Kenen tulisi periä lapseton pariskunta?
Kommentit (78)
No sukulaisethan ne perii, jos ei oo testamenttia
Lapsettoman naimisissa olevan perii puoliso ja kun hänkin kuolee, perintö palautuu kummankin sukuun peilaten omistussuhteita. Ellei tehdä testamentteja.
Ei ainakaan niille, jotka ahneimmin kärkkyvät.
Testametti on tuohon tepsivä lääke.
Oikeudenmukaisesti se taho, joiden tämä lapseton pariskunta haluaa itsensä perivän eikä se taho ole välttämättä se säällisen toimeentulon alapuolella kitkutteleva lapsiperhe, joista kukaan ei halua tai mukamas pysty menemään töihin, joka siellä lokkeilee jo elossaoloaikana.
Eikös sisarukset ole perimisjärjestyksessä ensimmäisinä? Jos vanhemmat ei siis ole elossa.
Vai olenko väärässä?
Velvoitetta ei ole sukulaisille jättää perintöä. Mutta jos ei näin halua tapahtuvan, on tehtävä testamentti ja keksittävä se taho jolle haluaa perinnön jättää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sisarukset ole perimisjärjestyksessä ensimmäisinä? Jos vanhemmat ei siis ole elossa.
Vai olenko väärässä?
Sisarukset ja heidän jälkeensä siarusten jälkeläiset. Jos siis ei ole testamenttia. Testamentilla perinnön voi jättää kenelle haluaa, pl. sellaiset omat perinnöt missä esim. puolison omistusoikeus on rajattu pois.
Oikeudenmukaisesti sen määrää laki, ellei kummallakaan ole testamenttiä.
Perimisestä on säädetty laissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun.
Ei vaan minun. Itseasiassa mun pitäisi olla kaikkien lapsettomien perinnön saaja. Sellainen valtion virallinen perintöperijä.
Se jolle haluavat jättää tai sitten ei kenellekään. Köyhiä sinkkuja riittää myös lähiöissä.
Olen lapseton sinkkumies. Omistan 3 kerrostalo- osaketta ja taidelasia jonkin verran. Olen testamentannut omaisuuteni yhdelle lapsuuden ystävälle. Sukulaiset joita on ovat etäisiä emmekä pidä yhteyttä. Vanhempani kuolleet. Isän puolella pari sisarpuolta mutta olemme vieraita emmekä pidä lainkaan yhteyttä.
Minulla ja miehelläni on juurikin vastaavanlainen tilanne. Ollaan menossa lähiaikoina tekemään testamenttia, ja olen kovasti mietiskellyt, kenelle perintöni jätän.
Sukupuuttovaiheessa myös perilliset vähenevät. Valtiolle jaa siis enemmån perintöjä.
Valtiö sössii.
Lakiosat saisi täysin poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettoman naimisissa olevan perii puoliso ja kun hänkin kuolee, perintö palautuu kummankin sukuun peilaten omistussuhteita. Ellei tehdä testamentteja.
Ei siinä mitään omistussuhteita katsota. Lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa, mutta perikunnan täytyy. Se perintö menee tasan kummankin perillisille.
Oikeudenmukaisinta tällaisessa tapauksessa olisi, että se perintö tulisi minulle.
Kyllä ne varat jaetaan ihan lain ja järjestyksen mukaisella tavalla, elleivät sitten ole itse tehneet testamenttimääräyksiä. Ei tässä mitään "tulisi"-mietintöjä harrasteta.
Se, kenelle he haluavat omaisuutensa jättää. Se on oikeudenmukaisinta.