Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
541/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen ärsyttää tosi paljon kun nuori nainen istuu täydessä bussissa laukku toisella penkillä, ettei vain kukaan tule viereen. Itse sanon yleensä jos bussissa ei ole tilaa, että pääsinkö istumaan, kiitos. Sitten nyrpeänä tämä kanssamatkustaja nostaa pikkuruinen laukkunsa syliin.

Vierailija
542/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunomisen, mökkeilyn ja isämaallisuuden ihannointi. Suomen luonnon ylistäminen. "Suomalainen luontosuhde", joka on pelkkä vitsi, tämähän on eläinoikeuksiltaan oikein takapajula.

Kerropa, miten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saastamandeera kirjoitti:

Komppaan niin täysillä tuota suomalaista tapaa saunomiseen painostamisesta.

Mikä siinä on , että myös kaupungissa, ja kerrostalossa asujatkin tyrkyttävät saunaan menoa. Mökkisaunomiset on ok, ja siihenhän osaa varautua ja varustautua asianmukaisesti.

Olen kokenut senkin, kun erään kerran menimme puolisoni kanssa vieraisille, ja

vierailukutsusta selvisi , että muitakin vieraita kuin me on tulossa, ja vieraille tarjotaan myös illallinen, ilta alkoikin saunomisella !

Luonnollisesti panostan illallisvieraana pukeutumiseen, ja myös esimerkiksi hiuksiin, ja meikkaan tavallista huolellisemmin. Saapuessamme ja päällysvaatteita eteisessä riisuessa, kävi ilmi, että sauna on jo lämmin, ja naisten on tarkoitus aloittaa ilta saunomisella ja mennä saunaan ensin, sillä perusteella kun ne miehet kuitenkin ottavat niin kovat löylyt Vierailukutsussa ei ollut saunomisesta mitään mainintaa.

Mikäli tuossa tilanteessa vieras kieltäytyy saunaan menosta, alkaa painostus, ja ihmettely miksi vieras ei halua saunoa !

Jep, ja ylipäätään itse ihmettelen illanvietoissa saunomista. Mökillä ja rennoissa olosuhteissa tottakai ok, mutta vaikka jotkut pikkujoulut tai vähän hienommat juhlat, niin ei mua ainakaan huvita mennä saunaan kun on laittautunut vähän paremmin, ja sitten pitäisikin heti pestä ne meikit ja ottaa kampaukset pois ja kaikki tyylikkäät vaatteet vaihtaa pyyhe päällä hengailuun. Ihan sama kuin juhlavaatteissa lähdettäisiin yhtäkkiä juoksemaan tai vaikka maastopyöräilemään. Mun mielestä on järkevää että juhlavan illanvieton voi suorittaa yksissä vaatteissa ja lookissa, saunomiset sitten erikseen saunaillassa, mökillä tms.

Vierailija
544/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunomisen, mökkeilyn ja isämaallisuuden ihannointi. Suomen luonnon ylistäminen. "Suomalainen luontosuhde", joka on pelkkä vitsi, tämähän on eläinoikeuksiltaan oikein takapajula.

Kerropa, miten?

Enpä taida, olet kuitenkin kepulainen metsästäjä, niin et ymmärtäisi lukemaasi.

Vierailija
545/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ei osata ottaa kehuja vastaan. Jos kehun jonkun mekkoa, vastaus on usein " Tämmöinen vanha, rutjake! Hyvä, että kehtaa käyttää!" Jos minua kehutaan, olen ottanut tavaksi vain kiittää. Joskus, varsinkin vanhempi väestö katsoo pitkään, koska "vastaan väärin".

Tuo väärinvastaaminen taitaa olla oman pääsi sisäinen asia!

Vierailija
546/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmetyttää, kun nainen on laittanut jonkun ihmeellisen vanhan rutjakkeen päälleen, sitä ei sitten saa arvostella.

Vierailija
547/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ventovieraille ihmisille saa mölaytellä ihan mitä vaan!!

Lainaan itseäni. Minulle on jäänyt ehkä pahiten mieleen, kuinka arkiaamuna poistuin bussista mennäkseni työterveydenhoitajalle, oli kiire ja kai sitten "etuilin" yhtä vanhaa pariskuntaa. Mies töpsähti eteeni jalkakäytävälle seisomaan ja huusi narisevalla äänellä: Mihis sitä niin kiire on?

Mykistyin moisesta ja toisaalta, mitäpäs se patulle kuului. Kiersin ukon ja kiirehdin matkoihini.

Lainaan vieläkin itseäni. Olin juuri palannut maasta, jossa vieraille ei puhuta, ei ainakaan rumasti ja teitittely on normaalia. Kun ukonruppana rääkyy naama vääränä tukkimassa tietäsi "mihissulla nii kiire on?", liian moni omaksumani tapa hajoaa. Ei ihme, että mykistyy ja kiertää ruppanan.

Vierailija
548/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ihmetyttää, kun nainen on laittanut jonkun ihmeellisen vanhan rutjakkeen päälleen, sitä ei sitten saa arvostella.

Kaikilla ihmisillä ei ole joko varaa tai tyylitajua olla hienoja ja huoliteltuja kun he ovat ihmisten parissa. Itse asiassa monesti käytetyssä vaatteessa ei ole mitään häpeämistä ilmastonmuutosaikakautena.

Vierailija
549/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun vanhemmat ihmiset mutta jotkut nuoremmatkin sanovat ettei tarvitse kahvia ja odottovat kaikkien tietävän, että se kahvi pitää silti keittää. Ja kutsua kymmenen kertaa pöytään. En hitto jaksa.  En enää.

Jos sanot ettet halua kahvia,et saa kahvia.

"Minä juon nyt kahvia."

Vierailija
550/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sääntöjä pitää noudattaa. Vain suomalainen odottaa punaisissa valoissa, vaikka ketään ei näy missään. Kaikki eteläeurooppalaiset kiertävät veroja minkä ehtivät. Käteisestä ei muualla haluta luopua, koska se mahdollistaa verojen kiertämisen ja pienet välistävedot ja pitää pienyrittäjän nenän pinnalla.

Mutta katso missä kunnossa noiden kepulimaiden talous on. Korruptio rehottaa myös.

Suomalaisilla on maailmalla hyvä maine rehellisinä ihmisinä. Siitä kannattaa pitää kiinni.

Suomessa korruptio on erilaista ja niinpä sitä ei olla tunnistavinaan.

Mutta sitä on aivan käsittämättömän paljon ja se vie rahaa miljarditolkulla vuodessa.

5uomalainen korruptio on suhmurointia. 

Vierailija
551/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on ihan ok jättää tervehtimättä esim. työkaveria. Työpaikoilla yleisesti saa kohdella muita paskasti ja sille ei kuulu kenenkään tehdä mitään. Pitää vaan kärsiä. 

Toinen on se, että toisia haukutaan selän takana.

Lisäksi pahoja tekoja ja sanoja ei hävetä eikä pyydetä anteeksi. Monet ajattelee että minä nyt olen tällainen ja sinä vaan kestät sen. Saa olla moukka, ilkeä ja juntti.

Ja sitten ihmetellään miksi Suomessa voidaan huonosti. Se johtuu siitä, että täällä on sallittua kohdella toisia huonosti.

Vierailija
552/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että työ määrittelee niin paljon, mitä olet ja miten sinuun suhtaudutaan. Baarissa moni mies aloittaa nykyään keskustelun kysymällä mitä työtä teen. Ehkä ei nuorempien keskuudessa näin, mutta tällaista koen näin keski-ikäisenä.

No jaa. Jos nyt ajattelee jotain varsinkin pidempiaikaista seuraa löytävänsä, niin tuosta työstä nyt kysyy jo pelkästään siksi, että ei saa riesakseen jotain ideologista elämäntapatyötöntä hippiä. 

Vierailija
553/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen omatoimisuus.

Olen hämmästyttänyt useita ihmisiä hakemalla esim. lounaan päätteeksi molemmille jälkiruokakahvit, tai jollain muulla tavoin passaamalla. Täällä kun kaikki pitää tehdä itse, "ei sun tartte mä hoidan kyllä" jne. 

Suomessa on enemmän kyykytys kuin palvelukulttuuri.

Vierailija
554/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulostetaan seisten wc-pytyn päällä. Esimerkiksi Vaalimaalla ja Virolahdella venäläisiä varoitetaan varoituskyltein siitä että suomalaisilla on tapana seistä ulostaessaan

Vierailija
555/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffafriikki kirjoitti:

Leffaetiketti. Tuntuu, että ei edes karkkipussia sais avata, ettei joku häiriinny. Kun pitää olla niin hiljaa kuin huopatossutehtaalla. Toista se on esim. Hollannissa. Siellä saa nauraa ääneen, kommentoida, siellä taputetaan hyville kohtauksille eikä tule pahoja katseita tai hyssyttelyjä jos puhut vieruskaverillesi leffan aikana jotain. On myös ihan ok mennä vessaan kesken näytöksen.

Olin leffassa Teksasissa aikoinaan. Siellä jos joku alkoi pölöttää ja häiritä muita, kävi työntekijä ensin varoittamassa ja sitten ohjaamassa pölöttäjän ulos salista.

Vierailija
556/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia pitää kunnioittaa, mutta vanhukset voivat käyttäytyä ihan miten vaan nuoria kohtaan. Esim. sukujuhlissa vanhus voi aivan rauhassa arvostella ulkonäköäni, tyyliin, ompas tytöllä pitkät koivet, tai, älä nyt ainakaan enää kasva. Ja sitten puhutaan ohitseni äidilleni, että ei kai se pahastu, kun arvostelin sen pituutta, johon äitini vastaa yhtä paljon ohitseni, että ei se pahastu.

Pahastuinpas.

Minulle vanhus voi esittää suoraan kysymyksen, että saitkos hyvän todistuksen, jos sellainen on juuri saatu.

Vi...akos se sille kuuluu.

En minäkään kysy, että saatkos minkä suuruista eläkettä.

Itse asiassa Suomessa vanhuksia nimenomaan ei kunnioiteta. Monessa kulttuurissa isovanhemman sana on laki, ja heitä kunnioitetaan aivan todella.

Siihen nyt ei todellakaan välttämättä liity mitään kunnioittamista vaan pelkästään tapojen orjuutta.

Vierailija
557/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ihmisillä se että ei saisi itkeä eikä näyttää tunteita. Järkyttävää. Onneksi nuoret on eri maata.

Tässä on kyseessä se, ettei häiritä muita. Jos siis julkisella paikalla vollaa suoraa huutoa räkä rinnuksilla, se ei ole hyväksyttävää. 

Vierailija
558/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että työ määrittelee niin paljon, mitä olet ja miten sinuun suhtaudutaan. Baarissa moni mies aloittaa nykyään keskustelun kysymällä mitä työtä teen. Ehkä ei nuorempien keskuudessa näin, mutta tällaista koen näin keski-ikäisenä.

No jaa. Jos nyt ajattelee jotain varsinkin pidempiaikaista seuraa löytävänsä, niin tuosta työstä nyt kysyy jo pelkästään siksi, että ei saa riesakseen jotain ideologista elämäntapatyötöntä hippiä. 

Monet ei myöskään halua kumppania joka tekee vuorotyötä, toisille voi olla raskasta jos toinen on vaikkapa melkein kaikki viikonloput töissä -> ei ehditä olemaan paljon yhdessä, kaikki reissut ja juhlat ja vierailut pitää sumplia sen toisen työvuorojen mukaan.

Vierailija
559/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ihmisellä pitää olla omistusasunto ja se on jokin menestyksen mittari. Vuokralla asuvia pidetään jotenkin huonompiosaisempina tai ihmisinä jotka muuten vain eivät osaa käsitellä rahaa. No nyt kun asuntolainakorot on rajussa nousussa ja kaikki ylivelkaantuneet jotka vielä vähän aikaa sitten pitivät itseään helvetin parempina ihmisinä menettävät yöuniaan, niin ymmärretään paremmin ettei asia ehkä ollutkaan näin.

Ja tämä on juuri suomalainen ilmiö. Saksassa vähemmistö omistaa asunnon jossa asuvat ja he nauttivatkin sen tuomasta vapaudesta, kun voi vaivatta muuttaa minne haluaa eikä tarvitse välittää tuon taivaallista asuntolainan koroista.

No moi isä! Vai onko Suomessa joku muukin, joka ei fanita omistusasumista ja argumentoi asiassa juurikin Saksan tilanteella?

Vierailija
560/1007 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tietty epäluuloinen jupina sosiaalisena ilmiönä. Se on aika yleinen, ja se jännästi läpäisee kyllä ihan kaikki kansankerrokset ja ikäryhmät, ei siis todellakaan koske vain valkoisia ja vanhuksia. Eli tämä, että kun suomalaiset esim. jonottaa johonkin tai vaikka ollaan samassa bussissa ja bussi odottamattomasti pysähtyy tai kun istutaan tuntemattomien kesken odotushuoneessa ja viimeksi tullut pääseekin lääkärille meidän kauemmin odottaneiden ohi, niin heti alkaa se jupina "mikähän nyt on kun jono ei liiku", "unohtiko kuski miten painetaan kaasua", "ai täällä pääsee jotkut jonon ohi". Negatiivista sarkastista jupinaa. Todella kuluttavaa kuunnella. Mä en yksinkertaisesti tajua, mikä tän jupinan funktio on, muuta kuin että lopuksi kaikilla on ihan petetty olo ja huono mieli.

Ihmebantu -sarjassahan oli juurikin tästä ilmiöstä se pätkä. "sutkauttelu" nimellä löytyy youtubesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän