Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?

Niila
12.10.2022 |

Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.

Kommentit (1007)

Vierailija
221/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden työnteon määrän kyttääminen. Olen sen verran onnellisessa asemassa, että yrittäjänä minun ei ole pakko raataa 5 päivää viikossa, vaan yritykseni on pääosin kiinni perjantaisin. Samoin voin pitää 4 viikon loman kesällä, pari viikkoa hiihtolomien aikaan, syksyllä viikko lomaa ja joulun välipäivät. Toki läppäri mukana akuuttien tilanteiden varalle mutta pääosin lomailen nuo lomat. Työkseni konsultoin asiantuntijana aihetta, jossa tuntilaskutushinta on ns. sopiva.

Monille 50+ miehille tämä on aivan käsittämätöntä. Että joku ei yrittäjänä tee niska limassa töitä lauantaisinkin. Yksi alkoi jopa inttää, että minun pitäisi oikeastaan tehdä hänelle asiakkaana selvitys vapaapäivieni määrästä, "kun tuntuu että olet aina poissa perjantaisin, ei työaikalaki tuollaista salli". Hän siis oli ostanut minulta noin 15 tunnin edestä konsultointia, josta raportin toimitin hänen pomolleen etuajassa.

Tuli mieleen aika kun puoliso oli vielä yrittäjänä. Osa ihmisistä saattoi etsiä numeropalvelun kautta hänen yksityisen numeronsa ja soitella kesälauantaisin aamuseitsemältä mitä ihmeellisimmistä asioista. Ja kun niitä ei halunnut hoitaa heti sillä hetkellä, kun saattoi herätä puheluun, niin alkoi tilitys miten yrittäjä on AINA töissä ja asia pitää hoitaa kun asiakas niin vaatii. Ja kyseessä oli netissä toimiva kauppa, eli tavara ei kuitenkaan liikkuisi ennen seuraavaa arkipäivää mihinkään.

Ihan ihme odotuksia ihmisillä yrittäjiä kohtaan.

Vierailija
222/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei juo kahvia, ei tykkää mökkeilystä, ei tunne kaikkia suomalaisia "julkkiksia" jostain "sinkut romanssisaarella", kun ei vietä viikonloppua humalassa, niin paheksutaan kovasti. En ole oikein ymmärtänyt miksi juuri nämä asiat risoo monia suomalaisia niin paljon, jos et niitä harrasta.

Eikä siis tarvi olla haukkumassa näitä juttuja, vaan se tulee jotenkin sivulauseessa ilmi, niin paheksunta alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa kulttuurissa vaivaa välillä se, että kaikki ovat todella etäisiä. Ketään ei pääse lähelle, ei ainakaan henkisesti. Fyysinenkin läheisyys on monista tukalaa.

Ehkäpä se on tänä päivänä viisautta. Viittaan metoo-asiaan. Halaajan vilpitön ele voikin yhtäkkiä olla seksuaalista häirintää. Mitenkään namusetiä ym. vastaavia puolustelematta.

Vierailija
224/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikessa pitäisi aina säästää tai sijoittaa. Jos ei tee taloudellisesti kaikista parasta ratkaisua säästöt ja/tai sijoitukset mielessä, niin on tyhmä. Vuokralla asuminen on tyhmää, koska siinä "heittää rahaa hukkaan", valmiin ruoan ostaminen on tyhmää, koska itse tekemällä säästäisi rahaa ja saisi terveellisempää ruokaa, työn pitää olla kokoaikainen ja vakituinen, koska vain siten turvaa itselleen parhaat säästöt ja eläkkeen ja erityisesti saa sen kaikkien himoitseman asuntolainan. Mitään muuta motiivia ei hyväksytä kuin raha.

Vierailija
225/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden työnteon määrän kyttääminen. Olen sen verran onnellisessa asemassa, että yrittäjänä minun ei ole pakko raataa 5 päivää viikossa, vaan yritykseni on pääosin kiinni perjantaisin. Samoin voin pitää 4 viikon loman kesällä, pari viikkoa hiihtolomien aikaan, syksyllä viikko lomaa ja joulun välipäivät. Toki läppäri mukana akuuttien tilanteiden varalle mutta pääosin lomailen nuo lomat. Työkseni konsultoin asiantuntijana aihetta, jossa tuntilaskutushinta on ns. sopiva.

Monille 50+ miehille tämä on aivan käsittämätöntä. Että joku ei yrittäjänä tee niska limassa töitä lauantaisinkin. Yksi alkoi jopa inttää, että minun pitäisi oikeastaan tehdä hänelle asiakkaana selvitys vapaapäivieni määrästä, "kun tuntuu että olet aina poissa perjantaisin, ei työaikalaki tuollaista salli". Hän siis oli ostanut minulta noin 15 tunnin edestä konsultointia, josta raportin toimitin hänen pomolleen etuajassa.

Tuli mieleen aika kun puoliso oli vielä yrittäjänä. Osa ihmisistä saattoi etsiä numeropalvelun kautta hänen yksityisen numeronsa ja soitella kesälauantaisin aamuseitsemältä mitä ihmeellisimmistä asioista. Ja kun niitä ei halunnut hoitaa heti sillä hetkellä, kun saattoi herätä puheluun, niin alkoi tilitys miten yrittäjä on AINA töissä ja asia pitää hoitaa kun asiakas niin vaatii. Ja kyseessä oli netissä toimiva kauppa, eli tavara ei kuitenkaan liikkuisi ennen seuraavaa arkipäivää mihinkään.

Ihan ihme odotuksia ihmisillä yrittäjiä kohtaan.

Mutta kun ne on niin rikkaita! Mulle heti kaikki tänne nyt ja ilmaiseksi!

Vierailija
226/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimyksellä fiilistely, erityisesti työelämässä. Työelämässä pitää kärsiä tai muutoin se ei ole kunnon työelämää. Itsensä uhraaminen eli itsekunnioituksen puute. Että ilo ja onnellisuus ovat keinotekoisia asioita. Vaikka ne ovat just ne asiat, johon ihmisen pitäisi pyrkiä. Mutta ei, suomalainen haluaa kärsiä. 

Vierailija
227/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkijuhannus, ihan hirveetä!!

Vierailija
228/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin pärjäämisen ihanne. Kaikessa pitäisi pärjätä ilman muiden apua. Itseohjautuvuus nykyään opinnoissa ja työpaikoilla, mikä siis usein käytännössä tarkoittaa, että hankit tarpeelliset ohjeet ja opastukset itse...

Tuntuu, että apuna pitäisi olla kristallipallo.

Allekirjoitan kyllä tämän. Toisaalta haikailen vaikka avoimessa yliopistossa vapaassa tahdissa suoritettavien oppimistehtävien perään. Kokenut oppija ei saa paljoa irti näistä tämänhetkisistä muotipakkoryhmätöistä. Uudelle opiskelijalle ja työelämään siirtyjälle anti ja tuki saattaa olla suurikin, mutta antakaa meidän kokeneiden hoitaa homma ihan itse. Me osaamme tehdä projektityötä, haluamme vain oppia rauhassa lisää, ilman tätä mikromanageerausta.

Vierailija
229/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa pitää hauskaa ja rentoutua on vetää kännit.

Vierailija
230/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kaksinaamainen tyhmänylpeä ja ylimielinen tekopyhyys omien kulissien ylläpitämiseen, jolloin haukutaan jatkuvasti muita ettei omat mokat paljastu.

Se että esimerkiksi minun sukulaiset kehtaa haukkua ruuan kanssa viiniä ottavia ja Italiasta sekä Ranskasta viiniä tilaavia sivistyneesti käyttäytyviä naapureitaan alkoholisteiksi vain koska ovat kateellisia niiden kokkaustaidoista ja viinitilamatkoista, vaikka tämän sukulaisperheen omat lapset vetää huumeita, sekakäyttää lääkkeitä ja viinaa ja käyvät varastamassa vanhempien lompakosta rahat ja lääkekaapista lääkkeet, ja nuo vanhemmat juoksevat piilottelemassa kaikki veitsetkin jos tietävät että lapset tulee kohta kotona käymään. Jonkin aikaa sitten toinen lapsista oli riehunut aineissa kun tullut yöllä käymään ja alkanut hajottamaan paikkoja, joten pakenivat sieltä kotoa keskellä yötä ja tulivat ilmoittamatta meidän ovelle 15 km päähän pyytämään yösijaa, koska eihän sinne niiden pihaan voi poliiseja edes tuollaisessa vaaratilanteessa kutsua jos joku naapureista vaikka näkisi ja alkaisi puhua ja juoruta heistä! Laitettiin vierashuone kuntoon, tehtiin heille aamiaiset jne.

Kiitokseksi tästä yökylästä ja vieraanvaraisuudesta alkoivat heti seuraavana päivänä haukkua meidän hyvin koulutettuja, tervehenkisiä ja urheilevia lapsia huonoiksi, jopa meidän tutuille ja yhteisille sukulaisille, jotta huomio siirtyisi pois heidän omista narkkilapsistaan. Mekään emme kertoneet kenellekään että miksi tulivat yllättäen yökylään emmekä ole puhuneet heidän lapsistaan vaikka tuo aineiden vetäminen on kaikkien tiedossa ollut jo pitkään, mutta nytpä kerron täällä koska alkoi ärsyttämään nuo todella, ja aion avautua jatkossa myös heille! Suoraan, enkä juoruile. Jos enää kehtaavat naamaansa näyttää.

P.S. Nuo naapurit jotka ovat tämän minun sukulaisperheen mielestä alkoholisteja, ovat kertoneet että siellä on huumeissa riehuttu ja että näiden pihalta on tullut outoa tupakkakäryä joka mitä ilmeisimmin k  a n n a b i sta ja mitä ilmeisimmin koska nuo lapset ovat käyneet polttelemassa sitä, mutta ovat hienotunteisia eivätkä ole asiasta huomauttaneet. Uskon heitä kyllä sataprosenttisesti.

Toisaalta minua ärsyttää myös suomalaisten selkärangattomuus monia asioita kohtaan, mutta moni varmaan pelkää kostoa eikä viitsi puuttua toisten asioihin, tai pelkää että virkavalta tulee kuulustelemaan heitäkin joten eivät sitten sekaannu.

Vierailija
231/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei tuomita ja estetä vääryyksiä jotka eivät satu juuri omalle kohdalle. Ollaan niin "tolkun ihmisiä'.

Tää pitäs olla vihreiden mottona!

Vierailija
232/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainainen kateus ja valittaminen. Koskaan ei voi olla tyytyväinen mihinkään eikä kehua kaveria/ naapuria. Jos joku kertoo innoissaan onnistumisesta tai jostain kivasta jutusta häntä nimitellään leuhkijaksi.

Vierailija
233/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa eri maissa aikuisikäisenä asuneena eli opiskelleena ja työskennelleenä, voin kertoa että Jenkeistä löytyy paljon pahemmat kännäilijät mitä Suomesta. Monesta eri osavaltiosta vieläpä.

Aikuisetkin, lähemmäs keski-ikäiset, kännää ja käyttäytyy kuin suomalaiset 18-vuotissynttäreitä viettävät jotka päässeet ekaa kertaa irti Alkoon ja ravintoloihin ja juomaa vedetään kaksin käsin. Tapellaan, sammuillaan, örvellellään, oksennellaan ja pissitään kaikki paikat.

Ilmeisesti nämä suomalaiset jotka pitää suomalaisia ihan törkeinä alkkiksina, ei ole asuneet ulkomailla eivätkä juuri  pahemmin matkustelleet muualla kuin näillä Ruotsin ja Viron laivalla, ja jossain turistikohteessa jossa paljon suomalaisia?!

Vierailija
234/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikittelevä, piilolyttäävä huumori, josta ei saisi suuttua.

Vierailija
235/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kel onni on se onnen kätkeköön. Tai pitää kynttilä vakan alla.

Siis menestystä, onnea, ulkonäköä, iloa, hyviä asioita ja varsinkaan rahaa ei saa näyttää. Aina tulee joku nillittäjä. Miten se toisen onni tai kauneus on sulta pois? Miksi sitä pitäisi hävetä tai piilottaa?

Tämä. 

Ja auta armias, mikäli epäonnistumisen jälkeen otat opiksesi ja onnistut/menestyt. Esim. konkurssin tehneen yrittäjän tulee loppuelämänsä hävetä epäonnistumistaan ja pyydellä sitä anteeksi. Suurin synti on yrittää uudelleen ja ennen kaikkea onnistua siinä.

Vierailija
236/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa eri maissa aikuisikäisenä asuneena eli opiskelleena ja työskennelleenä, voin kertoa että Jenkeistä löytyy paljon pahemmat kännäilijät mitä Suomesta. Monesta eri osavaltiosta vieläpä.

Aikuisetkin, lähemmäs keski-ikäiset, kännää ja käyttäytyy kuin suomalaiset 18-vuotissynttäreitä viettävät jotka päässeet ekaa kertaa irti Alkoon ja ravintoloihin ja juomaa vedetään kaksin käsin. Tapellaan, sammuillaan, örvellellään, oksennellaan ja pissitään kaikki paikat.

Ilmeisesti nämä suomalaiset jotka pitää suomalaisia ihan törkeinä alkkiksina, ei ole asuneet ulkomailla eivätkä juuri  pahemmin matkustelleet muualla kuin näillä Ruotsin ja Viron laivalla, ja jossain turistikohteessa jossa paljon suomalaisia?!

En pidä suomalaisia ihan törkeinä alkkiksina mutta kuitenkin hyvin alkoholikeskeisinä. Aikuisten ihmisten opintomatkoilla yms. on normaalia jouda itsensä känniin. Ei tulisi Saksassa kuuloonkaan, jossa paljon käytetään viiniä ja juodaan olutta mutta ei koskaan humalaan asti.

-saksalainen

Vierailija
237/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta outoa myös haukkua suomalaisia jostain tyypillisestä "kateudesta" joka saattaa olla hetkellistä murinaa tai narinaa, sillä olen todistanut paljon pahempaa kateutta useassa eri maassa joissa olen asunut, ihan hämmennykseen asti! Pahimmassa tapauksissa heidän omaisuuttaan vandalisoitu kuten yritetty syöttää kilpailevalle näyttelykoiralle laksatiiveja, muotinäytöksissä on piilotettu paremman näköisen mallin korkokenkiä tai kaadettu hänen meikkien sekaan vettä tai cokista, tai että uuden auton kylkiä naarmutettu avaimilla. Useasti.

En usko että suomalaiset pystyisi tuohon, sen verran kuitenkin järkeä päästä.

Usein lievä kritiikki koetaan täällä Suomessa kateudeksi, esimerkiksi jos joku on ostanut jotain aivan turhaa liian kalliilla, siis että hyväuskoista henkilöä on suoranaisesti huijattu, ja jos mainitsee neutraalisti asiasta niin heti saa kuulla olevansa kateellinen ja katkera p----ska , tai jos yrität hieman hyväntahtoisuuttasi neuvoa.

Vierailija
238/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humalahakuisuus

Siis mitä hyötyä jostain 0,4 promillen humalasta? Eikö tällöin ole parempi olla vaan selvinpäin, eihän tuosta saa mitään kiksejä irti, vähän sama kun ajaisi Ferrafilla 40 km/h, tai istuisi 40 asteen saunassa.

Vierailija
239/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä kuuluu?"-kysymyksen esittäminen, koska ketään ei oikeasti kiinnosta kuulla rehellistä vastausta siihen. Halutaan vain esittää kohteliasta, vaikkei pätkääkään kiinnosta, mitä toiselle oikeasti kuuluu. Olen koittanut.

Kysyminen on ok, mutta on käynyt niin, että kun olen alkanut oikeasti kertomaan jotain erikoista kuulumista, niin kysyjä on vain kävellyt ohi ja jatkunut matkaansa, eikä ole oikeasti ollut kiinnostunut kuulemaan, jos jotain kuuluu.

Vierailija
240/1007 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväveliverkostot, joiden olemassaolo kuitenkin kielletään. Esim. metsätalous-politiikka-alalla vahvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän