Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Komeroituneita nuoria uhkaa loppuelämän yksinäisyys

Vierailija
15.10.2022 |

"Komeroituneet nuoret vetäytyvät sosiaalisista suhteista kokonaan eivätkä poistu kotoaan. Jos heitä ei auteta kouluvuosina, oppivelvollisuuden loputtua heitä on lähes mahdotonta tavoittaa."

Surkeaa touhua. Ei ennen tuollaisia ollut.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009090401.html

Kommentit (579)

Vierailija
421/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanadassahan näille yhteiskunnalle haitallisille ryhmille suositellaan ja annetaan valtion puolesta eutanasiapiikkejä. Tämä sama pitäisi saada Suomeenkin mahdollisimman pian. Ei meillä ole varaa hyysätä kasvavaa ryhmää miehiä, jotka eivät pienintäkään vastoinkäymistä elämässä ja vaativat yhteiskunnan korjaavan epäonnistumisensa. Piikille vaan.

Anna mä arvaan teet kotona käsitervehdyksiä ja nahkasaappaat napsahtavat yhteen. Venäjähän on juuri kaltaistesi ihmisten innottamana myös ruvennut ns. siistimään ihmisainesta. Mariupolissakin tapettiin n. 100 000 siviiliä ja tappaminen jatkuu.

Vierailija
422/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palstaa on välillä todella raskas lukea. Etenkin miehet kirjoittavat todella rumasti, kunpa he saisivat jostakin psykiatrista apua.

Toisaalta välillä on hyviä keskusteluita. kiitos kanssaihmisille niistä, välillä opin hyviä tietoja, niin kuin netin hyviin puoliin kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että ilmiö liittyy tähän historialliseen ajanjaksoon. Myöhäiskapitalismi on muuttumassa niin nopeasti, että tätä teknologisoitumista jotkin sosiologit vertaavat maatalouden vallankumoukseen tai teolliseen vallankumoukseen 1800-luvulla. Arvelen, että kuten usein murroskohdissa, jotkut putoavat kyydistä. Ne, joiden pää ei kestä. Työelämä on monimutkaistunut ja ihmisiltä oletetaan vaativampia taitoja kuin vuosikymmeniä sitten, jolloin pienet mt-ongelmat eivät haitanneet esim. tehtaan kokoonpanolinjalla tms apupoikina. 

Sääli tässä on se, että Suomi on hyvinvointivaltio, yksi planeetan rikkaimmista. Sosiaalitoimeen pitäisi lisätä resursseja, ei vähentää, ja kasvokkaisia tapaamisia nimen omaan, ei sossurahaa netistä.

Sosiaalitukiaisia ei pidä missään nimessä lakkauttaa, koska ne takaavat yhteiskuntarauhan. Ilman tulonsiirtoja syttyy sisällissota, ja rikkaat saavat pelätä ryöstöjä kadulla kuten kehitysmaissa.

Vierailija
424/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tapausta omasta lähipiiristä. Toinen kasvanut koko nuoruutensa neljän seinän sisällä ja alkaa lähennellä kolmeakymmentä. Pelottaa etteivät vaan päättäis elämäänsä oman käden kautta sillä heidän elämänsä on jäänyt paikalleen.

Vierailija
425/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikkyt sinänsä ovat surullinen ilmiö. Toivon, että heidän perheensä puuttuisivat radikaalisti ja koettaisivat viedä vaikkapa "katkaisuhoitoon", jossa opetellaan takaisin reaalimaailman elämään ilman nettiä vähäksi aikaa.

Anoreksiaa sairastaville suositellaan kuuriluontoisesti aikoja, joina he eivät saa katsoa peiliin. Silloin kehonkuvan arvostelu saa olla rauhassa. Ehkä internetin rajoittaminen pikkuhiljaa ja altistaminen takaisin tosielämään auttaisi?

Vierailija
426/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikkyt sinänsä ovat surullinen ilmiö. Toivon, että heidän perheensä puuttuisivat radikaalisti ja koettaisivat viedä vaikkapa "katkaisuhoitoon", jossa opetellaan takaisin reaalimaailman elämään ilman nettiä vähäksi aikaa.

Anoreksiaa sairastaville suositellaan kuuriluontoisesti aikoja, joina he eivät saa katsoa peiliin. Silloin kehonkuvan arvostelu saa olla rauhassa. Ehkä internetin rajoittaminen pikkuhiljaa ja altistaminen takaisin tosielämään auttaisi?

Eli puututaan ihmisten itsemäärämisoikeuteen, koska ollaan huolissaan. Aika moni meistä elää yksin ihan omasta valinnastaan, tiedän se on asia joka menee joiltakin täysin yli hilseen. En tykkää ihmisistä, en halua olla parisuhteissa, minä tulen onnettomaksi jos joutuisin väkisin elämään jonkun toisen kanssa tai jatkuvasti olemaan sosiaalinen, luultavasti masentuisin ja kadottaisin elämäniloni kokonaan. Haluatteko väkisin pakottaa ihmiset elämään sellaista elämää jota he eivät halua elää ja aiheuttaa heille senmyötä ennennäkemätöntä tuskaa? Ettekö te jo ymmärrä, jättäkää meidät rauhaan, en minäkään yritä pakottaa teitä elämään sellaista elämää mitä minä elän.

427/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole jokaisen oma valinta että haluaako olla sosiaalinen vai ei.

Ehkä yksinäisyyden valinta johtuu jo aiemmin saaduista huonoista kokemuksista pakollisissa sosiaalisissa tilanteissa, esim koulussa kiusattu ja ns huumorikin jota joutunut kuulemaan, ehkä jatkuvaa pientä piilovittuilua vaikkapa henkilökohtaisista asioista ja ominaisuuksista.

Niin. Catch 22. Tuohon juuri pitää syrjäytyneen saada apua että tietää mistä luopuu. 

428/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puututaan ihmisten itsemäärämisoikeuteen, koska ollaan huolissaan. Aika moni meistä elää yksin ihan omasta valinnastaan, tiedän se on asia joka menee joiltakin täysin yli hilseen. En tykkää ihmisistä, en halua olla parisuhteissa, minä tulen onnettomaksi jos joutuisin väkisin elämään jonkun toisen kanssa tai jatkuvasti olemaan sosiaalinen, luultavasti masentuisin ja kadottaisin elämäniloni kokonaan. Haluatteko väkisin pakottaa ihmiset elämään sellaista elämää jota he eivät halua elää ja aiheuttaa heille senmyötä ennennäkemätöntä tuskaa? Ettekö te jo ymmärrä, jättäkää meidät rauhaan, en minäkään yritä pakottaa teitä elämään sellaista elämää mitä minä elän.

Juuri noin, olet traumaattisten kokemusten kautta muovannut itsellesi meemin jonka sisältö on "en tykkää ihmisistä, en halua, en, en, en, en" etkä myöskään osaa hallita näitä asioita.

Vierailija
429/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lähtee jo varhain. Meillä on Suomessa paljon lapsia, joilla ei ole kavereita. Harrastukset on kalliita. Esim. minun 8-vuotiaan poikani futis maksaa 105 euroa kuussa. Siis 8-vuotiaan ja siitä se vaan kallistuu.

Meillä on 3 lasta ja jos kaikkien kolmen harrastusmenoja laskee yhteen, varmaankin noin 350€ kuukautta kohden on realistinen. Eihän jonnekin musiikkiopistoon makseta kuin 2 kertaa vuodessa 260 euroa kerrallaan, mutta kun soitin maksaa. Meidän kolmesta lapsesta kaksi käy musaopistolla, toisella 2 soitinta ja toisella yksi. Koko perheenä me ei tehdä muuta kuin käydään 5-10 kertaa vuodessa laskettemassa ja suunnilleen saman verran uimahallissa tai kylpylässä. Ei jää rahaa oikein tehdä mitään kallista. Jos lapset haluaa Lintsille tai Särkänniemeen, ne säästää itse rannekkeen hinnan sukulaisten synttärilahjarahoista. Toisaalta se että saa harrastaa futista, parkouria, tanssia, teatterikerhoa ja soittotunteja, antaa eväitä myös sosiaaliseen elämään.

Vierailija
430/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä12479 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin, olet traumaattisten kokemusten kautta muovannut itsellesi meemin jonka sisältö on "en tykkää ihmisistä, en halua, en, en, en, en" etkä myöskään osaa hallita näitä asioita.

Ei se ole mikään meemi, on paljon meitä jotka ihan oikeasti tykkäämme olla omissa oloissa. Ja olen kyllä tietoinen näistä leimakirveistä ja pilkkanimistä joilla meitä haukutaan ja ilkutaan. Jotkuthan ovat jo menneet lähes niin sekaisin, että luulee yksinäisten miestenkin olevan melkeinpä tulevia t*rroristeja. Se nyt vaan on niin, että syystä tai toisesta varsinkin miehet joutuvat olemaan yksin, osa miehistä ei edes kelpaa kenellekään vaikka heillä halua olisikin olla jonkun kanssa. Ei asia ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat, ei kaikki yksinäiset ole hikkyja, inceleitä ja t*rroristeja vaan ihan tavallisia ihmisiä.

Vierailija
431/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä12479 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään meemi, on paljon meitä jotka ihan oikeasti tykkäämme olla omissa oloissa. Ja olen kyllä tietoinen näistä leimakirveistä ja pilkkanimistä joilla meitä haukutaan ja ilkutaan. Jotkuthan ovat jo menneet lähes niin sekaisin, että luulee yksinäisten miestenkin olevan melkeinpä tulevia t*rroristeja. Se nyt vaan on niin, että syystä tai toisesta varsinkin miehet joutuvat olemaan yksin, osa miehistä ei edes kelpaa kenellekään vaikka heillä halua olisikin olla jonkun kanssa. Ei asia ole niin mustavalkoinen kuin jotkut luulevat, ei kaikki yksinäiset ole hikkyja, inceleitä ja t*rroristeja vaan ihan tavallisia ihmisiä.

Ihan tavallisia ihmisiä kyllä, mutta yksinäinen voi syrjäytyä, se on tutkimuksissa tunnistettu riski. Nykyinen työelämäkin on aika vaativaa, sosiaalisten taitojen suhteen. Toista se oli ennen, kun pelloilla työskenteli monikin ihminen. Maatiloilla tai karjanhoidossa on aikaa olla yksikseen.

Minun lähipiiristä yksi nuori mies opiskeli koodariksi ja ihmetteli, miten siinäkin hommassa on koko ajan tiimityötä ja kokouksia. Mitä enemmän mennään palveluyhteiskuntaan, sitä vähemmän jää yksin tekemiselle tilaa.

Vierailija
432/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lähtee jo varhain. Meillä on Suomessa paljon lapsia, joilla ei ole kavereita. Harrastukset on kalliita. Esim. minun 8-vuotiaan poikani futis maksaa 105 euroa kuussa. Siis 8-vuotiaan ja siitä se vaan kallistuu.

Meillä on 3 lasta ja jos kaikkien kolmen harrastusmenoja laskee yhteen, varmaankin noin 350€ kuukautta kohden on realistinen. Eihän jonnekin musiikkiopistoon makseta kuin 2 kertaa vuodessa 260 euroa kerrallaan, mutta kun soitin maksaa. Meidän kolmesta lapsesta kaksi käy musaopistolla, toisella 2 soitinta ja toisella yksi. Koko perheenä me ei tehdä muuta kuin käydään 5-10 kertaa vuodessa laskettemassa ja suunnilleen saman verran uimahallissa tai kylpylässä. Ei jää rahaa oikein tehdä mitään kallista. Jos lapset haluaa Lintsille tai Särkänniemeen, ne säästää itse rannekkeen hinnan sukulaisten synttärilahjarahoista. Toisaalta se että saa harrastaa futista, parkouria, tanssia, teatterikerhoa ja soittotunteja, antaa eväitä myös sosiaaliseen elämään.

Kun olin lapsi, ei meillä ollut varaa mihinkään, mutsi oli yh ja sitten tuli 90-luvun lamakin. Muistan yhden jos toisen joulunkin jossa mutsin kanssa jonotettiin pelastusarmeijan avustusta ja oltiin kahdestaan ruokajonossa. Ei moni halua edes uskoa, että Suomessa on mitään köyhyyttä ja ei sossustakaan rahaa jaeta niin paljon kuin sitä kehtaa pyytää. Itse en päässyt harrastamaan ikinä mitään vähänkin kalliimpaa lajia ja varusteet kengistä lähtien oli aina halvimmat mahdolliset. Kyllä rahakin eriarvoistaa, se on ihan totta. Tuollaista oli minun lapsuus, enkä usko että kaikista köyhimmillä Suomessa asiat on paljon muuttuneet, jos on muuttuneet paremmaksi niin hyvä. 

Vierailija
433/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletusarvona, että kaikkien haave on 2 lasta ja koira, asuntolaina. Itse kieltäydyin yhteiskunnan normista, ei kiitos. Olen nyt se mies joka herättää joissakin pelonsekaista kauhua, yksinäinen mies. Nyt kaikki sängyn alle piiloon äkkiä. Onhan teillä kaikkia hienoja haukkumanimiäkin keksittynä, joten voitte niitäkin käyttää tässä ketjussa, mitä lie nyt olette keksineetkään inceleitä ja mitä lie, voitte tuntea ylemmyydentunnetta meitä haukkuessanne.

Et ole incel. Olet volcel eli voluntarily celibate.

T. Toinen Volcel.

Vierailija
434/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen yksin oleminen voi olla yksilön valinta, mutta jollain ihmisen on pärjättävä. Tarkoitan rahaa. Sillan alla asuminen on ihan ääri-ilmiö. Kun tein työtä nuorten kanssa, olihan se välillä monen keskustelun paikka, että saisi ihmisen tajuamaan, että hänelle itselleenkin on eduksi käydä koulua, hankkia ammatti ja päästä töihin. Ei se minimituloilla eläminen niin herkkua pidemmän päälle ole.

Vierailija
435/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeroituneet 😂😂😂

Vierailija
436/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmistakin on paljon kiinni, onko koskaan vaadittu mitään. Esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa. Jotkut näyttää oikein mallia syrjäytymiselle, ikinä ei käydä missään eikä tehdä perheen kesken mitään. Yksi tuttu nainen antaa 25-vuotiaalle lapselleen joka kuukausi rahaa. Maksaa sähkölaskuja ja bussikorttia. Minä vaan ihmettelen, miten aikuinen ihminen viitsii edes ottaa vastaan äidiltään jatkuvasti lahjoituksia. Olen siis ollut nuorena itsekin köyhä, koska jäin puoliorvoksi 16-vuotiaana ja täysin orvoksi 18-vuotiaana. Opin pärjäämään.

Vierailija
437/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheesi puuhaa koko ajan kalliita asioita ja valitat, ettei jää rahaa tehdä kalliita asioita.

Mitä ne kalliit asiat mielestäsi on, joita pitäisi vielä lisäksi tehdä?

Vierailija
438/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut ihmiset syrjäytyy ja komeroituu koska he ovat sen jo tajunneet että tämä yhteiskunta on surkea ja että tässä yhteiskunnassa asuu surkeita ihmisiä.

T: 30 vuotias mies joka syrjäytyy omasta tahdostaan.

Vierailija
439/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komeroituneet 😂😂😂

Yksi haukkumanimi pitkään listaan, voi muut tuntea ylemmyydentunnetta. 

Vierailija
440/579 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka hoette että on paskamaa ja pa..ka yhteiskunta, niin voisitteko te määritellä mitä sillä tarkoitatte. Täällä on sentäänn sananvapaus,  köyhille maksetaan tukia, ketään ei raahata vankilaan jos moittii hallitusta tai maan johtoa. Uskonnon vapauskin on , ketään ei raahata väkisin sotaan (ainakaan vielä). Ihmisiä on tietenkin monenlaisia, niinkuin kaikissa muissakin maissa. Koulut maksetaan ja kaikilla on mahdollisuus opiskella, opintolainaakin kun saa nykyään edullisesti. Tuntuu että nykyään ihmisillä on enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia. Se on mennyt jo mielestäni liian pitkälle. Yhteiskunta olemme me kaikki, ja jos suurin osa siitä vaan lusmuilee, sitten tämä yhteiskunta vasta pa ..aksi muuttuukin.

Ei me haluta lisää köyhien tukia ja ilmaisia juttuja vaan elää oikeasti merkityksellistä elämää.

Rlämän merkityksellisyyden sä joudut valitettavasti kehittämään ihan itse. Ei luulisi olevan niin vaikeaa tässä yhteiskunnassa, jossa pyrinnöille vain taivas on rajana. Sossu ei ole sulle elämän merkitystä velkaa, vaikka elossasäilymisen ehkä onkin. Housunpersukset kouraan ja elämään, tai jos se ei onnistu niin joitsulta hakemasn masennukseen oikeat napit.

Empatiakyvytöntä tekstiä minun mielestäni. Merkityksellisyyden kokemiseen tarvitaan tunteisiin lupa ja mahdollisuus ja hyväksyntä muiltakin. Siihen tarvitaan asioita jotka tuottavat iloa ja moella ei ole rahaa sellaiseen mikä todella kiinnostaisi. Mitä hienompi ja lahjakkaampi ihminen sitä enemmän ne hoinostuneisuuttaa vaativat harrastukset maksavat. Eivät kaikki ole acting out tyyppisistä räiskintapeleistä ja seurasta kiinnostuneita.

Musta olisi ihana harrastaa maailmanmatkailua. Koska rahaa ei ole, harrastan vaeltamista Suomen luonnossa. Olkaapa hyvät!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan