Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä?

IQ-aani
14.10.2022 |

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä? Olen itse törmännyt itsevarmoihin ihmisiin, jotka ovat kuitenkin todella tyhmiä. Monesti älykkäät ihmiset ovat epävarmempia joissakin asioissa, koska he näkevät asiat moniulotteisimpina. Vähemmän älykkäät ihmiset näkevät taas monet asiat mustavalkoisina. Olen vahvasti sitä mieltä, että tyhmillä ihmisillä on tässä maailmassa paljon helpompaa.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyvapaapudotus kirjoitti:

Mielestäni tyhmille ihmisille pitäisi perustaa oma järjestö, jossa voivat olla keskenään tyhmiä. Jää meille fiksuillekin ansaitsemamme elintila.

Tässä on kyllä ideaa. Ainut vaan ettei oikeesti tyhmät ymmärrä että ovat tyhmiä. Eivät osaa pesiä siis tuonne. :D

Ongelma hoituu kun markkinoi ja brändää sen oikein. Pitää tutkia, mistä tyhmät tykkäävät. Leijonariipuksista, tractor pullingista sekä isohinkkisistä tekoblondeista?

Televisiotuotannosta näkee kenelle se on suunnattu. Ex on the beach, BB yms. aivottomat ohjelmat.

Ja tyhmien ihmisten mielestä minä olen tyhmä kun en tiedä mitään (heidän mielestään) päivänpolttavista aiheista kuten e.m. tv-ohjelmista, julkkiksista yms.

Vierailija
102/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä tiiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
103/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan tästä se iänvanha sanontakin että: joka tietää että ei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se joka ei tiedä että ei tiedä mitään.  ja että menisi ärsyttääväksi viisasteluksi- ei tietenkään pitäisi luottaa kaikkiin hyvältä kuulostaviin sananparsiin sun muihin ajattelematta asiaa naamakohtaisesti. 

Vähemmän sananlaskumaisesti voisi sanoa, että sillä, joka tietää olevansa tietämätön jostain asiasta, on enemmän metatietoa kuin sillä, joka ei tiedä tietävänsä jotakin asiaa.

Yleensä tieto ja tietämättömyys voidaan jakaa neljään ryhmään: tiedostetusti tiedettyihin, tiedostetusti tietämättömiin, tiedostamasti tiedettyihin ja tiedostamasti tietämättömiin.

Metatiedon lisääntyessä asiat siirtyvät tiedostamattomasti tiedettyjen tai tietämättömien kategorioista tiedostetusti tiedettyjen tai tietämättömien kategorioihin.

Joskus ylivertaisuusvinoumaa perustellaankin metatiedon tai metakognition puutteella asiaan liittyen. Ketjussa mainittu tietämättömyyden tunteen kasvu koulutuksen myötä, jos niin oletetaan käyvän, voisi myös johtua siitä, että metatieto saattaa koulussa kasvaa ymmärrystä nopeammin. Vaikka tohtorina voi tiedostetusti tietää enemmän asioita kuin alakoululaisena, niin tiedostetun tietämättömän määrä on voinut paisua vielä nopeammin.

Toisaalta sananlaskun voisi ehkä tulkita tueksi skeptismille, enkä tiedä, onko parempi olla täysi skeptikko vai täysin väärässä.

Vierailija
104/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä,eikö ne katso temppareita ja lue seiskaa kuten sinä?

Vierailija
105/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osa tietää. Tyhjät tynnyrit kolisevat kovien. Sanonta perustaa itsensä tälle.

Vierailija
106/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö viisas olevansa viisas?

Viisas ei pidä viisaana itseään, koska hän tietää kuinka vähän oikeasti tietää.

Viisas tietää viisautensa rajallisuuden, ja sen että jossain on aina häntä viisaampia.

Vierailija
107/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tiedän, olen tyhmä kuin saapas mutta en niin tyhmä kuin lähes kaikki tuttavani.

Vierailija
108/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tietävät, toiset eivät.

Vierailija
109/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤸💫🌜🤏

Vierailija
110/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuvaili tyypillisen palstamamman. :D

Tyypillinen palstamamma on ehkä sellainen, joka on ostanut itselleen lapsilisillä volyymiripset ja nyt säästää seuraavista lisistä saadakseen paksut huulet. Unelmissa on lottovoitto, että olisi varaa mennä Viroon suurennuttamaan tissinsä.

Sitten elämä olisi ihanaa ja miehiltä saisi huomiota.

(Ai niin, mutta ne lapset). No, kirpparilta saa niille jotain riepuja päälle.

Vierailija
111/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Tiennyt jo kouluajoista kun kokeista tuli numeroina 4-6, jos sain 7 olin iloinen. Olin ihan pska koulussa. Nyt pskaduunissa joka niin helppoa että apinakin sen osaisi. Sopii minulle, ei tarvi aivoja. N33

Vierailija
112/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤸💫🌜🤏

Tämän kommentin lähettäjä ei ole ihan tyhmä; vaikka hän ei osaakaan muodostaa mielipidettään sanoin niin hän on keksinyt, mistä saa emoijeja.

Vierailija
113/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä saa olla, sille ei itse voi mitään, mutta pöljä ei. Se on oma vika.

Ja harmi kyllä juuri pöljät eivät tiedä olevansa pöljiä.

Vierailija
114/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttava hurahti kaikkeen koronarokote-huuhaa-uutisointiin ja nyt selvästi vihjailee flat earth theorystä joka välissä. Hänen jutuissaan lentokoneet "muka lentää suoraan pohjoisnavan yli" ja "satelliitteja ei ole" (paitsi silloin kun Muskia voi haukkua tai ylistää Venäjän nimissä, venäjäpropaganda myös vahva hänen jutuissaan.)

Uskoo olevansa älykäs ja kaikki muut on tyhmiä valtamedian orjia.

Kaveri ei älystään huolimatta ole aikuisiällä montaakaan päivää palkallista työtä tehnyt, elää alimmilla tuilla.

Vierailija
115/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minulla on pahat oppimisvaikeudet eli kyllähän minä olen tyhmä. Nuorempana en tiedostanut kognitiivisten kykyjeni rajoitteita vaan pidin itseäni kaikesta huolimatta ihan älykkäänä. Nykyään kyllä tiedostan ne rajoitteet. Se tiedostaminen on ollut monen asian summa, mutta ihan kunnolla se pamahti tajuntaan kun epäonnistuin täysin suorittavan työn opintojen työharjoittelussa joista normaaliälyinen ihminen kyllä selviää kun yrittämisen puutteesta ei ole kyse.

Eli joo, tiedän olevani tyhmä. Silti minusta ei usein _tunnu_ siltä, mutta pakkohan se on vain hyväksyä, että minulla on vikaa älyssä, koska muuten minulla ei olisi näitä vaikeuksia.

Todella matalan äo:n ihminen ei kirjoita noin sujuvasti.

Onhelmasi on jossain muualla.

Vierailija
116/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä luulee olevansa viisas.

Viisas tietää olevansa tyhmä.

Vierailija
117/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyyppi ei ainakaan tiedä, joka länkyttää hänelle kuulumattomista asioista, asioista jotka on jo loppuun hoidettuja ja asioista joista se joko tyhmyyttään eli tietämättömyyttään tai sitten tarkoituksellisesti jättää jonkin kohdan huomioimatta, lisäksi vastaavaa mistä se länkyttää sattuu jatkuvasti. Kaipa se vaan on tyhmä ja se että se länkyttää sitä asiaansa samaa lajia oleville eli niille joilla ei ainakaan ole tietoa eli kakaroille, vakuuttaa sen tyhmyyden tai tyhmyyden hyväksi käytön

Eikä se länkyttäjä näköjään erota vahinkoa ja tahallisuutta.

Sitten se länkyttää vahingonkorvauksista. No, kun ei se itse ole asiassa osallinen, niin mitäs se siinä päätään paukuttaa. Ja se minkä se tyhmä jättää huomioimatta on se osuus jossa vastuu on siirtynyt eteenpäin.

Tyhmä länkyttää asioista jotka on hoidettu loppuun ajat sitten! Pitäskö sen mielisairaan mennä tekemään muutosvaatimus vaikkei se mielisairas ole edes asianosainen? Juoppo ja mielisairas, vainoaja!

Vierailija
118/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minulla on pahat oppimisvaikeudet eli kyllähän minä olen tyhmä. Nuorempana en tiedostanut kognitiivisten kykyjeni rajoitteita vaan pidin itseäni kaikesta huolimatta ihan älykkäänä. Nykyään kyllä tiedostan ne rajoitteet. Se tiedostaminen on ollut monen asian summa, mutta ihan kunnolla se pamahti tajuntaan kun epäonnistuin täysin suorittavan työn opintojen työharjoittelussa joista normaaliälyinen ihminen kyllä selviää kun yrittämisen puutteesta ei ole kyse.

Eli joo, tiedän olevani tyhmä. Silti minusta ei usein _tunnu_ siltä, mutta pakkohan se on vain hyväksyä, että minulla on vikaa älyssä, koska muuten minulla ei olisi näitä vaikeuksia.

Todella matalan äo:n ihminen ei kirjoita noin sujuvasti.

Onhelmasi on jossain muualla.

Sulla se onhelma on.

119/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo liian tyhmä, ni kyllä.

Vierailija
120/147 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät ihmiset toitottavat usein kuinka he uskovat "tieteeseen",

ja yrittävät näin osoittaa olevansa muka älykkäitä,

tosiasiassa he eivät ymmärrä ensinnäkään tieteenteosta yhtään mitään,

ja vaikka joku entisaikojen uskomus, joka oli sen ajan tiedettä,

on kumottu jo moneen kertaan,

niin nämä tyhmät uskovat siihen edelleen täysin fanaattisesti, koska se on kuulemma aikoinaan tieteellisesti todistettu,

oli tämä asia nykyvalossa kuinka älytön tahansa.

Sen lisäksi tämä täysin sokea auktoriteetti uskovaisuus esim. näitä tieteentekijöitä kohtaan on kuin joku lahkolaisuus, jossa ei kyseenalaisteta ollenkaan että, he ovat kuitenkin ihan ihmisiä, etehtyväisiä ja omien uskomuksiensa vankeja,

myöskin sekaan mahtuu valheellisia, ahneita, valehtelevia ja ties mitä vajavaista, vaikka ovatkin jonkun statuksen saaneet.

Opettele elämämkoululainen kirjoittamaan, juttujesi uskottavuus nousee heti aivan uudelle tasolle (todeksi ne eivät kuitenkaan muutu). Esimerkiksi aikuislukioissa voi opiskella äidinkieltä pikkurahalla tai ilmaiseksi. Jo pelkkä yhdyssanojen ja välimerkkien käytön hallinta olisi iso harppaus eteenpäin.