Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Eikai sitä kukaan nälkäpalkalla ala töitä rehkimään. Sittenkun palkat alkavat olemaan sillä tasolla myös matalapalkka aloilla, että saa ostettua tuotteita ja maksettua asuntoa, niin voisi harkitakin....
Vierailija kirjoitti:
Nämä kotiin jäävät ovat ilmeisesti sinkkuja. Jos on palkkaa saava puoliso niin turha on haaveilla asumistukia tai toimeentulotukia.
Ja muuttakaa hyvät ihmiset palveluiden pariin. Tuntuu että jopa ihan uhalla muutetaan jonnekin jumalan selän taakse että voidaan itkeä työmatkakuluja ja makoilla kotona. Ei se tarkoita että täytyy Helsinkiin muuttaa. Pienissäkin kaupungeissa kyllä paikallisliikenteet toimii ja siellä usein helppo kulkea kävellen tai pyörällä jos autoon ei ole varaa.
Pikkukaupunkien paikallisliikenteet toimivat? Mitä sieniä olet vetänyt?
Onko sinulla tietoa miten paljon asunnot maksavat, tai sitä ostaako kukaan tarkoituksella kämpän jostain mistä sitä ei saa myytyä vain siksi että voi makoilla? Vuokrakämppiäkään ei ole hevonkuusessa tarjolla, eli keksi nyt vähän parempia provoja.
Vierailija kirjoitti:
Ikäjuttuja kirjoitti:
Hoitajista ei ole pulaa, vaan palkanmaksajista!
Olen 59-vuotias, yli 30 vuotta töitä takana, olen ollut lapsenvahtina, kukkakaupassa, grillillä, *Esson baarissa*, kaupassa, siivoamassa, toimistoissa ( merkonomi) valtiolla, kunnalla, yksityisellä. Viimeksi vuosilomasijaisena, joka muuttui sairauslomasijaisuudeksi ja lopulta jatkui muusta syystä yhteensä 11,5 kuukautta! Vakkari tekijä irtisanoutui, kuvittelin saavani paikan, en saanut, valittiin nuorempi, joka ei ehtinyt tehdä töitä 8 tunnissa!!!! Minä ehdin ja hyvin! Lähti. Tuli toinennja jäi, mutta ei kuulemma ehdi tehdä töitään 8 tunnissa!!?? Ei, koska puhelin, netti, juttelu muiden kanssa on tärkeempää ( kuulemma), mutta sai jäädä, kun on niin kiva, sievä, sosiaalinen ja ryhmätyöhenkinen?!! Ihmettelen. Työ oli nimittäin yksin puurtamista, tietyt työt joka päivä, tehtävä ja kyllä ehtii!! Ikärasismi oli syy ja pärstäkerroin, vanha akkahan ei ole muokattavissa pomon mielihalujen mukaan!!
Menen heti töihin kun palkataan - mihin vaan! Ei vaan kuulu pyyntöjä-ikää 59v. Syy??Hoitajan vakituista paikkaa ei voi saada, jos ei ole hoitajan pätevyyttä. Ihmettelen, miten olet saanut olla epäpätevänä sijaisena niin pitkään. Sote-alalle ei saa palkata vakituiseen hoitotyöhön ketään muuta kuin hoitoalan koulutettuja, ala tarkasti säädelty. Kyllä niitä mummoja syöttämään ja pesemään kelpaa vaikka entinen lastenhoitaja, kun työvuorossa on myös oikeita hoitajia, mutta kun ei ne entiset lastenhoitajat yleensä ole valmiita edes hoiva-avustajiksi kouluttautumaan. Koulutus veisi aikaa vuoden. Sitten naristaan, kun ei saa vakituista työpaikkaa. Hoida se pätevyys kuntoon niin saat.
Huolestuttavaa ettei edes omalla äidinkielellä (oletus) olevaa tekstiä osata lukea.. Tämä ihan sivusta. Tuostahan kävi ilmi, ettei ole kyse hoitajajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!
Voisko joku kertoa mulle, minkä takia osa-aikatyön vastaanottaminen on kannattamatonta/mahdotonta? Kun tätä samaa lausetta kuulee jatkuvasti joka tuutista. Itse olen nyt kaksi vuotta ollut työttömänä ja samalla mulla on ollut ns. nollasopimus. Eli töitä on kuukaudesta riippuen 0-120 tuntia. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa asian kanssa? Uuden aktiivimallin mukaisesti haen yhtä työpaikkaa kerran kolmessa kuukaudessa, koska mulla on osa-aikatöitä. Liittoon ilmoitan joka kuukausi minkä verran olen ollut töissä ja saan sitten sen mukaisesti työttämyysetuutta. 300e saa tienata ilman, että vaikuttaa mihinkään, ja siitä ylimenevästä osasta vähennetään sitten työttömyystukea. En ole kokenut vaikeaksi enkä mahdottomaksi. Olenko jotenkin tyhmä, kun en tajua tämän vaikeutta ja hankaluutta?
Voit lukea ketjun. Perustelut:
1. Bensan hinta. Jos se työ on kodin lähellä ja reilun mittainen työpäivä, niin ok. Mutta kun matkat voi olla pitkiä ja työvuorot lyhyitä, ei mitään järkeä. Käyttää 10-20 euroa päivässä bensaan, jos saa palkan 4 tunnilta. Tai samalla tavalla ostaa 15 eurolla bussimatkoja, jos päivästä jää verojen jälkeen 25-30 euroa.
2. Määräaikaiset työsuhteet, joista ei pääse eroon. Esim. kun itse kävin työttömänä osa-aikatyöhön haastattelussa, nehän olikin kaikki määräaikaisia. Esim. vuodeksi. Se on kiva sitoutua tekemään johonkin hampurilaispaikkaan tai siivojana jopa vuodeksi 10-20 tuntia viikossa. Miten siinä otat vastaan mitään omaa koulutusta vastaavaa kokoaikatyötä. Sanot haastattelussa että voin tulla tänne markkinointitiimiin tai HR:ään mut oon sitten muuten myös hampurilaisia vääntämässä 3 iltana viikossa tämän vuoden loppuun asti.
3. Osa-aikatyöt, jotka on riistoa. Esim. siivousfirmoilla moni aloittaa ja lopettaa. Tai lehden jakajina. Koska joku on jossain toimistossa kellottanut, että näin nopeasti pitää olla siivottu tai lehdet jaettu ja palkka tulee sen mukaan, esim. saat palkkaa 4 tunnista, vaikka sulla menisi 6 tuntia sen työn tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäjuttuja kirjoitti:
Olen 59-vuotias, yli 30 vuotta töitä takana, olen ollut lapsenvahtina, kukkakaupassa, grillillä, *Esson baarissa*, kaupassa, siivoamassa, toimistoissa ( merkonomi) valtiolla, kunnalla, yksityisellä. Viimeksi vuosilomasijaisena, joka muuttui sairauslomasijaisuudeksi ja lopulta jatkui muusta syystä yhteensä 11,5 kuukautta! Vakkari tekijä irtisanoutui, kuvittelin saavani paikan, en saanut, valittiin nuorempi, joka ei ehtinyt tehdä töitä 8 tunnissa!!!! Minä ehdin ja hyvin! Lähti. Tuli toinennja jäi, mutta ei kuulemma ehdi tehdä töitään 8 tunnissa!!?? Ei, koska puhelin, netti, juttelu muiden kanssa on tärkeempää ( kuulemma), mutta sai jäädä, kun on niin kiva, sievä, sosiaalinen ja ryhmätyöhenkinen?!! Ihmettelen. Työ oli nimittäin yksin puurtamista, tietyt työt joka päivä, tehtävä ja kyllä ehtii!! Ikärasismi oli syy ja pärstäkerroin, vanha akkahan ei ole muokattavissa pomon mielihalujen mukaan!!
Menen heti töihin kun palkataan - mihin vaan! Ei vaan kuulu pyyntöjä-ikää 59v. Syy??Hoitajan vakituista paikkaa ei voi saada, jos ei ole hoitajan pätevyyttä. Ihmettelen, miten olet saanut olla epäpätevänä sijaisena niin pitkään. Sote-alalle ei saa palkata vakituiseen hoitotyöhön ketään muuta kuin hoitoalan koulutettuja, ala tarkasti säädelty. Kyllä niitä mummoja syöttämään ja pesemään kelpaa vaikka entinen lastenhoitaja, kun työvuorossa on myös oikeita hoitajia, mutta kun ei ne entiset lastenhoitajat yleensä ole valmiita edes hoiva-avustajiksi kouluttautumaan. Koulutus veisi aikaa vuoden. Sitten naristaan, kun ei saa vakituista työpaikkaa. Hoida se pätevyys kuntoon niin saat.
Huolestuttavaa ettei edes omalla äidinkielellä (oletus) olevaa tekstiä osata lukea.. Tämä ihan sivusta. Tuostahan kävi ilmi, ettei ole kyse hoitajajasta.
Nimenomaan siinä lukee, että hoitajista ei ole pulaa vaan palkanmaksajista. Voisi ehkä olettaa, että kyseinen ihminen on tehnyt töitä hoitajana eikä huutele oletuksiaan, jos ei ole itse edes hoitaja. Tämä kommentti nyt tuli sivusta.
Vierailija kirjoitti:
2. Määräaikaiset työsuhteet, joista ei pääse eroon. Esim. kun itse kävin työttömänä osa-aikatyöhön haastattelussa, nehän olikin kaikki määräaikaisia. Esim. vuodeksi. Se on kiva sitoutua tekemään johonkin hampurilaispaikkaan tai siivojana jopa vuodeksi 10-20 tuntia viikossa. Miten siinä otat vastaan mitään omaa koulutusta vastaavaa kokoaikatyötä. Sanot haastattelussa että voin tulla tänne markkinointitiimiin tai HR:ään mut oon sitten muuten myös hampurilaisia vääntämässä 3 iltana viikossa tämän vuoden loppuun asti.
Aikoinaan kun olin määräaikaisessa työsuhteessa, suhtauduin siihen niin, että jos vakiduuniin pääsen, niin kylmästi irtisanoudun siitä määräaikaisesta kesken kaiken. Työnantajalla on oikeus vaatia jonkin verran kipurahoja, mutta ei se mitään kohtuuttomia ollut, jotain puolen kuukauden palkka tms. (joku voi korjata jos paremmin tietää). Sen verran katsoin voivani siitä ilosta maksaa, jos pääsen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Määräaikaisten asema on kyllä silti kurja, ei kaikilla ole kanttia tuollaiseen. Voi aika tehokkaasti estää työpaikan vaihtamiset etenkin ketjutetut määräaikaisuudet. Minulla oli niitä melkein viisi vuotta putkeen. Sopivasti sitten juuri saumakohdassa pääsin vakipaikkaan kumminkin (toiseen firmaan), niin ei tarvinnut ruveta rettelöimään.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen kassa-myyjäksi, ei edes työssäoppimispaikkaa löydy eli ei kelpaa ilmaiseksi työntekijäksi, on siis kokemusta samasta hommasta useampi vuosi..
Onpa kumma juttu. Minä opetan ammattikoulussa kaupan alalle ja meillä on kaikki saaneet työssäoppimispaikan tälle syksylle. Osa toki menee koulun tarjoamiin paikkoihin, kuten toimipisteiden ravintolan kassalle tai meidän omaan myymälään kassatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun olin määräaikaisessa työsuhteessa, suhtauduin siihen niin, että jos vakiduuniin pääsen, niin kylmästi irtisanoudun siitä määräaikaisesta kesken kaiken. Työnantajalla on oikeus vaatia jonkin verran kipurahoja, mutta ei se mitään kohtuuttomia ollut, jotain puolen kuukauden palkka tms. (joku voi korjata jos paremmin tietää). Sen verran katsoin voivani siitä ilosta maksaa, jos pääsen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Määräaikaisten asema on kyllä silti kurja, ei kaikilla ole kanttia tuollaiseen. Voi aika tehokkaasti estää työpaikan vaihtamiset etenkin ketjutetut määräaikaisuudet. Minulla oli niitä melkein viisi vuotta putkeen. Sopivasti sitten juuri saumakohdassa pääsin vakipaikkaan kumminkin (toiseen firmaan), niin ei tarvinnut ruveta rettelöimään.
Miten joku muu kuin sinä voisi paremmin tietää, oletko maksanut puolen kuun palkan työnantajallesi perusteettomasta määräaikaisen sopimuksen päättämisestä? Voihan joku sanoa, että nyt muistat väärin, se maksamasi summa oli 10 päivän palkkaus ja joku toinen että eikun se varmaan oli 3 kk palkka.
Minä olen päässyt irti määräaikaisesta äitiyslomasijaisuudesta niin että hankin siihen itse uuden tekijän ja myös itse perehdytin omalla vapaa-ajallani tehtävään muutaman tunnin. Syy oli että opiskelin silloin yamk:ssa ja sieltä kautta tuli uusia kontakteja, pääsin yhden opiskelukaverin kollegaksi ja palkka nousi tonnilla siihen sijaisuuteen verrattuna ja työtehtävät myös mielenkiintoisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!
Voisko joku kertoa mulle, minkä takia osa-aikatyön vastaanottaminen on kannattamatonta/mahdotonta? Kun tätä samaa lausetta kuulee jatkuvasti joka tuutista. Itse olen nyt kaksi vuotta ollut työttömänä ja samalla mulla on ollut ns. nollasopimus. Eli töitä on kuukaudesta riippuen 0-120 tuntia. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa asian kanssa? Uuden aktiivimallin mukaisesti haen yhtä työpaikkaa kerran kolmessa kuukaudessa, koska mulla on osa-aikatöitä. Liittoon ilmoitan joka kuukausi minkä verran olen ollut töissä ja saan sitten sen mukaisesti työttämyysetuutta. 300e saa tienata ilman, että vaikuttaa mihinkään, ja siitä ylimenevästä osasta vähennetään sitten työttömyystukea. En ole kokenut vaikeaksi enkä mahdottomaksi. Olenko jotenkin tyhmä, kun en tajua tämän vaikeutta ja hankaluutta?
Taidat olla.parisuhteessa tai varoissasi.
Niin, määrä- ja osa-aikaista TES minimillä vuokrafirman kautta ilman terveydenhuoltoa. Olisi aika saattaa työnantajat vastuuseen sikailuistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kotiin jäävät ovat ilmeisesti sinkkuja. Jos on palkkaa saava puoliso niin turha on haaveilla asumistukia tai toimeentulotukia.
Ja muuttakaa hyvät ihmiset palveluiden pariin. Tuntuu että jopa ihan uhalla muutetaan jonnekin jumalan selän taakse että voidaan itkeä työmatkakuluja ja makoilla kotona. Ei se tarkoita että täytyy Helsinkiin muuttaa. Pienissäkin kaupungeissa kyllä paikallisliikenteet toimii ja siellä usein helppo kulkea kävellen tai pyörällä jos autoon ei ole varaa.Pikkukaupunkien paikallisliikenteet toimivat? Mitä sieniä olet vetänyt?
Onko sinulla tietoa miten paljon asunnot maksavat, tai sitä ostaako kukaan tarkoituksella kämpän jostain mistä sitä ei saa myytyä vain siksi että voi makoilla? Vuokrakämppiäkään ei ole hevonkuusessa tarjolla, eli keksi nyt vähän parempia provoja.
Juuri noin. Mä asun pk-seudun lähellä yli 50 000 asukkaan kaupungissa. Meiltä menee bussi keskustaan aamuisin klo 06-10 välillä tunnin välein ja sen jälkeen kahden tunnin välein. Klo 17 on viimeinen bussi. Koska sama bussi kulkee myös toiseen suuntaan, ei sieltä keskustasta myöskään pääse meille kotiin kuin viimeisen kerran klo 17.30. Ennen oli kyllä vuoroja klo 21 asti, mutta säästöt iski.
Olisin saanut vuorotyötä Vantaalta, mutta kun ei ole suoraa liikennettä, olis pitänyt mennä bussilla Helsinkiin ja sieltä bussilla tai junalla Vantaalle. Tulee pituutta työpäiville. Ja just tuo että kun ei iltavuoron jälkeen pääse kotiin bussilla keskustasta, niin kävelepä siellä yksinäsi 4 km pimeässä iltamyöhällä klo 22.30 jälkeen. Muutenkin pelkään iltaisin kävellä yksin ja vielä tuollainen matka.
Miksi mä en sitten asu keskustassa, niin ei oo varaa. 4 km päässä keskustasta maksan vuokraa kolmiosta 750 euroa ja samanlainen asunto keskustassa vuokrat alkaen 900 euroa. Toki mulla voi olla tulossa vuokran korotus, sellaista on vihjailtu, mutta niin ne vuokrat nousee keskustassakin. Pojan koulu on tässä ihan vieressä, samoin ruokakauppa, kampaamo, pitseria, kukkakauppa, sivukirjasto, liikuntasali, tekojää, jalkapallokenttä jne. Koiran kanssa helppo lenkkeillä, ihan lähellä puistomaista aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen kassa-myyjäksi, ei edes työssäoppimispaikkaa löydy eli ei kelpaa ilmaiseksi työntekijäksi, on siis kokemusta samasta hommasta useampi vuosi..
Onpa kumma juttu. Minä opetan ammattikoulussa kaupan alalle ja meillä on kaikki saaneet työssäoppimispaikan tälle syksylle. Osa toki menee koulun tarjoamiin paikkoihin, kuten toimipisteiden ravintolan kassalle tai meidän omaan myymälään kassatyöhön.
En olekaan ammattikoulussa ja ihan oikeasta kaupasta etsin paikkaa, olen jo aikuinen ihminen. Mutta useampaan paikkaan olen kysellyt, osaan tulee yhtä aikaa harjoittelijoita ja ihan näitä peruskoululaisia tet-viikolleen joten he vievät kaikki resurssit. Minä ilmeisesti joudun etsimään paikan jostain syrjempää mihin ei pääse kuin autolla, jonka polttoaine sitten maksaa niin että menee tulot ja menot miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan ammattikoulussa ja ihan oikeasta kaupasta etsin paikkaa, olen jo aikuinen ihminen. Mutta useampaan paikkaan olen kysellyt, osaan tulee yhtä aikaa harjoittelijoita ja ihan näitä peruskoululaisia tet-viikolleen joten he vievät kaikki resurssit. Minä ilmeisesti joudun etsimään paikan jostain syrjempää mihin ei pääse kuin autolla, jonka polttoaine sitten maksaa niin että menee tulot ja menot miinukselle.
Missä ihmeessä sinä opiskelet kassamyyjäksi, jos et ammatillisessa oppilaitoksessa? Nyt kuulostaa aika erikoiselta. Toiseksi yli puolet ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista on ihan oikeita aikuisia. Nuorisoasteen opiskelijoita on alle puolet. Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelee alan vaihtajia perustutkinnoissa ja täydennyskoulutuksessa ammattitutkonnoissa ja erikoisammattitutkinnoissa oman alansa osaamisen kehittäjiä. Oman vastuuryhmäni opiskelijoiden keski-ikä on 41,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle mitä tukia saatte ja kuinka helvetin paljon??Jos kerran töissä käyminen ei kannata. Toki ymmärrän sen ettei kannata jotain osa-aikaista työtä välttämättä ottaa, mutta muuten..jos täälläkin kerran niin paljon liputetaan työttömänä oloa.
Muakin kiinnostaa. Voin alkaa miettiä vaihdanko tän vartijan työn kotona oleiluun ja voisin olla kotiäitinä 8v lapselleni vaikka sitten.
Suomessa vallitsee ankara työvoimapula ja velkaongelma väijyy. Siispä nostetaan verotusta ja ja jatketaan anteliasta työttömyysturvan jakamista. Seurauksena entistä suurempi työvoimapula ja kasvava sohvanpohjan kuluttajien yhteiskuntaluokka. Tehdäänpä toisinpäin. Alennetaan työn verotusta ja leikataan työttömyysturvaa esim. sen porrastamisella. Sohvanfileet heräävät kaamoksestaan, kun rahat loppuvat. Niinpä he lähtevät kilpailemaan vapaista työpaikoista. Valtion tuloveron tuotto alkaa kasvaa ja sosiaalimenot laskevat.
Ei tuollainen pitäis olla edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee ankara työvoimapula ja velkaongelma väijyy. Siispä nostetaan verotusta ja ja jatketaan anteliasta työttömyysturvan jakamista. Seurauksena entistä suurempi työvoimapula ja kasvava sohvanpohjan kuluttajien yhteiskuntaluokka. Tehdäänpä toisinpäin. Alennetaan työn verotusta ja leikataan työttömyysturvaa esim. sen porrastamisella. Sohvanfileet heräävät kaamoksestaan, kun rahat loppuvat. Niinpä he lähtevät kilpailemaan vapaista työpaikoista. Valtion tuloveron tuotto alkaa kasvaa ja sosiaalimenot laskevat.
Mitä tuossa suunnitelmassa tehdään niille, jotka eivät vain saa työtä, vaikka ovat jo vuosia etsineet?
Vierailija kirjoitti:
Eikai sitä kukaan nälkäpalkalla ala töitä rehkimään. Sittenkun palkat alkavat olemaan sillä tasolla myös matalapalkka aloilla, että saa ostettua tuotteita ja maksettua asuntoa, niin voisi harkitakin....
Kaikki on suhteellista. Olemme mieheni kanssa molemmat duunareita, kolme lasta ja asunto pk-seudulla. Ei ole ylimääräistä ollut koskaan. Punalaputettuja tuotteita olemme ostaneet jo vuosia. Kaikki vaatteet, huonekalut ym käytettyinä. Leikkaan itse lasten tukat. Syödään ulkona ehkä kerran pari vuodessa, ihan McDonalds mukaan laskettuna. Mihin sinulla pitäisi olla varaa?
Henkilökohtaiseksi avustajaksi, hoitoapulaiseksi, sairaalahuoltajaksi ja laitoshuoltajaksi pääsee ilman hoitoalan koulutusta.
Käy tutustumassa paikalliseen palvelutaloon, hoitokotiin tai vanhainkotiin. Joka paikassa on kouluttamatonta työvoimaa - peruskoulupohjalta ja alanvaihtajia - jolla ei ole päivääkään hoitoalan koulutusta. Silti he vaan tekevät töitä - vuosikausia ja jopa vuosikymmeniä.
Hoitoalalla on paha työvoimapula ja lähivuosina työvoimapula vain pahenee. Nuoret eivät halua vanhustenhoitoon ja kotihoitoon töihin. Saman palkan ja paljon enemmän palkkaa saa helpommasta, kevyemmästä ja siistimmästä työstä. Nuoret eivät ole tyhmiä, vaan fiksuja. Nuoret osaavat laskea, paljonko työssä ansaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäjuttuja kirjoitti:
En sanonut olleeni hoitajana, vaan toimistosihteerinä!Eka lause oli hoitajilta kuultu kommentti!!
Juu, sinä uskot siis kaiken mitä kuulet. Hoitajista todellakin on pulaa. Suomessa eläköityy kiihtyvällä tahdilla hoitohenkilöstöä, enemmän kuin uusia valmistuu. En muista ulkoa, mutta tilastollisesti ero on huima. Lisäksi hoitajia tarvitaan aiempaa enemmän esim. kotihoitoon ja vanhustenhoitoon, koska meillä on enemmän yli 85-vuotiaita kuin koskaan aiemmin historiassa eikä kehitys ole muuttumassa. Kun olin kotihoidossa v. 2005-2007, koko kaupungissa työskenteli kotihoidossa vähän yli 20 hoitajaa. Nyt määrä on tuplat siihen verrattuna ja asiakaskäyntien määrä lähes nelinkertaistunut. Mitä se käytännössä tarkoittaa, niin yhden asiakkaan luona ehditään olla paljon vähemmän aikaa käynnillä. Toisaalta hoitajien lisäykselle olisi vieläkin enemmän tarvetta, mutta kun ei saada rekrytoitua. Työ on vaativaa, kotona asuvat vanhukset huonokuntoisia.
Kyllä! Minulla jäi 3 työpäivää kokonaan tekemättä viime talvena, koska en päässyt aamulla kotoa. En asu maalla vaan tavallisessa omakotitalossa tavallisessa lähiössä. Aura-auto ei viime talvena pahimpana päivänä tullut ollenkaan koko alueelle. Täällä oli vain pääkatu aurattuna, kaikki pienemmän ilman aurausta. Muina päivinä (2 aamua) olisi pitänyt päästä kotoa lähtemään klo 7. Soitin pomolle, etten pääse, mutta tulen heti kun ehdin. No enpä tullut, kun auraus tuli vasta kahdelta iltapäivällä. Jäin myös yhtenä päivänä jumiin Helsingissä, koska olin työn takia siellä, pysäköin kadun varteen ja kun olin lähdössä kotiin, aura oli heittänyt lumet auton päälle. Se oli kirjaimellisesti penkan keskellä. Lumilapio oli autossa, mutten saanut lumimäärän takia ovea auki. Siinä aikani yritin potkia ja kauhoa lunta pois, mutta lähdin lopulta ostamaan lapion, mikä onkin sitten eri tarina, mutta ihmettelen, miten Helsingistä ei meinaa löytyä kunnon lapiota mistään. Sitten kun saavuin takaisin lapion kanssa, hinausauto olikin minun auton edellä parkissa ollutta autoa vetämässä pois. Hän oli sitten vissiin ratkaissut pulman kutsumalla hinauksen, ehkä sisältyi vakuutukseen tai jotain.