Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri stalkkaa, onkohan tämä ihan normaalia?

Vierailija
12.10.2022 |

Olen yksin asuva nainen ja seinänaapurissa asuu minua noin 10-20 vuotta vanhempi mies. Huomasin pari vuotta sitten, että hän katsoi kaikki instagram-tarinani heti kellonajasta riippumatta, vaikkei edes seurannut minua siellä. En tiedä miten hän löysi profiilini, mutta minulla on melko harvinainen sukunimi joten ehkä sitä kautta. Siitä noin vuoden kuluttua hän alkoi seurata minua instassa, en seurannut takaisin. Sen jälkeen hän on aina välillä lopettanut seuraamisen ja alkanut seurata uudestaan. Välillä hän myös laittaa tykkäyksen joihinkin vanhoihin kuviini. Viimeksi näin tapahtui eilen. Olen miettinyt yrittääkö hän jotenkin saada huomioni tällä tavoin.

Yli vuosi sitten juhlittiin kavereiden kanssa synttäreitäni mun kotona ja lähdettiin baariin. Pian se naapuri ilmestyi sinne baariin myös, hän seisoi paikallaan ja pälyili kädet puuskassa ympärilleen. Tämä on tapahtunut tuon jälkeen joka kerta kun olen ollut baarissa (eli ehkä 3 kertaa). Hän on aina yksin siellä eikä edes juo mitään, pälyilee vaan. Kerran kaverini odotti minua autossa talomme edessä ja tämä naapuri oli mennyt koputtamaan ikkunaan ja kysynyt pääseekö hän samalla kyydillä kaupunkiin.

Kerran tullessani reissusta naapuri lähetti minulle instagramin kautta viestin, jossa luki: Moi haluatko tulla naapuriin kattomaan striimiä? En vastannut mitään. Tässä erikoista on se, että olen nähnyt tämän naapurin vain pari kertaa sinä aikana kun olen asunut tässä talossa, eikä hän koskaan edes vastaa tervehdykseen, vaan livahtaa korvat luimussa ohi. Baarissakaan hän ei tule juttelemaan, katselee vain ympärilleen. Olisi täysin eri asia jos olisimme jutelleet ja kyselleet kuulumisia rappukäytävässä, mutta kun asia ei näin ole. Onko tässä nyt syytä huolestua jotenkin?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta vähän nauratti mielikuva naapuristasi baarissa pälyilemässä. Onhan tuo pelottavaa, en avaisi ovea mikäli ovikello rupeaa soimaan ilman että on vieraita tulossa.

Vierailija
2/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö tositarina. Jos on, niin äkkiä osoitetiedot salaisiksi ja uutta kämppää hakuun.

Vierailija
4/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, hänhän on vainvain ujo.

Vierailija
5/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normitoimintaa naapurilta jos olet sellainen seksipommi

Vierailija
6/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä bongasin Isännöitsijäni vaanivan minua somessa. Creepyä.

Vierailija
7/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellane satu tällä kertaa

Vierailija
8/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä on paljon homppeleita, kun puhuvat vain kakkosesta. Ykkönen on kai vain varalta, jos sattuu olemaan ripuli.

Vierailija
9/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestua mistä? Julkista tietoa saa seurara ja siitä saa osoittaa tykkäävänsä. Baariin saa mennä milloin haluaa - vaikka naapuria katselemaan. Toisin sanoen, "stalkkaus" ei ole kielletty; häirintä on.

Kuinka häirintä määritellään? Minä kokisin häirintänä toistuvan liian lähelle tulemisen, tai läheisyyteen joutumisen (pakko kulkea ohi, tai pakko olla läsnä, esim. tulee työpsikalle) tai muun liian voimakkaan vaikuttamisen kohteen läheisyydessä (esim. ääni).

Varovainen kannattaa aina olla, myös yllättävien henkilöiden suhteen (ei vain naapurin), etenkin kun tykkää julkaista elämäänsä internetissä ja käydä usein baarissa ts. olla jossain mielessä tyrkyllä.

Vierailija
10/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten naapuri ehtisi lähteä mukaan joka kerta tai olisi pukeutuneena kun lähdette?

Vierailija
11/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juttelemaan hänelle. Saattaa alkaa sitten pelkäämään sinua, paljastat ikäänkuin hänet.

Vierailija
12/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestua mistä? Julkista tietoa saa seurara ja siitä saa osoittaa tykkäävänsä. Baariin saa mennä milloin haluaa - vaikka naapuria katselemaan. Toisin sanoen, "stalkkaus" ei ole kielletty; häirintä on.

Kuinka häirintä määritellään? Minä kokisin häirintänä toistuvan liian lähelle tulemisen, tai läheisyyteen joutumisen (pakko kulkea ohi, tai pakko olla läsnä, esim. tulee työpsikalle) tai muun liian voimakkaan vaikuttamisen kohteen läheisyydessä (esim. ääni).

Varovainen kannattaa aina olla, myös yllättävien henkilöiden suhteen (ei vain naapurin), etenkin kun tykkää julkaista elämäänsä internetissä ja käydä usein baarissa ts. olla jossain mielessä tyrkyllä.

Kahden vuoden sisällä olen käynyt baarissa kolme kertaa, joten miten se on tyrkyllä olemista? Jokaisella kerralla ollaan juhlittu jonkun kaverin tai itseni synttäreitä. Ei todellakaan ole ollut miesten metsästäminen mielessä. Ja täällä näköjään aina epäillään kaikkea keksityksi, eiköhän trollaus olis kivempaa jollain mielenkiintoisemmalla aiheella.

Ap

Vierailija
13/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans "stalkkaava" naapuri, mutta koitan olla häiriintymättä.

Hän on kehitysvammainen, vaikkei se päällepäin näy mitenkään ja koska hän ei ole tehnyt mitään väärää niin antaa olla.

Mies ei puhu juuri kenellekään, vaan mennä hiihtää edessä tai perässä, tuijottaa, seuraa jne.

En ole varma johtuuko seurailu kiinnostuksesta juuri minuun tai lapsiini, koska mä nyt vaan satun ulkoilemaan paljon. Hassusti kyllä "törmäillään" sattumalta(?) apteekkireissulla ja tyyppi saattaa olla just siinä kotinurkillani seisoskelemassa tölkki kädessä vaikka asuukin toisessa talossa.

Someseuraajiin en juurikaan kiinnitä huomiota ja niin kauan kuin mahdollistan seuraamisen ilman hyväksyntää niin ok

Vierailija
14/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinainen sukunimi tuskin vaikuttaa mitenkään siihen etteikö seinänaapuri osaisi lukea sitä ulko-ovestasi.

Vierailija
15/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on julkisesti tietoa itsestäsi ja sun mielestä on karmivaa, kun joku huomaa sen? Käy psykiatrilla hakemassa antipsykootit, tuo on vainoharhaista.

Vierailija
16/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Instan perusteellako hän tiesi sinun olevan siellä baarissa? eikö instasta voi poistaa seuraajia? tai tehdä tilin yksityiseksi?

Vierailija
17/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinainen sukunimi tuskin vaikuttaa mitenkään siihen etteikö seinänaapuri osaisi lukea sitä ulko-ovestasi.

Joo mutta tuskin ap:n ovessa etunimeä lukee.

Vierailija
18/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sinua vähän vahtia kaiken varalta.

Pelottaako ne paljastukset?

Vierailija
19/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko sattumoisin Alppilassa?

Vierailija
20/90 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa YKSI alapeukku....stasiäijä taas liikkeellä, nimikin tiedossa.