenkin ajattelen, että ns. normaalien ihmisten kesken ei koko teemaa tarvita. Jos jollekin sanotaan, että hei meidän joulupuurotilaisuus on päihteetön, niin alkoholistiksi tai nistiksihän tätä toista silloin arvellaan.

Vierailija
47/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kohtuukäyttäjä.

Ihmettelen kyllä, miksi ihmisillä on tarve liittää itsensä erilaisia leimoja vaikka väkisin. Sitten kysellään täällä "voinko kutsua itseäni puolivegaaniksi, jos syön lihaa vain joka toinen päivä?"

Kohtuullinen elämäntapa on ihan ok! Jatka sitä.

Vierailija
48/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kohtuukäyttäjä.

Ihmettelen kyllä, miksi ihmisillä on tarve liittää itsensä erilaisia leimoja vaikka väkisin. Sitten kysellään täällä "voinko kutsua itseäni puolivegaaniksi, jos syön lihaa vain joka toinen päivä?"

Kohtuullinen elämäntapa on ihan ok! Jatka sitä.

En itse myöskään ymmärrä jatkuvaa ihmisten lokerointia. Emme koskaan voi saavuttaa yksilöiden välistä tasa-arvoakaan, kun aina lokeroimme toisemme johonkin lokeroon.

Vierailija
49/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai voi juopotella vähä.

Kurkkaa mitä tarkoittaa riistavegaani.

t.kalja-absolutisti.

eli juon vain  kaljaa kun haluttaa,eli usein.

Vierailija
50/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Päihteettömässä tilaisuudessa voi minusta olla tarjolla kahvia ja teetä

Tuo kahvin ja teen saatanointi on täysin turhaa. Oppilaitokset ovat päihteettömiä tiloja, mutta silti oppilaat ja opettajat käyttävät noita joka päivä. Ei niissä ole mitään päihdyttävää.

Vierailija
51/51 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa että ei alkoholia, ei edes alkumaljaa häissä eikä huu meita tai tupakkaa. Kahvia voi juoda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme