Naapuri stalkkaa, onkohan tämä ihan normaalia?
Olen yksin asuva nainen ja seinänaapurissa asuu minua noin 10-20 vuotta vanhempi mies. Huomasin pari vuotta sitten, että hän katsoi kaikki instagram-tarinani heti kellonajasta riippumatta, vaikkei edes seurannut minua siellä. En tiedä miten hän löysi profiilini, mutta minulla on melko harvinainen sukunimi joten ehkä sitä kautta. Siitä noin vuoden kuluttua hän alkoi seurata minua instassa, en seurannut takaisin. Sen jälkeen hän on aina välillä lopettanut seuraamisen ja alkanut seurata uudestaan. Välillä hän myös laittaa tykkäyksen joihinkin vanhoihin kuviini. Viimeksi näin tapahtui eilen. Olen miettinyt yrittääkö hän jotenkin saada huomioni tällä tavoin.
Yli vuosi sitten juhlittiin kavereiden kanssa synttäreitäni mun kotona ja lähdettiin baariin. Pian se naapuri ilmestyi sinne baariin myös, hän seisoi paikallaan ja pälyili kädet puuskassa ympärilleen. Tämä on tapahtunut tuon jälkeen joka kerta kun olen ollut baarissa (eli ehkä 3 kertaa). Hän on aina yksin siellä eikä edes juo mitään, pälyilee vaan. Kerran kaverini odotti minua autossa talomme edessä ja tämä naapuri oli mennyt koputtamaan ikkunaan ja kysynyt pääseekö hän samalla kyydillä kaupunkiin.
Kerran tullessani reissusta naapuri lähetti minulle instagramin kautta viestin, jossa luki: Moi haluatko tulla naapuriin kattomaan striimiä? En vastannut mitään. Tässä erikoista on se, että olen nähnyt tämän naapurin vain pari kertaa sinä aikana kun olen asunut tässä talossa, eikä hän koskaan edes vastaa tervehdykseen, vaan livahtaa korvat luimussa ohi. Baarissakaan hän ei tule juttelemaan, katselee vain ympärilleen. Olisi täysin eri asia jos olisimme jutelleet ja kyselleet kuulumisia rappukäytävässä, mutta kun asia ei näin ole. Onko tässä nyt syytä huolestua jotenkin?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Olet inta ja varmaan F.B ja silti kerkiät täällä jauhaa kakka?
Ja sinä olet tuo ketjussa mainittu kehitysvammainen stalkkaaja?
Vierailija kirjoitti:
Huomionhakuisilla on aina aikaa ylimääräiselle huomiolle.
Miten tiedät 10 min varmuudella että hän katsoo postauksia instassa jos hän ei seuraa sinua? Miten se on mahdollista? Vinkki: jos haluat pitää yksityiselämäsi yksityisenä, älä pidä instaa kaikille avoimena tai lopeta tili kokonaan..ai niin, sithän et saa haluamaasi huomiota enää.. voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tiedät 10 min varmuudella että hän katsoo postauksia instassa jos hän ei seuraa sinua? Miten se on mahdollista? Vinkki: jos haluat pitää yksityiselämäsi yksityisenä, älä pidä instaa kaikille avoimena tai lopeta tili kokonaan..ai niin, sithän et saa haluamaasi huomiota enää.. voi, voi.
Instagramissa voi laittaa stooreja jotka näkyy 24h ajan. Niitäkin laitan melko harvoin. Niiden katselijalista on nähtävissä. Olen estänyt stoorien näkymisen häneltä nykyään kokonaan. En edelleenkään uskalla häntä estää täysin, koska olen murhatapausten yhteydessä kuullut/lukenut että henkilö alkaa sitten lähestyä muilla tavoin jos ei voi somessa stalkata.
Ap
Eilen oltiin baarissa kavereiden kanssa. Loppuillasta tämä mies tuli taas sinne lymyilemään ja kurkistelemaan pylväiden takaa. Siskollani meni hermot ja hän kävi kysymässä mieheltä että mitä tämä touhu nyt oikein on. Kuulemma mies oli heti tunnistanut siskoni ja tiennyt että olemme sisaruksia, en ymmärrä mistä hän tämän tiesi kun olen ainoastaan joskus harvoin laittanut siskostani kuvia instagram-stooreihin, eikä mies ole niitä nähnyt koska olen estänyt hänen näkemisensä. Hän oli sanonut siskolleni: hei, sä oot Lissun* sisko. Nimi muutettu.
Sisko oli kysynyt miksi mies seuraa ja lähettelee outoja viestejä instagramissa. Mies oli vastannut että hän ei tiedä muutakaan keinoa lähestyä minua. Sisko sanoi miehelle että minä en ole pätkääkään kiinnostunut ja minua vain ahdistaa koko touhu. Mies alkoi sen jälkeen kuulemma selittää että hänellä on miljardiomaisuus ja yritti muutenkin ohjata aihetta muualle. En usko hetkeäkään mihinkään miljardiomaisuuteen ja vaikka sellainen olisikin, niin se ei muuta asioita mitenkään eikä tee tuosta ahdistelusta hyväksyttävää. Ihan ihmeellinen tyyppi.
Ap
Tiedät itsekin, ettei ole normaalia. Joko olet muuttanut ig:n yksityiseksi? Silloin tyyppi ei pysty ainakaan tietämään tekemisiäsi.
Mulla oli joskus naapurissa stalkkeri. Odotteli pihassa milloin tulen ulos ja kyttäsi, pyrki juttusille jne. Oli pakko muuttaa pois. Siitä lähtien olen aina salannut osoite- ja puhelintietoni enkä ole somessa omalla nimelläni.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oltiin baarissa kavereiden kanssa. Loppuillasta tämä mies tuli taas sinne lymyilemään ja kurkistelemaan pylväiden takaa. Siskollani meni hermot ja hän kävi kysymässä mieheltä että mitä tämä touhu nyt oikein on. Kuulemma mies oli heti tunnistanut siskoni ja tiennyt että olemme sisaruksia, en ymmärrä mistä hän tämän tiesi kun olen ainoastaan joskus harvoin laittanut siskostani kuvia instagram-stooreihin, eikä mies ole niitä nähnyt koska olen estänyt hänen näkemisensä. Hän oli sanonut siskolleni: hei, sä oot Lissun* sisko. Nimi muutettu.
Sisko oli kysynyt miksi mies seuraa ja lähettelee outoja viestejä instagramissa. Mies oli vastannut että hän ei tiedä muutakaan keinoa lähestyä minua. Sisko sanoi miehelle että minä en ole pätkääkään kiinnostunut ja minua vain ahdistaa koko touhu. Mies alkoi sen jälkeen kuulemma selittää että hänellä on miljardiomaisuus ja yritti muutenkin ohjata aihetta muualle. En usko hetkeäkään mihinkään miljardiomaisuuteen ja vaikka sellainen olisikin, niin se ei muuta asioita mitenkään eikä tee tuosta ahdistelusta hyväksyttävää. Ihan ihmeellinen tyyppi.
Ap
Hyvä että siskosi kävi sanomassa. Seuraavasta viestistä lähtee hakemus lähestymiskieltoon, minkä ilmoitat miehelle. Siskosi voi olla todistaja oikeudenkäynnissä ja pidä tallessa viestit sekä päiväkirjaa vainoamisesta.
Itse sain stalkkerin töistä eikä ensimmäinen laajennettu lähestymiskielto auttanut, vaan vasta toinen.
Sen siitä saa kun itse levittelee asioitaan. Huomiotahan sä kaipasit, mitä valitat?
Olen jo estänyt hänet instagramissa kokonaan, sekä myös nimettömät tilit joilla joku katselee stoorejani, en toki tiedä ovatko ne tämän naapurin tilejä mutta uskon niin. Videomateriaalia löytyy aiemmista kerroista jolloin tämä tyyppi on ollut baarissa meidän lähettyvillä, sekä kuvasin myös vähän kauempaa hetken aikaa sitä kun sisko jutteli naapurin kanssa, eli todistusaineistoa tarvittaessa löytyy. Toivon että asia jää tähän, eikä naapuri enää lähesty mitään kautta.
Ap
Siis mistä naapuri tietää milloin olet lähdössä baariin, ja mihin baariin menet?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siskosi saattoi tehdä sulle karhunpalveluksen ja nyt tuo hullu alkaa häiriköimään sinua entistä enemmän. Toivotaan ettei näin käy. Pitäis jättää kokonaan huomiotta noi.
Ette ole vissiin tajunneet, että S-ryhmä tietää teistä ihan kaiken, minkä naapurikin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä naapuri tietää milloin olet lähdössä baariin, ja mihin baariin menet?
Veikkaan että naapuri on baareissa joka viikonloppu kiertelemässä, ei kai tuohon muuta selitystä ole. Asun aika pienessä paikassa jossa on muutama baari ja ne on nopeasti kierretty. Toki toinen vaihtoehto on se, että hän kuulee asunnostani musiikkia tms ja kun se loppuu, hän kuulee kuinka menen rappukäytävään ja sitä kautta päättelee että menen baariin. Uskon silti että baarikohtaamiset ovat olleet lähinnä sattumaa, koska käyn tosiaan pari kertaa vuodessa baarissa enkä joka viikonloppu.
Ap
Siis haluat estää tätä naapuria liikkumasta samoissa paikoissa kuin sä? Et sä voi estää toisen baareiluja vain siksi ettet tykkää jos joskus satutte samaan paikkaan. Mitään todisteitahan tässä ei ole ettei hän viettäisi siellä aikaa muulloinkin ja sua syystä tai toisesta häiritsee osa näistä kerroista.
Oletko kokeillut keskittyä siihen someiluun ja muuhun elämään tämän naapurin sijaan? Mitä tapahtuisi jos et huomioisi naapurin liikkeitä ollenkaan?
Raivostuttaa te ihmiset jotka yritätte vähätellä/kyseenalaistaa aloittajan kokemuksia. Kyllä hymy hyytyy jos itse joudutte vastaavan tyypin uhriksi ja mistä sitä tietää vaikka tästäkin tapauksesta pian joutuisimme lukemaan iltapäivälehdistä. Tsempit ap:lle ja seuraavasta viestistä rikosilmoitus kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis haluat estää tätä naapuria liikkumasta samoissa paikoissa kuin sä? Et sä voi estää toisen baareiluja vain siksi ettet tykkää jos joskus satutte samaan paikkaan. Mitään todisteitahan tässä ei ole ettei hän viettäisi siellä aikaa muulloinkin ja sua syystä tai toisesta häiritsee osa näistä kerroista.
Oletko kokeillut keskittyä siihen someiluun ja muuhun elämään tämän naapurin sijaan? Mitä tapahtuisi jos et huomioisi naapurin liikkeitä ollenkaan?
En nyt muista mitä kaikkea olen täällä kertonut. Mutta minähän nimenomaan olen jättänyt naapurin täysin huomiotta: en ole vastaillut hänen viesteihinsä enkä ole seurannut instagramissa tms. Ainut vuorovaikutus naapuria kohtaan minun suunnalta oli se, kun siskoni meni pari päivää sitten sanomaan hänelle suorat sanat. Tätä oli edeltänyt kurkistelu tolppien takaa ja suora tuijottaminen lähietäisyydeltä noin tunnin ajan. Kaikki huomasivat sen kyllä eikä siitä jäänyt mitään epäilystä. Tottakai naapuri saa viettää aikaa missä haluaa ja olemme itse aikaisemmalla kerralla vaihtaneet baaria juuri siitä syystä, mutta naapuri tuli silloinkin perässä. En jaksa/osaa selittää tätä enää sen paremmin. Jos ette usko tai haluatte vierittää asian minun syyksi, niin selvä sitten. Olen väsynyt tähän touhuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt muista mitä kaikkea olen täällä kertonut. Mutta minähän nimenomaan olen jättänyt naapurin täysin huomiotta: en ole vastaillut hänen viesteihinsä enkä ole seurannut instagramissa tms. Ainut vuorovaikutus naapuria kohtaan minun suunnalta oli se, kun siskoni meni pari päivää sitten sanomaan hänelle suorat sanat. Tätä oli edeltänyt kurkistelu tolppien takaa ja suora tuijottaminen lähietäisyydeltä noin tunnin ajan. Kaikki huomasivat sen kyllä eikä siitä jäänyt mitään epäilystä. Tottakai naapuri saa viettää aikaa missä haluaa ja olemme itse aikaisemmalla kerralla vaihtaneet baaria juuri siitä syystä, mutta naapuri tuli silloinkin perässä. En jaksa/osaa selittää tätä enää sen paremmin. Jos ette usko tai haluatte vierittää asian minun syyksi, niin selvä sitten. Olen väsynyt tähän touhuun.
Ap
No mikä sun ongelma siis on? Perustit ketjun jossa kerrot miten tarkkailet naapurin toimintaa ja nyt kerrot, ettet huomioi häntä mitenkään. Olet väsynyt tähän touhuun...? Eli naapurin seuraamiseen?
Puhut ristiin, koska juuri sanoit että olet baariakin vaihtanut hänen takiaan. Tai jos se oli joskus mutta nyt et sitä enää tekisi niin nythän voit huokaista ja jatkaa elämää ilman naapurin huomioimista?