Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
921/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kulttuurissa vaivaa välillä se, että kaikki ovat todella etäisiä. Ketään ei pääse lähelle, ei ainakaan henkisesti. Fyysinenkin läheisyys on monista tukalaa.

Jos tämä asia vaivaa liki tuhatta ihmistä, niin ehkäpä olisi paikallaan muuttaa sitä?

Vierailija
922/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurkkakuntaisuus ja jatkuva oletus, että täällä osataan kaikki paremmin kuin missään muualla, ehkä USA:a lukuunottamatta 🙄

Mitä h*lvettiä oikein solkotat? Nykysuomalaisethan nimenomaan vähättelevät osaamistaan, pitävät omaa maataan kaikkia muita maita huonompana ja ovat valmiita hylkäämään kulttuurinsa sekä äidinkielensä vahvempien edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sitä pidetään todella outona jos joku on absolutisti. Sitten sitä alkoholia tyrkytetään ja hyvä ettei kaadeta väkisin suusta sisään ja annetaan ymmärtää, että se olisi jotenkin outoa tai huonoa, jos et halua juoda sitä.

Minä olen absolutisti omasta halustani ja minua tentattattiin hienomman väen juhlissa, että mikä luulen olevani kun ei ilmainen ja hienompi alkoholi maistu? Sanoin, että en halua alkoholia ja jääpähän halukkaille enemmän. Siitä huolimatta joku jupisi vielä taustalla, että luulen kai olevani jotain erityistä kun alkoholi ei maistu. Käsittämättömiä kommentteja koulutetuilta ihmisiltä!

Vierailija
924/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sitä pidetään todella outona jos joku on absolutisti. Sitten sitä alkoholia tyrkytetään ja hyvä ettei kaadeta väkisin suusta sisään ja annetaan ymmärtää, että se olisi jotenkin outoa tai huonoa, jos et halua juoda sitä.

Minä olen absolutisti omasta halustani ja minua tentattattiin hienomman väen juhlissa, että mikä luulen olevani kun ei ilmainen ja hienompi alkoholi maistu? Sanoin, että en halua alkoholia ja jääpähän halukkaille enemmän. Siitä huolimatta joku jupisi vielä taustalla, että luulen kai olevani jotain erityistä kun alkoholi ei maistu. Käsittämättömiä kommentteja koulutetuilta ihmisiltä!

Ei se, että on opiskellut vuosikymmeniä tee kenestäkään fiksumpaa tai hienompaa väkeä.

Vierailija
925/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikö kukaan, onko sinulla on alkoholiongelmia kun et  nauti alkoholia. Tällaisiakin kuulee joskus kysyttävän.

Jos kerron olevani autolla liikkeellä, tulee joku vinkumaan kyytiä kotiinsa. Siksi en yleensä sitä kerro..

Vierailija
926/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatanmoinen estyneisyys, täällä ei sovi puhua tuntemattomille. Ja jos puhut olet joko hullu tai humalassa.

No niinhän silloin onkin. Paitsi toki, jos kysyt kelloa, reittiohjetta johonkin paikkaan tms oikeaa asiaa. 

Kyllä rupattelu onnistuu aina, pitää osata haistella ilmapiiriä ja aloittaa jostain harmittoman kevyestä niin ei aikaakaan kun on isompikin joukko tuntemattomia hölisemässä ja jopa hervottomana nauramassa. Ketään ei vain saa ylenkatsoa ja se voi olla joillekin vaikeaa.

Vierailija
927/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainiota! Upea kysymys ja vastausten-palsta tämä

:)))

Mielelläni vastaan. Omista poiminnoistani, on nämä: nyt kolmen kirjoittajan kommentit, joista jäi jokin 'kirjoittamaton.EHKÄ?! säännön'-poikanen (tms.'häiriö'-tila..) mun, omiin aivo-Synapseihin.. "säT-kii..vä-Hä.ainakin". Kas tässä: (aluksi, kirjoittaja '1-3.' ja siihen oma "*" ISOLLA-kommenttini). Kiitos kun jaksat lukea, loppuun asti. (Epäilen. Tai, oon 'pahasti väärässä'.. ;)

--

1. (Nämä nyt ainakin)

Saunaillat. " Nyt naiset saunaan ". No en saunonut uusien sukulaisten kanssa, koska heille ei kuulu vartalonmuodostukseni.

*(suomalaisten+naisten)HEIKKO ITSETUNTO.

Paljuilu. Maataan kuumassa epähygienisessä vedessä aikuiset ja lapset yhtäaikaa.

*(suomalaisten=VÄÄRIN.opittu)BAKTEERI.hysteria USKOVAISUUS.

Muumikuppihulluus ja marimekkohulluus.

*METSÄLÄISYYS(asuu=suomalaisissa)SYVÄLLÄ.

Talon osto asuntolainalla.

*KÖYHÄT(rikkailta)LAINAAMALLA.. LAULOI GÖSTA S.

Kahvin kittaus ja kahvitauot.

*LAKISÄÄTEISTÄ(ainoa.maa.MAAILMASSA)USKONTOA.

Kateus, joka saa aikaan pahansuopaa juoruilua.

*METSÄLÄISYYS(suomalaisissa*=SYVÄLLÄ)

Laumahenkisyys ja aivopestävyys.

*KS.ed.

Kouvolatukka ja äijämäisyys naisilla.

*KS.ed.

Ystäväpiirit ovat muuttumattomat, eikä niihin huolita enää uusia jäseniä.

*KS.ed.

Ei osata mennä yksin minnekään.

*KS.ed.

Kaljankittaus.

*UNIVERSAALEINTA(maailman-kansalaisia=LÄHES.JOTKUT.suomalaisista.paitsi) USKIKSET.kpoittaa.PILAA TÄMÄNKIN.

Perussuomalaisuus ja vastahakoisuus mennä lääkäriin keski- ikäisillä ukoilla.

*METSÄLÄISTÄ(otetta.asioihin kuin) ASIOIHIN.

Nepotistisuus. Oma perhe ja pikkupikkuserkut ovat jotain mahtavaa, koska heissä virtaa sama veri. Kuitenkin leikitään hyväsydämistä muillekin, mutta tilaisuuden tullen muistutetaan, että sinä et ole sukua.

*KS.ed.

Tunnevammaisuus ja persoonallisuushäiriöt. Vuosikymmenien puhumattomuus. Näistä seuranneet mielenterveysongelmat ja elämänilon totaalinen tyrehtyminen.

*POHJOINEN('ulottuvuus.täällä asuvilla) PIMEÄ vuodenaika=D-vitamiinin.PUUTE+ITSEMURHAT.yms.

--

2. Näitä kommentteja, kun lukee, niin 95% ei tiedä mitä kirjoittamaton sääntö tarkoittaa.

*VAIN.NÄITÅ(suomalaisten.supmalaisista)MIELIPITEITÄ.

--

3. Ei saa sanoa olevansa kaunis tai älykäs. Sellainen johtaa heti vikojen etsimiseen ja lyttäämiseen. Monessa maassa on ihan tavanomaista että joku voi ilmoittaa vahvuudekseen vaikka ulkonäkönsä tai älykkyytensä.

*METSÄkansaa(ikuinen=METSÄLÄISYYS.asuu.MEISSÄ)

Vierailija
928/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentistani unohtui vielä se, että korostettiin sitäkin kun ihan ilmainen alkoholi ei maistu ja sitä pidettiin frikkeytenä. Voihan myötähäpeä!

Vierailija
929/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kulttuurissa vaivaa välillä se, että kaikki ovat todella etäisiä. Ketään ei pääse lähelle, ei ainakaan henkisesti. Fyysinenkin läheisyys on monista tukalaa.

Mitenkä niin?! Suomalaisethan ovat tunnetusti todella kevytkenkäistä porukkaa

Vierailija
930/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se, että on opiskellut vuosikymmeniä tee kenestäkään fiksumpaa tai hienompaa väkeä.

Kyllä osalla on vakaa käsitys siitä, että kuuluu hienompaan väkeen kun on opiskellut kymmeniä vuosia sitten.

Vierailija
931/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten kirkonkylien nurkkakuntaisuus. Niissä asuvan kantaväestön ilkeämielinen suhtautuminen muualta muuttaneisiin.

Tämähän on ihan höpötystä. Enpä ole koskaan tämmöiseen törmännyt.

Menee samaan kastiin kuin rasismiksi luokittelu, jos joku on kiinnostunut, että mistäpäin olet alunperin.

Kuinka monta kertaa olet muuttanut pienelle kirkonkylälle niin, että olet itse se ulkopuolinen? Kai sulla on mittava kokemus, kun voit tuomita tuon joutavaksi höpötykseksi? 

Olen syntynyt pienemmällä paikkakunalla ja olen kaksi kertaa sellaiselle muuttanut. Ensimmäinen pitäjä oli vielä ruotsinkielinen paikkakunta. Jälkimmäisellä paikkakunnalla olen asunut kohta 10 vuotta... aivan hyvin olen sopeutunut. Enemmän ulkopuoliseksi tunsin itseni etelän 'suurien' kaupunkien kerrostaloslummeissa.

Vierailija
932/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyy enemmän maaseutuun ja kaupunkien työväenluokkaan, ehkä yleisesti vanhempaan polveen.

Se, että mahdollisimman aikaisin tulee herätä että on kunnollinen. Myöhäistä rytmiä joutuu salailemaan.

Tuota kutsutaan  "teollisuus ja maatalousyhteiskunnan vuorokausirytmiksi".

Ei sillä suoranaisesti ole mitään tekemistä kunnollisuuden kanssa, se oli pakko silloin aikanaan ja vanhemmilla ihmisillä on tapana arvostaa ja noudattaa usein lapsuutensa ajan yhteiskunnan arvoja.

70-luvun yhteiskunta oli täysin järjestäytynyt aamuvirkkuutta tukemaan kaikin tavoin, teollisuusyhteiskunnan eli sen aikaisen yhteiskunnan rytmiä siis. Tämä "kunnollisuus" nousee niin usein esiin iltavirkkujen puheessa negatiivisessa sävyssä, että syntyy vaikutelma että iltavirkkuus on ensijassa kapinaa "kunnollisuutta" vastaan. Elämäntyyli, poliittista hyvesignalointia. Tällainen vaikutelma syntyy.

Halutaan erottautua työväenluokkaisesta teollisuusyhteiskunnan rahvaanomaisuudesta.

Vierailija
933/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikö kukaan, onko sinulla on alkoholiongelmia kun et  nauti alkoholia. Tällaisiakin kuulee joskus kysyttävän.

Jos kerron olevani autolla liikkeellä, tulee joku vinkumaan kyytiä kotiinsa. Siksi en yleensä sitä kerro..

Minulle on jopa lääkäri sanonut, että minulla on alkoholiongelma, koska en juo alkoholia. Olin sanaton! Kuinka voi olla alkoholiongelmainen jos ei halua vapaasta tahdostaan alkoholia?

Vierailija
934/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kansaa vaivaa, on vaivannut, huono itsetunto, kiltteys ja hyväuskoisuus.

Muut ensin, ei me mitään tarvita.

Otetaan turpiin muilta ja käännetään toinenkin poski, mutta kun ollaan kilttejä mallioppilaita, niih.

Vierailija
935/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että monen mielestä aurinko ja kesähelteet on Ihanaa! Ja lomailu jossain Espanjassa!

Vierailija
936/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama asia:

- Se että kaikkiin juhliin ja vapaapäiviin kuuluu alkoholi, jopa ihan lätkäpeleissä alkoholia virtaa ja ilman alkoholia täällä ei juhlita.

-Toinen asia on se että täällä katsotaan pahalla jos joku haluaa olla yksin tai lapseton, jopa päättäjät hiillostavat ihmisiä lisääntymään.

-Eriäviä mielipiteitä suomen kulttuurissa ei hyväksytä vaan kaikkien pitäisi olla joksekiin samaa mieltä.

Vierailija
937/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on jopa lääkäri sanonut, että minulla on alkoholiongelma, koska en juo alkoholia. Olin sanaton! Kuinka voi olla alkoholiongelmainen jos ei halua vapaasta tahdostaan alkoholia?

Minkäkököhän diagnoosin siitä voi antaa 🤣?

Vierailija
938/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten kirkonkylien nurkkakuntaisuus. Niissä asuvan kantaväestön ilkeämielinen suhtautuminen muualta muuttaneisiin.

Tämähän on ihan höpötystä. Enpä ole koskaan tämmöiseen törmännyt.

Menee samaan kastiin kuin rasismiksi luokittelu, jos joku on kiinnostunut, että mistäpäin olet alunperin.

Kuinka monta kertaa olet muuttanut pienelle kirkonkylälle niin, että olet itse se ulkopuolinen? Kai sulla on mittava kokemus, kun voit tuomita tuon joutavaksi höpötykseksi? 

Nykyään jos olet syntyperäinen helsinkiläinen niin olet ulkopuolinen Helsingissä, kun kaikki muut ovat muualta. Päädyn jatkuvasti huomaamaan seurassa erinäisissä paikoissa Helsingissä, että olen ainoa syntyperäinen porukassa. Asun ytimessä, ja veikkaan ettei meidän kerrostalossakaan meitä montaa ole. Omassa kerroksessani (kahdeksan ovea), olen ainoa.

Fiilis, jota kirkonkylissä ei koe.

Vierailija
939/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan raittiutta, mutta toisaalta sellainen narsistinen raivoraittiuskin on raskasta.

Olen alkanut kertoa ihmisille, että traumatisoiduin lapsena raittiudesta. Isäni oli ns. raivoraitis, eli teki jatkuvasti suuren numeron raittiudestaan ja kailotti sitä jokaiselle vastaantulijalle suunnilleen, että "kuule! minäpä en juo!". Vastaantulija katsoi hämmentyneenä, ja sanoi okei...

Vähän sai hävetä faijaa silmät päästään välillä.

Vierailija
940/1007 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä oudon tuomitseva suhtautuminen seksiä ostaviin miehiin. Muualla maailmassa kyse on normaalista ilmiöstä, johon isät yleensä tutustuttavat poikansa.

Väittää Roman Schatz, joka on kotoisin jostain junttilasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi