Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1461/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Oletko hakenut myös Securitakselle?

Juuri nyt esimiehen mukaan tilanne, että esim. erääseen kohteeseen ei ole päivävuoroon tekijöitä. Ihan ennenkuulumaton tilanne. Iltavuoroon kuulemma kyllä on, mutta jostain syystä nyt ei päivävuoro vedä.

Vartija kuten hoitoala on kutsumusammatteja. Ei niihin kaikki kykene. Itse en ikinä kykenisi saattamaan kiipeliin ruokavarasta. Antaisin mennä ruokineen.

Itse asiassa vartiointialalla on hyvin monenlaisia tehtäviä. On myös esim. perus asiakaspalvelukohteita kuten aulapalvelut ja asiakaskohteesta riippuen niitä on tosi erilaisia. Osa hiljaisia "peruskohteita", osa tosi vilkkaita ja kielitaitoa vaativaa, osassa paljon assari-/toimistotehtäviä ym. Kuitenkin perustoimistoissa ja business parkeissa ei juuri joudu varkaiden kanssa tekemisiin. Itse olen ollut alalla melkein 10 vuotta eikä kertaakaan ole tullut sellaisia "tosi tilanteita" tai sellaisia, joista ei puhumalla olisi selvinnyt ihan nätisti. Itse asiassa aiemmassa työssäni kahvilassa oli enemmän häiriöitä ja vaaratekijöitä. :)

Tuo kohde, jossa aamuvuoroon ei löydy tekijää, on sellainen perus asiakaspalvelukohde, jossa ollaan tiskillä ja jota ennen vanhaan on hoitanut ei-vartijastatuksella oleva perus asiakaspalvelija. Jos tulee niitä varkaita, niin paikalla on "oikeat vartijat"=eri henkilöt, jotka hälytetään hoitamaan kiinniotto ja ns. likaiset työt.

Vierailija
1462/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoito-alalla päivätyössä. Työstä pidän tosi paljon, vaikka onkin kuormittavaa ja ajoittain raskasta. Ajattelin juuri, että ottaisin syksyn vähän kevyemmin ja tekisin vähemmän tunteja. No, sain juuri kahden viikon palkan, jossa tein päivän vähemmän töitä, mutta jossa on maksettu ns. ylityökorvaukset eli suunnilleen normi palkka. Käteen 700 euroa ja risat (brutto jotain 1000e). Niin paljon panostan työhön ja asiakaskuntaan ja miten sitä arvostetaan. Harmittaa ja v****aa. Käytännössä meidän työpaikalla tehdään jatkuvasti ylitöitä palkan takia, mikä on ihan älytöntä. Pitäisi päivätyöstä maksetulla palkalla tulla toimeen. Yksityinen sos.tes. kyseessä.

Sinulla on nyt liian korkeaksi laskettu veroprosentti. Minulla on 2 kertaa kuussa hoitoalan palkka päivätyötä. Noin vähän päälle 1000 euroa on kerralla ja siitä lähtee veroa alle 200 euroa. Veroprosentti 18. Ei tule mätkyjä eikä palautuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan elämässä jotain meininkiä kun käy työssä, näkee muita ihmisiä, pysyy niin kuin elämän virrassa mukana.

Vaikka se palkka ei aluksi hääppöen ole, kellpä se on ollut. Siitä se palkkakin kohenee kun jaksaa näyttää kyntensä. Ei sitä heti tj:n palkoille pääse.

Vierailija
1464/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinseon kirjoitti:

Mutta onhan elämässä jotain meininkiä kun käy työssä, näkee muita ihmisiä, pysyy niin kuin elämän virrassa mukana.

Vaikka se palkka ei aluksi hääppöen ole, kellpä se on ollut. Siitä se palkkakin kohenee kun jaksaa näyttää kyntensä. Ei sitä heti tj:n palkoille pääse.

Totta. Sitten on kuitenkin myös niitä, jotka ovat tehneet töitä ja edenneet urallaan jo vuosikymmeniä ja jäävätkin työttömiksi 10-15 vuotta ennen eläkeikää. Töihin ei pääse millekään palkalle, eikä eläke enää kerry. 

Vierailija
1465/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Oletko hakenut myös Securitakselle?

Juuri nyt esimiehen mukaan tilanne, että esim. erääseen kohteeseen ei ole päivävuoroon tekijöitä. Ihan ennenkuulumaton tilanne. Iltavuoroon kuulemma kyllä on, mutta jostain syystä nyt ei päivävuoro vedä.

Vartija kuten hoitoala on kutsumusammatteja. Ei niihin kaikki kykene. Itse en ikinä kykenisi saattamaan kiipeliin ruokavarasta. Antaisin mennä ruokineen.

Itse asiassa vartiointialalla on hyvin monenlaisia tehtäviä. On myös esim. perus asiakaspalvelukohteita kuten aulapalvelut ja asiakaskohteesta riippuen niitä on tosi erilaisia. Osa hiljaisia "peruskohteita", osa tosi vilkkaita ja kielitaitoa vaativaa, osassa paljon assari-/toimistotehtäviä ym. Kuitenkin perustoimistoissa ja business parkeissa ei juuri joudu varkaiden kanssa tekemisiin. Itse olen ollut alalla melkein 10 vuotta eikä kertaakaan ole tullut sellaisia "tosi tilanteita" tai sellaisia, joista ei puhumalla olisi selvinnyt ihan nätisti. Itse asiassa aiemmassa työssäni kahvilassa oli enemmän häiriöitä ja vaaratekijöitä. :)

Tuo kohde, jossa aamuvuoroon ei löydy tekijää, on sellainen perus asiakaspalvelukohde, jossa ollaan tiskillä ja jota ennen vanhaan on hoitanut ei-vartijastatuksella oleva perus asiakaspalvelija. Jos tulee niitä varkaita, niin paikalla on "oikeat vartijat"=eri henkilöt, jotka hälytetään hoitamaan kiinniotto ja ns. likaiset työt.

Kusipäiden hommaa. Eat The Rich!

Vierailija
1466/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajista ei ole pulaa, vaan palkanmaksajista!

Olen 59-vuotias, yli 30 vuotta töitä takana, olen ollut lapsenvahtina, kukkakaupassa, grillillä, *Esson baarissa*, kaupassa, siivoamassa, toimistoissa ( merkonomi) valtiolla, kunnalla, yksityisellä. Viimeksi vuosilomasijaisena, joka muuttui sairauslomasijaisuudeksi ja lopulta jatkui muusta syystä yhteensä 11,5 kuukautta! Vakkari tekijä irtisanoutui, kuvittelin saavani paikan, en saanut, valittiin nuorempi, joka ei ehtinyt tehdä töitä 8 tunnissa!!!! Minä ehdin ja hyvin! Lähti. Tuli toinennja jäi, mutta ei kuulemma ehdi tehdä töitään 8 tunnissa!!?? Ei, koska puhelin, netti, juttelu muiden kanssa on tärkeempää ( kuulemma), mutta sai jäädä, kun on niin kiva, sievä, sosiaalinen ja ryhmätyöhenkinen?!! Ihmettelen. Työ oli nimittäin yksin puurtamista, tietyt työt joka päivä, tehtävä ja kyllä ehtii!! Ikärasismi oli syy ja pärstäkerroin, vanha akkahan ei ole muokattavissa pomon mielihalujen mukaan!!

Menen heti töihin kun palkataan - mihin vaan! Ei vaan kuulu pyyntöjä-ikää 59v. Syy??

Vierailija
1467/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lasketaan, eläkeläiselle kotihoitaja noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa, kaupan kotiinkuljetusmaksut, lämmin ruoka ainakin 200 euroa + kodin siivous+ pyykkipalvelu ja tuohon sitten omakotitalon lämmityskulut, kiinteistövero, vesi, taloussähkö, vakuutukset.

Juu, juu

Osa eläkeläisistä valittaa pientä eläkettä eikä he ole vielä edes alkaaneet maksamaan kotihoitaja maksuja, kauppa maksuja tai siivousmaksuja.

Lue otsikko uudestaan. Puhutaan työikäisistä - ei eläkeläisistä.

Vierailija
1468/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaisen ei kannata Suomessa tehdä ainakaan yhtään ylimääräistä. Siitä menee 51 % verottajalle. Kannattaa tehdä vain minimi. Ja kaikki ylimääräiset tulot kannattaa ottaa lomana. Se ei mene verokarhun taskuun.

Vierailija
1469/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käydä koulujakaan. Kun ei ole työkokemusta, ei oteta töihinkään.   sähköasentaja+insinööri+nainen alle 50

Vierailija
1470/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinseon kirjoitti:

Totta. Sitten on kuitenkin myös niitä, jotka ovat tehneet töitä ja edenneet urallaan jo vuosikymmeniä ja jäävätkin työttömiksi 10-15 vuotta ennen eläkeikää. Töihin ei pääse millekään palkalle, eikä eläke enää kerry. 

Kukaan ei suomessa saa eläkettä 15 vuoden päästä. Maa on konkassa. Eläkevarat on valtio ja kuntavelkojen vakuutena. Jos et usko tarkista.

Vierailija
1471/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tarvitaan palkallisia työpaikkoja TYÖTTÖMILLE.

Vierailija
1472/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat on niin pienet....10-20e/h

ei sillä elä! 

Vierailija
1473/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen työ jossa tehdään työtä normaalissa lämpötilassa, täydet tunnit, ilman väkivallan uhkaa ja kuukausipalkalla, ei ole pulaa tulijoista. Itse olen töissä teollisuusyrityksessä johon ei tehdaspuolelle saada mistään tekijöitä, HR soittelee "kotiin", soittelee siis vinkkien perässä ihmisille ketkä ei edes hakeneet...Samassa yrityksessä jos on toimistohommaa auki, kymmeniä hakijoita. Tehdas porukka tekee vuorotyötä, olosuhteet suht ok, mutta osa hommista likaisia/vaarallisia ja vaatii suojautumista.  En tiedä mistä jatkossa tulee tämä "duunari" porukka, vielä siellä on herroja hommissa jotka on aloittanut 30v sitten ja samassa talossa yhä. 

Kuulostaa siltä, että duunaripuolella ei ole palkka kohdallaan.

Tekijöitä löytyy epämiellyttäviinkin töihin kunhan niistä maksetaan tarpeeksi. Ei kukaan halua tehdä likaista ja vaarallista työtä kehnolla palkalla.

Vierailija
1474/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinseon kirjoitti:

Kukaan ei suomessa saa eläkettä 15 vuoden päästä. Maa on konkassa. Eläkevarat on valtio ja kuntavelkojen vakuutena. Jos et usko tarkista.

En nyt tiedä, mistä tarkistaa.

Mitähän sitten tapahtuu, kun koko eläkejärjestelmä lakkautetaan? Osaatko kertoa, missä maailman maissa on nyt järjestelmä, jossa ei eläkkeitä tunneta? Olisi kiva vilkaista, mikä odottaa.

Vierailija
1475/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen työ jossa tehdään työtä normaalissa lämpötilassa, täydet tunnit, ilman väkivallan uhkaa ja kuukausipalkalla, ei ole pulaa tulijoista. Itse olen töissä teollisuusyrityksessä johon ei tehdaspuolelle saada mistään tekijöitä, HR soittelee "kotiin", soittelee siis vinkkien perässä ihmisille ketkä ei edes hakeneet...Samassa yrityksessä jos on toimistohommaa auki, kymmeniä hakijoita. Tehdas porukka tekee vuorotyötä, olosuhteet suht ok, mutta osa hommista likaisia/vaarallisia ja vaatii suojautumista.  En tiedä mistä jatkossa tulee tämä "duunari" porukka, vielä siellä on herroja hommissa jotka on aloittanut 30v sitten ja samassa talossa yhä. 

Minulle kelpaisi tehdastyökin, mutta vuorotyö on sellainen jota en suostu enää tekemään. Suurin osa tehdasduuneista on tuota vuorotyötä, joka ei vaan itselleni sovi. En pysty vaihtamaan unirytmiä jatkuvasti. Olen nuorempana tehnyt 5-vuorotyötä ja 2-vuorotyötä. Jo silloin oli todella hankalaa.  Laitan terveyteni kuitenkin työn edelle. 

Vierailija
1476/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 46v, enää 24 vuotta eläkeikään. Liian vanha töihin jo eli työttömänä varmaan oltava sen 24 v. Töihin menisin jos pääsisin.

Tiedän. Minäkään en enää päässyt tuon ikäisenä töihin. Olisin halunnut töihin. Kaksi alaikäistä huollettavaa yksinhuoltajalla. Ei lisämiehiä.

Nyt sentään pääsin huonolle eläkkeelle, olen 65. Jumalan kiitos työkkäri ei enää kiusaa soittelemalla ja kysymällä töihinmenosta. Kerran sanoin totuuden tyhmyyksissäni, että menisin töihin jos joku palkkaisi. Työvoimavirkailija tulkitsi asian niin että lähetti "pakkohaun" kolmeen paikkaan. Lätkäsin hakemuksen ja CV:n. Ei kuulunut mitään sen koommin. Opin sen, että kun työkkäri soittaa niin pitää valehdella, että hakenut olen, mutta en päässyt.

Hieman turhautti.

Vierailija
1477/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea 74 sivua, mutta suurin osa paikoista on sellaisia muutaman tunnin päivässä tai 0 soppareita. Melkoista touhua... sitten itketään miksei työt kiinnosta, kun sillä 5 tunnilla ei pärjää, kun palkkakin on kympin luokkaa  :( 

Vierailija
1478/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinseon kirjoitti:

Suurin osa käy töissä rahan vuoksi, ei siksi että se on olisi hauskaa. Oikeisto on promotoinut tätä asennetta pian 30 vuotta. Mennään töihin, kun se kuntouttaa ja virkistää. Mennään töihin, kun se parantaa mahdollisuuttta saada niitä "oikeita töitä". Mennään töihin, kun se antaa elämälle tarkoituksen. Mennään töihin, kun on pakko, koska muuten kansantalous romahtaa.

Mennään töihin, kuin se olisi entisaikaian talkootöitä maaseudulla. Kepulit ovat talkootöiden pahimpia tuputtajia. Kehtaako sitä edes palkkaa kyselläkään? Saa vielä ahneen maineen kylillä.

Palkasta ei puhu enää kukaan ja oikeistopropagandan tulokset näkyvät. Palkkataso laahaa monin paikoin tai sillä ei tule edes enää toimeen. Loput haetaan sossun luukulta mm. asumistuen muodossa.

Vierailija
1479/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tarvitaan palkallisia työpaikkoja TYÖTTÖMILLE.

Minä ajattelin lopettaa oman työnteon HUS:issa eli sinne vaan paikkkaa täyttämään. Palkka on ihan hyvä mutta ei vaan kiinnosta työnteko enää. T: Erikoisläääkäri

Vierailija
1480/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinseon kirjoitti:

En nyt tiedä, mistä tarkistaa.

Mitähän sitten tapahtuu, kun koko eläkejärjestelmä lakkautetaan? Osaatko kertoa, missä maailman maissa on nyt järjestelmä, jossa ei eläkkeitä tunneta? Olisi kiva vilkaista, mikä odottaa.

Monissa länsimaissakin moni vanhus käy töissä kun eläke on niin pieni tai ei ollenkaan. Jo nyt suomenkin eläkekärjestelmä perustuu 7% tuottoon ja tuottohan on nyt viime vuodet ollut miinuksella eli erotuksen on maksanut valtio. On sitä suomessakin alettu ihmisiä valmistelemaan ettei elä riitä. Tämä mikä nyt suurilla ikäluokilla on massiivinen puhallus, ei muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi