Naapuri stalkkaa, onkohan tämä ihan normaalia?
Olen yksin asuva nainen ja seinänaapurissa asuu minua noin 10-20 vuotta vanhempi mies. Huomasin pari vuotta sitten, että hän katsoi kaikki instagram-tarinani heti kellonajasta riippumatta, vaikkei edes seurannut minua siellä. En tiedä miten hän löysi profiilini, mutta minulla on melko harvinainen sukunimi joten ehkä sitä kautta. Siitä noin vuoden kuluttua hän alkoi seurata minua instassa, en seurannut takaisin. Sen jälkeen hän on aina välillä lopettanut seuraamisen ja alkanut seurata uudestaan. Välillä hän myös laittaa tykkäyksen joihinkin vanhoihin kuviini. Viimeksi näin tapahtui eilen. Olen miettinyt yrittääkö hän jotenkin saada huomioni tällä tavoin.
Yli vuosi sitten juhlittiin kavereiden kanssa synttäreitäni mun kotona ja lähdettiin baariin. Pian se naapuri ilmestyi sinne baariin myös, hän seisoi paikallaan ja pälyili kädet puuskassa ympärilleen. Tämä on tapahtunut tuon jälkeen joka kerta kun olen ollut baarissa (eli ehkä 3 kertaa). Hän on aina yksin siellä eikä edes juo mitään, pälyilee vaan. Kerran kaverini odotti minua autossa talomme edessä ja tämä naapuri oli mennyt koputtamaan ikkunaan ja kysynyt pääseekö hän samalla kyydillä kaupunkiin.
Kerran tullessani reissusta naapuri lähetti minulle instagramin kautta viestin, jossa luki: Moi haluatko tulla naapuriin kattomaan striimiä? En vastannut mitään. Tässä erikoista on se, että olen nähnyt tämän naapurin vain pari kertaa sinä aikana kun olen asunut tässä talossa, eikä hän koskaan edes vastaa tervehdykseen, vaan livahtaa korvat luimussa ohi. Baarissakaan hän ei tule juttelemaan, katselee vain ympärilleen. Olisi täysin eri asia jos olisimme jutelleet ja kyselleet kuulumisia rappukäytävässä, mutta kun asia ei näin ole. Onko tässä nyt syytä huolestua jotenkin?
Kommentit (90)
Mene jo näillä tiedoilla poliisin puheille. Tuo baareihin seuraaminen kyllä vaikuttaa siltä, että kyttää tilannetta, jolloin olisit yksin tulossa hiprakassa kotiin, ja ns helppoa riistaa.
Tyypillä voi hyvin olla historiaa samoista jutuista.
Voi saakeli tuo kuulostaa ihan mun eksältä.
Ootko LPR?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä naapuri tietää milloin olet lähdössä baariin, ja mihin baariin menet?
Veikkaan että naapuri on baareissa joka viikonloppu kiertelemässä, ei kai tuohon muuta selitystä ole. Asun aika pienessä paikassa jossa on muutama baari ja ne on nopeasti kierretty. Toki toinen vaihtoehto on se, että hän kuulee asunnostani musiikkia tms ja kun se loppuu, hän kuulee kuinka menen rappukäytävään ja sitä kautta päättelee että menen baariin. Uskon silti että baarikohtaamiset ovat olleet lähinnä sattumaa, koska käyn tosiaan pari kertaa vuodessa baarissa enkä joka viikonloppu.
Ap
Ok, kiitos tiedosta!
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttaa te ihmiset jotka yritätte vähätellä/kyseenalaistaa aloittajan kokemuksia. Kyllä hymy hyytyy jos itse joudutte vastaavan tyypin uhriksi ja mistä sitä tietää vaikka tästäkin tapauksesta pian joutuisimme lukemaan iltapäivälehdistä. Tsempit ap:lle ja seuraavasta viestistä rikosilmoitus kehiin.
Kyllä se on ihan oma vika jos jakaa julkisesti asioitaan ja ahdistuu, kun ei tykkääkään jokaisen huomiosta. Ei kyse ole uhrin asemasta vaan henkilökohtaisen, tietoisen tekemisen seurauksista. Eihän hän ilman naapurinsa tekemisten seuraamista tietäisi tämän olevan esim. samassa baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta vähän nauratti mielikuva naapuristasi baarissa pälyilemässä. Onhan tuo pelottavaa, en avaisi ovea mikäli ovikello rupeaa soimaan ilman että on vieraita tulossa.
Hän on sellainen TED BUNDY ? ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivostuttaa te ihmiset jotka yritätte vähätellä/kyseenalaistaa aloittajan kokemuksia. Kyllä hymy hyytyy jos itse joudutte vastaavan tyypin uhriksi ja mistä sitä tietää vaikka tästäkin tapauksesta pian joutuisimme lukemaan iltapäivälehdistä. Tsempit ap:lle ja seuraavasta viestistä rikosilmoitus kehiin.
Kyllä se on ihan oma vika jos jakaa julkisesti asioitaan ja ahdistuu, kun ei tykkääkään jokaisen huomiosta. Ei kyse ole uhrin asemasta vaan henkilökohtaisen, tietoisen tekemisen seurauksista. Eihän hän ilman naapurinsa tekemisten seuraamista tietäisi tämän olevan esim. samassa baarissa.
Eikö ihmiset oikeesti erota stalkkausta ja normaalia kanssakäymistä? Trollaatteko te vai ootteko oikeesti noin kujalla? Kyllä tuntemattomia saa seurata somessa mutta ei se oikeuta naapurin kyttäystä ja baariin seuraamista varsinkaan toistuvasti pitkän aikaa, ihan hiton ahdistavalta touhulta tuo kuulostaa.
Huono provo. En usko yhtään mitään. Harjoittele lisää ap.
Kuulostaa todella ahdistavalta, sinuna soittaisin poliisin neuvontapalveluun ja kysyisin sieltä neuvoa, mitä asiassa voi tehdä, ei ole ollenkaan normaalia naapurisi toiminta!
https://poliisi.fi/neuvontapalvelu
Tsemppiä ap, toivottavasti naapurisi jättää sinut rauhaan!
Ai sä jaksat vielä? Entä jos keskittyisit omaan elämääsi ja jättäisit naapurin tekemisten seuraamiset pois? Jos nyt huomionhaultasi kykenet.
Toisaalta olen noiden "ei ole stalkkaamista katsoa jonkun julkista someprofiilia" -nillittäjien kanssa samaa mieltä siitä, että noh, eihän se ole stalkkaamista katsoa jonkun julkista someprofiilia. Siksi minua aina ärsyttää, kun jonkun uuden tuttavuuden tai ihastuksen julkisten kuvien katsomista ja muuta normaalia uteliaisuutta sanotaan "stalkkaamiseksi".
Mutta jokainen tapaus on aina kokonaisuus, ja kyllähän tuo kaikkine baareihin seuraamisineen ON vainoamista. Ja tärkeä osa kokonaisuutta on, että tyyppi asuu samassa talossa ja lähettää sinulle viestejä, mutta on sinulle live-elämässä tuntematon. Ihan turha yrittää puolustella tällaista käytöstä viattomana uteliaisuutena. Voi olla ettei naapurilla ole varsinaisesti mitään pelottavia aikeita, ja voi olla sekin ettei hän tajua miten tungettelevalta hänen käytöksensä vaikuttaa, mutta ei se todellakaan normaalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Harvinainen sukunimi tuskin vaikuttaa mitenkään siihen etteikö seinänaapuri osaisi lukea sitä ulko-ovestasi.
🤪🤪🤪🤪😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Ai sä jaksat vielä? Entä jos keskittyisit omaan elämääsi ja jättäisit naapurin tekemisten seuraamiset pois? Jos nyt huomionhaultasi kykenet.
Näihin aloittajaa syyllistäviin sairaisiin kommentteihin ei ole mitään muuta syytä kuin se, että kyseinen naapuri itse palstailee ja kirjoittelee näitä. Hävetkää, siat s**tana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin aloittajaa syyllistäviin sairaisiin kommentteihin ei ole mitään muuta syytä kuin se, että kyseinen naapuri itse palstailee ja kirjoittelee näitä. Hävetkää, siat s**tana.
On psykoottista väittää tuollaista. Kokeile vaikka neurolepteja jos sulla ei normaali puhuminen auta pysymään reaaliteeteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On psykoottista väittää tuollaista. Kokeile vaikka neurolepteja jos sulla ei normaali puhuminen auta pysymään reaaliteeteissa.
Gaslighting taas huipussaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gaslighting taas huipussaan
Hellpohan tuo on teststa. Kokeile vaikka kymmenen lääkäriä läpi. Kerro että mielestäsi anonyymillä keskustelupalstalla tiedät kuka on kuka. Katso mitä sanovat.
Elämäntapatyöttömillä stalkkaaminen on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapatyöttömillä stalkkaaminen on normaalia.
Mielenterveysongelmaisille on normaalia suuttua, kun joku lukee ja katsoo heidän julkista somettamistaan ja yksittäisiä hetkiä ulkoiluista.
Mitä vikaa on huomionhakemisessa? Onko se jotenkin kiellettyä? Onko se rikollista? Pitääkä hakea lupa johonkin julkiseen osallistumiseen tältä ketjjun tyypiltä joka syyllistää julkisuudessa olosta?
Jos vastaus on kaikkiin ei, niin tyypin joka syyllistää huomionhakemisestakaan pitää hakeutua aoua saamaan. Tämä on vapaa maa, elää ja olla. Mutta stalkkaaminen on tarkoituksellista ahdistuksen tuottamista toiselle ja rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oltiin baarissa kavereiden kanssa. Loppuillasta tämä mies tuli taas sinne lymyilemään ja kurkistelemaan pylväiden takaa. Siskollani meni hermot ja hän kävi kysymässä mieheltä että mitä tämä touhu nyt oikein on. Kuulemma mies oli heti tunnistanut siskoni ja tiennyt että olemme sisaruksia, en ymmärrä mistä hän tämän tiesi kun olen ainoastaan joskus harvoin laittanut siskostani kuvia instagram-stooreihin, eikä mies ole niitä nähnyt koska olen estänyt hänen näkemisensä. Hän oli sanonut siskolleni: hei, sä oot Lissun* sisko. Nimi muutettu.
Sisko oli kysynyt miksi mies seuraa ja lähettelee outoja viestejä instagramissa. Mies oli vastannut että hän ei tiedä muutakaan keinoa lähestyä minua. Sisko sanoi miehelle että minä en ole pätkääkään kiinnostunut ja minua vain ahdistaa koko touhu. Mies alkoi sen jälkeen kuulemma selittää että hänellä on miljardiomaisuus ja yritti muutenkin ohjata aihetta muualle. En usko hetkeäkään mihinkään miljardiomaisuuteen ja vaikka sellainen olisikin, niin se ei muuta asioita mitenkään eikä tee tuosta ahdistelusta hyväksyttävää. Ihan ihmeellinen tyyppi.
Ap
Siskosi saattoi tehdä sulle karhunpalveluksen ja nyt tuo hullu alkaa häiriköimään sinua entistä enemmän. Toivotaan ettei näin käy. Pitäis jättää kokonaan huomiotta noi.
Jos karkuun aiot juosta niin saat juosta vaikka Atlantille saakka. Paras keino eskalaation estämiseksi on aktiivinen puuttuminen.
Tietäisit kuinka paljon näitä on.
Mistä edes tulee ainainen väite, ettei näin käy? Enemmän pe*seestä on vain väittää, että kuvittelet, koska haluat huomioita.
Yök. Ihan niin kuin kukaan haluaisi näiden huomiota.