Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
941/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oudon tuomitseva suhtautuminen seksiä ostaviin miehiin. Muualla maailmassa kyse on normaalista ilmiöstä, johon isät yleensä tutustuttavat poikansa.

Väittää Roman Schatz, joka on kotoisin jostain junttilasta.

Ei vain hän, vaan kyseessä on ihan todellinen kulttuuriero. Ja vaikka R. Schatz onkin kotoisin pikkukaupungista, ei se mikään junttila ole, vaan keskiaikainen vauras ja hyvinvoiva kaupunki keskellä Eurooppaa. 

Vierailija
942/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten kirkonkylien nurkkakuntaisuus. Niissä asuvan kantaväestön ilkeämielinen suhtautuminen muualta muuttaneisiin.

Tämähän on ihan höpötystä. Enpä ole koskaan tämmöiseen törmännyt.

Menee samaan kastiin kuin rasismiksi luokittelu, jos joku on kiinnostunut, että mistäpäin olet alunperin.

Kuinka monta kertaa olet muuttanut pienelle kirkonkylälle niin, että olet itse se ulkopuolinen? Kai sulla on mittava kokemus, kun voit tuomita tuon joutavaksi höpötykseksi? 

Nykyään jos olet syntyperäinen helsinkiläinen niin olet ulkopuolinen Helsingissä, kun kaikki muut ovat muualta. Päädyn jatkuvasti huomaamaan seurassa erinäisissä paikoissa Helsingissä, että olen ainoa syntyperäinen porukassa. Asun ytimessä, ja veikkaan ettei meidän kerrostalossakaan meitä montaa ole. Omassa kerroksessani (kahdeksan ovea), olen ainoa.

Fiilis, jota kirkonkylissä ei koe.

Olet vain havahtunut siihen nyt. Helsingissä on aina ollut niin, että suurin osa on tullut sinne muualta. Helsinki olisi tuppukylä jos siellä asuisi vain alkuperäisiä asukkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että pitää kuulua kirkkoon. Miksi?

Vierailija
944/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronnut kirjoitti:

Kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa.

Vierailija
945/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAHVItauot ja KAHVIn jatkuva tyrkytys ja siitä puhuminen:

"voikun kolottaa jo kahvihammasta, otatko kahvia, mikset juo kahvia, joko pian saa kahvia, mistä sitä ilmaista kahvia saa, onko kahvi tarjouksessa, keitetäänkö kahvit, kai sinä nyt kahville sentään tulet, joko olet juonut kahvia, kai sitä nyt aina yksi kahvikupillinen menee..."

Kahvi on suomalaisten virallinen epäjumala. Ihmettelen, ettei Jumala jo ole tuominnut suomalaisia kahvin takia.

Ole iloinen, että on työKAVEREITA. Minun töissä ei kukaan pyydä kahville. Yksin vietän taukoni. Jos joku pyytäisi kahville (tai vaikka vain seuraksi), niin olisin imarreltu.

Vierailija
946/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oudon tuomitseva suhtautuminen seksiä ostaviin miehiin. Muualla maailmassa kyse on normaalista ilmiöstä, johon isät yleensä tutustuttavat poikansa.

Väittää Roman Schatz, joka on kotoisin jostain junttilasta.

Ei vain hän, vaan kyseessä on ihan todellinen kulttuuriero. Ja vaikka R. Schatz onkin kotoisin pikkukaupungista, ei se mikään junttila ole, vaan keskiaikainen vauras ja hyvinvoiva kaupunki keskellä Eurooppaa. 

Tuppukylästä se on ja ikää jotain 60, larppasi 80-luvun Suomessa maailmanmiestä ja läpi meni mutta ei mene enää.

Vierailija
947/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei tuomita ja estetä vääryyksiä jotka eivät satu juuri omalle kohdalle. Ollaan niin "tolkun ihmisiä'.

'KIRJOITTAMATTOMAT säännöt' by J. esse,GOES.LIKE:

https://www.nuoriyty.fi/kirjoittamattomia-saantoja/

..LIKE.this.

(Do. y o u .. L I K E, suomalainen?)

Vierailija
948/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä silloin kun toinen käskee. Etenkin jos käskijä on muualta kotoisin.

..LIKE.this!

Vierailija
949/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kel onni on se onnen kätkeköön. Tai pitää kynttilä vakan alla.

Siis menestystä, onnea, ulkonäköä, iloa, hyviä asioita ja varsinkaan rahaa ei saa näyttää. Aina tulee joku nillittäjä. Miten se toisen onni tai kauneus on sulta pois? Miksi sitä pitäisi hävetä tai piilottaa?

Ei tämä ole mikään kirjoittamaton sääntö.

..LIKE.this.

Vierailija
950/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jatkuva valittaminen ja (teko)kriittisyys.

-Sokea usko siihen, mitä lehdissä kirjoitetaan. Useimmat jutut on hysterian lietsomista, haluaisin neutraalia tiedonvälitystä ja lähetyksiin iloa+ huumoria.

Vierailija
951/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kenen onni on, se onnen kätkeköön. Ihan sama vaikka ihminen olisi varakkaampi, paremman näköinen kuin keskiverto ihminen tai muuten vaan onnekkaan oloinen, niin ihmiset lyttää jatkuvasti, puhuu pahaa ja juoruilee. Vaikka tämä ihminen olisi oikeasti ihan tosi ystävällinen ja mukava, niin ei se ihmisille riitä. Miehenä tuntuu, että jos laitat vaikka siistimmät vaatteet päälle, niin muut vaan töllää ja ajattelee "Kuka helvetin Elvis tuokin kuvittelee olevansa"

Suomessa esim. Sara Sieppi on paremman näköinen ja menestyneempi kuin valtaosa suomalaisnaisista, niin se p*skapuhe ihmisiltä, jotka eivät edes häntä tunne on tälläkin palstalla ihan järjetöntä. Tämä asia on Suomessa semmoinen, joka ei oikein motivoi yrittämään tai motivoi tekemään sitä parasta versiota itsestään. Ihmiset kokee, että se on heiltä pois. Kaikille tuntuu olevan autuus se, että maa on täynnä perusharmaita Prisma-perheitä. Ja jos ihminen sattuu voittamaan lotossa, niin ai että sitä juoruilun ja v*ttuilun määrää.

Vierailija
952/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No katsos kun mitään jumalaa ei ole olemassa. Ei tule siis rangaistustakaan tai muita kapuloita tielle. Ole ihan rauhassa. Uskonnot ovat niin syvältä.

..LIKE.this.

Vierailija
953/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja, kun lukee, niin 95% ei tiedä mitä kirjoittamaton sääntö tarkoittaa.

Niinkö.

..LIKE.this.

*niipå.JUST..*

Vierailija
954/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei voi hyräillä tai hymyillä ulkona liikkuessaan. Pidetään hulluna/juoppona/omahyväisenä. Italiassa tullut useampikin lauleskeleva henkilö vastaan, siitä tulee itsellekin hyvä mieli.

Vierailija
955/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sitä pidetään todella outona jos joku on absolutisti. Sitten sitä alkoholia tyrkytetään ja hyvä ettei kaadeta väkisin suusta sisään ja annetaan ymmärtää, että se olisi jotenkin outoa tai huonoa, jos et halua juoda sitä.

Minä olen absolutisti omasta halustani ja minua tentattattiin hienomman väen juhlissa, että mikä luulen olevani kun ei ilmainen ja hienompi alkoholi maistu? Sanoin, että en halua alkoholia ja jääpähän halukkaille enemmän. Siitä huolimatta joku jupisi vielä taustalla, että luulen kai olevani jotain erityistä kun alkoholi ei maistu. Käsittämättömiä kommentteja koulutetuilta ihmisiltä!

Kysyikö kukaan, onko sinulla on alkoholiongelmia kun et  nauti alkoholia. Tällaisiakin kuulee joskus kysyttävän.

Jos kerron olevani autolla liikkeellä, tulee joku vinkumaan kyytiä kotiinsa. Siksi en yleensä sitä kerro..

Minulle on jopa lääkäri sanonut, että minulla on alkoholiongelma, koska en juo alkoholia. Olin sanaton! Kuinka voi olla alkoholiongelmainen jos ei halua vapaasta tahdostaan alkoholia?

Arvostan raittiutta, mutta toisaalta sellainen narsistinen raivoraittiuskin on raskasta.

Olen alkanut kertoa ihmisille, että traumatisoiduin lapsena raittiudesta. Isäni oli ns. raivoraitis, eli teki jatkuvasti suuren numeron raittiudestaan ja kailotti sitä jokaiselle vastaantulijalle suunnilleen, että "kuule! minäpä en juo!". Vastaantulija katsoi hämmentyneenä, ja sanoi okei...

Vähän sai hävetä faijaa silmät päästään välillä.

Miksi raittiin ihmisen pitäisi tehdä ulkopuolisille tiliä raittiudestaan? En usko tarinaasi.

Vierailija
956/1007 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko mieleen, että se "kursailu" kahvipöytään menemisen suhteen onkin sitä, ettei vieraita oikeasti haluttaisi mennä sinne, koska he eivät pidä kahvista eikä kahvikulttuurista, ja kutsuttaessa tietää taas joutuvansa 5 kuppia kahvia juomaan vastentahtoisesti, koska sosiaalinen paine käskee niin tekemään.

Omassa lähipiirissäni ei ole kuin vanhemmat ihmiset ja yksi nuori ihminen, joka juo kahvia. Muut karttavat kofeiinia, eivät juo mitään kofeiinipitoisia juomia tms.

Kahvi on vanhanaikainen seurustelujuoma, jonka moni on aikoja sitten vaihtanut muuhun juomaan. Koittakaa nyt tajuta se, kahvinjuojat. Perinnejoulun viettokaan ei ole nykyään enää suosittua. Maailma muuttuu ja nykyään on asioille vaihtoehtoja ja uusiakin perinteitä syntyy. Pitäisi se nyt tajuta.

Niin, voihan sen vanhanaikaisen kahvin, vaihtaa ihan hyvin vaikka erilaisiin viineih8n tai kossuun!

Vierailija
957/1007 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vielä tohon että kyllä se perinnejoulun viettäminen vaan on edelleen suosittua. 😊 Ootko 13v?

Vierailija
958/1007 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eronnut kirjoitti:

Nykyään saat päinvastoin selitellä, miksi kuulut kirkkkoon.

Vierailija
959/1007 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että suomalaisia ja omaa kulttuuria pitää pitää jotenkin "huonompana" ja häpeillä, itsevarmuuden puute. "Me nyt ollaan vaan tämmösiä..."

Vierailija
960/1007 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan joka ikinen niistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi