Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivatril loppui apteekeista

Vierailija
11.10.2022 |

Te joilla on Rivatril lääkitys, millä valmisteella lääkärinne korvaa hoidon nyt kun Rivatrilissa on toimitusvaikeuksia?

Minua on hoidettu tällä valmisteella vuosia ja nyt lääkäri kirjoitti pamit, eikä niillä ole mitään vaikutusta. Olo on tuskainen ja kamala.

Kohtalotovereita?

Kommentit (419)

Vierailija
121/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, mikä on tuon korvaavan valmisteen saatavuus nyt?

Vierailija
122/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just soitin ainakin yhteen apteekkiin. Clonazepam, ku kirjottaa tähän: https://www.apteekki.fi/laakehaku.html

Kas kummaa, oli muutamas apteekissa ja Tamron saatavuus oli vihreellä..No maanantai, niin soitin yhteen apteekkiin ni lisää viikko 49... :(

Alkaa jo olee suht valmista kauraa tän suhteen muutenkin kun omapsykiatri eka ja jopa hänen kolleega sairastumisen takia osas kans kirjottaa reseptin väärin...jne. Tsemppiä! täs venytetään Diapamia nyt. Mikä mulle ei kyl sovi.....mutta omalääkäri (yli 10 v. hoitosuhde vaikeahoitoiseen ahdistuneisuushäiriöön) sanoi olevan paras lääke kunnes tuon uuden saisi. 

No voi olla tuurilla huomenna joissain apteekeissa, kuka tietää...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wickeristä löytyy, kuka ostaa lääkkeitä enää nykyisin apteekista?

Vierailija
124/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just soitin ainakin yhteen apteekkiin. Clonazepam, ku kirjottaa tähän: https://www.apteekki.fi/laakehaku.html

Kas kummaa, oli muutamas apteekissa ja Tamron saatavuus oli vihreellä..No maanantai, niin soitin yhteen apteekkiin ni lisää viikko 49... :(

Alkaa jo olee suht valmista kauraa tän suhteen muutenkin kun omapsykiatri eka ja jopa hänen kolleega sairastumisen takia osas kans kirjottaa reseptin väärin...jne. Tsemppiä! täs venytetään Diapamia nyt. Mikä mulle ei kyl sovi.....mutta omalääkäri (yli 10 v. hoitosuhde vaikeahoitoiseen ahdistuneisuushäiriöön) sanoi olevan paras lääke kunnes tuon uuden saisi. 

Anteeksi epäselkee nopee viesti. siis nyt näyttikin tuolla haussa, että ei ole varastoja 0,5mg. Ja Viikko sitten piti olla tällä viikolla. Vähän eriluolille Suomea yksittäisiin apteekkeihin tuli oriolan ja tamron tuomaa tuota pienempää tablettia....nyt kaikki näyttää "ei oota", sitten yllättäen maanantaina.

Vierailija
125/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuisi olevan paljon tietämättömiä ihmisiä. Niille jotka eivät tiedä, niin Rivatril toimii (itselläni ainakin) niin, että ei tule mitään hyvää oloa, euforiaa tai "kiksejä", vaan pystyn toimimaan normaalisti, ilman oireita. Kukaan ulkopuolinen ei pystyisi arvaamaan, että minulla on jokin lääkitys.

Näistä uusista lääkkeistä ei myöskään tule mitään oloja, oireet kyllä tuntuvat jälleen nousevan ja ilmeisesti myös vieroitusoireet Rivatrilista. Ahdistaa, oksettaa ja on epätodellinen olo, enkä saa nukuttua. Ehkä annostus on väärä tai diapamit eivät vain kohdallani toimi, en tiedä. Joka tapauksessa inhottava tilanne, sillä Rivatril lääkitys tulisi ohjeistuksen mukaan ajaa alas varovasti ja pikku hiljaa. Nyt se loppui kuin seinään.

Minulle on aiemmin kokeiltu muitakin lääkityksiä, mutta ne eivät anna vastetta (kuten Temesta, Opamox, mielialalääkkeet). Varsinaisesti mitään korvaavaa/täysin vastaavaa lääkettä Rivatrilille ei ole. Mietityttää mitä tapahtuu seuraavaksi, mitä lääkettä kokeillaan, vai nostetaanko vaan diapam annostusta. Onko tässä muita vaihtoehtoja tai mitä vaihtoehtoja on?

Mitä oireiden hoitoon tulee lääkkeiden lisäksi, on minulla pitkä psykoterapia takana, sekä hoitosuhde mt-puolelle edelleen. Lisäksi minulla on terveelliset elämäntavat. Lääkehoito on vain osa hoitoa.

Täältä haen mahdollista vertaistukea. Ne joita asia ei henkilökohtaisesti kosketa, voisivat siirtyä muihin keskusteluihin.

Ap.

Mitä tarkoitat sillä, että uusista lääkkeistä ei tule oloja? Mitkä ovat uusia lääkkeitä?

Vierailija
126/419 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen kärsinyt jo vuosia kovasta ahdistuksesta, johon olen kyllä yrittänyt hakea apua. Mitään apua tai edes diagnoosia en ole saanut. Mitään pään sekoittavia lääkkeitä en halua syödä kun edes yhtään Buranaa en ole täysi-ikäisyyteni aikana syönyt, mutta diagnoosin tästä haluan ja että tämä otetaan tosissaan. Diagnoosina itselläni on vain autismikirjon häiriön piirteet. Jouduin kuntakokeilun kautta käymään terveydenhoitajan luona, joka sivuutti ahdistukseni täysin, eikä uskonut sitä.

Vierailija
127/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas viivästyi Tamron toimitus tai oli superpieni.

Kellään käynyt tuuria saada lääkettä jostain? Pääkaupunkiseudulle ei tainnut tulla yhtään annosta apteekkeihin. Lääkärini ei jaksanut edes katsoa 160euron hintaan, että miten se e-resepti kirjoitetaan. Sitten piti odotella paperireseptiä ja no 0.5mg olikin jo loppu 1,5h matkan säteeltä pk seudulta käsin. Ketuttaa tämä. Ja nyt omalääkäri sairaslomalla.... Niin ei onnistu 2mg resepti. Kun nekin loppunee ihan just apteekeista mistä niitä vielä voisi saada.

On tuo apteekeillekin mitä sattuu, jos näkee vain lääketukkuun kirjautumalla kun viikot muuttuvat jne. Apteekeista kyllä puhelimitse saanut todella hyvää palvelua, vaikka ei oota tänään soitellut...

Nyt rassaa tää työkyvyttömyys joka tn pahenee tässä. Ja tosiaankin pitkään ollut toisena lääkkeenä ahdistuneisuushäiriöön. No kai tömä on sitten diapamilla vieroitusta.

Vaikka tuo loiva vähentäminen tutulla lääkkeellä olisi toivelistallani.

Vierailija
128/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Apteekkeja ole enää Rivareissa?

Vierailija
129/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, vaikka vaihtaa renkaita.

Vierailija
130/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, vaikka vaihtaa renkaita. Ryhtiä nyt, runkka..ri

Vierailija
131/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas palstalla paljon bentsoriippuvaisia, mikä ei toki sinänsä yllätä.

Jutut täällä on sitä tasoa, että 90% kirjoittelijoista täytyy olla mielenterveysongelmaisia.

Vierailija
132/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauti ihan järjettömistä vierotusoireistasi jos olet syönyt vuosia 6mg rivoja päivittäin 🤣🤣🤣

Mikä niissä toisen refloissa noin paljon naurattaa sinua?

No Kannattaako syödä tuollaisia annoksia vuosikausia joka päivä haloo?

Lääkärit ei todellakaan määrää bentsoja pitkäaikaiskäyttöön helposti tässä maassa, kyllä niillä joilla niihin on resepti on myös ihan oikea tarve.

Tai sitten ovat todella hyviä vedättämään lääkäreitä. Itse sain puhutettua kolmen vuoden ajan kympin pameja, enkä edes syönyt niitä itse, vaan myin ne kavereille. Kerran sitten menin liian ylimielisenä pienessä pilvessä ja yliväsyneenä uusimaan reseptiä ja silloin oli vastassa lääkäri, joka oli ns. kova luu ba laittoi lopun pamien saannilleni. Jouduin uusimaan reseptin aina ensineuvon kautta ja puhuttamaan ainakin 15 eri lääkäriä tuona aikana. Mutta joo, on niitä ihmisten todella vaikeaa saada.

Oletko milloin ollut töissä viimeeksi?

Vierailija
133/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas viivästyi Tamron toimitus tai oli superpieni.

Kellään käynyt tuuria saada lääkettä jostain? Pääkaupunkiseudulle ei tainnut tulla yhtään annosta apteekkeihin. Lääkärini ei jaksanut edes katsoa 160euron hintaan, että miten se e-resepti kirjoitetaan. Sitten piti odotella paperireseptiä ja no 0.5mg olikin jo loppu 1,5h matkan säteeltä pk seudulta käsin. Ketuttaa tämä. Ja nyt omalääkäri sairaslomalla.... Niin ei onnistu 2mg resepti. Kun nekin loppunee ihan just apteekeista mistä niitä vielä voisi saada.

On tuo apteekeillekin mitä sattuu, jos näkee vain lääketukkuun kirjautumalla kun viikot muuttuvat jne. Apteekeista kyllä puhelimitse saanut todella hyvää palvelua, vaikka ei oota tänään soitellut...

Nyt rassaa tää työkyvyttömyys joka tn pahenee tässä. Ja tosiaankin pitkään ollut toisena lääkkeenä ahdistuneisuushäiriöön. No kai tömä on sitten diapamilla vieroitusta.

Vaikka tuo loiva vähentäminen tutulla lääkkeellä olisi toivelistallani.

Koita nyt mennä vaikka renkaita vaihtamaan, onneton vunnukka

Vierailija
134/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen kärsinyt jo vuosia kovasta ahdistuksesta, johon olen kyllä yrittänyt hakea apua. Mitään apua tai edes diagnoosia en ole saanut. Mitään pään sekoittavia lääkkeitä en halua syödä kun edes yhtään Buranaa en ole täysi-ikäisyyteni aikana syönyt, mutta diagnoosin tästä haluan ja että tämä otetaan tosissaan. Diagnoosina itselläni on vain autismikirjon häiriön piirteet. Jouduin kuntakokeilun kautta käymään terveydenhoitajan luona, joka sivuutti ahdistukseni täysin, eikä uskonut sitä.

Jos kokeilisit mennä töihin?

Vierailija
135/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NBK kirjoitti:

Karma kostakoon kirjottelijoille, joiden mielestä on jotenkin hirveän hauskaa että ihmiset joutuvat kärsimään nyt LÄÄKÄREIDEN AIHEUTTAMAN LÄÄKERIIPPUVUUDEN mahdollisista vierotusoireista. Minä itkunauran sitten kun tuollaiset pellet saavat ansionsa mukaan! ;) Mutta joo, aiheeseen; itselläni mennyt Rivatril vuosia ja nyt toimituskatkoksen ajaksi sain Diapamit, jotka eivät mielestäni vastaa vaikutuksiltaan Rivatrilia mitenkään. Olo nyt lähinnä väsynyt ja voimaton, toisin kuin Rivat antavat energiaa ja saan asioita aikaiseksi skarpisti ja toiminnallisuus kasvaa, turha ahdistus vähenee. Onneksi sain juuri reseptin Rivatrilin korvaavalle Clonazepam-lääkkeelle, jota tosin vielä ei apteekeista ole saanut, seuraava arvioitu saapumisaika Suomeen on ensi viikolla...Toivottavasti saapuukin. Tsemppiä vastaavas tilanteessa oleville!

Lopeta itsesääli ja mene töihin

Vierailija
136/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitelkää vaan itsellenne, että on hyvä lääke ja oikeasti tarvitsette jne. Nistejä te olette. "Parempia nistejä" vain siksi että lääkäri kirjoittaa teille reseptin, mutta mitään muuta eroa teillä ei ole muihin nisteihin.

Bentsot on opioidien ohella pahinta ja eniten riippuvuutta aiheuttavaa paskaa mitä ihminen voi elimistöönsä tunkea.

Hirvittävän pahan addiktioitumisen lisäksi pitkäaikaiskäyttö tutkitusti vaikuttaa pysyvästi mm. ihmisen kykyyn tuntea empatiaa. Kannattaa se pitää mielessä kun napsitte niitä ihmepillereitänne.

Eikä siinä siis mitään, jos elämän läpi pystyy kulkemaan vain pöllyssä eikä ole mitään kykyä käsitellä omia tunteita ja traumoja, mutta olisitte edes rehellisiä itsellenne tuosta tilastanne.

En oikein edes tiedä miksi alennun vastaamaan, mutta vastaan silti:

- minulla on erittäin korkea kyky käsitellä omia tunteita ja traumoja, eikä lääkehoito sitä millään tavalla estä. Teen jatkuvasti työtä itseni ja tunteideni kanssa, luen kirjallisuutta aiheesta, meditoin, joogaan ja teen kaikkea mahdollista, jotta voisin paremmin. Olen erittäin rehellinen itselleni omasta tilanteestani lääkityksine kaikkineen. 

- rauhoittava ei todellakaan ole minulle ollut mikään ihmepilleri, vaan siitä olen saanut apua muiden keinojen ohella. en ole mitenkään "pöllyssä" tai "aineissa", koska annokseni on pieni. Lääkitys vie omalla kohdallani vain pahimman terän ahdistuksesta ja muista hermosto-oireista. 

- englannin kielessä on sanat addiction ja dependency, suomeksi puhutaan vain riippuvuudesta. kuitenkin riippuvuus ja fyysinen riippuvuus ovat kaksi eri asiaa. tiedostan elimistöni olevan fyysisesti riippuvainen kyseisestä aineesta, eli mahdollinen alasajo on tehtävä todella hitaasti. en ole kuitenkaan riippuvainen henkisesti: annos ei nouse ja vaikka saisin kuinka pahan paniikkikohtauksen, niin en ota ylimääräistä tablettia. Historiani takia kestän todella hyvin ahdistusta ja pahaa oloa, mutta trauman aktivoitumisen takia oli kohdallani parempi aloittaa lääkitys kuin päätyä köyden jatkoksi. 

- eihän minkään lääkkeen syöminen ole ihannetilanne ja tietysti valitsisin toisin jos siihen kykenisin. olen kuitenkin mieluummin lääkeriippuvainen kuin kuollut.

Sinäkin brutukseni. Jos vaan kokeilisit normaalielämää ja alkaisit tekemään töitä

Vierailija
137/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sai aikaan kunnon keskustelun. Näköjään ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä, mutta kyllä niitä maailmaan mahtuu. Ilkeiden kommenttien takana on todennäköisesti pahaa oloa. Ihminen joka on sinut itsensä ja elämänsä kanssa ei koe tarvetta arvostella tai mollata muita, saati olla ilkeä. Edes anonyymisti.

Hyvä, että on korvaava valmiste tulossa apteekkeihin.

Ap.

Mene töihin

Vierailija
138/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemus Rivatrilistä ja muista bentsoista on, että vaikka reseptin saisi ihan todelliseen tarpeeseen, käytöstä tulee silti ongelmallista.

Mä koin että mun oli *pakko* pahimpiin ahdistuksiin ottaa rauhoittava ja niin varmasti oli esim sellaisissa hetkissä, joissa olin vaarassa tehdä itsemurhan. Samalla kuitenkin tahtomattani ikään kuin ehdollistin itseni siihen, että voimakkaasta ahdistuksesta seuraa "palkinto" eli se lääkkeen tuoma rauhallinen olo. Tällöin ne lääkkeet ei todellakaan vähentäneet mun ahdistuskohtauksia vaan enemmänkin lietsoi ahdistusta entistä voimakkaammaksi ja säännöllisemmäksi, koska keho alkoi oppia siihen, että jos ahdistus kasvaa riittävän suureksi, saan ottaa lääkkeen ja sitten on helpompi olla.

Näin siis todellakin tarpeeseen tulleen lääkityksen pakollinen käyttö voi hiljalleen luisua lähemmäksi ns "viihdekäyttöä" tai ainakin huonoa tapaa ja jonkinlaista opittua avuttomuutta ( = sen itselleen uskottelemista, että on aivan kykenemätön muilla tavoin lieventämään ahdistuksiaan ja säätelemään hermostoaan, vaan se lääke on Aivan Pakko ottaa tai Kuolee/Sekoaa)

Ehkä oma kokemukseni on vaan oma kokemukseni ja muiden keho-mieli-kokonaisuudet toimii ihan eri tavalla. Voi olla, että itselläni sitten on enemmän jotain piilevää addiktiotaipumusta kuin muilla (vaikka en siis koskaan ole päihdeongelmaisten ollutkaan enkä alkoa, pilveä tai muutakaan käytä yhtään, ainoastaan reseptilääkkeistä eli bentsoista tuli lopulta paha riippuvuusongelma).

Omien kokemusten takia nykyään suhtaudun bentsoihin tosi kriittisesti. Ne voi olla hyvä apu jossain kriisitilanteissa lyhyen aikaa käytettynä, mutta pitkäaikaiskäytössä voivat pahentaa ongelmia.

Ylianalisoit tilannettasi. Se on samanlainen kuin kahdella miljoonalla suomalaisella. Ratkaisu on tänäpäivänä: mene töihin, töitä riittää kaikille

Vierailija
139/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei teille kommentaattoreille. Rivatrilia käytetään useissa neurologisissa sairauksissa, mm.epilepisian hoitoon. Varmastikin valtaosa käyttäjistä ovat näitä neuron potilaita. En edes ymmärtä, miksi ja kenelle sitä määrättäisiin psyk oireisiin.

Vierailija
140/419 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi harmillista, kuinka monet lääkäritkään ei ymmärrä tarpeeksi hermoston toiminnasta ja esimerkiksi traumasta. Joillakin meillä on hermosto jatkuvasti ylivirittyneessä tilassa, joka tarkoittaa esim. ahdistusta, univaikeuksia, ärsykeyliherkkyyttä, uupumusta jne. Toki traumoja on hyvä työstää terapiassa, mutta aina sekään ei auta, vaan tätä taakkaa joutuu kantamaan lopun elämän.

Monet lääkärit luulevat, että kaikille tulee rauhoittavista lääkkeistä sellainen olo kuin terveelle ihmiselle (=raukea, ehkä jopa euforinen, täysin ahdistukseton). No ei tule. Kun hermosto on oikein ylivirittynyt, niin sopiva annos rauhoittavaa parhaimmillaan normalisoi oloa siten, että pystyy elämässään toimimaan, eikä jokainen päivä ole vain tuskaista selviytymistaistelua. 

Toivoisin, että meitä traumatisoituneita osattaisiin kohdata ja hoitaa paremmin terveydenhuollossa. Tärkeintä on luoda turvan tunnetta ja tietysti olisi hyvä olla pysyvä hoitosuhde samojen tuttujen henkilöiden kanssa (mikä nykyään on tosi harvinaista). On se niin väärin, että joutuu kaiken muun päälle vielä pelkäämään, että uusi lääkäri ei esim. uusi pitkään käytössä olleen lääkkeen reseptiä. Ja tietysti tällaiset toimituskatkokset lääkkeistä pitäisi pystyä jotenkin ennakoimaan ja estämään. 

Saattaa tulla aivan käsittämätöntä takapakkia henkilölle, joka on saattanut edistyä huimasti tilanteessaan, mikäli yhtäkkiä joutuu elimistö totuttautumaan johonkin korvaavaan lääkeaineeseen. Todellakin kohtuutonta ihmisille, jotka ovat jo kärsineet aivan valtavasti.

Voi hyvä Jumala, menisit tekemään töitä, etkä ylireagoisi jokaiseen omaan tunteeseesi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi