Kuinka pitkälle häämatkalle lähtisit miehesi kanssa ilman 2- ja 5-vuotiaita lapsia?
Menimme kesällä naimisiin ja olemme varaamassa häämatkaa. Matkan aikaan lapsemme ovat lähes 3- ja 5-vuotiaat. Lapset eivät lähde matkalle mukaan, vaan heitä hoitaa isovanhemmat.
Meillä on miehen kanssa erilainen käsitys siitä, kuinka kauan voimme olla poissa lasten luota.
Kuinka kauan sinä voisit olla?
Kommentit (112)
Typeriä nuo kommentit, että häämatkalle ennen lapsia. Mielestäni esim. to-su olisi ok. Hieno juttu, että teillä on isovanhemmat, jotka hoitavat lapsia. Me emme tehneet mitään matkoja ilman lapsia, koska hoitoapua ei saatu. Häämatka tehtiin ennen lapsia ja muutenkin matkusteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Viikko. Lapsi ei edes huomaa ajankulua. Jos siis sopii isovanhemmille.
Huomaa, jos on normaali lapsi. Jo yhdessä yössä voi tulla ikävä isiä ja äitiä. Se ei toki ole vaarallista, mutta viikko on tosi pitkä aika 2-vuotiaalle.
Minun lapsi on ollut 2-7 päivää äidilläni 1-vuotiaasta asti, kun olen ollut työmatkoilla. Joten en nää ongelmaa viikossakaan, jos isovanhemmat ovat läheisiä. Olen siis yh.
3-4 yötä. Lapset varmaan pärjäis viikonkin mutta isovanhemmat väsyis liikaa ja itelle tulee kolmannen yön jälkeen jo kova ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä nuo kommentit, että häämatkalle ennen lapsia. Mielestäni esim. to-su olisi ok. Hieno juttu, että teillä on isovanhemmat, jotka hoitavat lapsia. Me emme tehneet mitään matkoja ilman lapsia, koska hoitoapua ei saatu. Häämatka tehtiin ennen lapsia ja muutenkin matkusteltiin.
Mitä typerää siinä on, jos haluaa hoitaa juridiset asiat kuntoon ennen porsimista?
Viikonloppu, maksimissaan to-su.
Onpa täällä täydellisten ihmisten kokoontumiset. Jotkut saattavat saada vahinkolapsen niin pian, että kahdenkeskinen tutustuminen keskeytyy. Sitten, kun vihdoin pääsevät naimisiin lapsen saamisen jälkeen, ehkä sitä tekee mieli mennä ihan kahdestaan häämatkalle. Tuota on toki vaikea käsittää, jos on osannut tehdä asiat "oikeassa" järjestyksessä eli on käyttänyt riittävästi aikaa kahdenkeskiseen olemiseen ennen lasten hankkimista. Sarkasmia, koska ei ole olemassa yhtä totuutta oikeaan järjestykseen.
Pari päivää on ihan ok olla erossa 3-vuotiaasta, jos hoitaja on tuttu ja turvallinen.
Meillä on niin iäkkäät isovanhemmat, että ihan maksimissaan yksi yö lastenhoitoa olisi mahdollista. Mieluusti ei sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä täydellisten ihmisten kokoontumiset. Jotkut saattavat saada vahinkolapsen niin pian, että kahdenkeskinen tutustuminen keskeytyy. Sitten, kun vihdoin pääsevät naimisiin lapsen saamisen jälkeen, ehkä sitä tekee mieli mennä ihan kahdestaan häämatkalle. Tuota on toki vaikea käsittää, jos on osannut tehdä asiat "oikeassa" järjestyksessä eli on käyttänyt riittävästi aikaa kahdenkeskiseen olemiseen ennen lasten hankkimista. Sarkasmia, koska ei ole olemassa yhtä totuutta oikeaan järjestykseen.
Pari päivää on ihan ok olla erossa 3-vuotiaasta, jos hoitaja on tuttu ja turvallinen.
Jos on jo 5-vuotta onnistunut elämään perhe-elämää yhdessä, ei siinä enää mitään erillistä tutustumismatkaa tarvita. Tutustuminen on tullut siinä arjen tuoksinassa.
t. vahinkolapsen teininä nykyisen miehen kanssa saanut
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista ja ihanaa, että olette kanssani paljolti samaa mieltä.
Olen aivan tyrmistynyt miehelleni, jonka mielestä voisimme lähteä matkalle kahdeksi viikoksi! Itse ehdotin maksimissaan kolmea yötä. Ehkä keskellä viikkoa, jolloin päiväkotipäivät rytmittäisivät ajan.
Ap
Olisi ihanaa olla läsnä kun kerrot miehellesi mitä mieltä me ollaan siitä miten pitkään te olette teidän häämatkalla.
Mies oli työmatkalla 6kk lasten ollessa 3 ja 5. Hyvin pärjättiin, vaikka minäkin olin välillä yötä pois.
No kyllä nyt ainakin viisi päivää voisin olla. Korkeintaan viikon kuitenkin. Kolme päivää helposti vähän useamminkin kuin vaan häämatkan vuoksi.
Olen ollut 5-vuotiaastakin erossa reilun viikon. Ja kun toinen lapsi oli 2-vuotias olimme erossa viisi päivää.
Parisuhteelle tekee vain hyvää yhteinen aika, välillä pitempi kuin viikonloppu.
Toki lapsen kanssa pitää olla joku todella läheinen ihminen, jonka kanssa viettää usein muutenkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin iäkkäät isovanhemmat, että ihan maksimissaan yksi yö lastenhoitoa olisi mahdollista. Mieluusti ei sitäkään.
Surullista, kun tehdään niin vanhana lapsia, ettei isovanhempiinkaan ehdi kunnolla tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat ennenkin olleet hoidossa isovanhemmilla niin ihan hyvin voisin viikon reissun ajaksi jättää, jos tämä siis olisi ok myös isovanhemmille.
Omat lapset on suunnilleen tuon ikäisinä olleet viikon ja joskus parikin isovanhemmilla, tosin töiden takia, mutta mielestäni sillä syyllä ei ole tässä mitään merkitystä. Miksi nykypäivänä tämä tuntuu olevan joillekin niin iso ongelma? ennen lapset saatettiin laittaa koko kesäksi hoitoon isovanhemmille ja tuskin siitä traumoja tuli, enemmänkin hyviä muistoja ja vahvat siteet isovanhempiin.
3-4 päivää. Jos siis varmasti on ok isovanhemmille ja lapset ovat ns. tavallisia lapsia ilman mitään erityisyyksiä. Esimerkiksi sisareni tuon ikäisiä ei voisi jättää noinkaan pitkäksi aikaa, koska toisella on nepsyjuttuja. Olisi kohtuutonta 75-vuotiaalle mummulle.
Me olemme lapsen (nyt 5 v) tulon jälkeen olleet kahdestaan poissa vain yksittäisiä öitä. Yhden yön hotellilomatkin piristävät arkea kummasti. Toki molemmat erikseen ovat saataneet tehdä pidempiäkin reissuja. Mies taisi olla ennen koronaa vajaan viikon harrastusmatkalla ulkomailla, ja minä myös olen harrastusreissussa käynyt muutaman yön verran. Tätä pidemmät matkat ollaan tehty perheenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan tyrmistynyt miehelleni, jonka mielestä voisimme lähteä matkalle kahdeksi viikoksi! Itse ehdotin maksimissaan kolmea yötä. Ehkä keskellä viikkoa, jolloin päiväkotipäivät rytmittäisivät ajan.
Ap
Nyt sitten äkkiä kertomaan miehelle, että av.mammatkin ovat sinun puolellasi, joten miehen on pakko muuttaa mielipidettään :D
30 km päähän voitaisiin mennä ja käydä samalla ruokakaupassa, semmoiset pari tuntia olisi OK.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaksi viikkoa? Otapa iskä mukaan neuvolaan seuraavalla kerralla ja jutelkaa siellä.
Ap