Rupea pikkuhiljaa ärsyttämään tämä eläkeläisten paapominen
Opintotukiin ja työikäisten toimeentulotukiin nämä korotukset pitäisi suunnata, eikä eläkkeisiin. Etenkin tietyn ikäluokan kohdalla. Omillaa asuvat nuoret tarvitsevat rahaa, ei eläkeläiset. Suututtaa kun meidän nuorista ei välitetä. Nykyiset eläkeläiset ovat päässeet niin helpolla työelämässä, että ihan oikeutetusti ovat pienellä eläkkeellä. Työelämä on nykyisin nii vaativaa, mitä eläkeläiset ei ymmärrä. Eläkeläisillä on rahaa nyt riittävästi.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kuulun suuriin ikäluokkiin, työvuosia takana 48. Eläke ihan ok, mutta teen edelleen osa-aikatyötä eläkkeen ohella ja maksan verot sekä eläkkeestä että lisätöistä.
Teen töitä koska haluan olla hyödyllinen ja jaksan vielä hyvin. Ihmetyttää kyllä tämä nuorempien suoranainen viha ikäluokkaamme kohtaan. Emme ole itse valinneet syntymäajankohtaa, emmekä maamme suhdanteita työikäisinä ollessamme. Töitä on kuitenkin tehty todella paljon ja sitoutuneesti ja yritetty siinä sivussa kasvattaa ja kouluttaa lapset, joille toivon mukaan on jossain vaiheessa jotain perinnöksikin jätettävää. Jokainen sukupolvi joutuu kulloinkin vallitsevassa tilanteessa löytämään ne elämän haasteet ja hyvät puolet, niin mekin sikanamme, ei se elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista ollut meilläkään, vaikka niin luulette. Suurimmalla osalla etenkin meistä naisista on varsin pienet eläkkeet, tiedoksi vaan.
.
Muutoin hyvä, mutta älä ajattele niin että sinun tulee jättää perintöä jälkipolville. Ei missään nimessä pidä niin toimia. Elä ja nauti itse keräämistäsi varoista. Jokainen elättäköön itsensä ja käyttäköön varansa omaan hyvinvointiin.
Sellainen lienee hyväksyttävämpää, että antaa pieniä summia eläissään lapsille tai lastenlapsille.
Itse olen varautunut siihen, että voin elää loppuelämän valitsemallani tavalla riittävän hyvässä hoidossa ja huolenpidossa jos on pakko niihin kunnon huononnuttua turvautua.
Vierailija kirjoitti:
"Luulet, että töihin vaan mennää - pitää olla työkokemusta"
Töistähän sitä työkokemusta juuri kerrytetään! Eihän sitä mistään muusta saa. Puhut ihan läpiä päähäsi. Kaikkihan työkokemusten kerryttämisen ovat aloittaneet nollasta, eli päässeet siihen ekaan työpaikkaan ilman työkokemusta!
Miten menen töihin, kun jokainen työnantaja vaatii aiempaa työkokemusta?
Itseäni ihmetyttää eläkeläisten alennukset..ne saa kaikki olipa eläkkeen summa mikä tahansa. Kuitenkin täällä on väkeä ketkä saa paljon vähemmän rahaa eikä tosiaan saa alennuksia. Jos kaikesta pitää tinkiä ja säästää niin tässä olisi yksi säästökohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat eläkkeellä olevat vanhempani tekivät nimenomaan niitä töitä koko työuransa. Eivät olleet vanhempainvapailla, vuorotteluvapailla, virkavapailla, opintovapailla, sairaslomilla, osa-aikatöissä. Äitiyslomalla äiti oli mutta se kesti 70-luvun alkupuolella kolme kuukautta. Ainoat tuet mitä nostivat, olivat lapsilisät.
Kyllä minä heille heidän eläkkeensä suon.
Minä en suo esimerkiksi kotirouville. Maksakoot itse eläkkeensä kotonamakaamisestaan.
Kotona olemisesta ei kerry eläkettä, ellei puoliso maksa eläkemaksuja siitä. Ennen ei muuten varhaiskasvatusta vaan äidit hoitivat lapset itse kotona. Sen jälkeen sitten töihin.
Ja sitä ennen. Itse olin 13-vuotiaana töissä ensimmäisen kerran. Myyjänä. Sitten kotiäitiyden jälkeen kouluttauduin. Ihan opintotukeakin sain. Maksoimme silloin 17% korkoa asuntolainasta. Onneksi miehellä riitti töitä,
Omistusasuntoon ei saanut asumistukea. Nykyään asiat ovat onneksi paremmin.
60-70- luvuilla elettiin erittäin vaatimattomasti, itse olen lapsena ja nuorena elänyt nälässä.
Nyt autamme lapsia ja lastenlapsia mahdollisuuksin mukaan. Itsellä vanhemmat kuolivat nuorina, joten yhdessä puolison kanssa on elämä rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lässy, mikä törppö olet. Opiskelijat ja työttömät voi mennä töihin ja hankkia rahansa kuten eläkeläistkin on tehnyt.
Ja sieltä tuli heti ensimmäinen mittaavan eläkeläisarmeijan jäsen. Seuraatko yhtään nykymaailmaa? Töihin ei pääse nykyisin noin vain. Teidän aikana piti marssia tehtaaseen ja kysyä hommia. Nykyisin se ei toimi niin, vaikka kuinka vänkkäisit.
N30
Ihan kuin nuorille kelpaisi tehdastyö:)
Juuri oli uutinen, että avoimia työpaikkoja on nyt enemmän kuin koskaan.
Ja toinen uutinen, että hoitoavustajia otettaisiin vaikka kuinka paljon, mutta kun ei ole tekijöitä.
Eipä tietenkään, kun pitäisi tyytyä pieneen palkkaan.
Nykyajan eläkeläiset ( en siis itse ole eläkkeellä) ovat tehneet nuorena hyvinkin pienipalkkaisia töitä ja aloittaneet kovin nuorina.
Jos alkaa kadehtia eläkeläisiä ( tai ketä tahansa) , pitää ottaa koko paketti eikä vaan poimia parhaita paloja.
Avoimia työpaikkoja on nyt enemmän kuin koskaan, koska työnantajille ei kelpaa tarjolla oleva työvoima. Hakemuksia tulee jokaiseen avoimeen työpaikkaan, mutta työnantajat eivät halua palkata. Työnantajat haluavat lennättää tänne kaukomailta ihmisiä, jotka eivät tiedä oikeuksistaan ja joille 1400 euron kuukausipalkka on lottovoitto heidän maassaan
Vierailija kirjoitti:
Ne korotukset tehtiin 1.8.22 ja seuraava on tulossa 1.1.23. Älä valita. Saavat tasan saman korotuksen vuodenvaihteessa minkä työeläkeläisetkin. Työeläkeläiset saa vain korotuksensa kerta eränä.
Mitä tarkoitat, että kerta eränä. Tuo indeksikorotus esim. 150€ maksetaan joka kuukauden eläkkeeseen. Indeksikorotus on joka vuosi tammikuussa, nyt vaan inflaation takia isompi kuin normaalisti. Meitä on myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia jotka saamme työeläkettä kuten itsekin olen. Ja tuo 6,8 % korottaa omaa eläkettäni n. 200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Kenen etua palvelee köyhien usuttaminen toisiaan vastaan?
1. Kokoomuksen miljonääriväen
2. Persujen
3. V. Putinin
Suosittelen miettimään tätäkin skenaariota. En yhtään ihmettelisi vaikka näin jotkut toimijat toimisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Töistähän sitä työkokemusta juuri kerrytetään! Eihän sitä mistään muusta saa. Puhut ihan läpiä päähäsi. Kaikkihan työkokemusten kerryttämisen ovat aloittaneet nollasta, eli päässeet siihen ekaan työpaikkaan ilman työkokemusta!
Kerro tämä työnantajille, jotka vaativat, että paikan saadakseen pitää olla pohjalla 2 vuoden kokemus ko. työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne korotukset tehtiin 1.8.22 ja seuraava on tulossa 1.1.23. Älä valita. Saavat tasan saman korotuksen vuodenvaihteessa minkä työeläkeläisetkin. Työeläkeläiset saa vain korotuksensa kerta eränä.
Mitä tarkoitat, että kerta eränä. Tuo indeksikorotus esim. 150€ maksetaan joka kuukauden eläkkeeseen. Indeksikorotus on joka vuosi tammikuussa, nyt vaan inflaation takia isompi kuin normaalisti. Meitä on myös työkyvyttömyyseläkkeellä olevia jotka saamme työeläkettä kuten itsekin olen. Ja tuo 6,8 % korottaa omaa eläkettäni n. 200€/kk.
Voi herranen aika. Tahallasiko esität yksinkertaista? Kansaneläkkeisiin ja muihin etuuksiin tuli jo 3.5% korotus 1.8.22. Jos nyt indeksikorotus on työeläkkeisiin vuodenvaihteessa tämä 6.8 niin muut eläkkeet nousee 3.3% . Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää vai tahallaanko tätä vänkäämistä teet?
Meillä töissä päiväkodissa kulkee eläkeläisiä tienaamassa vähän lisärahoituista: Aikamoisia riippakiviä ovat, kun ei heitä kiinnosta tehdä töitä kunnolla, jättävät kaikki raskaimmat työtehtävät muille kun eivät enää jaksa sellaista ja silti vetävät samaa palkkaa kuin muutkin, tililleen kopsahtaa luultavasti eläkkeen + työllä tienaamisen ansiosta enemmän rahaa kuin kellään muulla.
Voisivat kyllä jäädä eläkkeelle, ihmetyttää, että miksei työttömille sallita samassa määrin työntekoa tukien lisäksi kuin eläkeläisille: Työttömissä olis kuitenkin nuorempaa ja työkykyisempää porukkaa joille olisi paljon tärkeämpää päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää eläkeläisten alennukset..ne saa kaikki olipa eläkkeen summa mikä tahansa. Kuitenkin täällä on väkeä ketkä saa paljon vähemmän rahaa eikä tosiaan saa alennuksia. Jos kaikesta pitää tinkiä ja säästää niin tässä olisi yksi säästökohde.
Opiskelijoille ja työttömille voi vielä tulla paremmat ajat.
Eläkeläisen tilanne ei enää parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tämä työnantajille, jotka vaativat, että paikan saadakseen pitää olla pohjalla 2 vuoden kokemus ko. työstä.
Oot kouluttautunut väärälle alalle, kyllä minun lapseni vietiin koulusta kesätyöpaikan kautta heti kun valmistui.
Minut työnnettiin eläkkeelle, vaikka olisin halunnut jatkaa. Paikkaani ei täytetty. Eläke on pieni ja siksi olen köyhä. Ainoa alennus, jonka saan, on punalaputetut tuoteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä päiväkodissa kulkee eläkeläisiä tienaamassa vähän lisärahoituista: Aikamoisia riippakiviä ovat, kun ei heitä kiinnosta tehdä töitä kunnolla, jättävät kaikki raskaimmat työtehtävät muille kun eivät enää jaksa sellaista ja silti vetävät samaa palkkaa kuin muutkin, tililleen kopsahtaa luultavasti eläkkeen + työllä tienaamisen ansiosta enemmän rahaa kuin kellään muulla.
Voisivat kyllä jäädä eläkkeelle, ihmetyttää, että miksei työttömille sallita samassa määrin työntekoa tukien lisäksi kuin eläkeläisille: Työttömissä olis kuitenkin nuorempaa ja työkykyisempää porukkaa joille olisi paljon tärkeämpää päästä töihin.
Eipä nuoria ole tukemassa töihin loisivat vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten menen töihin, kun jokainen työnantaja vaatii aiempaa työkokemusta?
Tässä sinun tapauksessa voi olla syynä myös vaikea luonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustinloukku.
Vaikka vappusatanen toteutettiin kauan sitten, nyt viimeistään menee opposition laulukuoro hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvin vähän kokemusta työttömyydestä, lähihoitaja kun olen. Yhdessä välissä loppui työt yhdessä paikassa ja ajauduin työttömäksi, tuosta muutaman kuukauden kokemuksesta opin, että työttömänä olisi parempi vain olla työttömänä: Tein keikkatyötä ja se oli ISO virhe, ensinnäkin se alensi tukia vai sainkohan niitä sitten lopulta ollenkaan, eli persnettoa tuli, lisäksi keikkatyöläisten palkka tuli jotenkin viiveellä: Olin siis ilman mitään tuloja muistaakseni peräti 2kk ihan siksi, että erehdyin tekemään töitä.
Ymmärrän hyvin, jos nuoret kokevat etteivät voi käydä töissä, toista se on eläkeläisillä, saavat tienata aika paljonkin sen eläkkeen päälle ilman että se eläke tippuu, sen lisäksi heillä on usein muutenkin asiat paremmin: Aika monella eläkeläisellä on esim. asumiskulut alhaiset kun on oma maksettu asunto, jota ei välttämättä tarvitse edes rempata, kun kuolo tai vanhainkoti häämöttää kuitenkin jossain 20 vuoden sisällä, ei ole niin suurta halua välttämättä pitää hauskaa kavereiden kanssa tai ole maksullisia harrastuksia (toki poikkeuksiakin on), ei ole pieniä lapsia jne.
Varmasti on tässäkin ryhmässä väliinputoajia kuten kaikissa muissakin ihmisryhmissä esim. joku on tuutannu 20 lasta tähän maailmaan ja sen vuoksi ollut 20 vuotta pois työelämästä ja vielä kouluttautunut korkealle että vielä 10 vuotta siihen päälle pois työelämästä, niin ei varmasti ole kummoinen eläke, kuitenkin: Oma valinta tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut elokuussa yhtään mitään. Viimeksi kun muutama vuosi sitten korotettiin, sain 24e.
Verotuksen vuoksi loppujen lopuksi eläke pieneni 26e. Bruttoeläkkeeni on nyt 1150. Siitä kansaneläkettä vähän yli 200, työeläke on niin pieni.Olin kotiäitinä niin ei kertynyt eläkettä hirveesti. Muuten, kun olin nuori niin yksin asuessa en saanut edes asumistukea.
Vuokra oli 450mk, pieni yksiö. Ruokaan meni saman verran. Sukulaiset avustivat että pääsin töihin. Kk-lipun ostivat. Ei tullut sossustakaan pennin hyrrää. Semmosta leveältä elämä oli.
Jos kansaneläkettä saat, niin sait elokuussa siihen 3,5 %:n korotuksen ja tammikuussa saat uuden korotuksen, silloin työeläkkeeseen sen n. 6,8 % ja kansaneläkkeeseen siinä tapauksessa 3,3 %.
Eikö N30 ole kuullut, kuinka suuret ikäluokat muuttivat sankoin joukoin 1960 ja-70 luvuilla työn perässä Ruotsiin?
Vaikka ennen töitä on käyty kysymässä suoraan työpaikoilta, ei se automaattisesti työpaikkaa ole taannut.