Mastiffi tappoi pienemmän koiran ja vahingoitti ihmisiä Ylöjärvellä
Mastiffi-rotua oleva koira onnistui karkaamaan kotoaan ja hyökkäämään ohikulkijoiden kimppuun perjantai-iltana Ylöjärvellä.
Tilannetta todistanut Ilta-Sanomien lukija kertoo mastiffin käyneen kiinni ohikulkumatkalla olleeseen toiseen, pienempään koiraan. Pienempi koira kuoli tilanteessa, lukija kertoo.
Samassa rytäkässä loukkaantui myös ainakin kaksi ihmistä. Paikalle saapui ambulanssi ja ainakin toisen henkilön vammat olivat sitä laatua, että hän tarvitsi hoitoa. IS
Miksei tästä saa keskustella? Edellinen avaus poistui lähes heti.
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan ihmiset lopulta tajuavat, että tiettyjen koirarotujen jalostus on tullut tiensä päähän ja kaikki sen rodun edustajat pitää steriloida ja kyseisen rodun pitämisestä pitää tehdä laitonta?
Lähes kaikkien isojen ja joidenkin pienempienkin koirien pitämisestä tulisi sitten laitonta.
Esim. kultaisetnoutajat menisi kieltoon myös.
Joidenkin mielestä ovat suloisia mutta ovat susia lampaiden vaatteissa.Itse tykkään todella paljon koirista, mutta olen joitakin vuosia sitten huomannut että kammoan joitakin koiria tai lähinnä tietynlaisia tilanteita joihin koirat liittyvät.
Nämä ovat suoraa seurausta kolmesta tilanteesta jossa olen itse ollut paikalla ja jonkun koira on lähes tappanut ihmisen.
Itselläni oli koira mukana vain yhdessä näistä tilanteista ja sillonkin oma koirani yritti kauhuissaan pakoon.
Mun puolesta koiran pitämistä varten pitäisi hankkia jonkinlainen koirakortti, omistusoikeus.Otinko kenties kantaa edellä siihen, mitkä rodut pitäisi kieltää vai menitkö olettamaan asioita?
Edellä?
Tarkoitin mitä kirjoitin. En tiedä mitä siitä päättelit?
Kyllähän sä varmasti tarkoitit, mitä kirjoitit. Enhän minä väittänyt, ettet olisi tarkoittanut.
Jotkut puhuu täällä koiran kouluttamisesta ratkaisuna. Ongelma vain noissa mielenvikaisissa roduissa on se, että ne saattaa käyttäytyä pitkään ok, mutta sitten yhtäkkiä napsahtaa- Siinä ei sitten ole turvassa omistaja saati vieraat.
Ylöjärvi, joku ihan nevöhööd paikka. Ei ihme että koira oireilee.
Vierailija kirjoitti:
Synnyitkö tyhmänä vai otitko oppitunteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni. Soppeemmäki triggeröityi.
Miten uskaltaa enään päästää lasta koiran kanssa kävelylle, kun tuollaisia tappajia voi tulla vastaan.
Olisi hyvä jos nämä rodit kiellettäisiin kokonaan.
Jo siel joku venäläinen syyttelee pienien koirien omistajia.
Kuulin paikalliselta, että tämä hyökännyt koira ei olisi ollut amstaffi, vaan joku sekarotuinen/mix.
Näkee uutisoinnistakin median spekuloinnin tason "tiettävästi amstaffi-rotuinen" ks. linkki🤦
https://ylojarvenuutiset.fi/2022/10/15/karannut-koira-tappoi-toisen-koi…
Joka tapauksessa voimakoirat vaan osaaviin käsiin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Miten luulette dödön tai turvasumutteen toimivan, jos edes etälamautin ei tiputa tämäntyyppisiä koiria? Kipu vain motivoi niitä. Vasara pysäyttää.
Ainakin paremmin kuin tumput suorina seisomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina turvasuihke taskussa ja oli ihminen tai koira, niin saa siitä silmilleen. Ihan luvallinen suihke siis. Se värjää myös hyökkääjän ja sovellus joka on suihkeen kanssa bluetoothilla yhteydessä soittaa hätäkeskukseen ja antaa koordinaatit.
Suihke kirvelee silmissä ja hyökkääjä ei hetkeen näe mitään.
Pitäkää tämä mielessänne jos tekee mieli päästää koiranne vapaaksi.
Mulla on dödö ja toivon että jos sitä joudun käyttämään, niin hyökännyt koira kärsii kovista kivuista ja sokeutuu loppuelämäkseen.
Miksi niin toivot, koira toiminut luonteensa mukaisesti tai on huonosti koulutettu tai kohdeltu. Minä toivon, että nämä koirat päästettäisiin ikiuneen kivuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa pitää lemmikkejään oikein vain miten tuntuu että jatkuvasti nykyään on näitä uutisia, joissa koira karannut, seonnut ja aiheuttanut ties mitä vahinkoa.
Monilta puuttuu nykyisin sellaista luontaista kovuutta/auktoriteettia, mitä tarvitaan isomman/vahvemman eläimen käsittelyssä, enkä tällä nyt todellakaan tarkoita mitään fyysistä tai henkistä väkivaltaisuutta, vaan henkistä jämäkkyyttä asettaa eläimelleen ehdottomia rajoja pienestä pitäen (pätee myös ihmislapsiin).
Tämän kädettömyyden seurauksena meillä on entistä enemmän sekä provosoivia, muille räyhääviä koiria sekä provosoituvia muiden koirien kimppuun käyviä koiria.
Toisaalta myös koirien lukumäärä on nykyään aivan valtava verrattuna vaikkapa aikaan 30 vuotta takaperin. Koirien määrä on kasvanut sitten 80-luvun luokkaa 100%, eikä määrä edes silloin ollut mitenkään pieni maailman mittakaavassa. Suomessahan on nykyisellään noin miljoona koiraa, mikä taitaa olla suhteessa väkilukuun enemmän, kuin missään muussa maailman maassa.
Itsekin pitkän linjan koira ihmisenä todistan valitettavan usein tilanteita, joissa pienemmät koirat provosoi suurempiaan, siis joko käyttäytyvät dominoivin elkein, räyhäävät ja murisevat hampaat irvessä tai suoranaisesti yrittävät käydä hampain kiinni. Erittäin harva pienen koiran omistaja puuttuu koiransa asiattomaan käytökseen riittävällä määrätietoisuudella, hölmöimmät jopa päästää pienet räyhäävät koiransa suoraan suurempiensa iholle.
Tässä suhteessa on luonnollista, että silloin tällöin myös suurilla koirilla syttyy halu hiljentää pieni ja ärsyttävä räyhänhenki. Tässä vaiheessa toki suuren koiran omistajan pitäisi olla niin valppaana, ettei mitään pahempaa pääse tapahtumaan, mutta ainahan näin ei voi olla tai ole, koska samaa kädettömyyttä ilmenee nykyään myös suurten koirien omistajilla.
Tavallaanhan tässä toteutuu usein vain ehdoton luonnonlaki. Aiheetonta aggressiota laji kumppaneilleen osoittanut yksilö joutuu vastaamaan käytöksensä seurauksena hengellään, julma mutta ehdottoman oikeudenmukainen eläinkunnan laki. Jos aiheetonta aggressiota laji kumppaneilleeen osoittaa suuri koira, se yleensä päätyy ihmisen toimesta lopetettavaksi, luonnollista tämäkin.
Seuraapa huviksesi lähes minkä hyvänsä eläinkunnan lajin toimintaa etenkin urosten osalta, niin huomaat, että äärimmäisen harvoin urokset jättävät vastaamatta toisen saman lajin uroksen osoittamaan aggressioon.
Seuraappa sinä huviksesi monenko tällaisen eläinkunnan lajin annetaan kulkea asuinlähiössä, ihmisten pihapiireissä, jotka toimivat näin? Olet tehnyt hienoa päättelytyötä, ja juuri tästä syystä tällä tavalla toimivat eläimet eivät yhteiskunnassamme saa liikkua ihmisten keskellä.
Tämän lisäksi aikalailla kaikilla eläinlajeilla on myös saman sukupuolen kohtaamisissa protokolla jota noudatetaan ja jolla koitetaan välttää fyysinen yhteenotto, joka on iso riski molemmille osapuolille: Luonnossa jos loukkaantuu niin kuolemahan siitä herkästi seuraa.
Joten eivan turha selitellä jotain pitbullien ja amstaffien käytöstä luonnoneläinten vastaavalla, sen lisäksi, että näiden koirien ongelma on tajuton saalisvietti: Kyllä susikin suden tunnistaa eikä pidä lajitoveria kauriina, käyttäytyy eri tavalla vierastakin lajitoveria kohtaan kuin saalista kohtaan. Eikö ole aika sairasta, että ihminen on jalostuksella tehnyt petoeläimestäkin hirviön, joka ei enää erota lajitovereitakaan saaliista?
Täällä yksi staffi pitää huolta mummin rakkaasta sitterissäolijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonni. Soppeemmäki triggeröityi.
Triggeröityminen on ihan omissa kuvitelmissasi kuten myös tuo Soppeenmäkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina turvasuihke taskussa ja oli ihminen tai koira, niin saa siitä silmilleen. Ihan luvallinen suihke siis. Se värjää myös hyökkääjän ja sovellus joka on suihkeen kanssa bluetoothilla yhteydessä soittaa hätäkeskukseen ja antaa koordinaatit.
Mulla on dödö ja toivon että jos sitä joudun käyttämään, niin hyökännyt koira kärsii kovista kivuista ja sokeutuu loppuelämäkseen.
Miksi niin toivot, koira toiminut luonteensa mukaisesti tai on huonosti koulutettu tai kohdeltu. Minä toivon, että nämä koirat päästettäisiin ikiuneen kivuttomasti.
Osa1:
Mulla on koira, joka ei tekisi pahaa kenellekkään: On ihan äärettömän kiltti, suloinen, tykkää kaikista ihmisistä ja koirista, tottelee, ei vedä hihnassa, ei rähjää muille koirille jne.
Sensuuri iski, kokeilen laittaa viestin kahdessa osassa, kun en tajua, että mikä tässä viestissä on kiellettyä (ärsyttävä tämä palstan sensuuri, kun ei ole mitään logiikkaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa2
Jos joku sekopää koira kävisi tämän minun rakkaani päälle, niin todellakin SIINÄ TILANTEESSA toivon, että se päälle kävijä kokee vähintään yhtä suurta tuskaa, kuin mitä se aiheuttaa minun harmittomalle koiralleni. Oma koirani ei sellaista tuskaa hyökkääjälle pysty aiheuttamaan, joten minun tehtäväni on puolustaa omaani ja todellakaan ei ole mielessä mikään kivuton vaihtoehto.
Ihan äärettömän suuri loukkaus käydä sellaisen olennon päälle, joka ei kykene edes puolustautumaan ja on alakynnessä samantien ja koska hyökkäävä on jonkun omistama koira, jonka pitäisi olla hallinassa, eikä esim. mikään villieläin joka vain toimii vaistojensa varassa eikä sille voi mitään, niin kyllä itselläni herää puolustushalu ja tilanteessa ehkä jonkinlainen kostonhalukin, lienee ihan luonnollisia aggressiontunteita kun jonkun rakkaan ja minun vastuullani olevan henkeä uhataan.
Kyllä syyllinen on aina siellä hihnan päässä.koira kuin koira koosta piittamatta tulee kouluttaa.korona aikana ihmiset hankki paljon koiria,nyt myydään koiria pitovaikeuksien vuoksi ja kaikissa ilmoituksissa kehutaan koiraa on vaan joku pikku ongelma.tälläinen koira joka on jo saanut olla"pomo"perheessä päätyy osaamattomissa käsissä aseeksi.
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajan toivomus, että ihmiset menisivät muualle, että saa rauhassa ulkoiluttaa vartia koiraa.
Tarkoitit varmaan vartijakoiraa ?
Olkaa varovaisia, kun olette ostamassa mökkiä tai omakotitaloa haja-asutusalueelta - jos naapurikiinteistönä on hieman räjähtäneen näköinen rakennus (huom. pihaa ei hoidettu) ja pihalla koira-aitauksia/häkkejä ja ikäloppuja autoja, on hyvin mahdollista, että tällainen kiinteistö houkuttaa hullujen koirien omistajia, jotka tosin vaihtuvat 5-10 vuoden välein. Sitten saa olla aina varuillaan, koska sieltä joku hyökkää, omat lapset alkaa pelätä koiria jne.
Niimmutku ne koirat on niin söpöjä ja niissä on vähän enemmän haastetta.
Me rakastetaan haasteellisempia koiria ja kumppaneita. Säyseämmät on niin tylsiä ja ennalta-arvattavia eikä niitä voi esitellä somessa. Ja onhan meillä haastavat lapsetkin ja nekin on sulosia ja hauskoja kun haastavat vähän opettajiakin.
Ihan voi Googlesta hakea tilastoja eri rotujen hyökkäyksistä. Esim tässä:https://pethelpful.com/.amp/dogs/Most-Dangerous-Dog-Breeds
Tuo toinen asia, eli haastaminen on juuri se, mitä eivät selvästi edes kaikki näiden koirien omistajat tunnista. Eli kun rotu on jalostettu niin, ettei se näytä aggressiota etukäteen, eivät kaikki osaa lukea merkkejä siitä, että koira on "iskuvalmiina".
Jos koira pysähtyy tuijottamaan kohdetta, kävelee jäykemmin ja katseella koko ajan seuraa, ovat nämä kaikki merkkejä siitä, ettei eläin ole rento.
Jos koira on pehmeäluonteinen, usein tällainen koira juuri haukkuu kohdalle tullessa, koska kokee tilanteessa epävarmuutta. Usein epävarma koira myös seuraa tarkasti omistajan toimia ja jos omistaja on rento, sekin rentoutuu.
Näiltä tietyiltä koiraroduilta on jalostettu pois tätä epävarmuutta, koska koiran tehtävä on ollut käydä määrätietoisesti kimppuun. Tällainen koira ei siis ota tilanteissa samalla tavalla kontaktia omistajaan, vaan tekee päätöksen toiminnasta itsenäisesti.
Eli se amstaffi, joka kävelee omistajan vierellä ihan rauhallisesti, mutta ei luo mitään kontaktia omistajaan vaan tuijottaa vastaantulijaa näyttää toki rauhalliselta. Tosiasiassa jo tuo tuijottaminen on merkki siitä, ettei koira ole rento. Koira, joka on oikeasti rento ja rauhallinen ei piittaa vastaantulijoista ollenkaan.