Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?
Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.
Kommentit (1007)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten nyppii tämä itseruoskinta. Oletteko lukeneet vastaavaa ruotsalaisten tai amerikkalaisten kirjoittamina? Ei tietenkään, vaan he lähinnä kehuvat omaa maataan, jos yleensä asiaa edes ajattelevat.
Tätähän on jo pariin kertaan mainittu tässä ketjussa ja suomalaisten huonoa itsetuntoa noin ihan yleisesti. Alapeukkujen määrän perusteella osuu arkaan paikkaan.
Minä alanuolitin, koska en saanut tuosta mitään se selvää, että mitä se "tämä itseruoskinta" oikein on. Ei oltu sanallakaan avattu, mitä sillä tatkoitetaan käytännössä.
Itseruoskinnan miellän niin, että jos on jossain mokannut tai tehnyt väärin, niin siitä sättii ja toruu itseään. Ei se ole mun mielestä mikään huono piirre. Päinvastoin.
Mutta jonkun historian osalta se on turhaa. Ei historiaa voi käsitellä.nykyarvojen perusteella. Silloin on toimittu sen aikaisten arvojen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä kyttääminen ja toisten arvostelu, mutta samaan aikaan ei saisi puhua kuin omasta perheestä, työstä ja säästä.
Itsestään puhuminenkin on narsistinen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa menestyä eikä kehua itteensä vaikka olis saatanan hyvä jossain. No ei olla kehumassa. Kyllä ne muualla päin maailmaa tietää ja kunnioittaa. Täällä päin sais vain kateellista vähättelyä.
Paljonko enemmän vielä pitäisi kehua kun itse jo kehutte Suomen maasta taivaaseen. Suomessahan on maailman puhtain vesi, maailman puhtain ilma, maailman onnellisin kansa, maailman paras terveydenhuolto ja maailman paras infra. Lisäksi tämän palstan perusteella jopa maailman paras pm ja presidentti. Suomalaiset kehuvat itse jo itsensä näännyksiin. Uskokaa pois, kaukaa näkee paremmin, olen ulkosuomalainen.
Veden ja ilman kohdalta pitänee paikkansa, mutta muuten?
Vierailija kirjoitti:
Se että on ihan ok jättää tervehtimättä esim. työkaveria. Työpaikoilla yleisesti saa kohdella muita paskasti ja sille ei kuulu kenenkään tehdä mitään. Pitää vaan kärsiä.
Toinen on se, että toisia haukutaan selän takana.
Lisäksi pahoja tekoja ja sanoja ei hävetä eikä pyydetä anteeksi. Monet ajattelee että minä nyt olen tällainen ja sinä vaan kestät sen. Saa olla moukka, ilkeä ja juntti.
Ja sitten ihmetellään miksi Suomessa voidaan huonosti. Se johtuu siitä, että täällä on sallittua kohdella toisia huonosti.
Minä olen suorapuheinen ja uskallan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia pitää kunnioittaa, mutta vanhukset voivat käyttäytyä ihan miten vaan nuoria kohtaan. Esim. sukujuhlissa vanhus voi aivan rauhassa arvostella ulkonäköäni, tyyliin, ompas tytöllä pitkät koivet, tai, älä nyt ainakaan enää kasva. Ja sitten puhutaan ohitseni äidilleni, että ei kai se pahastu, kun arvostelin sen pituutta, johon äitini vastaa yhtä paljon ohitseni, että ei se pahastu.
Pahastuinpas.
Minulle vanhus voi esittää suoraan kysymyksen, että saitkos hyvän todistuksen, jos sellainen on juuri saatu.
Vi...akos se sille kuuluu.
En minäkään kysy, että saatkos minkä suuruista eläkettä.
Itse asiassa Suomessa vanhuksia nimenomaan ei kunnioiteta. Monessa kulttuurissa isovanhemman sana on laki, ja heitä kunnioitetaan aivan todella.
Se on hyvä, ettei dementoituneita horiskoja kuunnellakaan. Omilta vanhemmilta tuli niin typeriä neuvoja, vaikkeivät dementoituneita olekaan, että hyvä vain, että jätin 90% neuvoista ottamatta huomioon.
ylenpalttinen koulutuksella ja titteleillä vöyhöttäminen, muualla maailmalla nauretaan moiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ulostetaan seisten wc-pytyn päällä. Esimerkiksi Vaalimaalla ja Virolahdella venäläisiä varoitetaan varoituskyltein siitä että suomalaisilla on tapana seistä ulostaessaan
Niinköhhän päin se on? Keillehän ne kiellot on tarkoitettu? Tiedän tämän olevan vitsihuumoria, mutta joku ottaa kuitenkin tosissaan. Kyllä saa olla varovainen, itse kerran kauheassa hädässä istuin erään ravintolan pöntöllä ja *tartuin* kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunomisen, mökkeilyn ja isämaallisuuden ihannointi. Suomen luonnon ylistäminen. "Suomalainen luontosuhde", joka on pelkkä vitsi, tämähän on eläinoikeuksiltaan oikein takapajula.
Kerropa, miten?
Enpä taida, olet kuitenkin kepulainen metsästäjä, niin et ymmärtäisi lukemaasi.
Ihminen on sekasyöjä ja liha pitää tappaa ennen syömistä. Muualla maailmassako ei syödä lihaa?
Kahvin juonti töissä, samoin kahvitauot.
Viikonloppuna biletetään ja juodaan alkoholia jolloin maanantait on sitten kauheita ja odotetaan perjantaita.
Näin siis ainakin töissä. samat jutut päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteiden suoraa ilmaisemista pidetään outona tai huonona.
En tarkoita nyt mitään haukkumista tai esimerkiksi riehumista jostain kiistanalaisesta aiheesta. Mielipiteiden ilmaiseminen tavallistakin asioista on monilla usein tosi varovaista ja hankalaa (tai sitten, harvempien kohdalla, ihan liiallista). Sellainen normaali keskustelu on tästä syystä aika vaikeaa ja luontevuus usein puuttuu. Ihmiset ovat varovaisia sanoissaan elleivät ole juovuksissa, jolloin ollaan valitettavasti taas toisessa ääripäässä.
Ulkomaille muutettaessa tuli kulttuurishokkina kommunikaation luontevuus ja mielipiteiden ilmaiseminen "normaalisti". Nykyään taas järkytän Suomessa asuvia sukulaisia kun en enää harrasta varovaista ja kursailevaa puhumista.
Toisena: Humalassa olemisen ja humalassa sekoilemisen pitäminen normaalina. Jopa poliisista ilmeisesti ok kun eivät yleensä puutu edes kaikkein julkisimmilla paikoilla.
Ihan mielenkiinnosta, millaisista asioista esitetään mielipiteitä luontevasti muualla, mutta ei Suomessa. Olen itse sellainen, että esitän mielipiteeni monesti vaikkei sitä kysytä edes, niin en jotenkin ole tullut edes ajatelleeksi aiemmin asiaa.
Vaatimattomuus ja käytännöllisyys. Samoissa vaatteissa kauppakeskukseen ja metsäretkelle. Kaikki kaunistautuminen on pinnallista ja itsekästä. Curling vanhemmuus jolloin rahat syydetään lapsiin ja itse kuljetaan samassa takissa 10 vuotta ja ollaan hyvin ylpeitäkin omasta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Että mökille meno tai mökkijuhannus tarkoittaa aina pämppäämistä. Somessa esitellään kuvia mökkilaiturista, niin siinä on joka kerta joku viinilasi tai lonkeropullo etualalla. "Tultiin mökille" ja veneessä on kolme mäyräkoiraa. "Nyt on evästä" heh heh, kuva jaloviinapullosta ja saunamakkarasta. Siis että alkoholista tulee joku tollainen thing, aivan sairas suhtautuminen. Entä jos esittelisikin sen viinapullon sijasta Pepsi Maxin, jolla kruunaa aina mökkisaunan, tai korkkaa suklaalevyn mökille saapumisen kunniaksi ja ottaa kuvan puolirypistyneestä suklaafoliosta nuotion edustalla.
No esittele hyvä ihminen esittele! Mikä sua estää kuvaamasta limsapulloa?
Tuputetaan kahvipöydässä syömään. Sitten syö kun käsketään. Kuitenkin huomaa lopuksi, ettei olisi saanut syödä kaikkia, vaikka juuri käskettiin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ihmisellä pitää olla omistusasunto ja se on jokin menestyksen mittari. Vuokralla asuvia pidetään jotenkin huonompiosaisempina tai ihmisinä jotka muuten vain eivät osaa käsitellä rahaa. No nyt kun asuntolainakorot on rajussa nousussa ja kaikki ylivelkaantuneet jotka vielä vähän aikaa sitten pitivät itseään helvetin parempina ihmisinä menettävät yöuniaan, niin ymmärretään paremmin ettei asia ehkä ollutkaan näin.
Ja tämä on juuri suomalainen ilmiö. Saksassa vähemmistö omistaa asunnon jossa asuvat ja he nauttivatkin sen tuomasta vapaudesta, kun voi vaivatta muuttaa minne haluaa eikä tarvitse välittää tuon taivaallista asuntolainan koroista.
No moi isä! Vai onko Suomessa joku muukin, joka ei fanita omistusasumista ja argumentoi asiassa juurikin Saksan tilanteella?
EU-maissa on omakotiasumisessa hyvinkin monta maata joissa suurempi omistusasuntojen määrä kuin Suomessa. Saksassakaan ei ole vähemmistö, koska enemmän kuin puolet kansasta asuu omistusasunnoissa tai ok-taloissa. Ero on se, että Suomessa katsotaan pitkin nokanvartta vuokralla asuvia, Saksassa ei ollenkaan. Todistaa sen, että Suomessa ihminen ilman asuntolainaa on halpa-arvoisempi vaikka suurin osa nk. omistusasunnoista on rahoittanut pankki, eikä niitä ole "ostettu".
Vierailija kirjoitti:
Ulostetaan seisten wc-pytyn päällä. Esimerkiksi Vaalimaalla ja Virolahdella venäläisiä varoitetaan varoituskyltein siitä että suomalaisilla on tapana seistä ulostaessaan
Meillä töissä vietnamilaiset kykki vessarenkaan päällä asioillaan. Aina oli renkaat irtihajonneita ja saappaiden/kenkien likainen kuvio renkaassa. Eikä todellakaan ole meidän Suomalainen tapa.
Vihaan lomia kun ei ole mitään tekemistä ja kuolen tylsyyteen vastapäistä seinä tuijottaessani. Kyselyt "mitä aiot tehdä lomalla" rassaavat. Ja "Hyvää lomaa" kuulosta korvissani samalta kuin toivotettaisiin hauskaa hammassärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimattomuus ja käytännöllisyys. Samoissa vaatteissa kauppakeskukseen ja metsäretkelle. Kaikki kaunistautuminen on pinnallista ja itsekästä. Curling vanhemmuus jolloin rahat syydetään lapsiin ja itse kuljetaan samassa takissa 10 vuotta ja ollaan hyvin ylpeitäkin omasta toiminnasta.
Aikuiselle mahtuu se sama takki 10 vuotta, mutta kasvava lapsi ei voi käyttää 13-vuotiaana samoja vaatteita kuin 3-vuotiaana, tai edes pari vuotta vanhoja vaatteita tai kenkiä. Siinä kohtaa kun rahaa on rajallisesti, on priorisoitava se, kenelle niitä vaatteita ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan lomia kun ei ole mitään tekemistä ja kuolen tylsyyteen vastapäistä seinä tuijottaessani. Kyselyt "mitä aiot tehdä lomalla" rassaavat. Ja "Hyvää lomaa" kuulosta korvissani samalta kuin toivotettaisiin hauskaa hammassärkyä.
No tuosta ei kyllä voi syyttää kuin itseään, jos ei lomalla keksi mitään tekemistä. Ja sen takia pitää vihata lomia. Miten noin mielikuviksettomia ihmisiä edes voi olla olemassa? Ei mitään kivaa tekemistä elämässä, ainoa elämän sisältö on työ? Voi raukkaa.
Itselle työ on se keino, jolla rahoitetaan se oikea elämä, eli lomat ja vapaa-aika.
Ja ei se ole mitään suomalasta kulttuuria, että toivotetaan hyvää lomaa tai ystävällisesti kysytään mitä aikoo tehdä lomalla, eiköhän noin tehdä kaikialla maailmassa.
Ja vika ei kyllä ole siinä ihmisessä, joka toivottaa hyvää lomaa työkaverille/ystävälle.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla melko tylsä ja mielikuvitukseton tyyppi jos et keksi mitään tekemistä. Harrastukset?
Se, että jotain puolituttuja, etäistä työkaveria tai vaikka kaupan myyjää tervehditään tosi varoen ja mutistaan hiljaa "hei" ja vilkuillaan muualle, eikä saa kunnolla selvää että tervehtikö henkilö edes vai ei. Itse olen myös syyllistynyt tuohon aiemmin, jos en ole ollut varma tervehtiäkö vai ei. Nykyään kuitenkin joko tervehdin selkeällä äänellä reilusti että moi, terve! tai sitten selkeästi katson muualle ja jätän tervehtimättä, mutta ainakin yritän välttää epämääräisiä puolitervehdyksiä, joissa kiusaantuneesti nyökkään ja pihisen jotain hein kaltaista.