Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon osto yksin/puoliso

Vierailija
11.10.2022 |

Hei. Olen ostamassa työssäkäyvänä asuntoa, avopuoliso opiskelee ja tulot tästä syystä aivan minimaaliset, joitakin satoja kuukaudessa. Otan lainan siis itselleni. Puoliso kuitenkin haluaa maksaa hieman ja haluaa myös varmuuden siitä, että en voi tilanteen tullen vaan heittää häntä pihalle. Mikähän olisi järkevin ratkaisu? Pankki ei siis myönnä missään tapauksessa lainaa jos ilmoitan opiskelijan mukaan lainan ottajaksi.. Myöhemmin jos vaikka nimellisesti myisin yli lahjoittaisin hänelle vaikka prosentin asunnosta, tulee taas veroja maksettavaksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko te asua saman katon alla henkilön kanssa, jonka kanssa on tullut tilanne?

Vierailija
2/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se puoliso ostaa asunnosta tietyn osuuden, kunhan omavastuurahoitus järjestyy. Eli jos hänellä on jokin säästö niin miksi ei voisi ostaa vaikka sitä 1 % ja sinä sitten vaikka maksat hänen lainansa? Ei se pankki katso, miltä tililtä se lainan takaisinmaksu on tullut, kunhan on tullut oikealla viitenumerolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita kryptoihin. Olette huomenna miljonäärejä molemmat ja asutte vaikka hotellissa jos niin halutte ja ostatte asuntoja vaikka joka päivä voittorahoilla.

Vierailija
4/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä tarkoitat tuolla ulos potkaisemisella? Kun asutte yhdessä yhteiselämän eli avoliiton perusteella, niin et sinä voi noin vain potkaista häntä ulos. Jos teille tulee ero, sinun on annettava hänelle kohtuullinen aika löytää uusi asunto. Jos hän ei siinä ajassa lähde, sinun on haettava käräjäoikeudesta häätöä yhteiselämän päättymisen perusteella, muutaman kuukauden prosessi kunnasta riippuen. Jos sekään ei riitä, niin sitten menee vielä hetki ennen kuin ulosottomiehet tulevat konkreettisesti nostelemaan tavarat pihalle.

Miten tilanne muuttuisi, jos hän omistaisi prosentin asunnosta?

Vierailija
5/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäkäyvä ja opiskelija asuu yhdessä, kela katsoo pariskunnaksi ja syntyy elatusvelvollisuus. Eli opiskelun tukia tuskin enää tulee. Käykö puoliso töissä? Millä tuloilla on ajatellut maksaa "omaa osuutta"?

Tuossa ei kyllä ole järkeä. Työssäkäyvä joutuu elättämään ja sitten pitäisi myös tuloillaan kerryttää omaisuutta elätettävälle?

Eiköhän puoliso voisi nyt vaan hyväksyä, että opiskeluaikana ei jää mitään omaisuutta. Eron sattuessa saa kohtuullisen ajan itselleen löytää uusi asunto.

Vierailija
6/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvälle pohjalle on parisuhde rakennettu. Jatkakaa.

Vierailija
7/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää virallinen vuokrasopimus, jossa puolisosi asuu kanssasi alivuokralaisena. Näin hän varmasti maksaa sinulle osuutensa asumisesta, ja vuokrasopimus turvaa hänelle kodin sen 6kk irtisanomisajan. Ja toisaalta jos joskus olette 6kk riidoissa, on syytäkin erota.

Mitään järkeä hänen ei ole sinun lainaa maksaa, tai sinun luvata antaa asunnosta osuus joskus. Joku pieni omistusosuus ei sen kummemmin häntä suojaa kuin vuokrasopimuskaan.

Tässä siis tullaan siihen, että hänen ei kannata maksaa puolia lainakuluista, mutta toisaalta hän saa kyllä halvemman asumisen ja isomman kämpän kuin yksin asumalla.

Vierailija
8/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää virallinen vuokrasopimus, jossa puolisosi asuu kanssasi alivuokralaisena. Näin hän varmasti maksaa sinulle osuutensa asumisesta, ja vuokrasopimus turvaa hänelle kodin sen 6kk irtisanomisajan. Ja toisaalta jos joskus olette 6kk riidoissa, on syytäkin erota.

Mitään järkeä hänen ei ole sinun lainaa maksaa, tai sinun luvata antaa asunnosta osuus joskus. Joku pieni omistusosuus ei sen kummemmin häntä suojaa kuin vuokrasopimuskaan.

Tässä siis tullaan siihen, että hänen ei kannata maksaa puolia lainakuluista, mutta toisaalta hän saa kyllä halvemman asumisen ja isomman kämpän kuin yksin asumalla.

En ihan oikeasti ymmärrä näitä vuokrasopimuksen ehdottajia, kun avoliitto tarjoaa käytännössä saman turvan. Ei eron jälkeen halua enää kuutta kuukautta asua saman katon alla. Älytöntä, että puoliso maksaisi ap:lle vuokraa ja ap siitä veroja.

Vierailija
9/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotapa en tiennytkään että avoliitto on minkäänlainen laillinen peruste. Hyvä tietää. Puoliso saa siis tukea omaehtoiseen opiskeluun ja tässä kaikki hänen tulonsa. Käytännössä siis asumistukea tms. Ei ole saanut joten ei sitä voi menettääkään. -AP

Vierailija
10/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan oikeasti ymmärrä näitä vuokrasopimuksen ehdottajia, kun avoliitto tarjoaa käytännössä saman turvan. Ei eron jälkeen halua enää kuutta kuukautta asua saman katon alla. Älytöntä, että puoliso maksaisi ap:lle vuokraa ja ap siitä veroja.

Avoliitto ei tarjoa yhtikäs mitään suojaa, häätöä voi toki joutua hakemaan. 

Vierailija
11/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avovaimo/naisystävä ei kuulema uskalla muuttaa minun kanssa samaan asuntoon koska minä omistan yksin asunnon. Ja olen omistanut velattoman, uudehkon ja tilavan rt-asunnon jo ennen kuin edes tapasimme. Kehuu jopa asunnon sijaintia, joka on sinällään ihan totta. Rannassa, puiston vieressä ja palvelut kävelymatkan päässä. Sinällään vähän erikoinen syy, mutta eipä tuo minua haittaa vaikka asumme eri osoitteissa. Sisustaa toki mielellään tätä minun asuntoa ja esim kokkailee hyvin innokkaasti keittiössä.

Pelko suhteen jatkuvuudesta, kestävyydestä tai jotain muuta taustalla? Ei ole pelkoa minulla, mutta ilmeisesti hänellä. Mielellään viettää kaikki vapaa-ajat minun kanssani ja nimenomaan tässä asunnossa. Eikä kummallakaan ole enää kotona asuvia lapsia tms.

Niin että ota näistä naisista nyt taas selvää? Minun yksin omistuksessa oleva asunto on kumminkin se jokin ja outo kulmakivi.

Vierailija
12/12 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avovaimo/naisystävä ei kuulema uskalla muuttaa minun kanssa samaan asuntoon koska minä omistan yksin asunnon. Ja olen omistanut velattoman, uudehkon ja tilavan rt-asunnon jo ennen kuin edes tapasimme. Kehuu jopa asunnon sijaintia, joka on sinällään ihan totta. Rannassa, puiston vieressä ja palvelut kävelymatkan päässä. Sinällään vähän erikoinen syy, mutta eipä tuo minua haittaa vaikka asumme eri osoitteissa. Sisustaa toki mielellään tätä minun asuntoa ja esim kokkailee hyvin innokkaasti keittiössä.

Pelko suhteen jatkuvuudesta, kestävyydestä tai jotain muuta taustalla? Ei ole pelkoa minulla, mutta ilmeisesti hänellä. Mielellään viettää kaikki vapaa-ajat minun kanssani ja nimenomaan tässä asunnossa. Eikä kummallakaan ole enää kotona asuvia lapsia tms.

Niin että ota näistä naisista nyt taas selvää? Minun yksin omistuksessa oleva asunto on kumminkin se jokin ja outo kulmakivi.

Ymmärrän naista. Eihän tuosta tuu muuta kuin taistelu, kuka maksaa mitäkin. Oma tupa, oma lupa ja omat rahat omiin juttuihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän