Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masennus pilaa elämän

Vierailija
11.10.2022 |

Olen päälle parikymppinen nuori, joka voi todella huonosti, eikä valoa näy ollenkaan tunnelin päässä. Pari isoa menetystä viime vuoden aikana (faija ja koira, joka oli minun koko lapsuuden). Kävin kerran psykologilla puhumassa faijan kuolemasta mutta psykologi ei nähnyt tarvetta jatkaa koska silloin sain matalat pisteet masennustestistä. Muutin omilleni kumppanini kanssa tosi nopealla aikataululla, koska äidillä ei ollut enää varaa asua lapsuudenkodissa, niin minä jouduin muuttamaan myös. Nyt, kun asun omassa kodissa, niin energian hinta stressaa huolella (yksi 80€ sähkölasku jo maksettu). Enää ei ole varaa liikkua omalla autollakaan kuin pakolliset menot polttoaineen hinnan takia. Ei voi enää lähteä hupiajelulle, josta ennen pidin kumppanini kanssa tosi paljon. Myöskään harrastukset ja mikään muukaan ei kiinnosta enää samalla tavalla. Kavereitakaan ei ole, vain avopuoliso. En viihdy ollenkaan työssänikään, koska pelkään karenssia, niin en uskalla irtisanoutua. Aina iltaisin nukkumaan mennessä haaveilen vain, että heräisimpä seuraavana aamuna onnellisena vailla huolia ja murheita. En ole kokenut onnea pitkään aikaan. Haluaisin vain apua, mutta senkin hakeminen on työn ja tuskan takana. Masennustestistä tullut pitkän aikaa 30-40 pistettä.
Anteeksi pitkästä ja sekavasta avauksesta. Halusin vain jonnekin purkaa tuntojani.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, kerro että olet itsetuhoinen. Minut aina otetaan tosissaan, kun alan puhumaan minun itsetuhoisista ajatuksistani. Esim nytten minut lähetettiin sähköhoitoihin, joissa olen nytten muutaman kerran käynyt, vaikka ne eivät kyllä yhtään auta...

Vierailija
42/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden ylipaino ja mielenterveysongelmat. Sen sijaan meillä pohditaan saako marginaaliryhmä vaihtaa sukupuoltaan. Muista nyt ap, ettet kävele rehvakkaasti ja tyttö ystäväsi sipsuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden ylipaino ja mielenterveysongelmat. Sen sijaan meillä pohditaan saako marginaaliryhmä vaihtaa sukupuoltaan. Muista nyt ap, ettet kävele rehvakkaasti ja tyttöystäväsi sipsuta.

Hups, oletin. Voihan kumppanisi olla poikakin.

Vierailija
44/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt mielenterveysongelmista ihan lapsesta saakka. Matkalle mahtuu vaikka mitä syytä eli traumaa ja tapahtumaa, jotka osaltaan vaikuttanut masennukseen. Lääkkeitäkin ollut vuosien varrella vaikka mitä. Tämä pohjustus siksi, että ehkä jollain tasolla voin ymmärtää sen toivottomuuden (haluan kuolla olon) mitä masennus aiheuttaa. Terveelliset elämäntavat ja kivat jutut ja muutokset eivät ole kummemmin auttaneet poistamaan masennusta.

Mutta mulla on auttanut on se, kun olen alkanut tiedostaa miten paljon kärsimystä elämässä on. Siis se, että suurimmalla osalla ihmisistä tällä maapallolla asiat on älyttömän paljon huonommin. Oikeastaan kuulun äärimmäisen etuoikeutettuun eliittiin näin länsimaalaisena ihmisenä. Vaikka minulla menisi huonosti suomalaisessa mittakaavassa, maailman mittakaavassa mulla menee älyttömän hyvin. On puhdasta vettä, ruokaa, asunto eli ei tartte palella kadulla ja aikas turvallistakin. Toki tähän voi lisätä mahdollisuuden myös kouluttautua niin pitkälle kun rahkeet riittää ja monia muitakin asioita mistä olla kiitollinen. Eli koska ajattelen, ettei mitään oikeaa kärsimystä omalle kohdalle ole tiedossa, on jotenkin helpompi olla tyytyväinen siihen mitä on. Lisäksi olen niin etuoikeutettu, että henkeni on arvokkaampi kun monella muulla, ihan vaikka lääketeollisuuden johdosta.

Kriiseilen aika paljon maapallon tilannetta, ihmiskuntaa ja kaikea muutakin elämässä, mutta mitä enemmän mietin onnekasta asemaani, sitä vähäpätöisemmiltä omat ongelmat tuntuu. Tarkoitan sitä, että koska minulle on käynyt tuuri siinä, että olen saanut just tämän elämän, kannattaa se käyttää hyödyksi. Eli ehkä kaiken pohdinnan ja tiedon keräämisen ansiosta olen löytänyt jonkunlaista mittakaavaa. En tiedä auttaako tämä vai kuulostaako ihan hullulta ja enemmän masentavalta.

Jos tästä viestistä ei muuta iloa ole, niin ehkä saat pientä toivoa, että kyllä ne mielenterveysongelmat voi helpottua.

Vierailija
45/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita työterveyteen ja pyydä laittamaan lähete psykiatriselle puolelle. Sano, ettei aiempi kohtaaminen tuottanut toivottua tulosta. Pakko sinulle on aika järjestyä.

Ilmaiset itseäsi hyvin ja provosoitumatta, se on vahvuutesi. Voisi olla hyvä, jos aloittaisit päiväkirjan kirjoittamisen. Kirjoittaisin ulos tunteitasi ja asioitasi. Tulet kirjoittaessasi huomaamattasi käsittelleeksesi asioita.

Jossain vaiheessa sinulle voisi tulla aiheelliseksi jotkin opinnot, jotka ohjaisivat sinut ihmisläheiseen työhön. Ammatteja on monia. En tiedä miten työvoimatoimistot toimivat nykyään, mutta voisin kuvitella, että näitä ihmisiä on, jotka opastavat ammatinvalinnassa.

Otan äärimmäisen paljon osaa menetystesi johdosta. Olet käynyt lävitse jotain sellaista, joista en itse tiedä olisinko ikäisenäsi selvinnyt.

Vierailija
46/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kärsinyt mielenterveysongelmista ihan lapsesta saakka. Matkalle mahtuu vaikka mitä syytä eli traumaa ja tapahtumaa, jotka osaltaan vaikuttanut masennukseen. Lääkkeitäkin ollut vuosien varrella vaikka mitä. Tämä pohjustus siksi, että ehkä jollain tasolla voin ymmärtää sen toivottomuuden (haluan kuolla olon) mitä masennus aiheuttaa. Terveelliset elämäntavat ja kivat jutut ja muutokset eivät ole kummemmin auttaneet poistamaan masennusta.

Mutta mulla on auttanut on se, kun olen alkanut tiedostaa miten paljon kärsimystä elämässä on. Siis se, että suurimmalla osalla ihmisistä tällä maapallolla asiat on älyttömän paljon huonommin. Oikeastaan kuulun äärimmäisen etuoikeutettuun eliittiin näin länsimaalaisena ihmisenä. Vaikka minulla menisi huonosti suomalaisessa mittakaavassa, maailman mittakaavassa mulla menee älyttömän hyvin. On puhdasta vettä, ruokaa, asunto eli ei tartte palella kadulla ja aikas turvallistakin. Toki tähän voi lisätä mahdollisuuden myös kouluttautua niin pitkälle kun rahkeet riittää ja monia muitakin asioita mistä olla kiitollinen. Eli koska ajattelen, ettei mitään oikeaa kärsimystä omalle kohdalle ole tiedossa, on jotenkin helpompi olla tyytyväinen siihen mitä on. Lisäksi olen niin etuoikeutettu, että henkeni on arvokkaampi kun monella muulla, ihan vaikka lääketeollisuuden johdosta.

Kriiseilen aika paljon maapallon tilannetta, ihmiskuntaa ja kaikea muutakin elämässä, mutta mitä enemmän mietin onnekasta asemaani, sitä vähäpätöisemmiltä omat ongelmat tuntuu. Tarkoitan sitä, että koska minulle on käynyt tuuri siinä, että olen saanut just tämän elämän, kannattaa se käyttää hyödyksi. Eli ehkä kaiken pohdinnan ja tiedon keräämisen ansiosta olen löytänyt jonkunlaista mittakaavaa. En tiedä auttaako tämä vai kuulostaako ihan hullulta ja enemmän masentavalta.

Jos tästä viestistä ei muuta iloa ole, niin ehkä saat pientä toivoa, että kyllä ne mielenterveysongelmat voi helpottua.

Masensi vaan lisää. :/

Vierailija
47/47 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyti ry, Helsinki missio ym. nuorille aikuisille suunnatut mt palvelut