Puillalämmittäjät!! Jos otatte tuhkat pois pesästä kuumina, miten käsittelette kuuman tuhkan?
Voisiko sitä säilyttää kannellisessa astiassa puulattiaisella lasikuistilla, jos alusta olisi peltiä? Olen nyt nostanut hehkuvat kekäleet sinkkiämpärissä kiviselle ulkoportaalle.
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.
Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.
Ap
Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).
Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?
Ap
Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.
Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.
Mahtaako tuo edellinen edes tietää, mikä on arina?
Olen eläissäni nähnyt yhden arinattoman takan, joskus 70-luvulla kesämökissä.Arinaton takka: puut ladotaan takan pohjalle, joka on tasainen ja tuhkat kertyvät sille samalle pinnalle. Tulisija voi silti olla varaava jne.
Ap
Tulisijoissa on aina arina. Se on joko tiili-, kivi-,betoni- tai rautainen rakoarina eli rosti. Otan myös, joskus, kuuman hiilloksen avotakasta ämpäriin ja vien pihalle.
Ei tulisijoissa ole aina arinaa. Meillä on 2 muurattua tulisijaa, joissa ei ole mitään arinaa. Talo on 1930-luvulta.
Se pohja, jonka päällä puita poltetaan on nimeltään arina, materiaalista riippumatta!
Meillä ei ole mitään arinaa. On kaksi suurta uunia, joiden pohjat ovat tiiltä. Siinä ei ole mitään reikiä, mihin tuhkat valuvat.
Tuhkat otetaan pois samasta luukusta, mistä polttopuut laitetaan sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori landet, tämä on kerrostaloissa asuneen, kaukolämmön kanssa eläneen ja suihkussa lotranneen perususkomus.
"Totta kai sitä ajatteli, että ihmisressukat kärsivät aikoinaan sähkölämmitystä vailla, muttei heillä vain ollut valinnanvaraa."
Ap
Arvasin, ettet ole saanut neuvoja puilla lämmitykseen. Mutta älä huoli. Opit sinä sen. Voimia ja siunausta sinulle pyyteettömästi.
Se, että asunto lämpiää tarvittaessa vain puilla ei ole asia, jonka puilla lämmittäjä tarvitsee.
Eli olen saanut neuvoja puilla lämmittämiseen. en tee siinä mitään väärin.
Ap
Syntyessään jokainen on viaton pieni lapsi. Ympäristön vaikutteet kuten ihmiset ja olosuhteet muokkaavat ihmisen siksi, mikä on nyt.
Hyvä synnyttää hyvää. Paha aiheuttaa pahaa.
Haluatko panna vahingon kiertämään? Kuten pahan lapsi.
Vai viljeletkö hyvää ympärillesi, kuten hyvä ihminen tekee?
Olemme esimerkkejä muille.
Koetetaan siis keskustella haukkumatta muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisestikin nämä arinattomat takat antavat parhaan lämpötehon puusta kuitenkin, joten se ehkä vähän rauhoittaa verrattuna siihen, että tätä hitausongelmaa ei olisi. Sen kun voinee edelleenkin ratkaista kantamalla tuhkat ulos siinä vaiheessa, kun niiden antama lämpöhyöty on enää tosi pieni tai haluaa vain jo muuten päättää koko helkkarin 4-5-tuntisen lämmityssession.
Pitää vain jatkaa sen varsinaisen kysymyksen selvittämistä ppaikasta, jossa joku osaa oikeasti ajatellakin aivoillaan ja on ehkä kokemusta asiasta.
Ap
Hmmm. Onkohan sulla kosteita puita tai takan ilmansaannissa ongelmia, koska meillä koko takan lämmittäminen puiden latomisesta (silloin otetaan edelliset tuhkat pois) peltien kiinnilaittoon menee maksimissaan kolme tuntia.Takka on suuri, varaava, ja arinaton (kun se nyt oli tärkeää).
Takassasi on varmaankin arina. Oletko koskaan kuullut, että on takkoja, joissa ei ole?
Ap
Kultaseni, minä nimenomaan sanoin, ett ARINATON takka. Olen itse ollut siinä käsityksessä, että arinallinen takka on erittäin harvinainen poikkeus, ja liki kaikki maailman (=Suomen) takat ovat arinattomia. En todennäköisesti osaisi edes käyttää arinallista takkaa, koska en ole koskaan ikinä elävässä elämässä sellaista nähnyt, vain ARINATTOMIA takkoja.
Missäköhän sä oikeasti oot hengaillut, kun minusta nimenomaan ARINATON takka on huomattavasti harvinaisempi kuin arinallinen. Arinattomat mitä olen nähnyt ovat pääsääntöisesti olleet turhaakin turhempia avotakkoja.
Mahtaako tuo edellinen edes tietää, mikä on arina?
Olen eläissäni nähnyt yhden arinattoman takan, joskus 70-luvulla kesämökissä.Arinaton takka: puut ladotaan takan pohjalle, joka on tasainen ja tuhkat kertyvät sille samalle pinnalle. Tulisija voi silti olla varaava jne.
Ap
Tulisijoissa on aina arina. Se on joko tiili-, kivi-,betoni- tai rautainen rakoarina eli rosti. Otan myös, joskus, kuuman hiilloksen avotakasta ämpäriin ja vien pihalle.
Eihän ole. Luepa vaikka wikipediasta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Arina
Ap
Mitäpä tuumit, ap, onko perinteinen arinaleipä paistettu tuollaisen rautaritilän päällä?
-eri.Sori, en tiedä, työläisammatit ovat suvussani vieraita. Mutta:
"Arina on tulisijan osa, joka erottaa toisistaan tulipesän ja tuhkalaatikon."
Ap
Tiesitkö, että wikipediaan voi kirjoittaa ihan kuka tahansa mitä tahansa?
Olen olemassa leivinuuneja, joissa on erikseen tuhkia varten oma osa. Ei laatikko vaan esimerkiksi meillä tuhkat työnnetään uunin perältä pois niin, että varsinainen poistoluukku on muurin toisella puolella. Arina on uunin tasainen pohja, jonka päällä voi paistaa leipiä. Ei niitä kuumia tuhkia todellakaan ulos kanneta. Ainoastaan avotakka on sellainen, josta niitä ehkä kannattaisi viedä ulos. Meidän avotakan arina on sellainen ritilä, jonka läpi tuhkat menevät alla olevaan osaan, josta ne voi ottaa luukun kautta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori landet, tämä on kerrostaloissa asuneen, kaukolämmön kanssa eläneen ja suihkussa lotranneen perususkomus.
"Totta kai sitä ajatteli, että ihmisressukat kärsivät aikoinaan sähkölämmitystä vailla, muttei heillä vain ollut valinnanvaraa."
Ap
Arvasin, ettet ole saanut neuvoja puilla lämmitykseen. Mutta älä huoli. Opit sinä sen. Voimia ja siunausta sinulle pyyteettömästi.
Se, että asunto lämpiää tarvittaessa vain puilla ei ole asia, jonka puilla lämmittäjä tarvitsee.
Ap
Jos viet tuhkat kuumana ulos, olet saanut vääriä neuvoja ja jotain sinä väärin teet, kun et pysty hyödyntämään sitä lämpöä.
Miksi ihmeessä me tämän kanssa jaksamme jankata näinkin pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mitä sinä ap vielä roikut täällä?
Olet saanut 400 vastausta joissa kaikissa sanotaan, että teet väärin ja annetaan ohjeita miten sinun pitäisi tehdä. Ei ne vastaukset siitä miksikään enää muutu.
Mitä sinä vielä haluat?
Lopeta nyt edes tuo maalaisten haukkuminen.
Terv Stadilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt tämmöisestä käytännöllisestä asiasta muilla palstoilla kyetään keskustelemaan ihan asiallisestikin .
(...täällä taas epäasiallisuuden hiipiminen mukaan kaikkeen kuuluu täällä asiaan ja jatkuu aina lopulta (tai yleensä jo hyvin pian) siihen suuntaan .
Joo, voisi vähän enemmän kunnioittaa aloitusten tekijöitä. Vähän säälittävää itkeä, kun tulee omaan nenuun sen jälkeen, kun vastailee aloittajalle kuin ei olisi tajunnut mitä tämä kysyi lainkaan ja esittää, että kysyjä on tyhmä.
Silloin voi olla, ettei aloittaja vain jaksa. Hymyillä jne.
Ap
Kunnioitus pitää ansaita.
Ei ap:n kaltaista räyhääjää voi kunnioittaa.Nope, tasokas ihminen kunnioittaa muita luonnostaan. Roskat ja paskat eivät ja saavat muilta siksi p*skaa, mitä ansaitsevat. Sori.
Ap
Niinpä...Katsopa millaisia vastauksia tässä ketjussa olet saanut.
Mä vaan luen että "Pullanlämmittäjät"
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: JOS otatte punaiset hiilet pois
Vastaukset: en ota punaisena hiiliä pois!> Vaikeudet luetun ymmärtämisessä
Ei kukaan täysijärkinen kannakaan punaisena hehkuvia kekäleitä ulos, jos on tarkoitus lämmittää kämppää.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaan luen että "Pullanlämmittäjät"
Nyt luen jo minäkin, varmaana alitajuisesti viestisi muutti mieleni ;-)
Viipalepullasta tulee hyvää leivänpaahtimessa! mutta pikkupulla ei mahdu paahtimeen, mikrossa vaan. Ei saa lämmittää liikaa, tulee kumipallo.
Pellit voi laittaa täysin kiinni sitten kun ei enää näy pientä sinistä liekkiä. Ei tarvitse odottaa että hehku sammuu
En minä kuistille jättäisi edes peltilevyn päälle sitä sankoa. Veisin ulos paikkaan, missä ei ole kaatumisvaaraa.
Meillä on vanha kakluuni, jossa ei ole tuhkatilaa ja sen lämmitysteho kyllä kasvaisi, jos kekäleet ottaisi pois ennen kuin sammuvat kokonaan. Niiden hiipuminen kestää tuntikausia. Jos lämmitän uunin aamupv:llä, saan pellit kiinni vasta myöhään illalla. Pitäisi hankkia kannellinen metallisanko ja tehdä, kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole aikaa odottaa, sulla ei ole aikaa lämmittää puilla.
Eli kuumaa tuhkaa saati mitään kekäleitä ei nostella yhtään helkkarin mihinkään. Perusasia.
No kyllä vähäisen määrän voi nostella sen jouduttamiseksi, että pellin saa kiinni. Ei ne edes lämmitä enää paljoa, vaan enemmän lämpöä karkaa piipusta ulos.
Jos aikaa on niin hiilloksen loppuvaiheessa pikkuhiljaa laitan peltiä pienemmälle, ja lopulta kokonaan kiinni.
Jos on kiire nukkumaan, niin kekäleet peltiseen tuhkaämpäriin, joka pihalle ja pelti kiinni.
Niin, no tätä ajan just takaa!!!!! Riittää hei ihan ne vastaukset, että mitä tehdä tuhkalle ämpäriin ottamisen _jälkeen_!!!!! Mihinkään kohtaan sitä ennen ei tarviyse paskapäiden kommentoida! Koska ette mitään tästä arinattomilla uuneilla lämmityksestä näköjään TAJUA, taukit! :D
Ei siinä, voin ne viedä ulos asti totta kai, talvella vain jos laitan kauemmas, niin olisi kiva, jos ämpäri osuisi kivetykselle, eikä nurmikolle (oven edustalla portaan jälkeen pihassa on liuskelaattoja nurmikon seassa ja en haluaisi polttaa turhaan nurtsia, ainakaan alkutalvesta). Sehän sulattaa ensikerroilla kaiken ympäriltään.
Ap
-mutta meni kuitenkin kymmenen sivua "hukkaan" ennenkuin mainitsit tulisijoiden arinattomuuden 🙄
Vierailija kirjoitti:
Pellit voi laittaa täysin kiinni sitten kun ei enää näy pientä sinistä liekkiä. Ei tarvitse odottaa että hehku sammuu
Voi, kunhan on aivan varma siitä, että pellissä on häkäreikä, Muuten on jätettävä peltiä pikkuisen auki.
Heze69 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole aikaa odottaa, sulla ei ole aikaa lämmittää puilla.
Eli kuumaa tuhkaa saati mitään kekäleitä ei nostella yhtään helkkarin mihinkään. Perusasia.
No kyllä vähäisen määrän voi nostella sen jouduttamiseksi, että pellin saa kiinni. Ei ne edes lämmitä enää paljoa, vaan enemmän lämpöä karkaa piipusta ulos.
Jos aikaa on niin hiilloksen loppuvaiheessa pikkuhiljaa laitan peltiä pienemmälle, ja lopulta kokonaan kiinni.
Jos on kiire nukkumaan, niin kekäleet peltiseen tuhkaämpäriin, joka pihalle ja pelti kiinni.
Niin, no tätä ajan just takaa!!!!! Riittää hei ihan ne vastaukset, että mitä tehdä tuhkalle ämpäriin ottamisen _jälkeen_!!!!! Mihinkään kohtaan sitä ennen ei tarviyse paskapäiden kommentoida! Koska ette mitään tästä arinattomilla uuneilla lämmityksestä näköjään TAJUA, taukit! :D
Ei siinä, voin ne viedä ulos asti totta kai, talvella vain jos laitan kauemmas, niin olisi kiva, jos ämpäri osuisi kivetykselle, eikä nurmikolle (oven edustalla portaan jälkeen pihassa on liuskelaattoja nurmikon seassa ja en haluaisi polttaa turhaan nurtsia, ainakaan alkutalvesta). Sehän sulattaa ensikerroilla kaiken ympäriltään.
Ap
-mutta meni kuitenkin kymmenen sivua "hukkaan" ennenkuin mainitsit tulisijoiden arinattomuuden 🙄
Leivinuunissa ne ovat hiilet, jotka jätetään uunin pohjalle - olkoon se sitten arina tai vaan pelkkä pohja - jotta se kuumenee riittävästi leipien paistamiseen.
Edelleen en käsitä, mikä pakkomielle sinulla on kantaa ne ulos kuumina, kun kuitenkin vähemmän menee lämpöä ulos, jos laitat vain peltiä pienemmälle.
Hyvä hiilloshan on se, mikä lopullisesti lämmittää uunin.
Kannat sen parhaan lämmityselementin pihalle.
Vähän sama asia kun laittaisit sähköllä lämpiävän irtopatterin päälle, ja kantaisit sen ulos kun se on lämmennyt.
En ole eläissäni kuullut, että kukaan tekisi mitään noin typerää.
Ihan leivän väliin pistäisin. Tsadissa.
Tässä tule rahanarvoinen neuvo ja ihan ilmaiseksi:
Vedä iltaisin sellaiset perseet, että on pelti kiinni. Nukut sikeästi, et tunne kylmää, ei tarvitse lämmittää eikä tarvitse pelata kekäleiden kanssa.