Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkälle häämatkalle lähtisit miehesi kanssa ilman 2- ja 5-vuotiaita lapsia?

Vierailija
12.10.2022 |

Menimme kesällä naimisiin ja olemme varaamassa häämatkaa. Matkan aikaan lapsemme ovat lähes 3- ja 5-vuotiaat. Lapset eivät lähde matkalle mukaan, vaan heitä hoitaa isovanhemmat.

Meillä on miehen kanssa erilainen käsitys siitä, kuinka kauan voimme olla poissa lasten luota.

Kuinka kauan sinä voisit olla?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin iäkkäät isovanhemmat, että ihan maksimissaan yksi yö lastenhoitoa olisi mahdollista. Mieluusti ei sitäkään. 

Surullista, kun tehdään niin vanhana lapsia, ettei isovanhempiinkaan ehdi kunnolla tutustua.

Surullista, ettet hahmota, ettei lapsia tuosta vaan tehdä. Kaikilla ei ole niin hyvä tilanne, että hedelmöittyy 20-25-vuotiaana. 

Ja eihän se ole koskaan itsestään selvyys. Monilta kuolee äiti nuorena, mummohan se yleensä se isovanhempi on. Kälyni oli 24 kun synnytti, ei ollut enää äitiä hänellä.

Vierailija
82/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden kestävälle matkalle. Todellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämän mittaiselle kiitos.

Vierailija
84/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en mä kyllä ymmärrä tätä vouhotusta siitä ettei vanhemmat "voi" tai "saa" lähteä lastensa luota reissuun kahdestaan. Juuri vastikään oli iltalehdessä uutinen siitä, miten helikopterivanhemmat voivat tukahduttaa lastensa itsenäistymisen jo pienestä pitäen, kun eivät koskaan anna muiden hoitaa ja tekevät itse kaiken ja ylikin, sitten valitetaan että väsyttää. Lasten on hyvä viettää aikaa muidenkin aikuisten kanssa jos apua kerta on tarjolla.

Olette onnekkaita, kun teillä on tuollainen tilanne. Kyllä 3- ja 6-vuotiaat pärjää isovanhempien kanssa aivan hyvin viikon tai kaksikin tarvittaessa jos isovanhemmat ovat tarpeeksi virkeitä ja vetreitä touhuamaan lasten kanssa niin pitkään. Ikävähän teille itsellenne tulee, mutta mielestäni on todella kunnioitettavaa että haluatte pitää myös parisuhteenne kunnossa - sille kannattaa ottaa aikaa. Liian moni perhe särkyy juuri siitä syystä, ettei sitä yhteistä aikaa yksinkertaisesti tehdä. Lapsille jää taatusti hauskoja muistoja mummolassa vietetystä ajasta.

Te olette te, ette pelkkiä vanhempia ja isejä ja äitejä. Te, yksilöinä ja pariskuntana. Muistakaa se ja pitäkää siitä kiinni.

Niin, mihin lapset yleensä vanhempiaan tarvitsevat, laitokselta mummoille vaan. On aika hoitaa parisuhdetta.

Pakottavissa, sairaus esimerkiksi, ymmärrän kahdeksi viikoksi mummolaan työntämisen, en huvittelun takia.

Aika oli toinen kun mummolat oli maalaistalija. Supermummot jaksoivat että aikuiset vanhemmat saivat lapsettoman kesän. Oliko se mummoillekaan herkkua tehdä talon työt lasten tasperot perässä?

Tuota käytäntöä ei puolusta mikään muu se kun ettei päivähoito ollut nykyisen laista.

Vierailija
85/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee, miten katkeria mammoja täällä on. Ilmeisesti heillä ei ole turvaverkkoa apunaan ja nyt soimaavat sellaisia onnekkaita joilla on. 

Mun mielestä ei ole mikään synti antaa lapsia hoitoon isovanhemmille, eikö sellainen päätös ole kuitenkin oletettavasti aivan yhteisymmärryksessä tehty ja isovanhemmiltakin kysytty että onko ok? Aivan päätöntä, ettei apua saisi ottaa vastaan vaan itse pitäisi kestää ja jaksaa loputtomiin vaikkapa sitten avioliiton kustannuksella.

Meidän muksut on usein isovanhemmillaan hoidossa ja niin tulevat olemaankin, usein isovanhemmat oikein kyselee, että milloin ne voisi taas tulla. Oon niin loputtoman onnellinen ja kiitollinen, että mulla on aikaa olla hyvä äiti ja vaimo, ja samalla pitää huolta myös itsestäni. Enkä kyllä pyytele sitä anteeksi yhtään keltään tai häpeä. :D

Vierailija
86/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee, miten katkeria mammoja täällä on. Ilmeisesti heillä ei ole turvaverkkoa apunaan ja nyt soimaavat sellaisia onnekkaita joilla on. 

Mun mielestä ei ole mikään synti antaa lapsia hoitoon isovanhemmille, eikö sellainen päätös ole kuitenkin oletettavasti aivan yhteisymmärryksessä tehty ja isovanhemmiltakin kysytty että onko ok? Aivan päätöntä, ettei apua saisi ottaa vastaan vaan itse pitäisi kestää ja jaksaa loputtomiin vaikkapa sitten avioliiton kustannuksella.

Meidän muksut on usein isovanhemmillaan hoidossa ja niin tulevat olemaankin, usein isovanhemmat oikein kyselee, että milloin ne voisi taas tulla. Oon niin loputtoman onnellinen ja kiitollinen, että mulla on aikaa olla hyvä äiti ja vaimo, ja samalla pitää huolta myös itsestäni. Enkä kyllä pyytele sitä anteeksi yhtään keltään tai häpeä. :D

Lapsesi aikuisena kirjoittelevat vauvapalstalle ettei se narsistiäiti jaksanut meidän kanssa olla. Aina oltiin mummoilla että äiti sai levätä ja mennä. Hyvä mummolla oli mutta äiti ei erikoisesti lapsista välittänyt.

En tiedä minkälainen äiti olin kun ei ollut mummoja eikä muita varaäitejä. Paljon oltiin lasten kanssa, lapset aina mukana . avioliittokin kesti 45 vuotta ilman erityisiä naima/juomalomia ja mullakin pää lapset.

Vierailija
87/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten lasten vieminen hoitoon liittyy narsismiin tai ettei äiti jaksa olla lastensa kanssa? :D En nyt ihan ymmärrä. Keneltä se on pois, jos lapsilla on rakastavia aikuisia ympärillään jotka haluaa niiden kanssa viettää aikaa? Kyllä mä lasteni kanssa olen paljonkin, mutta tiedostan että niiden on hyvä olla myös muiden aikuisten kanssa ja saada erilaisia auktoriteetteja elämään. Myös me olimme paljon hoidossa lapsena ja mun äiti on kyllä maailman paras äiti, joka vietti meidän kans paljon aikaa ja puuhasi kaikenlaista siitä huolimatta. Samaan aikaan mulla on tosi paljon hyviä muistoja mummoloista ja serkkujen luona vietetyistä viikonlopuista ja viikoista. En vaihtais mitään ja mulla oli varsin onnellinen lapsuus kun oli paljon välittäviä aikuisia ympärillä. <3 

Mutta nää iän ikuiset arvostelut toisten tavasta olla vanhempia ja kasvattaa lapsiaan on kyllä aivan jonninjoutavaa ajanvietettä. Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi itse kokee.

Vierailija
88/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mummolla päivisin on vielä ok, mutta ei niitä yökausiksi tarvitse viedä. Itsekään en tykännyt kun yötä piti olla mummolassa vaikka päivisin olikin kivaa ja isovanhemmat erittäin läheisiä. Ensin häämatka ja sitten vasta lapset.

Vierailija
89/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä max. päivän, mutta silloinkin kyllä soittelisin koko ajan anopille ja lapsille ja pyrkisin kontrolloimaan tilannetta. Muutenhan... en kontrolloisi ja sitten... niin mitä sitten tapahtuisi? No, joka tapauksessa parasta KONTROLLOIDA!

Vierailija
90/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelisin kyllä isovanhempien kuntoa ja kestävyyttä. Miten kauan he jaksavat olla kahden pienen lapsen kanssa. Itse voisin olla kaksi tai kolme vuorokautta, en yhtään enempää. Mieheni ja minä olemme hyväkuntoisia ikäämme nähden mutta vastuu noin pienistä on valtava ja miten väsyttävää se onkaan. Me otamme silloin tällöin lastenlapsia yökylään ja sen jaksaa hyvin. Mihinkään monen yön tai viikon vierailuihin ei olla alettu. Nuoret kyllä ymmärtävät tämän. Jos vanhemmat ovat olleet viikon reissulla, ovat lapset menneet jomman kumman vanhemman sisaruksen luo. Kuolen väsymyksestä jo kun ajattelenkin, että minulla olisi viikon tuon ikäisiä lapsia. 

Vierailija
91/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon lapsista. Meillä esikoinen oli itse reippaasti hakeutumassa yökylään isovanhemmille jo 2,5-vuotiaana. Ei potenut koti-ikävää ja selkeästi nautti näistä kyläilyistä ja saamastaan huomiosta. Kuopus taas oli ihan eri sorttia ja vielä pitkälle ala-asteikäisenä soitteli itku kurkussa iltaisin kotiin eikä uni meinannut tulla, vaikka ihan vapaaehtoisesti oli alunperin mummolaan lähtenytkin. Meidän tapauksessa olisin siis varmaankin suostunut olemaan pois 2-5-vuotiaiden luota maksimissaan kaksi yötä. 

Vierailija
92/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat nyt tuon ikäiset, ja olemme olleet kolme kertaa "reissussa" niin että lähdemme iltapäivästä ja tulemme seuraavana päivänä puolenpäivään mennessä takaisin.

Silloin kun esikoinen oli ainut käytiin kyllä kerran hääpäivänä viikonloppureissulla, ja nyt hän voisi kyllä huoletta olla vaikka viikon tai parikin jossain tutulla "hoidossa", mutta nuorempi ei ole ihan yhtä mutkaton luonteeltaan joten toistaiseksi tuo vajaan vuorokauden reissu josta valtaosa lapsilla menee nukkuessa on ollut ihan max.

Vierailija
93/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, isovanhempiakin on eri ikäisiä eikä ap kertonut mikä tilanne kyseisillä isovanhemmilla on (ei toki tarvitsekaan). Meidän lasten isovanhemmat on 55-59v ja ovat sporttisia ja muutenkin vetreitä, että jaksavat ja ennenkaikkea haluavat olla lastenlasten kanssa jopa viikon kerrallaan. Isommat lapset toki auttaa pienempien hoidossa muutenkin.

Sitten taas on niitä isovanhempia jotka ovat 70v eivätkä jaksa muuta kuin kutoa villasukkaa keinutuolissa - oletettavasti silloin pienillä lapsilla onkin tylsää tai hankalaa, tai sitten isovanhemmat väsyvät lyhyessäkin ajassa. Tämä ei ole kenenkään etu.

Tilanteita on monia, ei liene yhtä oikeaa vastausta tähän(kään) asiaan tällä palstalla.

Vierailija
94/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin iäkkäät isovanhemmat, että ihan maksimissaan yksi yö lastenhoitoa olisi mahdollista. Mieluusti ei sitäkään. 

Surullista, kun tehdään niin vanhana lapsia, ettei isovanhempiinkaan ehdi kunnolla tutustua.

Haha. Meidän lasten isovanhemmat oli esikoisen syntyessä ikähaarukassa 47-80. En valitettavasti voinut vaikuttaa asiaan, että heistä osa oli hankkinut lapsia vasta viisikymppisinä, itse en olisi voinut paljon aikaisemmin aloittaa ollessani tuolloin 22 vuotias. Ironisesti vielä isovanhemmista ensimmäinen kuoli sieltä nuorimmasta päästä, eikä muut lapset häntä ehtineet tavata ollenkaan.

Surullista, että joku on noin kapeakatseinen.

Vierailija
95/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, isovanhempiakin on eri ikäisiä eikä ap kertonut mikä tilanne kyseisillä isovanhemmilla on (ei toki tarvitsekaan). Meidän lasten isovanhemmat on 55-59v ja ovat sporttisia ja muutenkin vetreitä, että jaksavat ja ennenkaikkea haluavat olla lastenlasten kanssa jopa viikon kerrallaan. Isommat lapset toki auttaa pienempien hoidossa muutenkin.

Sitten taas on niitä isovanhempia jotka ovat 70v eivätkä jaksa muuta kuin kutoa villasukkaa keinutuolissa - oletettavasti silloin pienillä lapsilla onkin tylsää tai hankalaa, tai sitten isovanhemmat väsyvät lyhyessäkin ajassa. Tämä ei ole kenenkään etu.

Tilanteita on monia, ei liene yhtä oikeaa vastausta tähän(kään) asiaan tällä palstalla.

Niin on myös isovanhempia jotka jo 60- vuotiaina muistisairaina harhailevat eksyksissä. Ihmisten elämän kirjo on niin erilainen.

En ollut naapurin lapsen mummo . Lapsi tuli iltapäivällä hoitoon, saako olla yön. Tuli seuraava päivä, ei äidistä kuulunut mitään. Ei soittanut minulle vaan tutulleen joka kävi sanomassa että katsotko vielä ens yön Nikoa. No, mitäpä muutakaan, en nyt sentään lastensuojelua hakenut hakemaan. Sitten tuli lapsen mummo puolelta päivin seuraavana päivänä hakemaan pojan. Tais melkein viikko äiskällä hulhavalla mennä ennenko ilmesty kotiinsa.

Onneksi en ole tuollaisten vanhempien äiti jotka tarvitsee ommoo lommoo. Lapsen isä oli reissutöissä.

Vierailija
96/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja sama! Nytkin lähtee muksu syyslomaksi mummilaan. Koska LAPSI halusi ja MUMMI pyysi. Olisiko pitänyt kieltäytyä? 😘

Vierailija
97/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se yleinen sääntö 1 vrk/ikävuosi on oikein oivallinen. Tuossa tilanteessa sisaruksen läsnäolo mielestäni voi hieman lievittää tilannetta. Ja läheiset hoitajat.

Vastaan siis 2-5 vrk lapsien luonteesta riippuen.

Vierailija
98/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ehdottama 2 viikkoa on liian pitkä aika. Viikkokin on pitkä, mutta vielä kohtuullinen.

En itse ainakaan kehtaisi esimerkiksi päiväkotiin kertoa, että lähdemme kahdeksi viikoksi miehen kanssa lomalle ja lapset jäävät tänne hoitoon siksi aikaa. 🤯

Vierailija
99/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtisi ilman lapsia vaan tekisin kahden viikon reissun heidän kanssaan jonnekin lämpimään.

Vierailija
100/112 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden kestävälle matkalle. Todellakin.

Tämä oli paras vastaus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi