Uusi tuttavuus kysyy: Mitä sä teet työksesi?
Uusi tuttavuus kaveripiirissä. Meillä on yhteisiä kavereita. Tavattiin juhlissa, ei liittynyt työasioihin mitenkään.
Kysyi suurin piirten heti nimiesittelyn jälkeen, että hei, Miia, mitä sä Miia teet työksesi.
Millainen kuva sinulle syntyisi tällaisesta henkilöstä?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei ole kukaan uusi tuttavuus kysynyt, mitä teen työkseni. Pidän itsekin sitä enemmän boomeritapana, että kysellään toisten töistä. On muutenkin aika tyhmää kysellä, kun iso osa töistä ja titteleistä on sellaisia, että muut ei kuitenkaan ymmärrä mitä ihan oikeasti teet.
Jos viittaat boomerilla ikään, erehdyt suuresti. Olen kohta 70 ja elämäni aikana harvoin törmännyt ihmisiin, jotka kyselevät ammattia. Uusia sukulaisia ja tuttavia kohdatessa tai muissa arkisissa tilanteissa. Kyse on ennemmin sivistyksestä kuin iästä. Moukkia ja fiksuja on kaiken ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti aika työorientoitunut ihminen. Arvottaa myös ihmisiä tittelin mukaan.
Tällainen pikainen analyysi.
Lisäksi miettisin myös, onko henkilöllä sosiaalinen tilannetaju ihan hanskassa. Kysymys on aika suora ja henkilökohtainen.
Eipäs kun arvottaa ihmisiä aktiivisuuden ja osaamisen mukaan. Onko meillä mitään yhteistä. Voi kysyä myös mitä harrastat. Onko sekin paha asia?
Uskaltaako yleensä kysyä tai edes puhua mitään?
Onko sulla alemmuuskompleksi, vai voidaanko jutella muustakin kuin säästä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia keskustelua. Se vähän hätkäyttäisi, jos kysyisi aamupaskan väriä.
Minusta olisi paljon mielenkiintoisempaa keskustella aamupaskani väristä kuin töistäni.
So boooooooooring. Yhtä tylsä ihminen kuin se, joka jauhaa sosiaalisissa tilanteissa omasta työstään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan positiivinen kuva. En ole elämäntapatyötön niin en säikähdä normaalia kysymystä.
Ja jos joku on työtön, niin on ok ja suorastaan tarve kyykyttää hänet juhlissa omalle paikalleen tällä kevyellä keskustelunavauksella?
Millainen ihminen olet?
Kertokaa nyt sitten että mitä voi kysyä ja mistä keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60 ja koko elämäni ajan toiminut niin, että olen ignorannut ammatin kyselijät täysin. Pysyvästi. Samoin ne, jotka jauhavat työstään vapaa-ajalla, tai utelevat toisten yksityisasioita. Jokainen ihminen kertoo itsestään utelematta sen mitä haluaa ja kenelle haluaa. Sosiaalisesti kyvyttömät idiootit ovat omaksuneet jostain kurssilta käsityksen, että small talk ja muihin "tutustuminen" tarkoittaa kuulustelua. On paljon kivampi olla rentojen, mukavien ja fiksujen ihmisten kanssa tekemisissä.
No sinä et totisesti vaikuta rennolta vaan tuomitsevalta ja äärimmäisen sivistymättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kertoa. Aion jatkossakin kysyä normaaleja kysymyksiä enkä aio varoa yhtää tätä aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan positiivinen kuva. En ole elämäntapatyötön niin en säikähdä normaalia kysymystä.
Ja jos joku on työtön, niin on ok ja suorastaan tarve kyykyttää hänet juhlissa omalle paikalleen tällä kevyellä keskustelunavauksella?
Millainen ihminen olet?
Millainen itse olet? Näet normaalin keskustelun kyykyttämisenä. Ei kannata mennä juhliin tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 60 ja koko elämäni ajan toiminut niin, että olen ignorannut ammatin kyselijät täysin. Pysyvästi. Samoin ne, jotka jauhavat työstään vapaa-ajalla, tai utelevat toisten yksityisasioita. Jokainen ihminen kertoo itsestään utelematta sen mitä haluaa ja kenelle haluaa. Sosiaalisesti kyvyttömät idiootit ovat omaksuneet jostain kurssilta käsityksen, että small talk ja muihin "tutustuminen" tarkoittaa kuulustelua. On paljon kivampi olla rentojen, mukavien ja fiksujen ihmisten kanssa tekemisissä.
