Miksi lapsi ei usko ennen kuin hänelle suuttuu?
Olen rauhallinen ja tasainen luonne, joka inhoaa suuttumisia. Sanon lapselleni aina jämäkästi mutta rauhallisesti pyynnöt ja kiellot. Lapsi ei kuitenkaan usko mitään ennen kuin hermostun ja suutun. Sitten tottelee kyllä heti. Mutta minua harmittaa kun aina pitää suuttua. Olen tehnyt niin, että jos rauhallisesti sanotusta kiellosta ei usko, niin tulee joku seuraus kun ei totellut. Tämä ei ole yhtään auttanut tottelemaan. Ainoa joka tehoaa on suuttuminen. Mutta miksi? Inhoan todella paljon sitä kun joudun sanomaan vihaisesti.
Kommentit (90)
En sano että AP on tällainen, mutta monet äidit käskee lapsiaan käskemisen ilosta. Älä kävele siinä, älä koske siihen, älä tee noin, älä istu lattialla, älä muussaa perunoita jne. Sellaisia turhia juttuja, mitä väliä sillä esimerkiksi kävelyreissulla on että lapsi poimii vaahteranlehden mukaansa tai haluaa kävellä vesilätäkön läpi?
Kun lasta koko ajan kielletään ja komennetaan ihan turhasta, niin ei ole ihme jos ei sitten jaksa enää totella.
Vierailija kirjoitti:
En sano että AP on tällainen, mutta monet äidit käskee lapsiaan käskemisen ilosta. Älä kävele siinä, älä koske siihen, älä tee noin, älä istu lattialla, älä muussaa perunoita jne. Sellaisia turhia juttuja, mitä väliä sillä esimerkiksi kävelyreissulla on että lapsi poimii vaahteranlehden mukaansa tai haluaa kävellä vesilätäkön läpi?
Kun lasta koko ajan kielletään ja komennetaan ihan turhasta, niin ei ole ihme jos ei sitten jaksa enää totella.
No ei kai kukaan käskemisen ilosta käske. Vaan on ajautunut tuollaiseen huomattuaan että asiat ei muuten ota sujuakseen. Vaan lasta on pakko ohjata, jotta edes jotain järkevää tapahtuu.
T. Tuollainen äiti
Siinähän se vastaus tuli 1:ssä lauseessa: "inhoaa suuttumisia". Ohjaamisen sijaan keskittymistä itseen ja siihen, kuinka välttää suuttuminen. Ei tällaista tyyppiä voi ottaa tosissaan, joka pyörii vain oman napansa ympärillä ja odottaa, että muiden pitäisi pyöriä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se vastaus tuli 1:ssä lauseessa: "inhoaa suuttumisia". Ohjaamisen sijaan keskittymistä itseen ja siihen, kuinka välttää suuttuminen. Ei tällaista tyyppiä voi ottaa tosissaan, joka pyörii vain oman napansa ympärillä ja odottaa, että muiden pitäisi pyöriä mukana.
Täh?!
Ajattelen, että lapset on täällä kasvattamassa meitä. Sulla on nyt näköjään sellainen tehtävä, että pitää oppia hyväksymään omia vihan tunteita, ehkä pääsemään niistä yli.
Lapsi hakee ja hakee sulta nyt rajoja. On varmaan juuri niin, että hänestä on hauskaa kun suutut, kuten joku tuossa sanoikin. Saahan lapsi siitä ainakin vallan tunnetta, kun tavallaan pompit hänen pillin mukaan.
Mulla oli ainakin sellainen ongelma, että yritin viimeiseen asti pidätellä hermojani, koska en myöskään halunnut suuttua. Niinhän siinä kävi, että räjähdin kuin höyrykattila kun alkoi se pilli viheltämään. Olen vähän opetellut siihen, etten ole noin kiltti ja ymmärtäväinen, vaan puutun todella tiukasti heti jos lasten touhut alkaa näyttää levottomalta. Vaikutan varmaan ulospäin aika tiukka mutsilta, mutta tämä on itseasiassa meillä toiminut tosi hyvin. Lapset on levollisempia kun tietävät kuka talossa on pomo. Eivät he.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että lapset on täällä kasvattamassa meitä. Sulla on nyt näköjään sellainen tehtävä, että pitää oppia hyväksymään omia vihan tunteita, ehkä pääsemään niistä yli.
Lapsi hakee ja hakee sulta nyt rajoja. On varmaan juuri niin, että hänestä on hauskaa kun suutut, kuten joku tuossa sanoikin. Saahan lapsi siitä ainakin vallan tunnetta, kun tavallaan pompit hänen pillin mukaan.
Mulla oli ainakin sellainen ongelma, että yritin viimeiseen asti pidätellä hermojani, koska en myöskään halunnut suuttua. Niinhän siinä kävi, että räjähdin kuin höyrykattila kun alkoi se pilli viheltämään. Olen vähän opetellut siihen, etten ole noin kiltti ja ymmärtäväinen, vaan puutun todella tiukasti heti jos lasten touhut alkaa näyttää levottomalta. Vaikutan varmaan ulospäin aika tiukka mutsilta, mutta tämä on itseasiassa meillä toiminut tosi hyvin. Lapset on levollisempia kun tietävät kuka talossa on pomo. Eivät he.
Noin se pitää ollakin.
Tehoaisikohan tuo mieheenkin? Tai siis, suuttuminen ei tehoa, mutta jos esim. nyt kun hän esti minut, niin estäisin viikoksi. Jos hän taas ignooraa, estäisin kahdeksi, jne.
Tajuaisiko aikuinen mies, että teoilla on seurauksensa, ja jos haluaa kanssani olla, niin muuttaa käytöstään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitse sotasi.
Mitähän tämäkin käytännössä tarkoittaa?
ApIhan kaikkeen lapsen pelleilyyn, jne ei kannata lähteä mukaan. Vähemmän älä, ei, jne. Ja sitä omaa tilaa ja aikaa lapselle ettet ole koko ajan ohjaamassa ja säätelemässä.
Yritän usein antaa lapselle omaa tilaa, mutta mitä enemmän niin teen sitä enemmän hän roikkuu minussa ja kärttää ohjaamista ja säätelyä. Ap
Olisiko niin, että olette sellaisessa tilanteessa, että lapselle kelpaa kaikki huomio, kun ei saa mieleistään huomiota? Tyhmä kysymys, mutta leikitkö lapsen kanssa lapsen ehdoilla? Leikkiminen on helppo tapa antaa huomiota ja saada yhteys lapseen. Itse olen todella haluton leikkimään ja vaikea rentoutua siinä, mutta leikki toimii meillä niin koirien kuin lasten kanssa. Koitan vain muistaa antaa sen pienemmän osapuolen hoitaa leikkimisen ja pakotan itseni mukaan. Joskus saatan jotain itsekin ehdottaa, mutta lähinnä menen mukana ja olen läsnä + esitän kiinnostunutta.
Jotkut lapset suututtavat vanhempia tahallaan. Lapsi tuntee itsensä kaikkivoipaksi,kun saa paineltua äidin nappuloita ja reaktion aikaiseksi. Et suutu, vaikka se tekisi mitä niin suututtaminen loppuu.
Sinun ajatusmaailmassasi pöllöily pitää siis vain sallia?