Moottori: Sähköauton lataus käy yhä kalliimmaksi, korotuksia jo julkaistu
Esim Helen nosti Helsingin kantakaupunki-alueella hintoja 50%, K-ryhmä nosti peruslatauksen hintaa jo 25%.
Lisäksi Helenin suurteholataus maksaa jo 40c/kwh, hintaa sataselle tulee silloin
10e/100km jos sähköauto vie sen perus 25kwh/100km.
Ja lisää korotuksia todennäköisesti luvassa.
https://moottori.fi/liikenne/jutut/sahkoauton-lataus-kay-kalliimmaksi-k…
Kommentit (103)
Entistä vähemmän järkeä sähköauton hankkimiseen ellei omakotitalossa asu ja pysty pihalla lataamaan (öisin halvalla sähköllä).
Onneksi vaan työsuhdesähköauto. Kesällä saa paneeleista energiaa ja kotona voi ladata muutenkin. Läheisen kunnantalon pihalla hinta 2s/minuutti eli mun autoa saa (näin plussakaleillä) ladattua tunnissa hintaan 1.20e noin 70km.
No ensinnäkään sähköauto ei tyypillisesti vie 25kWh/100 km vaan alle 20.
Noh. Katsellaan ap ensi vuonna asiaa uudelleen kun bensa maksaa 3€/litra.
Valtio ratkaisee tämän nostamalla polttoaineen hintaa, ja kas, taas sähköautoilu on paaaaljon halvempaa kuin polttomoottori.
Sähköauton lataus 1€ kwh tuntuu halvalta jos bensa nostetaan 4€ litra.
Suomessa päättäjät tekevät eniten jäynää, päätarkoitus on viedä rahat.
Myös sähkön siirron rahanpesumaksu räätälöitiin sähkoautoilusta lypsamistä ajatellen.
Minulla on kaksi sähköautoa, toisen kulutus on 13,5c/kwh ja toisen 15c/kwh
Peloteltujen sähkökatkojen varalta olen ihan tyytyväinen, että autoni käy bensalla. Voin mennä sinne lämmittelemään ja katsomaan telkkua.
Valtio vetää aina suomalaista viikseen, kun sähkösuristimia on tarpeeksi niin alkaa verottaminen !
Vierailija kirjoitti:
Entistä vähemmän järkeä sähköauton hankkimiseen ellei omakotitalossa asu ja pysty pihalla lataamaan (öisin halvalla sähköllä).
Aika monessa rivarissa pystyy jo lataamaan ja kerrostaloihinkin tehdään varsinkin remonttien yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Valtio vetää aina suomalaista viikseen, kun sähkösuristimia on tarpeeksi niin alkaa verottaminen !
No siihen saakka me nautimme edullisemmasta ajelusta. Matti myöhäiset tuleva mukaan vasta kun hinnat on jo nostettu bensa-autoilun tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi sähköautoa, toisen kulutus on 13,5c/kwh ja toisen 15c/kwh
Minulla ei ole eikä tule : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa rivarissa pystyy jo lataamaan ja kerrostaloihinkin tehdään varsinkin remonttien yhteydessä.
Silti sähköpatteriauton hankinnassa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen saakka me nautimme edullisemmasta ajelusta. Matti myöhäiset tuleva mukaan vasta kun hinnat on jo nostettu bensa-autoilun tasolle.
Muutaman vuoden takia ei siis kannata sähköautoa ostaa.
Sähköauto on paalikamaa kymmenen vuoden vanhana. Norjassa niitä paalataan jo viiden vuoden iässä, jos saavat pikkuisen mällin. Ympäristökatastrofi.
Nauran räkäisesti säköauton omistajille (etenkin niille jotka ilakoivat bensan hinnan noususta). Sähköauto on kallis ostaa, huono toimintasäde ja vielä kallis käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Nauran räkäisesti säköauton omistajille (etenkin niille jotka ilakoivat bensan hinnan noususta). Sähköauto on kallis ostaa, huono toimintasäde ja vielä kallis käyttää!
Jälleenmyyntiarvo 0 tietyn iän jälkeen.
Tuo 10e/100km vastaa noin 5l/100km kuluttavaa bensa-autoa