Mikä suomalaisen kulttuurin kirjoittamaton sääntö nyppii teitä eniten?
Minulla se on, kun kaikkien oletetaan rakastavan lomaa. Minusta on ärsyttävää, kum kysytään mitä teit lomalla, kun en tehnyt mitään.
Kommentit (1007)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä kuuluu?"-kysymyksen esittäminen, koska ketään ei oikeasti kiinnosta kuulla rehellistä vastausta siihen. Halutaan vain esittää kohteliasta, vaikkei pätkääkään kiinnosta, mitä toiselle oikeasti kuuluu. Olen koittanut.
How do you do lienee amerikkalaista small talkia?
Mitä kuuluu on yleensä vain lämmittelykysymys, jotta saadaan keskustelua jostain alkamaan. Siihen pitäisi tosiaan vastata jotain muutakin kuin "mitäs tässä" niin jatketaan keskustelua sitten siitä.
Vierailija kirjoitti:
Asioista ei puhuta suoraan! Jos olet eri mieltä,sano ,jos on jotain kysyttävää,kysy...moni jää jupisemaan ja valittamaan takanapäin,kun asioista ei puhuta.
Mutta jos on eri mieltä pomon kanssa, saa hankalan ihmisen maineen. Siksi takanapäin jupistaan, koska yleensä kokoukset ovat sanelua mitä pitää tehdä eivätkä avointa keskustelua.
Yksin pärjäämisen ihanne. Kaikessa pitäisi pärjätä ilman muiden apua. Itseohjautuvuus nykyään opinnoissa ja työpaikoilla, mikä siis usein käytännössä tarkoittaa, että hankit tarpeelliset ohjeet ja opastukset itse...
Tuntuu, että apuna pitäisi olla kristallipallo.
Vierailija kirjoitti:
Että ei osata ottaa kehuja vastaan. Jos kehun jonkun mekkoa, vastaus on usein " Tämmöinen vanha, rutjake! Hyvä, että kehtaa käyttää!" Jos minua kehutaan, olen ottanut tavaksi vain kiittää. Joskus, varsinkin vanhempi väestö katsoo pitkään, koska "vastaan väärin".
Jos kylässä käydessä kehuu tarjottua ruokaa, alkaa emäntä kursailla, että "Eihän tämä nyt mitään ole, ihan tavallista kotiruokaa." Miksei voi vain ottaa kehuja vastaan, kun laittamansa ruoka on hyvää ja maittaa vieraille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että pahimmastakin juoposta ja vaimonhakkaajasta tai häntäheikistä tulee kuoltuaan lähes pyhimyksenomainen henkilö, josta ei saa pahaa sanaa ( lue totuutta ) sanoa, tai muuten sanoja lynkataan.
Jaa, että vain miehet ovat pahoja! Naiset sitä vastoin ovat enkeleitä tai vähintään neisytmarioita.
Tämäkin näyttää olevan yksi kirjoittamaton sääntö.
Vittumainen, luonnevikainen, lapsensa, varsinkin tyttärensä haukkunut ja muutenkin lapsensa ja lapsenlapsensa eriarvoistanut, miniässään ei mitään hyvää mähnyt, kaikki sukulaisensa karkoittanut tyrannimummo on kuoltuaan rakas äiti ja maailman ihanin mummo.
- ei enää kuulu mummon askeleet pihatiellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt muuttaisin Suomeen niin varmasti saisin paniikkikohtauksia kun en osaa enaa pitaa "vierasvaraa" eika meilla ole edes kahvinkeitinta. Kylla kylilla olisi puheenaihetta.
No voi voi, oletko nyt ihan varma?
En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan toisista ihmisistä, että niillä ei ollut vierasvaraa tai että niillä ei keitetty kahvia, ei ollut edes kahvinkeitintä.. Ihan höpö höpö sun ajatus.
Tuohan oli kovin rauhoittava kommentti. En siis joutuisi kylan hampaisiin jos olisi vain vetta tarjota?
kuinkakohan näin epävarma pelle on onnistunut edes kotikaupunkia kauenmmakai muuttamaan :D sinusta saa aika ressukan kuvan.
Kaikkien on ihan pakko pitää Kaurismäkien elokuvista.
Muuten on juntti.
"Suomi mainittu ulkomailla" ja etenkin lehdistössä.
Torille. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että me ollaan muita huonompia.
Itseäni jurppii joskus juuri päinvastainen asenne. Moni suomalainen kuvittelee, että täällä oikeasti on kaikki paremmin ja suomalaiset jotenkin erityisen lahjakkaita ja viisaita. No eivät ole. Ihan samanlaista porukkaa on maailma täynnä.
Nimenomaan tämä. Siksi väitänkin, että mukamas on huono itsetunto suomalaisella. Se on emävalhe. Itse tunnen vain näitä, jotka osaavat kaiken paremmin kuin muissa maissa. Kehuvat itsensä ja Suomen kaikilla aloilla viimeisen päälle. Kielitaitokin on Suomessa maailman parasta kun kaikki osaavat rallienkkua. Rakennustaito on maailman huippua, muualla kaikki on roskaa ja homeessa koko Euroopan muiden maiden talot. Suomessa osataan, ollaan lahjakkaita ja viisaita. Aivan.
Sama, juuri tämä. Suomessa on kiva käydä ja kaikin puolin ok. Mutta sitte se taas alkaa, luettelo asioista joissa Suomi on "maailman paras".
Nolointa oli, kun joku suomalainen selosti italialaisille, kuinka Suomi on maailman onnellisin maa. Eivät kai olleet niin vakuuttuneita mutta nyökkäilivät kyllä.
Tai saksalaiselle ryhmälle, kuinka Suomessa on maailman paras rakennustaito (auts..) ja kuinka huippu juttu kela on kun se maksaa osan lääkkeistä (Saksassa joutuu itse maksaa vähemmän, lapsilta ei ollenkaan jne) tai kun meilla Suomessa on tälläinen lapsilisäsysteemi (Saksassa yli tuplasti enemmän) ja koulukin on ilmainen kun sitähän se ei voi olla muissa maissa.
Missään tapauksessa asioiden oikeaa laitaa ei saa mainita, koska se lasketaan Suomen mollaamiseksi.
Alkoholin ihannointi. Jos et ota, alkaa tenttaus: oletko raskaana, onko juomisongelma, onko lähipiirillä juomisongelma, olet varmaan autolla, oletko lääkekuurilla....Sitten kun vastaat, että et vaan tykkää alkoholista etkä tarvitse sitä mihinkään, tadaa! sinusta tuli kertaheitolla todella epäilyttävä ja tiukkapipoinen tapaus, taatusti vielä valehtelija kun joku ongelma sillä kumminkin on.
Hitto kun väsyttävää. Olen alkanut vastaamaan, että olen raskaana (55 v.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt muuttaisin Suomeen niin varmasti saisin paniikkikohtauksia kun en osaa enaa pitaa "vierasvaraa" eika meilla ole edes kahvinkeitinta. Kylla kylilla olisi puheenaihetta.
No voi voi, oletko nyt ihan varma?
En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan toisista ihmisistä, että niillä ei ollut vierasvaraa tai että niillä ei keitetty kahvia, ei ollut edes kahvinkeitintä.. Ihan höpö höpö sun ajatus.
Tuohan oli kovin rauhoittava kommentti. En siis joutuisi kylan hampaisiin jos olisi vain vetta tarjota?
kuinkakohan näin epävarma pelle on onnistunut edes kotikaupunkia kauenmmakai muuttamaan :D sinusta saa aika ressukan kuvan.
Se että ei osata keskustella ja olla eri mieltä ilman, että irvaillaan ja mennään henkilökohtaisuuksiin. Johtunee pitkälti suomalaisesta 'metsäläisyydestä' ja huonon itsetunnon aiheuttamasta negatiivisesta suhtautumisesta toisiin ihmisiin ja erilaisiin mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään jatkunut "venäjäuskollisuus". Onneksi nyt Ukrainan sodan myötä osan silmät aukesi.
Eiköhän ne silmät ole olleet auki koko ajan. Nukkuvaa karhua ei ole haluttu herättää, mutta kyllähän tuohon uhkaan on varauduttu. Kaikesta vaan ei kerrota suureen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Se kun ihmiset ajattelevat että heidän ei tarvitse tutustua kehenkään, koska eivät tarvitse uusia kavereita.
No entä, jos he eivät tarvitsekaan? Jos ihmissuhteita on jo niin paljon, ettei ehdi niihinkään kaikkiin pitää yhteyttä niin paljon kuin haluaisi, miksi pitäisi haalia elämäänsä vielä lisää kavereita? Mä voin jutella kenen randomin kanssa tahansa, mutta ei mulla ole tarvetta tutustua. Ja tutustumisella tarkoitan, että tietäisin tästä ihmisestä ja hänen elämästään jotain (esim ammatin, perhesuhteet, lasten lukumäärän, asuinpaikan jne). Mä juttelen joka ainoa päivä alueen koiranomistajien kanssa, kun käyn oman koirani kanssa ulkona. Silti en tiedä näiden ihmisten nimiäkään eivätkä he mun. Koirien nimet tietenkin tiedetään.
Se että aina kun joku kertoo että aikoo tehdä jotain muuta kuin maata sohvalla, alkaa hirveä paheksunta ja kaakatus että ei kannata koska x ja y.
Juontaa tietysti juurensa kateudesta, kun ei itse viitsitä tai osata tai ole varaa.
Tämä ei ole mikään kirjoittamaton sääntö eikä edes nypi vaan lähinnä huvittaa, mutta suomalaisissa on paljon niitä, jotka eivät uskalla elää omaa elämäänsä haluamallaan tavalla, koska "mitä muutkin nyt siitä ajattelisivat". Mitä ihmeen väliä sillä on, mitä muut ajattelevat? Jos olet itse asiaan tyytyväinen etkä ole tehnyt mitään lainvastaistakaan, niin anna piut paut muiden mielipiteille.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin ihannointi. Jos et ota, alkaa tenttaus: oletko raskaana, onko juomisongelma, onko lähipiirillä juomisongelma, olet varmaan autolla, oletko lääkekuurilla....Sitten kun vastaat, että et vaan tykkää alkoholista etkä tarvitse sitä mihinkään, tadaa! sinusta tuli kertaheitolla todella epäilyttävä ja tiukkapipoinen tapaus, taatusti vielä valehtelija kun joku ongelma sillä kumminkin on.
Hitto kun väsyttävää. Olen alkanut vastaamaan, että olen raskaana (55 v.).
Tämä on varmaan jotenkin alue/sosiaalinen ryhmä sidonnaista. En itse ole joutunut koskaan selittelemään jos en juo alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että me ollaan muita huonompia.
Itseäni jurppii joskus juuri päinvastainen asenne. Moni suomalainen kuvittelee, että täällä oikeasti on kaikki paremmin ja suomalaiset jotenkin erityisen lahjakkaita ja viisaita. No eivät ole. Ihan samanlaista porukkaa on maailma täynnä.
Nimenomaan tämä. Siksi väitänkin, että mukamas on huono itsetunto suomalaisella. Se on emävalhe. Itse tunnen vain näitä, jotka osaavat kaiken paremmin kuin muissa maissa. Kehuvat itsensä ja Suomen kaikilla aloilla viimeisen päälle. Kielitaitokin on Suomessa maailman parasta kun kaikki osaavat rallienkkua. Rakennustaito on maailman huippua, muualla kaikki on roskaa ja homeessa koko Euroopan muiden maiden talot. Suomessa osataan, ollaan lahjakkaita ja viisaita. Aivan.
Sama, juuri tämä. Suomessa on kiva käydä ja kaikin puolin ok. Mutta sitte se taas alkaa, luettelo asioista joissa Suomi on "maailman paras".
Nolointa oli, kun joku suomalainen selosti italialaisille, kuinka Suomi on maailman onnellisin maa. Eivät kai olleet niin vakuuttuneita mutta nyökkäilivät kyllä.
Tai saksalaiselle ryhmälle, kuinka Suomessa on maailman paras rakennustaito (auts..) ja kuinka huippu juttu kela on kun se maksaa osan lääkkeistä (Saksassa joutuu itse maksaa vähemmän, lapsilta ei ollenkaan jne) tai kun meilla Suomessa on tälläinen lapsilisäsysteemi (Saksassa yli tuplasti enemmän) ja koulukin on ilmainen kun sitähän se ei voi olla muissa maissa.
Missään tapauksessa asioiden oikeaa laitaa ei saa mainita, koska se lasketaan Suomen mollaamiseksi.
Pahinta on tällaiset toisten puolesta nolostujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa paljastuu mammojen älykkyys: ainoastaan muutama kommentoija on ymmärtänyt mitä tarkoittaa kirjoittamaton sääntö..
Lause lopetetaan yleensä yhdellä pisteellä. Joissain tapauksissa kolmella. Ei koskaan kahdella.
Kielioppinatsismi, jota tuodaan esille mitä turhimmissa paikoissa. Pienen ihmisen epätoivoinen mahdollisuus tuntea ylemmyyttä.
Punertavan kateuden ja 'paremmille' ihmisille pokkuroinnin outo yhdistelmä.
"Vain Suomessa" on ärsyttävää. Olen ollut töissä Pohjois-Italiassa ja sielläkin oli kahvitauko vähän väliä, kahvin kanssa pullaa ja pasteijaa, kahvia juomatonta ihmeteltiin. Espanjalaiset nauravat italialaisten ja italialaiset ranskalaisten kyvyttömyydelle organisoida mitään. Muut pohjoismaalaiset ovat yhtä juroja kuin suomalaiset.