Masennus pilaa elämän
Olen päälle parikymppinen nuori, joka voi todella huonosti, eikä valoa näy ollenkaan tunnelin päässä. Pari isoa menetystä viime vuoden aikana (faija ja koira, joka oli minun koko lapsuuden). Kävin kerran psykologilla puhumassa faijan kuolemasta mutta psykologi ei nähnyt tarvetta jatkaa koska silloin sain matalat pisteet masennustestistä. Muutin omilleni kumppanini kanssa tosi nopealla aikataululla, koska äidillä ei ollut enää varaa asua lapsuudenkodissa, niin minä jouduin muuttamaan myös. Nyt, kun asun omassa kodissa, niin energian hinta stressaa huolella (yksi 80€ sähkölasku jo maksettu). Enää ei ole varaa liikkua omalla autollakaan kuin pakolliset menot polttoaineen hinnan takia. Ei voi enää lähteä hupiajelulle, josta ennen pidin kumppanini kanssa tosi paljon. Myöskään harrastukset ja mikään muukaan ei kiinnosta enää samalla tavalla. Kavereitakaan ei ole, vain avopuoliso. En viihdy ollenkaan työssänikään, koska pelkään karenssia, niin en uskalla irtisanoutua. Aina iltaisin nukkumaan mennessä haaveilen vain, että heräisimpä seuraavana aamuna onnellisena vailla huolia ja murheita. En ole kokenut onnea pitkään aikaan. Haluaisin vain apua, mutta senkin hakeminen on työn ja tuskan takana. Masennustestistä tullut pitkän aikaa 30-40 pistettä.
Anteeksi pitkästä ja sekavasta avauksesta. Halusin vain jonnekin purkaa tuntojani.
Kommentit (47)
Psykologisi ei ole ollut yhtään ajan tasalla. Jos vaan jaksat, yritä etsiä itsellesi apua. Nuori ihminen etenkin tarvitsee tukea vanhemman menetyksen jälkeen. Anna itsellesi aikaa toipua menetyksistä ja elämän muutoksista. Jo pelkkä omilleen muutto on tietynlainen kriisi, puhumattakaan muista elämän ja maailman tilanteen muutoksista. Ei ole ihme, että mielessä myllertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian helppo elämä prinsessalla.
Eipä ole kukaan kukaan kutsunut minua oikeen prinsessaksi. Kiitos tästä. Tämä oli hyvä <3
M21 ja ap
Poikakin voi olla prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
N.21
Ajan kuorma-autoa työkseni. Haluaisin tehdä sellaista työtä, missä tulee enemmän ihmiskohtaamisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kukaan kukaan kutsunut minua oikeen prinsessaksi. Kiitos tästä. Tämä oli hyvä <3
M21 ja ap
Älä sitten ulise kuin pikkutyttö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21 ja ap
Enpä ole ulissut missään vaiheessa mielestäni
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
N.21Ajan kuorma-autoa työkseni. Haluaisin tehdä sellaista työtä, missä tulee enemmän ihmiskohtaamisia.
Ap
Hoitajista on nyt pulaa.
Harvinaisen asiattomia kommentteja aikuisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21 ja ap
Ap
Masennus pilaa elämän. Mulla on kumppani, koti, töitä ja elämä edessä, mut ku masentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
N.21Ajan kuorma-autoa työkseni. Haluaisin tehdä sellaista työtä, missä tulee enemmän ihmiskohtaamisia.
Ap
Niinkö? Pidätkö ihmisistä? Itse en käy töissä, mutta haluaisin tehdä jotain työtä, mutta sellaista, joka ei olisi asiakaspalvelua. Suosittelen sulle sitten lähihoitajaa, niistä on pulaa, ja saisit ihmiskohtaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M21 ja ap
Ap
Masennus pilaa elämän. Mulla on kumppani, koti, töitä ja elämä edessä, mut ku masentaa.
Oletko sinä menettänyt oman vanhempasi noin nuorena tai jonkun muun sinulle läheinen ihmisen?
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen asiattomia kommentteja aikuisilta ihmisiltä.
Illan trolli tunnit menossa, kun äidit on mennyt nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi sitkeästi hakea keskusteluapua itsellesi. Tässä ei pitäisi yhteiskunnan säästää koska nuoren ihmisen koko elämä ja mielenterveys on kyseessä. Joku psykiatrinen sh voisi olla hyvä vaihtoehto jos psykologille pääsy on hankalaa. Kaikkea hyvää sinulle, ap!
JOKA PÄIVÄ jää 10 alle 30v työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveys syistä. Ap on vain yksi pisara meressä. Jos noin pienestä menee rikki tulevaisuus ei hyvältä näytä.
Jos sitä apua olisi tarjolla kun on tarve, ehkä moni nuori saisi elämänsä raiteilleen eikä syrjäytyisi.
En puhu ap:stä vaan yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Ap
Reilusti ylioainoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Ap
Niinkö? Pidätkö ihmisistä? Itse en käy töissä, mutta haluaisin tehdä jotain työtä, mutta sellaista, joka ei olisi asiakaspalvelua. Suosittelen sulle sitten lähihoitajaa, niistä on pulaa, ja saisit ihmiskohtaamisia.
Pidän. Tuntuu, että saan liian vähän niitä, mitä ehkä tarvitsisin. Lähihoitajaksi minusta ei taida kumminkaan olla, koska aika iso vastuu varmaan heillä.
Ap
Jos yhtään lohduttaa, niin et ole yksin masennuksesi kanssa. Meitä nuoria on täällä iso kasvava joukko. Yritetään tukea toinen toisiamme. Maailma ei ole mikään helppo paikka, ja menetyksiä tulee jatkuvasti. Tuntuu vähän että yhteiskunta on kaatumassa. Mistään ei oikein apua tunnu saavan mikä lisää epätoivoa, mm. terapiaan ei ole paikkoja täällä päin. Voithan aina kuitenkin sanoa, että olet itsetuhoinen, näin itse sain nopeammin (keskustelu)apua. Tsemppiä.
Voi sisko kulta, sä olet niin tollanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi?
Ap
Reilusti ylioainoa?
Ei ole. Päinvastoin. Aika sporttinen kroppa pikemminkin kuntosaliharrastuksen takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaisi sitkeästi hakea keskusteluapua itsellesi. Tässä ei pitäisi yhteiskunnan säästää koska nuoren ihmisen koko elämä ja mielenterveys on kyseessä. Joku psykiatrinen sh voisi olla hyvä vaihtoehto jos psykologille pääsy on hankalaa. Kaikkea hyvää sinulle, ap!
JOKA PÄIVÄ jää 10 alle 30v työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveys syistä. Ap on vain yksi pisara meressä. Jos noin pienestä menee rikki tulevaisuus ei hyvältä näytä.
Jos sitä apua olisi tarjolla kun on tarve, ehkä moni nuori saisi elämänsä raiteilleen eikä syrjäytyisi.
En puhu ap:stä vaan yleensä.
Ei me voida ammattilaisten määrää loputtomasti kasvattaa, jos ei puututa juurisyihin. Ihmisen ydin syntyy lapsuudessa, eihän sitä kukaan enää halua kuulla, että pienet lapset tarvitsevat äitiään, eikä vakatätejä.
Masennus on sairaus, joka ei välttämättä johdu jostain elämäntapahtumista. Vaikka ulkoisesti olisi kaikki olisi ihan hyvin, voi masentaa. Ulkopuolisen voi olla vaikeaa ymmärtää ja voi sanoa että sullahan on kaikki hyvin, että ei pitäisi masentaa. Kehoitan hakemaan apua eikä kuunnella ilkeitä kommentteja.
Se että sulla on pippeli ei tee susta miestä vaan käytös.