Naapuri stalkkaa, onkohan tämä ihan normaalia?
Olen yksin asuva nainen ja seinänaapurissa asuu minua noin 10-20 vuotta vanhempi mies. Huomasin pari vuotta sitten, että hän katsoi kaikki instagram-tarinani heti kellonajasta riippumatta, vaikkei edes seurannut minua siellä. En tiedä miten hän löysi profiilini, mutta minulla on melko harvinainen sukunimi joten ehkä sitä kautta. Siitä noin vuoden kuluttua hän alkoi seurata minua instassa, en seurannut takaisin. Sen jälkeen hän on aina välillä lopettanut seuraamisen ja alkanut seurata uudestaan. Välillä hän myös laittaa tykkäyksen joihinkin vanhoihin kuviini. Viimeksi näin tapahtui eilen. Olen miettinyt yrittääkö hän jotenkin saada huomioni tällä tavoin.
Yli vuosi sitten juhlittiin kavereiden kanssa synttäreitäni mun kotona ja lähdettiin baariin. Pian se naapuri ilmestyi sinne baariin myös, hän seisoi paikallaan ja pälyili kädet puuskassa ympärilleen. Tämä on tapahtunut tuon jälkeen joka kerta kun olen ollut baarissa (eli ehkä 3 kertaa). Hän on aina yksin siellä eikä edes juo mitään, pälyilee vaan. Kerran kaverini odotti minua autossa talomme edessä ja tämä naapuri oli mennyt koputtamaan ikkunaan ja kysynyt pääseekö hän samalla kyydillä kaupunkiin.
Kerran tullessani reissusta naapuri lähetti minulle instagramin kautta viestin, jossa luki: Moi haluatko tulla naapuriin kattomaan striimiä? En vastannut mitään. Tässä erikoista on se, että olen nähnyt tämän naapurin vain pari kertaa sinä aikana kun olen asunut tässä talossa, eikä hän koskaan edes vastaa tervehdykseen, vaan livahtaa korvat luimussa ohi. Baarissakaan hän ei tule juttelemaan, katselee vain ympärilleen. Olisi täysin eri asia jos olisimme jutelleet ja kyselleet kuulumisia rappukäytävässä, mutta kun asia ei näin ole. Onko tässä nyt syytä huolestua jotenkin?
Kommentit (90)
Vainoaminen on rikos ja kun pyytää lopettamaan julkisesti se on näyttönä jos stalkkaaja jatkaa. Tiedoksi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Minä bongasin Isännöitsijäni vaanivan minua somessa. Creepyä.
Eipäs ole ihme jos ne eurot valuu hukkaan kun siviilejä vahditaan. On se saatana kyllä valtion rahankäyttö oikeissa kohteissa :D!
Hän lähetti minulle juuri äsken instagramissa viestipyynnön jossa luki vaan Moi naapuri. Olen tällä hetkellä töissä ja klo 23 aikoihin menen kotiin. On jotenkin karmiva fiilis tuosta tyypistä ja kuumottaa mennä kotiin, pitää mennä hissistä nopeasti asuntoon sisälle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hän lähetti minulle juuri äsken instagramissa viestipyynnön jossa luki vaan Moi naapuri. Olen tällä hetkellä töissä ja klo 23 aikoihin menen kotiin. On jotenkin karmiva fiilis tuosta tyypistä ja kuumottaa mennä kotiin, pitää mennä hissistä nopeasti asuntoon sisälle.
Ap
Niin siis viestissä luki: Moi naapuri.
Lainausmerkit eivät jostain syystä minulla toimi tällä palstalla niin tulee vähän epäselvää kirjoitusta välillä!
Ap
Hui saakeli että tollanen sitte:( hrr! Nyt varovasti aj puhu tästä paljon muille.
Tunnetko ketään miespuolista joka vois esiintyä sun poikaystävänä, laittaisit vaikka instaan sellasen kuvan joka näkyy vaan tolle hiipparille?
Siis miksi et estä häntä instassa? 😂 Ja mene nyt ainakin kaverin kanssa kotiin ja hanki ASAP uusi asunto. Tiedot salaiseksi. Taidat oikeasti nauttia huomiosta kun vieläkin "seurasta tilannetta".
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi et estä häntä instassa? 😂 Ja mene nyt ainakin kaverin kanssa kotiin ja hanki ASAP uusi asunto. Tiedot salaiseksi. Taidat oikeasti nauttia huomiosta kun vieläkin "seurasta tilannetta".
Olen lukenut että estäminen saattaa yllyttää stalkkeria ottamaan yhteyttä muilla tavoilla, esim. livenä. Uutta asuntoa ei noin vain hankita, asuntoni on paras joka minulla on ollut ja olen muuttamassa alle vuoden päästä pois. Ei kukaan halua vuokralaista joka asuu kämpässä alle vuoden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut että estäminen saattaa yllyttää stalkkeria ottamaan yhteyttä muilla tavoilla, esim. livenä. Uutta asuntoa ei noin vain hankita, asuntoni on paras joka minulla on ollut ja olen muuttamassa alle vuoden päästä pois. Ei kukaan halua vuokralaista joka asuu kämpässä alle vuoden. Ap
+ Ei minulla ole sellaisia kavereita jotka milloin tahansa pääsisivät illalla/keskellä yötä vahtimaan pääsenkö turvallisesti kotiin. Pakko hyväksyä stalkkerin läsnäolo sen aikaa kun vielä tuossa asun. Muutan kaupungista kokonaan pois myöhemmin. Ap
Stalkkaaminen ei ole koskaan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vainoajan tässä pitäis hankkia uus kämppä eikä ap:n
tämähän on niitä somen etuja sekopäille. mitä jos ei postaile reaaliajassa, vaan vasta seuraavana päivänä kun tekee jotain mielenkiintoista. ei pysy stalkkerit perässä.
Minua stalkkasi naapurissa noin 20 vuotta vanhempi nainen. Kun tulin ravintolasta yöllä kotiin, naapurilla oli ovi 20 cm raollaan auki. Hän jätti myös heippalappuja, jossa luki "älä yllytä häiriköintiin".
Tuo ei ole stalkkausta vaan sun materiaalin katsomista normaalein keinoin. Viestikään ei ole väärin. Sähän haluat huomiota laittamalla someen tietoja itsestäsi. Lopeta se jos todella tahdot ettei kukaan katso.
Jos sä laitat samat tiedot oman laitteesi sisään vain itsesi nähtäville ja joku ulkopuolinen alkaa niitä käydä katsomassa ilman lupaasi, se on jo rikos.
Et sä voi syyttää stalkkauksesta jos jaat materiaalia netissä julkisesti. Eri asia jos jakamasi sisältö olisi salasanan takana ja naapurisi olisi murtanut sen ja tsekkailisi sitä säännöllisesti.
Voit lopettaa netissä heilumisen jos et halua että kuka tahansa näkee mitä jaat.
Vierailija kirjoitti:
Minua stalkkasi naapurissa noin 20 vuotta vanhempi nainen. Kun tulin ravintolasta yöllä kotiin, naapurilla oli ovi 20 cm raollaan auki. Hän jätti myös heippalappuja, jossa luki "älä yllytä häiriköintiin".
Siis apua ollaanko asuttu samassa talossa? Minulle sama käynyt.
Nyt tili instagrammissa yksityiseksi. Miksi pidät vielä julkisena, kun stalkkerointi vaan pahenee, kun naapuri pääsee stalkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
tämähän on niitä somen etuja sekopäille. mitä jos ei postaile reaaliajassa, vaan vasta seuraavana päivänä kun tekee jotain mielenkiintoista. ei pysy stalkkerit perässä.
Mä en koskaan kerro etukäteen minne olen menossa ja mitä tekemään tai kuinka kauan olen pois kotoa. Enkä laita päivityksiä tyyliin olen nyt täällä teatterissa ja paikan tägäys mukana että kaikki varmasti tietää.
Vierailija kirjoitti:
Stalkkaaminen ei ole koskaan normaalia.
Kannattaa tehdä ilmoitus poliisiin. Vaikka mitään ei olisi tapahtunut eikä se sitä ala tutkimaan, niin on tietokannassa kuitenkin tuntomerkkeineen. Johonkin tuollainen tyyppi aina pyrkii, suunnitellun hitaasti.
Ja sitten vielä perään kaasuvalotusta, just.