Miten joku fiksu viitsii kanssasi olla tekemisissä, vaikutat täydellisestä idiootilta. Kauhea jankkaaja ja moukka.
Onko teistä myös ok kysyä uudelta tuttavudelta:
Onko sinulla lapsia?
Oletteko kokeilleet lapsettomuushoitoja?
Vierailija kirjoitti:
Helpoin keskustelunaihe on se tilaisuus, mihin olet sattunut tuon tuntemattoman ihmisen kanssa samaan aikaan. Esim jos olet jossain juhlissa, voit aloittaa keskustelun niistä juhlista. Tai jos olet jossain festareilla, voit jutella niistä festareista. Tai teatterissa väliajalla voit jutella katsomastanne teatteriesityksestä. Tai työhön liittyvässä koulutustilaisuudessa voit jutella kyseisestä koulutustilaisuudesta.
Ennenvanhaan sanottiin sammakkoasenteeksi jos piti muita ihmisiä parempina kuin itseään.
Keskustelussa "mitä teet työksesi" kuvastuu joillakin tämä alemmuudentunne. Toki on niitäkin jotka brassailevat omalla työnkuvallaan ja onhan sekin stanan ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee omituinen kuva ap:sta. Et taida oikein paljon käydä ihmisten ilmoilla.
En käykään paljon ns. minglailemassa juhlissa tuntemattomien ja puolituntemattomien ihmisten kanssa. Nyt vain sattuivat olemaan tällaiset.
Siksi vähän kysyinkin, että onko tämä normaalia, koska minusta kysymys oli tungetteleva ja sai oloni epämukavaksi. Mutta jos tämä on normaalia niin ok sitten, ehkä olen tosiaan vain itse omituinen.
ap
Ei hätää, totut kyllä jos käyt enemmän julkisilla paikoilla. Itse pelästyin teininä kun joku kysyi nimeäni. Se tuntui tungettelevalta.
Taitaa olla vaan small talkia tuon kysymyksen takana. Se on sellainen peruskysymys, minkä voi uudelle tuttavuudelle heittää, tuskin mitään syvällisempää taustalla, että miksi kysyi sitä..
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä myös ok kysyä uudelta tuttavudelta:
Onko sinulla lapsia?
Oletteko kokeilleet lapsettomuushoitoja?
Tiedätkö. On asioita joita on ok kysyä ja asioita joita ei ole ok kysyä. Jos jokin on ok, siitä ei seuraa mitään.
"Onko sulla liittymäasiat kondiksessa?"
-Kelpaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen olet?
Millainen itse olet? Näet normaalin keskustelun kyykyttämisenä. Ei kannata mennä juhliin tuolla asenteella.
Kysyminen ei ole vielä keskustelua.
Osoittaako se mielestäsi sosiaalista älykkyyttä kysyä - ihmistä tuntematta - häneltä ensimmäisenä suoria kysymyksiä, jotka saattavat tietämättäsi osua alueelle, josta hän olisi mielummin keskustelematta?
Esimerkkiaihealuita: Työttömyys, lapsettomuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin keskustelunaihe on se tilaisuus, mihin olet sattunut tuon tuntemattoman ihmisen kanssa samaan aikaan. Esim jos olet jossain juhlissa, voit aloittaa keskustelun niistä juhlista. Tai jos olet jossain festareilla, voit jutella niistä festareista. Tai teatterissa väliajalla voit jutella katsomastanne teatteriesityksestä. Tai työhön liittyvässä koulutustilaisuudessa voit jutella kyseisestä koulutustilaisuudesta.
Eli keskustelunaiheita joiden tarkoituksena on välttää kaikenlainen tutustuminen toiseen ihmiseen. Tuo on vain hiljaisuuden täyttämistä, ei keskustelua. Parempi olla hiljaa.
En käykään paljon ns. minglailemassa juhlissa tuntemattomien ja puolituntemattomien ihmisten kanssa. Nyt vain sattuivat olemaan tällaiset.
Siksi vähän kysyinkin, että onko tämä normaalia, koska minusta kysymys oli tungetteleva ja sai oloni epämukavaksi. Mutta jos tämä on normaalia niin ok sitten, ehkä olen tosiaan vain itse omituinen.
ap