Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä?

IQ-aani
14.10.2022 |

Tietääkö tyhmä olevansa tyhmä? Olen itse törmännyt itsevarmoihin ihmisiin, jotka ovat kuitenkin todella tyhmiä. Monesti älykkäät ihmiset ovat epävarmempia joissakin asioissa, koska he näkevät asiat moniulotteisimpina. Vähemmän älykkäät ihmiset näkevät taas monet asiat mustavalkoisina. Olen vahvasti sitä mieltä, että tyhmillä ihmisillä on tässä maailmassa paljon helpompaa.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömin keskustelu mitä täällä on.

Vierailija
62/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sieraimet.

En kyllä usko. Laitatko jotain lähdetietoja?

eri mutta tuota eikö hengittämiseen tarvita myös sieraimia? nostril?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Voisitteko jatkaa keskustelua? Haemme sanoituksia biiseihimme.

Vierailija
64/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävän tietämätön / tyhmä kuvittelee, että ei muutkaan tiedä / ymmärrä/ osaa mitään. Ja sitten luulee olevansa porukan fiksuin. Ja ovat sitten sitä mieltä, että koulut yms. on turhia, tekemällä oppii jne.

Pitäisi varmaan järjestää heille omat terveydenhuolto, lentoliikenne yms, työntekijöinä vain näitä tekemällä oppineita.

"Tervetuloa Opettelin ihan itse lentämään-airlinesin lennolle thaimaaseen. Koneen kasasi Masa, sekin opetteli itse lentokoneen rakentamisen."

"Soitit juuri terveyspuhelimeen. Paina 1, jos haluat puhua koulutetun ammattilaisen kanssa. Paina 2, jos haluat puhua Maria Nordinin kurssin käyneen gurun kanssa. Paina 3, niin lentokoneenrakentaja Masan muija, Jessicca vastaa ku kerkiää. Se kävin melkein ekan vuoden kosmetologiopinnot loppuun, että kyllä se sillä osaamisella sun vaivat hoitaa."

Vierailija
65/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle kohtuullisen älykkäänä laittoi asioita oikeisiin mittasuhteisiin se, kun ihmissuhteiden kautta kuvioihin tuli hieman tyhmä ihminen. Tämä ihminen on auttavainen, lämmin, ahkera jne. mutta (valitettavasti?) tietää omat rajoitteensa. Hän on moneen kertaan itkenyt sitä, miksi piti syntyä sellaiseksi kuin on. Hän haluaisi kunnon työn ja ihmissuhteen, mutta kaikki tuntuu kariutuvan tuohon ongelmaan. 

Ei saa syyttää diskriminoinnista tai muusta, mutta varmaankin joku vakavammin kehitysvammainen on onnellisempi, kun ei ymmärrä täysin omaa tilannettaan.

Kysyn vain: miksi joku laittoi tähän alanuolen ?

Sori, "Ei saa syyttää diskriminoinnista...", jota itse teet, ei ole ylänuolen arvoinen.

Vierailija
66/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tyhmyys määritellään siten, että tyhmä ihminen aiheuttaa sanoillaan ja teoillaan sotkua jonka muut joutuvat siivoamaan. Tyhmä ihminen voi olla mielestäni älykäs, mutta häneltä puuttuu viisaus ja kyvyttömyys ymmärtää omien tekojensa vaikutusta. Tyhmä voi siis tiedostaa aiheuttavansa tuhoa ja polttavansa siltoja, mutta hän ei välitä siitä - koska hän on tyhmä.

Herkästi puhutaan narsismista, mutta tällaisia ihmisiä on niin paljon, että itse puhun tyhmyydestä.

Mielestäni älykäs ja tyhmä eivät siis ole toistensa vastakohtia, vaan viisas ja tyhmä. Ihmisen älykkysosamäärä voi olla ihan mitä tahansa, mutta sanon häntä viisaaksi vain jos hän osoittaa kykyä huomioida kanssaihmiset ja oma ympäristönsä, ja jos häntä kiinnostaa muidenkin kuin oman itsensä hyvinvointi.

Itänaapurimme näyttää esimerkkiä siitä, mitä älykäs ihminen ilman viisautta saa aikaan: tuhoa, tuhoa ja vähän lisää tuhoa. Ei viisas ihminen halua tuhota maailmaa jossa me kaikki voisimme elää sulassa sovussa keskenämme. Sen tekevät tyhmät.

Eli kyllä, tyhmä ihminen voi tiedostaa olevansa tyhmä, mutta hän ei kykene ajattelemaan että hänen pitäisi muuttua.

Vierailija
67/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäiden ihmisten epävarmuus johtuu siitä, että he osaavat ajatella ensin. He tietävät sen, että he eivät tiedä kaikkea ja siksi he ottavat aikalisän saadakseen varmuuden. He eivät usko sanaan ilman vakuuttavia todisteita ja siksi he etsivät totuutta. Liian usein se on jotain muuta, miltä sen halutaan näyttävän.

Maailma on helppo tyhmille ihmisille, koska he uskovat lauman johtajan tahtoon. Ja kun heitä on enemmistö, maailma näyttää helpolta ja kaikki on mahdollista. Historia on täynnä varoittavia esimerkkejä, mutta tyhmä ei voi siitä oppia, koska ei jaksa lukea. Oppiminen on turhaa, kun jo tietää kaiken.

Yhden helppous on toisen tuska.

Tää oli hyvin sanottu, langan päässä on fiksu lajitoveri.

M30

Miksi koit tarpeelliseksi laittaa kommenttiisi puumerkin? Herää epäilys, oletko itse tuon lainaamasi kommentin kirjoittaja (ilmeisesti nainen) ja tulit kehumaan omaa kommenttiasi. Puumerkillä uskottelet, että olet joku ihan muu.

Hän ei ollut lainaamansa kommentin kirjoittaja. Minä olen.

t. mies 68v

Vierailija
68/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tyhmille ihmisille pitäisi perustaa oma järjestö, jossa voivat olla keskenään tyhmiä. Jää meille fiksuillekin ansaitsemamme elintila.

Vierailija
69/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samoja pulmia. Todettu matematiikan vaikeutta sekä hahmotushäiriötä.

Se että on matemaattisesti ja hahmotuksen suhteen hankaluutta ei mielestäni automaattisesti tarkoita että on tyhmä. Älykkyyttä on monenlaista ja esim.itselläni tunne elämän älykkyys ja empaattisuus ovat mielestäni vahvuuksia. 

Minusta se että ymmärtää itseään ja rajoituksiaan sekä ottaa kanssaihmiset toiminnassaan huomioon on älykästä, riippumatta todetuista erityisvaikeuksista.

Vierailija
70/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tyhmyys määritellään siten, että tyhmä ihminen aiheuttaa sanoillaan ja teoillaan sotkua jonka muut joutuvat siivoamaan. Tyhmä ihminen voi olla mielestäni älykäs, mutta häneltä puuttuu viisaus ja kyvyttömyys ymmärtää omien tekojensa vaikutusta. Tyhmä voi siis tiedostaa aiheuttavansa tuhoa ja polttavansa siltoja, mutta hän ei välitä siitä - koska hän on tyhmä.

Herkästi puhutaan narsismista, mutta tällaisia ihmisiä on niin paljon, että itse puhun tyhmyydestä.

Mielestäni älykäs ja tyhmä eivät siis ole toistensa vastakohtia, vaan viisas ja tyhmä. Ihmisen älykkysosamäärä voi olla ihan mitä tahansa, mutta sanon häntä viisaaksi vain jos hän osoittaa kykyä huomioida kanssaihmiset ja oma ympäristönsä, ja jos häntä kiinnostaa muidenkin kuin oman itsensä hyvinvointi.

Itänaapurimme näyttää esimerkkiä siitä, mitä älykäs ihminen ilman viisautta saa aikaan: tuhoa, tuhoa ja vähän lisää tuhoa. Ei viisas ihminen halua tuhota maailmaa jossa me kaikki voisimme elää sulassa sovussa keskenämme. Sen tekevät tyhmät.

Eli kyllä, tyhmä ihminen voi tiedostaa olevansa tyhmä, mutta hän ei kykene ajattelemaan että hänen pitäisi muuttua.

Erinomainen kommentti, oleellisesti kaikkein tärkeimmistä asioista. 10+

t. mies 68v ( Laitan tämän, niin ehkä vältät syytökset itsellesi vastaamisesta. )

Vierailija
71/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyvapaapudotus kirjoitti:

Mielestäni tyhmille ihmisille pitäisi perustaa oma järjestö, jossa voivat olla keskenään tyhmiä. Jää meille fiksuillekin ansaitsemamme elintila.

Tässä on kyllä ideaa. Ainut vaan ettei oikeesti tyhmät ymmärrä että ovat tyhmiä. Eivät osaa pesiä siis tuonne. :D

Vierailija
72/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku mainitsikin jo ylivertaisuusvinouman, jota tutkivat Dunning & Kruger.

Jos ei (mulla on korona enkä jaksa lukea kaikkea läpi. Outo tauti kun naamaan sattuu), niin he osoittivat, että mitä vähemmän ihmisellä on kognitiivisia resursseja, sitä pahemmin hän yliarvioi oman osaamisensa ja tietotasonsa.

Ap, tässä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ylivertaisuusvinouma

Vierailija
73/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä ideaa. Ainut vaan ettei oikeesti tyhmät ymmärrä että ovat tyhmiä. Eivät osaa pesiä siis tuonne. :D

Ongelma hoituu kun markkinoi ja brändää sen oikein. Pitää tutkia, mistä tyhmät tykkäävät. Leijonariipuksista, tractor pullingista sekä isohinkkisistä tekoblondeista?

Vierailija
74/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma hoituu kun markkinoi ja brändää sen oikein. Pitää tutkia, mistä tyhmät tykkäävät. Leijonariipuksista, tractor pullingista sekä isohinkkisistä tekoblondeista?

Televisiotuotannosta näkee kenelle se on suunnattu. Ex on the beach, BB yms. aivottomat ohjelmat.

Vierailija
75/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rockband kirjoitti:

Hei. Voisitteko jatkaa keskustelua? Haemme sanoituksia biiseihimme.

Eiks oo tyhmää

mistä nyhtää

kun kaivellaan

vaan napanöyhtää

Vierailija
76/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys ja tyhmyys ovat monitahoisia asioita. Tunnen kaksi henkilöä jotka ovat koulumenestyksellä mitaten tyhmiä kuin saappaat, ja tietävät sen. Molemmat kuitenkin pärjäävät elämässään ihan hyvin, ja muiden ihmisten kanssa. Lisäksi tunnen huippumatemaatikon, jolle normaalin elämän asiat ovat hirveän vaikeita. Ihan lähtien siitä että pitääkö kääntyä oikealle tai vasemmalle päästäkseen paikkaan X riippuu siitä, kummasta suunnasta risteystä lähestyy. Koulussa kuitenkin huippumenestyjä.

Itse vedän Mensan testeistä huippupisteitä, joten sillä määrittelyllä olen älykäs. Minulla on kuitenkin ADHD ja asperger, ja nämä vaikuttavat huomattavan paljon menestykseeni, ja sosiaaliseen älyyn. Tunnen itseni varsin tyhmäksi ja epäonnistuneeksi hyvinkin usein. Älykkyydellä on monta lajia, sosiaalinen, kielellinen, matemaattinen lienevät ne yleisimmät tai suurimmat osa-alueet. Nämä tyhmät ihmiset jotka tunnen ovat sosiaalisesti hyvin älykkäitä. Itselläni taas se on hyvin vajavainen.

Melko paljon ADHD ihmisten kanssa tekemisissä olevana, olen havainnut heistä enemmistön olevan poikkeuksellisen älykkäitä. Ja se pääsee täyteen loistoon, kun he sopivalla lääkityksellä pystyvät hidastamaan aivojensa hypermultiajon vauhdin maailmaan sopivaan nopeuteen.

Vierailija
77/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään usein koulussa huomataan psykologin testeillä, jos koulumenestys on huonoa.

Tyttären kaverilla on laaja-alaiset oppimishäiriöt eli siis matala äo. Koulussa huomattiin.

Hän on kuitenkin jo lähihoitaja ja vaikityössä. Sinne näemmä pääsee helposti.

Kouluun varmaan pääsee helposti (ei kyllä kaikkiin, mutta osaan), mutta kuinka saa koulutuksen läpi? Ihmettelen tätä todella, koulun opettajat voivat päästää läpi vaikka ei oikeasti osaisi, mutta tuohon koulutukseen kuuluvat pakolliset työharjoittelut, luulisi, että niihin viimeistään katkeaisi tie. Onko siis yleistä, että työpaikoilla hyväksytään opiskelijoiden näytöt aivan helposti? Vai pystyykö hoivatyötä oikeasti tekemään hoidettavien turvallisuutta vaarantamatta jos on laaja-alaiset oppimisvaikeudet? Kyseisessä työssä on kuitenkin iso vastuu.

Epäilen itselläni laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli kansankielellä heikkolahjaisuutta ja olen yrittänyt lähihoitajan opintoja. Jouduin keskeyttämään, en pärjännyt ollenkaan, teoria meni, mutta jo ensimmäisessä työharjoittelussa en pärjännyt mitenkään vaikka monta kertaa samoja asioita toistettiin. Ei minua siitä työpaikasta oltaisi päästetty näytöstä läpi ja tajusin toki itsekin, ettei minusta olisi sitä työtä tekemään.

Vierailija
78/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän olevani aika omassa kuplassa ja pihalla asioista. En esim.ennen sotaa tiennyt edes missä Ukraina on..en seuraa juuri ollenkaan mitään politiikkaa tai asiaohjelmia. En vaan ole koskaan ollut kiinnostunut, enkä ole esim.uutisia koskaan katsonut🙈Välillä joudun tilanteisiin joissa hävettää kun en oikeesti ole yhtään sivistynyt.

Vierailija
79/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Megalomoney kirjoitti:

Älyttömin keskustelu mitä täällä on.

Ei lähelläkään älyttömintä. Et varmaankaan ole ollut palstalla kauaa.

Vierailija
80/147 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pitävät itseään fiksuna, jopa muita fiksumpana.