Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1501/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!

Vierailija
1502/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret matkakustannukset töihin ovat este.

Polkupyörän saa alle satasella ja vanhalla pyörällä olen ajanut kymmeniä kilometrejä töihin kesät talvet.

Hieno juttu niille, joiden työmatkaan ja työnkuvaan pyörällä kulkeminen sopii. Arvelen, että heitä on vähemmistö. Työurani alkupuolen minäkin hurauttelin pyörällä, mutta loppupuolella se ei mitenkään olisi (ollut) mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!

Osa-aikatyö ja aktiivimalli 2 on kyllä huono yhdistelmä.

Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä enkä edes pysty tekemään kuin osa-aikatyötä. Silti pitää aktiivimallin takia hakea työpaikkoja.

Se on ihan typerää pelleilyä. En edes pystyisi ottamaan töitä vastaan vaikka johonkin pääsisinkin. Eläkeyhtiö ja terveys asettavat rajat, eikä nykyistä enempää saa/voi tehdä.

Vierailija
1504/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kotiin jäävät ovat ilmeisesti sinkkuja. Jos on palkkaa saava puoliso niin turha on haaveilla asumistukia tai toimeentulotukia.

Ja muuttakaa hyvät ihmiset palveluiden pariin. Tuntuu että jopa ihan uhalla muutetaan jonnekin jumalan selän taakse että voidaan itkeä työmatkakuluja ja makoilla kotona. Ei se tarkoita että täytyy Helsinkiin muuttaa. Pienissäkin kaupungeissa kyllä paikallisliikenteet toimii ja siellä usein helppo kulkea kävellen tai pyörällä jos autoon ei ole varaa.

Vierailija
1505/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestämätön systeemi tulee jossain vaiheessa romahtamaan. Ei millään maalla ole varaa pitää puolta kansaa ja terveitä ihmisiä pelkkien tukien varassa, mistä te luulette että niitä varoja loputtomiin ammennetaan. Työn pitäisi aina olla kannattavaa ja tekemätön työ ei lopu.

Ei ole työttömien vika, systeemi vain on läpimätä.

Vierailija
1506/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle mitä tukia saatte ja kuinka helvetin paljon??Jos kerran töissä käyminen ei kannata. Toki ymmärrän sen ettei kannata jotain osa-aikaista työtä välttämättä ottaa, mutta muuten..jos täälläkin kerran niin paljon liputetaan työttömänä oloa.

Kyllä mulle ainakin kannattaisi. Tukena asumistuki 300 euroa kuussa. Säästöilläni elelen. Ensisijaisesti haluaisin töihin, mutta sitä odotellessani halusin opiskella ja siten parantaa mahdollisuuksiani, mutta työkkäri ei puoltanut. Päätin sitten lakata olemasta virallisesti työtön ja opiskelen omaan piikkini. Opintotukea en saa, kun on tukikuukaudet aikoinaan käytetty.

Luultavasti en tälläkään konstilla työllisty, mutta ainakin työnantajat ovat opiskelijasta olleet paljon kiinnostuneempia kuin työttömästä. Pääsen jopa haastatteluihin asti nykyään. 

Vierailija
1507/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainaki nolottaisi ja hävettäisi, jos yhteiskunta joutuisi elämiseni maksamaan.

Vierailija
1508/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestämätön systeemi tulee jossain vaiheessa romahtamaan. Ei millään maalla ole varaa pitää puolta kansaa ja terveitä ihmisiä pelkkien tukien varassa, mistä te luulette että niitä varoja loputtomiin ammennetaan. Työn pitäisi aina olla kannattavaa ja tekemätön työ ei lopu.

Mitä tapahtuu sitten, kun systeemi romahtaa? Tämä maa on rakennettu vahvasti sille, että kadulle ei päädytä. Mikä siis on se keskitie, jolla yhteiskuntarauha säilyy?

Vierailija
1509/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa minulle mitä tukia saatte ja kuinka helvetin paljon??Jos kerran töissä käyminen ei kannata. Toki ymmärrän sen ettei kannata jotain osa-aikaista työtä välttämättä ottaa, mutta muuten..jos täälläkin kerran niin paljon liputetaan työttömänä oloa.

Minä saan työmarkkinatukea 700e. Todellakin kannattaa ottaa töitä vastaan ja otankin jos joku minut palkkaa. Hiljaista on.

Vierailija
1510/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörän saa alle satasella ja vanhalla pyörällä olen ajanut kymmeniä kilometrejä töihin kesät talvet.

Niin kaupungissa.

Täällä maalla mahdottomuus kun tiellä on puoli metriä lunta tai sohjoa tai se on peilijäällä.

Ei täällä ole mitään pyöräteitä.

Enkä todellakaan aja pyörällä metriäkään kun pakkasta -30 tai hirveä lumimyrsky.

Vierailija
1511/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaupungissa.

Täällä maalla mahdottomuus kun tiellä on puoli metriä lunta tai sohjoa tai se on peilijäällä.

Enkä todellakaan aja pyörällä metriäkään kun pakkasta -30 tai hirveä lumimyrsky.

Jos tiellä on puoli metriä lunta, niin ei siinä kulje mikään muukaan. Edes aura-autolla ei pääse läpi noin paksusta hangesta.

Vierailija
1512/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuren osuuden käytät vapaa ajastasi työmatkoihin. Polvet varmaan hyvässä kunnossa kun eläke ikä alkaa lähestyä.

Vierailija
1513/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaupungissa.

Jos tiellä on puoli metriä lunta, niin ei siinä kulje mikään muukaan. Edes aura-autolla ei pääse läpi noin paksusta hangesta.

Täällä auraakin traktori.

Vierailija
1514/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäjuttuja kirjoitti:

Hoitajista ei ole pulaa, vaan palkanmaksajista!

Olen 59-vuotias, yli 30 vuotta töitä takana, olen ollut lapsenvahtina, kukkakaupassa, grillillä, *Esson baarissa*, kaupassa, siivoamassa, toimistoissa ( merkonomi) valtiolla, kunnalla, yksityisellä. Viimeksi vuosilomasijaisena, joka muuttui sairauslomasijaisuudeksi ja lopulta jatkui muusta syystä yhteensä 11,5 kuukautta! Vakkari tekijä irtisanoutui, kuvittelin saavani paikan, en saanut, valittiin nuorempi, joka ei ehtinyt tehdä töitä 8 tunnissa!!!! Minä ehdin ja hyvin! Lähti. Tuli toinennja jäi, mutta ei kuulemma ehdi tehdä töitään 8 tunnissa!!?? Ei, koska puhelin, netti, juttelu muiden kanssa on tärkeempää ( kuulemma), mutta sai jäädä, kun on niin kiva, sievä, sosiaalinen ja ryhmätyöhenkinen?!! Ihmettelen. Työ oli nimittäin yksin puurtamista, tietyt työt joka päivä, tehtävä ja kyllä ehtii!! Ikärasismi oli syy ja pärstäkerroin, vanha akkahan ei ole muokattavissa pomon mielihalujen mukaan!!

Menen heti töihin kun palkataan - mihin vaan! Ei vaan kuulu pyyntöjä-ikää 59v. Syy??

Hoitajan vakituista paikkaa ei voi saada, jos ei ole hoitajan pätevyyttä. Ihmettelen, miten olet saanut olla epäpätevänä sijaisena niin pitkään. Sote-alalle ei saa palkata vakituiseen hoitotyöhön ketään muuta kuin hoitoalan koulutettuja, ala tarkasti säädelty. Kyllä niitä mummoja syöttämään ja pesemään kelpaa vaikka entinen lastenhoitaja, kun työvuorossa on myös oikeita hoitajia, mutta kun ei ne entiset lastenhoitajat yleensä ole valmiita edes hoiva-avustajiksi kouluttautumaan. Koulutus veisi aikaa vuoden. Sitten naristaan, kun ei saa vakituista työpaikkaa. Hoida se pätevyys kuntoon niin saat.

En sanonut olleeni hoitajana, vaan toimistosihteerinä!Eka lause oli hoitajilta kuultu kommentti!!

Vierailija
1515/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaupungissa.

Ja se käy auraamassa 1-2 kertaa kuukaudessa? Joihinkin paikkoihin ei kerry edes koko talvena puolen metrin kinosta.

Vierailija
1516/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaupungissa.

Ja se käy auraamassa 1-2 kertaa kuukaudessa? Joihinkin paikkoihin ei kerry edes koko talvena puolen metrin kinosta.

Asunkin Pohjois-Suomessa joten lunta riittää.

Pointti olikin ettei teitä aurata aamulla jolloin pitäisi lähteä töihin. Usein aurataan vasta päivällä.

Vierailija
1517/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaupungissa.

Tuskin missään päin Suomea tulee yhdessä yössä puoli metriä lunta. Kyllä silloin puhutaan jo semmosista poikkeusolosuhteista, että siitä uutisoitaisiin valtakunnan pääuutislähetyksissä.

Asunkin Pohjois-Suomessa joten lunta riittää.

Pointti olikin ettei teitä aurata aamulla jolloin pitäisi lähteä töihin. Usein aurataan vasta päivällä.

Vierailija
1518/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läpimätiä on kaikki firmat ja rekrytoijat, jotka laittaa suoraan roskiin hakemukset kun hakija on päälle 50v ikäinen. Koulutettu, osaava, työkykyinen ja työhaluinen. Ei kelpaa kun ikää on riittävästi. Ei ole mitään työvoimapulaa kun firmat voi edelleen toimia näin.

Vierailija
1519/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kotiin jäävät ovat ilmeisesti sinkkuja. Jos on palkkaa saava puoliso niin turha on haaveilla asumistukia tai toimeentulotukia.

Ja muuttakaa hyvät ihmiset palveluiden pariin. Tuntuu että jopa ihan uhalla muutetaan jonnekin jumalan selän taakse että voidaan itkeä työmatkakuluja ja makoilla kotona. Ei se tarkoita että täytyy Helsinkiin muuttaa. Pienissäkin kaupungeissa kyllä paikallisliikenteet toimii ja siellä usein helppo kulkea kävellen tai pyörällä jos autoon ei ole varaa.

Ei se työpaikka aina ole omassa kaupungissa, vaikkei missään korvessa itse asuisi. Tai jos joskus on ollutkin kotikaupungissa, niin organisaatiouudistuksen tai vastaavan myötä sekin mahdollisuus mennyt.

Kun mietin tätä meidän pientä kujaa keskisuuren kaupungin lähiössä, niin kuudesta talosta kolmen asukkaista joku käy muualla töissä. Esimerkiksi minä suhaan autolla kolmessa eri kaupungissa, kun työ on sellainen. Toimipisteitä meillä on vieläkin enemmän kuin nuo kolme, onneksi ei joka toimipisteessä tarvitse käydä. Mieheni käy töissä 17 km päässä kotoa, koska on voimalan työntekijä. Me ei siis asuta maalla vaan keskisuuressa kaupungissa, mutta voimalat ei ole keskustoissa. Naapuri kulkee amiksen opettajana myös pitkin ja poikin, useammassa kaupungissa opettaa. Kaikkein pisin työmatka on yhdellä työterveyshoitajalla, joka menee ensin paikallisbussilla keskustaan ja siitä bussilla toiseen kaupunkiin. Yleensä lähtee kotoa noin 6.45 ja olen nähnyt, kun kävelee bussipysäkiltä kotiin noin klo 17.30. Se on vaan otettava töitä vastaan kaukaakin, jos on elätettäviä lapsia.

Vierailija
1520/2101 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäjuttuja kirjoitti:

Hoitajista ei ole pulaa, vaan palkanmaksajista!

Olen 59-vuotias, yli 30 vuotta töitä takana, olen ollut lapsenvahtina, kukkakaupassa, grillillä, *Esson baarissa*, kaupassa, siivoamassa, toimistoissa ( merkonomi) valtiolla, kunnalla, yksityisellä. Viimeksi vuosilomasijaisena, joka muuttui sairauslomasijaisuudeksi ja lopulta jatkui muusta syystä yhteensä 11,5 kuukautta! Vakkari tekijä irtisanoutui, kuvittelin saavani paikan, en saanut, valittiin nuorempi, joka ei ehtinyt tehdä töitä 8 tunnissa!!!! Minä ehdin ja hyvin! Lähti. Tuli toinennja jäi, mutta ei kuulemma ehdi tehdä töitään 8 tunnissa!!?? Ei, koska puhelin, netti, juttelu muiden kanssa on tärkeempää ( kuulemma), mutta sai jäädä, kun on niin kiva, sievä, sosiaalinen ja ryhmätyöhenkinen?!! Ihmettelen. Työ oli nimittäin yksin puurtamista, tietyt työt joka päivä, tehtävä ja kyllä ehtii!! Ikärasismi oli syy ja pärstäkerroin, vanha akkahan ei ole muokattavissa pomon mielihalujen mukaan!!

Menen heti töihin kun palkataan - mihin vaan! Ei vaan kuulu pyyntöjä-ikää 59v. Syy??

Hoitajan vakituista paikkaa ei voi saada, jos ei ole hoitajan pätevyyttä. Ihmettelen, miten olet saanut olla epäpätevänä sijaisena niin pitkään. Sote-alalle ei saa palkata vakituiseen hoitotyöhön ketään muuta kuin hoitoalan koulutettuja, ala tarkasti säädelty. Kyllä niitä mummoja syöttämään ja pesemään kelpaa vaikka entinen lastenhoitaja, kun työvuorossa on myös oikeita hoitajia, mutta kun ei ne entiset lastenhoitajat yleensä ole valmiita edes hoiva-avustajiksi kouluttautumaan. Koulutus veisi aikaa vuoden. Sitten naristaan, kun ei saa vakituista työpaikkaa. Hoida se pätevyys kuntoon niin saat.

En sanonut olleeni hoitajana, vaan toimistosihteerinä!Eka lause oli hoitajilta kuultu kommentti!!

Juu, sinä uskot siis kaiken mitä kuulet. Hoitajista todellakin on pulaa. Suomessa eläköityy kiihtyvällä tahdilla hoitohenkilöstöä, enemmän kuin uusia valmistuu. En muista ulkoa, mutta tilastollisesti ero on huima. Lisäksi hoitajia tarvitaan aiempaa enemmän esim. kotihoitoon ja vanhustenhoitoon, koska meillä on enemmän yli 85-vuotiaita kuin koskaan aiemmin historiassa eikä kehitys ole muuttumassa. Kun olin kotihoidossa v. 2005-2007, koko kaupungissa työskenteli kotihoidossa vähän yli 20 hoitajaa. Nyt määrä on tuplat siihen verrattuna ja asiakaskäyntien määrä lähes nelinkertaistunut. Mitä se käytännössä tarkoittaa, niin yhden asiakkaan luona ehditään olla paljon vähemmän aikaa käynnillä. Toisaalta hoitajien lisäykselle olisi vieläkin enemmän tarvetta, mutta kun ei saada rekrytoitua. Työ on vaativaa, kotona asuvat vanhukset huonokuntoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä