Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tuttavuus kysyy: Mitä sä teet työksesi?

Vierailija
10.10.2022 |

Uusi tuttavuus kaveripiirissä. Meillä on yhteisiä kavereita. Tavattiin juhlissa, ei liittynyt työasioihin mitenkään.

Kysyi suurin piirten heti nimiesittelyn jälkeen, että hei, Miia, mitä sä Miia teet työksesi.

Millainen kuva sinulle syntyisi tällaisesta henkilöstä?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee omituinen kuva ap:sta. Et taida oikein paljon käydä ihmisten ilmoilla.

En käykään paljon ns. minglailemassa juhlissa tuntemattomien ja puolituntemattomien ihmisten kanssa. Nyt vain sattuivat olemaan tällaiset.

Siksi vähän kysyinkin, että onko tämä normaalia, koska minusta kysymys oli tungetteleva ja sai oloni epämukavaksi. Mutta jos tämä on normaalia niin ok sitten, ehkä olen tosiaan vain itse omituinen.

ap

Ei hätää, totut kyllä jos käyt enemmän julkisilla paikoilla. Itse pelästyin teininä kun joku kysyi nimeäni. Se tuntui tungettelevalta.

Ihanan alentuvasti vastattu.

Vierailija
42/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan positiivinen kuva. En ole elämäntapatyötön niin en säikähdä normaalia kysymystä.

Ja jos joku on työtön, niin on ok ja suorastaan tarve kyykyttää hänet juhlissa omalle paikalleen tällä kevyellä keskustelunavauksella?

Millainen ihminen olet?

Millainen itse olet? Näet normaalin keskustelun kyykyttämisenä. Ei kannata mennä juhliin tuolla asenteella.

Kysyminen ei ole vielä keskustelua.

Osoittaako se mielestäsi sosiaalista älykkyyttä kysyä - ihmistä tuntematta - häneltä ensimmäisenä suoria kysymyksiä, jotka saattavat tietämättäsi osua alueelle, josta hän olisi mielummin keskustelematta?

Esimerkkiaihealuita: Työttömyys, lapsettomuus jne.

Kyllä. Mikä tahansa voi osua aralle alueelle. Jo pelkkä puhuminen vakavasti masentuneelle voi saada hänet romahtamaan. Jos sosiaalista älyä ei ole, ihminen pelkää hysteerisesti muiden loukkaamista eikä uskalla lopulta sanoa mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt sitten että mitä voi kysyä ja mistä keskustella.

Helpoin keskustelunaihe on se tilaisuus, mihin olet sattunut tuon tuntemattoman ihmisen kanssa samaan aikaan. Esim jos olet jossain juhlissa, voit aloittaa keskustelun niistä juhlista. Tai jos olet jossain festareilla, voit jutella niistä festareista. Tai teatterissa väliajalla voit jutella katsomastanne teatteriesityksestä. Tai työhön liittyvässä koulutustilaisuudessa voit jutella kyseisestä koulutustilaisuudesta. 

Eli keskustelunaiheita joiden tarkoituksena on välttää kaikenlainen tutustuminen toiseen ihmiseen. Tuo on vain hiljaisuuden täyttämistä, ei keskustelua. Parempi olla hiljaa.

Nimenomaan se on smalltalkia eli hiljaisuuden täyttämistä. Ei ole tarkoituskaan, että tutustuisit toiseen ihmiseen. Todennäköisesti kun tuo on vain yksi hetki ettekä sen jälkeen ehkä koskaan enää tapaa toisianne yhtään missään.  Eri juttu sitten, jos olet tavannut jonkun deittisaitilla ja olet menossa treffeille. Silloin on tartkoituskin vähän tutustua toiseen. 

Vierailija
44/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60 ja koko elämäni ajan toiminut niin, että olen ignorannut ammatin kyselijät täysin. Pysyvästi. Samoin ne, jotka jauhavat työstään vapaa-ajalla, tai utelevat toisten yksityisasioita. Jokainen ihminen kertoo itsestään utelematta sen mitä haluaa ja kenelle haluaa. Sosiaalisesti kyvyttömät idiootit ovat omaksuneet jostain kurssilta käsityksen, että small talk ja muihin "tutustuminen" tarkoittaa kuulustelua. On paljon kivampi olla rentojen, mukavien ja fiksujen ihmisten kanssa tekemisissä. 

Ja moni välttelee kaltaisiasi, jotka haukkuvat tuntematonta ihmistä idiootiksi vain yhden kysymyksen perusteella.

Vierailija
45/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa on? Häpeätkö työtäsi? Työ nyt on jonkinlaisessa osassa aika monen elämässä ja näin ollen asia, joka jossain määrin yhdistää monia ihmisiä.. Joten sinänsä ihan looginen piste jään rikkomiselle.

Mitä haluaisit että sinulta kysytään jos joku lähestyy ensimmäistä kertaa?

Vierailija
46/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan tavallinen small talk. Mitä teet työksesi, millainen perhe sinulla, missä päin asut ja oletko sieltä kotoisin, mitä harrastat jne. Jostainhan se jutustelu pitää aloittaa. Mahdollisesti aloittaja on tullut keskusteluun paikalle sattumalta, kun on puhuttu töistä ja kysyjä on yrittänyt osallistaa häntä.

Vierailija
47/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee omituinen kuva ap:sta. Et taida oikein paljon käydä ihmisten ilmoilla.

En käykään paljon ns. minglailemassa juhlissa tuntemattomien ja puolituntemattomien ihmisten kanssa. Nyt vain sattuivat olemaan tällaiset.

Siksi vähän kysyinkin, että onko tämä normaalia, koska minusta kysymys oli tungetteleva ja sai oloni epämukavaksi. Mutta jos tämä on normaalia niin ok sitten, ehkä olen tosiaan vain itse omituinen.

ap

Ei hätää, totut kyllä jos käyt enemmän julkisilla paikoilla. Itse pelästyin teininä kun joku kysyi nimeäni. Se tuntui tungettelevalta.

Ihanan alentuvasti vastattu.

Onko erityinen syy miksi pilkkaat minua, kun olin teininä niin ihmisarka että olin lähes mykkä?

Vierailija
48/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpoin keskustelunaihe on se tilaisuus, mihin olet sattunut tuon tuntemattoman ihmisen kanssa samaan aikaan. Esim jos olet jossain juhlissa, voit aloittaa keskustelun niistä juhlista. Tai jos olet jossain festareilla, voit jutella niistä festareista. Tai teatterissa väliajalla voit jutella katsomastanne teatteriesityksestä. Tai työhön liittyvässä koulutustilaisuudessa voit jutella kyseisestä koulutustilaisuudesta. 

Eli keskustelunaiheita joiden tarkoituksena on välttää kaikenlainen tutustuminen toiseen ihmiseen. Tuo on vain hiljaisuuden täyttämistä, ei keskustelua. Parempi olla hiljaa.

Nimenomaan se on smalltalkia eli hiljaisuuden täyttämistä. Ei ole tarkoituskaan, että tutustuisit toiseen ihmiseen. Todennäköisesti kun tuo on vain yksi hetki ettekä sen jälkeen ehkä koskaan enää tapaa toisianne yhtään missään.  Eri juttu sitten, jos olet tavannut jonkun deittisaitilla ja olet menossa treffeille. Silloin on tartkoituskin vähän tutustua toiseen. 

Onpa hirveä asenne.

Vierailija
49/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeellistä tuossa on? Häpeätkö työtäsi? Työ nyt on jonkinlaisessa osassa aika monen elämässä ja näin ollen asia, joka jossain määrin yhdistää monia ihmisiä.. Joten sinänsä ihan looginen piste jään rikkomiselle.

Rahakin on aika monen ihmisen elämässä aika tärkeässä roolissa, joten olisiko ok kysyä vaikka vuosituloja ja pankkitilin saldoa ensimmäisenä?

Jos joku lähestyy mua ensimmäistä kertaa, ei hänen tarvitse kysyä multa yhtään mitään. Hän voi alkaa kertoa jostain itseään kiinnostavasta asiasta ja mä sitten otan kopin hänen sanomisistaan, jos tilanne on sellainen, että mun nyt ylipäätään olisi tarpeellista tai edes kohteliasta alkaa keskustella hänen kanssaan. 

Vierailija
50/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hirveä asenne.

Miksi se on hirveä asenne? 

Vierailija
51/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minusta olisi mielenkiintoista tietää, mitä ihmiset työpaikoillaan puuhaa. Ja minusta ihan normaali kysymys. Itse vastaan vain tyyliin et olen töissä kaupassa, työkkärissa,apteekissa tjs, ja se yleensä riittää kysyjälle

Vierailija
52/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysytään, sanon OnlyFans ja virnistän. Siinä pällistelköön. Sisällöntuottaja on kans hyvä vastaus, voi tarkoittaa mitä tahansa. En siis ole kumpaakaan.

Vierailija
53/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka arvottaa ihmisiä näiden työn perusteella. Heille on vissi ero oletko juristi vai bussikuski.

Lapsen päiväkotikaverin äiti oli kanssani hyvää pataa, jutteli aina kovasti kun nähtiin ja kerran sitten kysyi että mitä teen työkseni. Tämän kerrottuani lakkasi juttelu kuin seinään, en selvästikään ollut riittävän hienoa seuraa.

Vierailija
54/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon tilaisuudesta, jossa kohdataan.

Vierailija
55/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitan jostain, ja kuuntelen mitä toinen vastaa. Esitän kysymyksiä niistä asioista, jotka henkilö tuo itse esille.

En kysy lapsista, jos henkilö ei itse niitä puhuessaan mainitse. Jos hän mainitsee lapsensa, voin kysyä hänen lapsistaan ja ehkä lapsista löytyykin meille yhteistä puhuttavaa.

Sama töistä, harrastuksista. Yleensä harrastukset ovat asioita, joista ihmiset mielellään puhuvat. Elokuvat, musiikki.

Vierailija
56/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahakin on aika monen ihmisen elämässä aika tärkeässä roolissa, joten olisiko ok kysyä vaikka vuosituloja ja pankkitilin saldoa ensimmäisenä?

Jos joku lähestyy mua ensimmäistä kertaa, ei hänen tarvitse kysyä multa yhtään mitään. Hän voi alkaa kertoa jostain itseään kiinnostavasta asiasta ja mä sitten otan kopin hänen sanomisistaan, jos tilanne on sellainen, että mun nyt ylipäätään olisi tarpeellista tai edes kohteliasta alkaa keskustella hänen kanssaan. 

Aika huono vertaus. Se että kertoo avoimesti omista tuloistaan, sairauksistaan tai muusta, ei ole verrattavissa yksinkertaiseen "mitä teet työksesi?" kysymykseen.

Vierailija
57/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni small takkia on puhua yleisaiheista, tapahtumista ja tietenkin säästä. Jos utelee heti yksityisasioita, on aika juntti. Ammatti on yksityisasia.

Vierailija
58/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huono vertaus. Se että kertoo avoimesti omista tuloistaan, sairauksistaan tai muusta, ei ole verrattavissa yksinkertaiseen "mitä teet työksesi?" kysymykseen.

Kuten aiemmassa kommentissani jo kirjoitin, multa ei tarvitse kysyä yhtään mitään yhtään mistään. Toinen voi alkaa jutella jostain ja mä otan siitä kopin. Itse pidän paljon mukavampana keskusteluja, jotka eivät ole mitään "sinä kysyt, minä vastaan" -tyyppisiä. Jos joku kysyy multa mun ammattiani tilanteessa, jossa ammatillani ei ole  mitään merkitystä, mä voin kyllä kertoa ammattini. No problem. Enempää työstäni en kuitenkaan kerro ihan jo salassapitovelvollisuuteni vuoksi. Joten se toinen joutuu sen kysymyksen jälkeen joka tapauksessa miettimään jonkun muun aiheen, mistä keskustella. 

Vierailija
59/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä, ap, kysyt ensimmäiseksi?

Vierailija
60/126 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten se toinen joutuu sen kysymyksen jälkeen joka tapauksessa miettimään jonkun muun aiheen, mistä keskustella. 

Mikset sinä keksi itse jotain juteltavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi