Rivatril loppui apteekeista
Te joilla on Rivatril lääkitys, millä valmisteella lääkärinne korvaa hoidon nyt kun Rivatrilissa on toimitusvaikeuksia?
Minua on hoidettu tällä valmisteella vuosia ja nyt lääkäri kirjoitti pamit, eikä niillä ole mitään vaikutusta. Olo on tuskainen ja kamala.
Kohtalotovereita?
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä ahdistusta voi kohdata? Hengittelee ja silittelee itseään ja antaa tunteen olla ja mennä.
Jotkin ahdistustyypit vain eivät ole "kohdattavissa" noin kivoin keinoin. Oikeastaan mikään oikea (salamannopeasti pällekäyvä ja aina yllättävä etcetera) ahdistus ei tuollaisilla "keinoilla" lähde mihinkään. 🥱
Mitäs sinä käytät, kun noin väsyttää?
Kahvia ja tupakkaa 🥱
Eilen kokeilin tähän tärinään kannabista ja aluksi ahdistus paheni, mutta kun vaan ajattelin, että kyllä kaikki järjestyy, niin puolen tunnin- tunnin sisällä tärinä oli poissa ja niskat aukesivat jostain ihme lukosta, mikä oli tullut rivatrilin seinään lopetuksesta. En muistanut edes vieroitusoireita kolmeen tuntiin. Kukka oli jotain lääkekannabista purkista Bedrocan tai joku tuollainen
Edelleen ihmettelen, että miksi Rivatrilia ei ole saatu Suomeen, onko se siis loppu monista maista vai miksi sitä ei ole saatu tänne, onhan sitä Ruotsissa eri nimellä ja Virossa on apteekit täynnä, mutta Suomessa ei lainkaan ja kun Valvira ja Fimea uutisoi että ovat huolissaan Rivatrilin määräämisestä nuorille aikuisille, niin ei kauaakaan kun loppu Suomesta.
Miksi se on loppu tai miksei sitä ole saatu Suomeen, voisiko joku vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain Opamoxia tilalle. Paska lääke koska niin lyhytvaikutteinen. Mulla vaikeaan krooniseen unettomuuteen + ahdistuneisuuteen siis Rivatril ollut jo 10 vuotta ja se käytännössä pelasti mun elämän, työkyvyttömyyseläkettäkin ennen sitä harkittiin... Nyt Opamox ja saan sillä sentään ehkä 5 tuntia nukuttua, sen jälkeen puolesta päivästä alkaen v-mäinen olo kun bentso poistuu elimistöstä. Rivalla tuollaista ei tule koska puoliintuu niin hitaasti ettei pitoisuus mene koskaan nollaan.
En yritä pelotella, mutta varaudu että jos lääkäri vaihtuu vaikka, Rivatril katoaa hyvin pian. Suomalaisilla lääkäreillä kun on bentsokammo, ja Valvira kyttää. Just joku lekuri lehdes kommentoi että Rivatrililla ei ole mitään muuta käyttöä kuin epilepsiaan joillakin.
Älä sitte pelottele!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Ehkä se bentsonarkkailu loppuu viimein.
Narkkailu??? Nauttisitko itse täristä epilepsian kourissa?
Rivatril ei sovellu epilepsian hoitoon useimmilla koska sitä ei voi ottaa kohtauslääkkeenä (alkaa vaikuttaa hitaasti) ja siihen nousee toleranssi eli sitä ei voi oikein syödä ennaltaehkäisevästi joka päivä.
Minulla on Rivatril ollut käytössä yli 30 vuotta epilepsiaan ja jos tämä lääke loppuisi itseltäni, niin olisin joka päivä ambulanssissa epilepsiakohtausten takia.
Onneksi paikkakunnallani on niin hyvä epilepsialiitto, että lääkkeet eivät loppuneet keneltäkään potilaalta täältä liitosta, vaikka oli/on tod. akuutti tilanne. Clonazepamia ja Rivotrilia olen saanut nyt tilalle
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Niitä tuli sentään muutama. Soitan tänään hoitavalle taholle ja kyselen vaihtoehtoja. Ei se näinkään voi mennä, että kaikki mitä olen huolella rakentanut jää nyt hoitamatta toimintakyvyttömyyden ja oireiden vuoksi. On isoja juttuja ja paljon painetta tässä nyt muutenkin. Ei ole varaa sairastella. Yöunetkin ovat lähes kokonaan poissa... Voi toki olla, että mikään lääke ei auta tai korvaa aiempaa hoitoa. Ä Sitten se täytyy vaan hyväksyä. Eniten pelkään vakavamman sairastumisen uusimista ja lamaannuttavia, vakavia oireita, niin ettei pysty enää mihinkään ja oma mieli ei ole enää omassa hallinnassa.
Ihmettelen miten moni täällä parjaa lääkkeiden käyttöä. Ei kukaan syöpää sairastavallekaan sano, että kohtaat nyt vaan sen syövän, sillä se paranee. Tai jos on jalka poikki, että kohtaat nyt vaan sen ja lähdet kävelemään. Se on niin paljon helpompaa ilmeisesti hyväksyä näkyvä sairaus, kehon sairaus, kuin se, että mieli sairastuu. Toisilla meistä kun se ei välttämättä koskaan parane ja syitä tähän on monia. Jos joku selviää ilman lääkitystä omien oireidensa ja oman päänsä kanssa niin hienoa, tosi upea juttu! Jos joku paranee oireistansa kohtaamalla ahdistuksensa, niin mahtavaa sekin! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että paraneminen tai selviäminen ilman lääkitystä olisi jokaiselle mahdollista. Eiköhän ne lääkärit, sekä jokainen itse tiedä paremmin tilanteen kuin tuntemattomat tuomitsijat täällä.
Ap.
Täytyy kyllä Ap.lle propsit antaa hyvän keskustelun tekemisestä. 👏
Koitetaan kaikki kaikesta huolimatta jaksaa kun ei muutakaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Niitä tuli sentään muutama. Soitan tänään hoitavalle taholle ja kyselen vaihtoehtoja. Ei se näinkään voi mennä, että kaikki mitä olen huolella rakentanut jää nyt hoitamatta toimintakyvyttömyyden ja oireiden vuoksi. On isoja juttuja ja paljon painetta tässä nyt muutenkin. Ei ole varaa sairastella. Yöunetkin ovat lähes kokonaan poissa... Voi toki olla, että mikään lääke ei auta tai korvaa aiempaa hoitoa. Ä Sitten se täytyy vaan hyväksyä. Eniten pelkään vakavamman sairastumisen uusimista ja lamaannuttavia, vakavia oireita, niin ettei pysty enää mihinkään ja oma mieli ei ole enää omassa hallinnassa.
Ihmettelen miten moni täällä parjaa lääkkeiden käyttöä. Ei kukaan syöpää sairastavallekaan sano, että kohtaat nyt vaan sen syövän, sillä se paranee. Tai jos on jalka poikki, että kohtaat nyt vaan sen ja lähdet kävelemään. Se on niin paljon helpompaa ilmeisesti hyväksyä näkyvä sairaus, kehon sairaus, kuin se, että mieli sairastuu. Toisilla meistä kun se ei välttämättä koskaan parane ja syitä tähän on monia. Jos joku selviää ilman lääkitystä omien oireidensa ja oman päänsä kanssa niin hienoa, tosi upea juttu! Jos joku paranee oireistansa kohtaamalla ahdistuksensa, niin mahtavaa sekin! Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että paraneminen tai selviäminen ilman lääkitystä olisi jokaiselle mahdollista. Eiköhän ne lääkärit, sekä jokainen itse tiedä paremmin tilanteen kuin tuntemattomat tuomitsijat täällä.
Ap.
Täytyy kyllä Ap.lle propsit antaa hyvän keskustelun tekemisestä. 👏
Koitetaan kaikki kaikesta huolimatta jaksaa kun ei muutakaan voi.
Jaksaa ja jaksaa 🥱
Olen pärjännyt Rivatril 0,5 mg/aamuisin ja 1-4 tbl tarvittaessa jo yli 20 vuotta, koko ajan pienentäen annosta. Viime syksynä loppuivat apteekista ja siten minulta seinään ja vieroitusoireet olivat tosi vaikeat. Kaatuilin ja mieli meni sekaisin, niin että jouduin jäämään sairaslomalle töistä. Sitten sain marraskuun lopussa Clonazepam usp 0,5 lääkettä ja tilanne helpottui osittain, mutta töihin jouduin palaamaan vain osa-aikaisesti. Nyt Clonazepam usp 0,5 mg on loppunut kaikkialta Suomesta ja joudun taas lopettamaan ne seinään. Terveyskeskuksesta eivät voi autta kun Rivatrilia, Clonazepamia tai Rivotrilia, jotka siis ovat samaa lääkeainetta, ei saa apteekista suomessa.
Mistä noita voi saada ulkomailta ja millainen resepti pitäisi olla? Onko jollain jo kokemusta?
Jos joskus tuota lääkettä saan vielä ja pääsen sen lopettamaan hallitusti, en enää ikinä sitä ala käyttää. Tosin mikään muu lääke (Opamox tai Diapam mm) ei ole auttanut minua ahdistus- ja masennusoireissa joten jään tyhjän päälle. Ja meitä on monta.
Kukahan nostaisi tämän asian isosti otsikoihin, eikö nämä meidän sairaslomamme jo tule yhteiskunnalle todella kalliiksi? Puhumattakaan kärsimyksestä jota joudumme kokemaan päivittäin.
Minuakin kiinnostaa, miten Rivatrilia/ Rivotrilia/Clonazepamia voisi ostaa ulkomailta. Osaako kukaan neuvoa? Sähköinen resepti kelpaa Virossa, mutta ei ilmeisestikään pkv-lääkkeisiin?
Voiko Virossa mennä yksityiselle lääkärille, näyttää hänelle suomalaiset reseptit ja sairaskertomyksen, ja pyytää häntä kirjoittamaan käypän reseptin paikalliseen apteekkiin?
Rivarit loppui apteekista, no entäs kerrostalot tai omakotitalot?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä rivatrilin annostus ollut jo vuosia 0,5 mg kolmesti päivässä. Auttanut ahdistuneisuuteen hyvin. Tilalle sain 0,5 mg Xanorin.
Rinnakkaisvalmisteita en ole saanut ollenkaan. Olo on ollut todella outo jo kuukausia. Ei toi xanor tunnu auttavan kuin hetken. Kun lääke jouduttiin vaihtamaan lennosta toiseen tuli mulle ainakin ihan järkyttävät kivut ja säryt. Masennus puhkesi päälle myös. Yöunet menivät. Lisäksi korvissa tinnitus jatkuvaa. Joka päivä kyttään lääkehakua turhaan josko jo rivatrilia löytyisi mutta ei.
Ihme että olen kyennyt käymään töissä. Vuoroduuni vielä. Ei voi ihan noin vaan jäädä saikulle. Pakottanut itseni töihin tsemppaamalla että " kyllä sä selviät, päivä kerrallaan".
Apteekin viimeisin tieto on että viikolla 9 pitäisi rivatril tulla takaisin mut oon menettäny uskoni koko juttuun jo.
Oletko miettinyt yhtään voisiko tästä oppia jotain vai jatkatko samaa rataa kuin ennenkin kun sitä taas tulee? Käsitellä esim. tunteita muilla kuin lääkkeillä? Ainakin olet vielä hyvässä kunnossa kun työkyky ei ole mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä rivatrilin annostus ollut jo vuosia 0,5 mg kolmesti päivässä. Auttanut ahdistuneisuuteen hyvin. Tilalle sain 0,5 mg Xanorin.
Rinnakkaisvalmisteita en ole saanut ollenkaan. Olo on ollut todella outo jo kuukausia. Ei toi xanor tunnu auttavan kuin hetken. Kun lääke jouduttiin vaihtamaan lennosta toiseen tuli mulle ainakin ihan järkyttävät kivut ja säryt. Masennus puhkesi päälle myös. Yöunet menivät. Lisäksi korvissa tinnitus jatkuvaa. Joka päivä kyttään lääkehakua turhaan josko jo rivatrilia löytyisi mutta ei.
Ihme että olen kyennyt käymään töissä. Vuoroduuni vielä. Ei voi ihan noin vaan jäädä saikulle. Pakottanut itseni töihin tsemppaamalla että " kyllä sä selviät, päivä kerrallaan".
Apteekin viimeisin tieto on että viikolla 9 pitäisi rivatril tulla takaisin mut oon menettäny uskoni koko juttuun jo.
Oletko miettinyt yhtään voisiko tästä oppia jotain vai jatkatko samaa rataa kuin ennenkin kun sitä taas tulee? Käsitellä esim. tunteita muilla kuin lääkkeillä? Ainakin olet vielä hyvässä kunnossa kun työkyky ei ole mennyt.
Ei se mene noin, tunteita ei vaan pysty käsittelemään, jos on vaikea sairaus!
Miten itselläni tuntuu, ettei nämä Clonazepamit toimi samanlailla kuin Rivatrilit.
Ennen meni 1x2mg Rivatril päivässä ja nyt joudun syömään myös iltaisin, koska ahdistus tulee takaisin, eli joudun syömään 4mg Clonazepamia ja ennen meni Rivatril 2mg.
Pikkasen on outoa ja nuo 2mg Clonazepamit hajoaa kielen alla ihme mössöksi, kun taas Rivatril maistui hyvälle ja muutenkin suli tasaisesti kielen alta.
Onko muut huomanneet saman?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Tällaisessa ketjussa 18 sivua. Kertoo todella paljon palstavelojen mt-ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Miten itselläni tuntuu, ettei nämä Clonazepamit toimi samanlailla kuin Rivatrilit.
Ennen meni 1x2mg Rivatril päivässä ja nyt joudun syömään myös iltaisin, koska ahdistus tulee takaisin, eli joudun syömään 4mg Clonazepamia ja ennen meni Rivatril 2mg.
Pikkasen on outoa ja nuo 2mg Clonazepamit hajoaa kielen alla ihme mössöksi, kun taas Rivatril maistui hyvälle ja muutenkin suli tasaisesti kielen alta.Onko muut huomanneet saman?
Toleranssin kasvu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen on outoa ja nuo 2mg Clonazepamit hajoaa kielen alla ihme mössöksi, kun taas Rivatril maistui hyvälle ja muutenkin suli tasaisesti kielen alta.Onko muut huomanneet saman?
Toleranssin kasvu.
Ei ole toleranssin kasvusta kyse, koska olen syönyt Rivatrilia yli 30 vuotta ja määrätty määrä on 2mgx3 mutta olen saanut sen tiputettua yhteen tablettiin vuosien saatossa, joten päinvastoin, Rivatrililla sain tiputettua annosta ja välillä pidin välipäiviä ja nyt kun syön Clonazepam usp tablets, niin ei tuo yksi tabu kanna niin pitkälle kuin Rivatril, joten joudun illalla ottamaan lisää, koska ahdistus palaa ja välipäiviä en pysty enään pitämään Rivatrililla ei näin käynyt, vaan vaikutti tasaisesti koko päivän yhdellä tabulla ja tuskin se toleranssi kasvaa kun vaihtaa toiseen ns. rinnakkaislääkkeeseen.
Voiko se siitä johtua kun laitan sen kielenalle ja tosiaan menee heti ihan mössöksi kun taas Rivatril sulaa tasaisesti ja maistuukin hyvälle?
Jotenkin vaikuttaa erinlailla kuin Rivatril, koska menee mössöksi kielen alta..
En ole ainoa ketä sanoo samaa, pari kaveriakin sanoo ettei juuri vaikuta ihan samanlailla..
Mä käyn hakemassa lääkeeni A-klinikalta, annos on 3x0.5mg ja silloin kun vielä sai Rivatrilia niin seulat olivat puhtaat kokoajan, mutta nyt Clonazepam sama annos ja seulat ovat nyt positiivisia.
Komppaan edellistä, jokin vaikutusmekanismi näissä on erinlainen, koska Rivatrilit eivät näkyneet koskaan ja niin sanoi myös lekuri, että joillain se ei näy kun taas jollakin näkyy.
Nyt Clonazepam ja näkyy kokoajan, on kyllä vähän outoa.
Ja taas on alkanut valitus, nyt etityiskorvattavilla!🤦 Kyllä ne nyt samalailla vaikuttaa, koska samaa ainetta ja itse en ole huomannut mitään eroa vaikutuksessa, käytän dystoniaan ja ehkä tietämättäni ahdistuneisuuteen. Samanlailla rentouttaa ja sitä kautta loppuu tärinä.
Jännää seurata miten tää keskustelu etenee ja niille kenellä ei Clonazepam auta ja Rivatril auttaa, niin ehkä olisi pieni itsetutkistelun paikka. Ahdistus on 90% pään sisäistä ja jo pelkkä ajatus ettei saisi lääkettä alkaa ahdistamaan.
Mitäs sinä käytät, kun noin väsyttää?