miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e
Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.
Kommentit (203)
Eikä 50 v ole lähelläkään eläkeikää vaan on 30 v aikaa tienata se eläke
jos haaveilee alle eläkeiän eläkkeestä niin joo mitään ei oo kertynyt
haaveile mieluummin työstä ja sijoittamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskielakkeen määrää nostaa se että osa ihmisistä saa isompaa eläkettä on esim. Itse maksanut itselleen työvuosien aikana eläkettä.Mutta keskielake ei ole koko totuus. Suurin osa eläkkeen saajista saa 900-1200 euroa kuussa. Ne jotka saavat 1500-2000 kuussa on paljon vähemmän. Moni eläkeläinen saa pientä eläkettä kun on koko elämänsä tehnyt matalapalkka aloilla töitä. Palkan suuruus määrää tulevan eläkkeen määrän
Lisäksi, jos on hoitanut lapsiaan kolme vuotiaaksi, kuten itse, niin melkein 9 v olen ollut ilman eläkekertymää, minkä nykyihminen saa hoitovapaalla ollessaan.
Tämä juuri.
Vauvoja tuli tehtyä siinä alle parikymppisenä. Heitä hoidin kotona, kunnes vanhempi meni kouluun. Sitten kurssituksen kautta työelämään. Se aika, jona kasvatimme lapset se oli minun eläkkeestäni pois. Silloin ei ollut äitiyspvä rahoja. Miehen tuloilla elettiin niukasti, mutta kuitenkin.
Työelämässä pienipalkkaisena sain olla kahdessa tehtaassa eri aloilla sen työurani 36v kunnes sairastuin työperäiseen syöpään ja jäin sairaseläkkeelle ja siitä eläkkeelle. Sitä on sitten 1400kk josta netto 1250€
Katson, kuitenkin että arvokkain työni noin yhteiskuntaa ajatellen oli se lasten kasvattaminen kunnon ihmisiksi, jotka ovat saaneet kouluttautua asiallisesti ja olla töissä itsekin jo vuosikymmeniä ja samoin lapsensa.
Kovasti tunnutaan kadehtivan eläkeläisiä tällä palstalla. Vai ovatko ihan tosissaankaan.
Minusta onnihan ok sekin, jos joku saa hyvää eläkettä ei ole minulta pois. Pitäkää nuoret hyvä huoli lapsistanne.
minulla ei ollut nuorena tuloja. Ensinnäkin silloin eläkettä alkoi tienaamaan 23-vuotiaana, ja minä opiskelin ikävuodet 24-29. Työnteko oli osa-aikaista. Ikävuodet 32-37 olin kotona lasten kanssa. Jotain pientä osa-aikaista tein.
Menin työelämään kunnolla vasta 37 -vuotiaana. Eläkelaskurin mukaan tulen saamaan eläkettä 2800 e- voikohan tämä pitää paikkansa?
Suomessa keskielake on ehkä 1800 euroo kk mutta keskielakkeen summaa nostaa se että osa saa suuria eläkkeitä. Koska ovat tienanneet hyvin ja maksaneet yksityisiä eläkkeitä. Totuus on kuitenki se et eläke 1000-1300 euroa kuukaudessa on se jota valtaosa ihmisistä saa. Asumistukia saa jos eläke on pieni. Eläkeläisen asumistuki laskennassa on oma vastuu ja lisä omavastuu joten pieneksi sekin jää. Nyt tietysti joku vastaa oisit tehny parempi palkkaisia töitä. Palkat nyt ei 60-luvulla hääviä ollut. Suuret ikäluokat rakensi tämän maan maksoimme sotavelat nostimme tämän maan sodan tuhoista. Rakensimme talomme kasvatimme lapsemme hoidimme vanhuksemme se oli silloin hyvin yleistä. Samassa talossa asui useampi sukupolvi. Vanhuksia ei suljettu laitoksiin. Omat lapset hoitivat/auttoivat usein kuolemaan asti. Nyt kun olemme jo itsekin eläkeiässä meitä moititaan että syömme toisten leipää. Törkeää olemme maksaneet elakkeemme vero me valtiolle. Oma työ velvollisuus tätä yhteiskuntaa kohtaa on tehty eikö 50 vuotta työtä riitä. Nyt nyky nuorilla olisi ryhdistaytymisen paikka tehkää työtä maksakaa veroja tehkää uusia veronmaksajia. Kun lapsia ei synny tulee valtava taakka sille pienelle veronmaksaja joukolle. Mutta se että lapsia ei synny ei ole vanhemman sukupolven vika. Lopettakaa kels tukien varassa eläminen. Valtio varoilla ei kukaan ennen elänyt Itse tienattiin rahat oman ja perheen elatukseen. Oisko syytä lopettaa valitus ja nostaa tämä maa velka suosta
Hyvä kirjoitus kela tuet pois nuorilta terveiltä ja töihin
Pystytkö tee pullamössö nuoriso nostaa taan maa suosta empa oikein usko sitä
Itellä eläke suht vaatimaton 1420e nettona. Kyllä tälläkin pärjäilee, jos ei pahemmin törsäile mihinkään. Olen tyytyväinen.
Eipä ne oo ahkeruudella pilattu. Maataan kotona ei kiinnosta opiskelu eikä työ. Kaikki pitäs saada ilmaiseksi valmiina.
Totta sekin pärjää mutta onko se oikein niille jotka on tehnyt matalapalkka työtä. Ja eläke on jäänyt pieneksi. Eikö se ole arvokasta työtä ja siitä hyvästä saat pienen eläkkeen. Ei ole oikein
Nuoret terveet töihin pois kelan tukia syömästä. Sairaat eläkkeelle. Valtion eli kaikkien meidän vero rahoja käytetään nyt väärin. Loiset makaa ja haisee.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö tee pullamössö nuoriso nostaa taan maa suosta empa oikein usko sitä
Etkä pystyisi sinäkään tuolla suomen kielen taidolla.
Naapurissa makaa 20 vuotias ei kuulemma jaksa nousta aamuisin. Pelaa yökaudet tietokoneella. Äiti elättää ja raataa töissä. Kyllä on jotain menny pahasti pieleen. Ei käyny ees kouluja loppuun. Näkyy tuo yöllä juoksevan välillä kylillä hyvin tuntuu jaksavan sen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä 50 v ole lähelläkään eläkeikää vaan on 30 v aikaa tienata se eläke
jos haaveilee alle eläkeiän eläkkeestä niin joo mitään ei oo kertynyt
haaveile mieluummin työstä ja sijoittamisesta
Eiköhän sitä aikaa ole korkeintaan 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä pitäisi niitä työvuosia olla jo parisenkymmentä.
Suurimmalla osalla meistä (ennen vuotta 1982 syntyneillä) ei vain voinut olla 40-vuotiaana yli 17 vuotta työvuosia (eläkekertymään)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa keskielake on ehkä 1800 euroo kk mutta keskielakkeen summaa nostaa se että osa saa suuria eläkkeitä. Koska ovat tienanneet hyvin ja maksaneet yksityisiä eläkkeitä. Totuus on kuitenki se et eläke 1000-1300 euroa kuukaudessa on se jota valtaosa ihmisistä saa. Asumistukia saa jos eläke on pieni. Eläkeläisen asumistuki laskennassa on oma vastuu ja lisä omavastuu joten pieneksi sekin jää. Nyt tietysti joku vastaa oisit tehny parempi palkkaisia töitä. Palkat nyt ei 60-luvulla hääviä ollut. Suuret ikäluokat rakensi tämän maan maksoimme sotavelat nostimme tämän maan sodan tuhoista. Rakensimme talomme kasvatimme lapsemme hoidimme vanhuksemme se oli silloin hyvin yleistä. Samassa talossa asui useampi sukupolvi. Vanhuksia ei suljettu laitoksiin. Omat lapset hoitivat/auttoivat usein kuolemaan asti. Nyt kun olemme jo itsekin eläkeiässä meitä moititaan että syömme toisten leipää. Törkeää olemme maksaneet elakkeemme vero me valtiolle. Oma työ velvolli
https://www.etk.fi/ajankohtaista/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa/
Mediaanieläke vuonna 2022 on 1614e. Eli puolet sai tuon yli ja puolet tuon alle.
Yleisin eläke osui haarukkaan 1250-1500e.
Lähes 70% sai alle 2000e eläkettä ja näistä n. viidennes (melkein 14% kaikista eläkeläisistä) sai alle 1000e eläkettä.
Mä olen tehnyt vajaa 30v. töitä. Bruttoeläke n.1000e. Oli pieni palkka. Opiskelin toisen ammatin ja olen ollut työttömänä. Mä tunnen monia eläkkeellä olevia joilla on n. 1000-1300e bruttoeläke.
54v.
Eipä me 1950 luvulla paljon kouluttauduttu. Meitä oli 9 hengen perhe. Ei ollut vanhemmilla varoja. Pieni maatila, sieltä sitä maailmalle lähdettiin kuka minnekin. Minä Ruotsiin töihin. Täällä oon ja pysyn.
Turha on eläkeläisiä kadehtia. Eläkkeet on pienet.Keskielaketta nostaa suuret eläkkeet. Totuus on että 1000-1200 euroa kuukaudessa saavia on suurin osa. En tosiaan käsitä mitä kateutta se aiheuttaa. Kun ikä oikeuttaa eläkkeelle ja työura on takana. Eikö se ole aivan oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on 30 vuotta aikaa ansaita ja kerryttää eläkettä. Esim. 50 euroa/v x 30 v = 1500 eläkettä.
Jos siis jäät 70-vuotiaana eläkkeelle.
Minullakin oli sinun iässäsi tuon verran eläkettä. Mutta kun eläkelaskurilla lasken, jos jaksan olla töissä 68-vuotiaaksi, niin eläkkeeni tulee olemaan 3000 e.