Kenen tulisi periä lapseton pariskunta?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Jos he ovat eläkettä nauttineet, niin kohtuus olisi, että heidän omaisuus menisi eläkerahastoon. Suomen eläkejärjestelmä on sellainen, että nuoremmat ikäluokat suurimmaksi osaksi kustantavat vanhempien eläkkeet ja lapseton pariskunta ei ole tehnyt omaa osuuttaan, koska ei ole tehnyt lapsia.
Tiesitkö, että eläkerahastojen varat lisääntyvät joka vuosi. Eläkerahastojen arvo on nyt noin 240 miljardia euroa. Viisi vuotta sitten 190 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on juurikin vastaavanlainen tilanne. Ollaan menossa lähiaikoina tekemään testamenttia, ja olen kovasti mietiskellyt, kenelle perintöni jätän.
Miksi haluat jättää perintöä? Minä ainakin aion tuhlata itse kaikki rahani ja omaisuuteni ennen kuolemaani. Miksi jättäisin mitään sisarusteni lapsille? He perivät omat vanhempansa.
Valtion tietenkin! Jo muinaiset roomalaiset sanoivat: Keisarille, mikä keisarille kuuluu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he ovat eläkettä nauttineet, niin kohtuus olisi, että heidän omaisuus menisi eläkerahastoon. Suomen eläkejärjestelmä on sellainen, että nuoremmat ikäluokat suurimmaksi osaksi kustantavat vanhempien eläkkeet ja lapseton pariskunta ei ole tehnyt omaa osuuttaan, koska ei ole tehnyt lapsia.
Tiesitkö, että eläkerahastojen varat lisääntyvät joka vuosi. Eläkerahastojen arvo on nyt noin 240 miljardia euroa. Viisi vuotta sitten 190 miljardia.
Tiesitkö sinä, että samaan aikaan eläkevastuut ovat nousseet yli 800 miljardiin euroon? Eläkejärjestelmämme on ikäänkuin pyramidihuijaus. Vanhat ikäpolvet maksoivat liian vähän eläkemaksuja ja siten eivät säästäneet itselleen eläkkeitä. Nyt me maksetaan todella korkeita maksuja, mutta siitän vain murto-osa rahastoidaan, kun se raha menee kädestä suuhun nykyisille eläkeläisille.
Tyypillistä on, että monet eivät enää halua tai osaa käyttää omaisuuttaan itseensä kun ikää tulee. Ja tietysti jokainen haluaa, että on vararahastoa, mutta sitten kun kuolee, monilta jää nykyisin aikamoisia perintöjä, vaikka itse olisi elänyt aika kitsaasti. Kannattaisi ne testamentit tehdä ajoissa. Mikä taho muuten alkaa selvittää ketä kuuluu kuolinpesään, kun etäisempi sukulainen kuolee, jos lapsia ei ole. Mistä saa tiedon testamentista, jos se on vaikka pankin tallelokerossa?
Meillä ei ole lapsia. Testamenttaan oman osuuteni kummilapsille ja muille rakkaille ystävien lapsille. Jonkin verran haluan antaa myös hyväntekeväisyyteen, TAYS lienee kohteeni. Mies testamenttaa osuutensa minulle, ja jos minua ei siinä vaiheessa ole olemassa, avustusjärjestöille hyväntekeväisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Valtion tietenkin! Jo muinaiset roomalaiset sanoivat: Keisarille, mikä keisarille kuuluu!
Itse asiassa tuo oli juutalaiskapinallisten taisteluhuuto, kun he iskivät miekkansa roomalaiseen sotilaaseen.
Me haluamme jättää perinnön eläintensuojelulle ja erityisesti kodittomille kissoille.
Olen lapseton ja aioin testamentata omaisuuteni Luonnonperintösäätiölle. Ostavat Suomessa metsäalueita, jotka suojellaan ikuisiksi ajoiksi. Mielestäni hienoin tapa auttaa Suomea ja koko maailmaa.
Olen tehnyt testamentin siskon lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ja miehelläni on juurikin vastaavanlainen tilanne. Ollaan menossa lähiaikoina tekemään testamenttia, ja olen kovasti mietiskellyt, kenelle perintöni jätän.
Miksi haluat jättää perintöä? Minä ainakin aion tuhlata itse kaikki rahani ja omaisuuteni ennen kuolemaani. Miksi jättäisin mitään sisarusteni lapsille? He perivät omat vanhempansa.
Itsehän ne pitäis kuluttaa, mutta mistä sitä tietää kuinka kauan elää? Jos on vaikka säästöjä 100000 niin voiko sen kuluttaa vuodessa vai tarviiko sen riittää satavuotiaaksi...
Itsekin näitä mietin kun ei ole niitä sisaruksiakaan, eikä kummilapsia tms. No luonteva kohde mun testamenttilahjoitukselle on eläinsuojelujärjestöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta perintöä jää väkisinkin. Perintömetsää on aika paljon enkä kyllä niitä sileäksi laita, kun ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tiedä koska kuolla kupsahtaa ja sen takia parempi varautua ajoissa. Itse en halua, että veljeni perii minut, joten ihan jo sen takia olen tehnyt testamentin, jos jotain perittävää jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettoman naimisissa olevan perii puoliso ja kun hänkin kuolee, perintö palautuu kummankin sukuun peilaten omistussuhteita. Ellei tehdä testamentteja.
Ei siinä mitään omistussuhteita katsota. Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa, mutta perikunnan täytyy. Se perintö menee tasan kummankin perillisille.
Oikeudenmukaisinta tällaisessa tapauksessa olisi, että se perintö tulisi minulle.
Olet nyt hakoteillä. Leski perii lapsettoman puolisonsa. Ja kun tämä leskikin kuolee, hänen jättämä perintö palautuu molempien omiin sukuihin. Ja silloin omistussuhteet katsotaan ensiksi kuolleen perunkirjan mukaan. Leski voi käyttää saamaansa perintöä kuten haluaa, mutta kuolemansa jälkeen jäämistö jaetaan omistussuhteiden perusteella. Tämä siis jos ei ole testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka poisti kommenttini
Minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettoman naimisissa olevan perii puoliso ja kun hänkin kuolee, perintö palautuu kummankin sukuun peilaten omistussuhteita. Ellei tehdä testamentteja.
Ei siinä mitään omistussuhteita katsota. Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa, mutta perikunnan täytyy. Se perintö menee tasan kummankin perillisille.
Oikeudenmukaisinta tällaisessa tapauksessa olisi, että se perintö tulisi minulle.Olet nyt hakoteillä. Leski perii lapsettoman puolisonsa. Ja kun tämä leskikin kuolee, hänen jättämä perintö palautuu molempien omiin sukuihin. Ja silloin omistussuhteet katsotaan ensiksi kuolleen perunkirjan mukaan. Leski voi käyttää saamaansa perintöä kuten haluaa, mutta kuolemansa jälkeen jäämistö jaetaan omistussuhteiden perusteella. Tämä siis jos ei ole testamenttia.
Miksi sen ammoin kuolleen puolison omaisten tulisi periä enää mitään? Perintöhän meni jo leskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeudenmukaisinta tällaisessa tapauksessa olisi, että se perintö tulisi minulle.Olet nyt hakoteillä. Leski perii lapsettoman puolisonsa. Ja kun tämä leskikin kuolee, hänen jättämä perintö palautuu molempien omiin sukuihin. Ja silloin omistussuhteet katsotaan ensiksi kuolleen perunkirjan mukaan. Leski voi käyttää saamaansa perintöä kuten haluaa, mutta kuolemansa jälkeen jäämistö jaetaan omistussuhteiden perusteella. Tämä siis jos ei ole testamenttia.
Miksi sen ammoin kuolleen puolison omaisten tulisi periä enää mitään? Perintöhän meni jo leskelle.
Jos he ovat lapsettomia, niin eikö olisi reilua, että perintö menisi molemmille suvuille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos he ovat lapsettomia, niin eikö olisi reilua, että perintö menisi molemmille suvuille?
Ei minua ainakaan haittaisi, että perintöni lesken jälkeen jaetaan molemmille suvuille tasapuolisesti.
Vain köyhä perheellinen provoaa tuollaista. T. Rikas lapseton