Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1441/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen työ jossa tehdään työtä normaalissa lämpötilassa, täydet tunnit, ilman väkivallan uhkaa ja kuukausipalkalla, ei ole pulaa tulijoista. Itse olen töissä teollisuusyrityksessä johon ei tehdaspuolelle saada mistään tekijöitä, HR soittelee "kotiin", soittelee siis vinkkien perässä ihmisille ketkä ei edes hakeneet...Samassa yrityksessä jos on toimistohommaa auki, kymmeniä hakijoita. Tehdas porukka tekee vuorotyötä, olosuhteet suht ok, mutta osa hommista likaisia/vaarallisia ja vaatii suojautumista.  En tiedä mistä jatkossa tulee tämä "duunari" porukka, vielä siellä on herroja hommissa jotka on aloittanut 30v sitten ja samassa talossa yhä. 

Voi ei joutuuko ne palkkaamaan suomalaisia työttömiä. Onpa kerrassaan paha tilanne.

Vierailija
1442/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi tammikuussa tulee työssäkäyville veron korotus ja asuntolainen korkovähennys poistuu kokonaan, se on 0.

Korot on nousussa.

Verot nousee nyt suomessa kun aletaan maksaa feministihallituksen hövelin rahanjaon jättiveloista nousevia korkoja miljarditolkulla joka vuosi. Tähän asti on poliitikot maksaneet korot ja lyhennykset ottamalla lisää velkaa. Suomi on konkassa.

Eläkeläisiä on 1 600 000 ja monella alkaa hoidontarve, kun ikää tulee 80 - vuotta. Lehdessä oli, että joudutaan palkkaamaan 10 vuoden sisällä 200 000 hoitajaa eläkeläisille lisää eli summa nousee 5 miljardista 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä siis hoitomaksut, tosin tuossa 10 miljardissa ei ole laskettu nyt luvattuja palkankorotuksia hoitajille. Ja silti hoitoa ja apua ei tule riittämään kaikille eläkeläisille ja viranomaiset luottavat, että omaiset auttavat ja hoitavat eläkeläisiä työnsä ohessa, vaikka heillä olisi pieniä lapsia.

Eläkeläisiä on 1 600 000

Verot tulevat nousemaan paljon ja silti moni joutuu hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempiaan työnsä ohessa.

Se on kiva tehdä 8 H työpäivää ja tehdä kotityöt omassa kotona ja eläkeläisen kotona. Monelle taitaa tulla burnout.

Eläkeläisille ei ole ilmaisia kodin siivouspalveluita, joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Jos tulee syöpä tai joku isompi leikkaus niin ei välttämättä pysty siivoamaan kotiaan.

Ei sitä kotia tarvitse joka päivä siivota. Jos asuu siististi niin kuukauden siivoamattomuutta ei huomaa. Itse siivoan vain kaksi kertaa vuodessa ja ole säästänyt valtavasti aikaa.

Kuulemma eläkeläisillä saattaa olla jääkaapissa homeista ruokaa.

Kotohoitaja on lähihoitaja, joka antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa. Mutta kotihoitaja ei siivoa eikä pese pyykkiä. Hän käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli 400 - 1000 euroa kuukaudessa.

Lasku menee eläkkeen suuruuden mukaan, ei siinä katsota kuinka iso on sähkölasku. Se on oma vika, jos asuu ensi talvena omakotitalossa.

Kotihoitaja ei käy kaupassakaan eikä laita lämmintä ruokaa.

Lämpimän ruoan tuo ateriapalvelu, he jakavat mikrossa lämmitettävän ruoan pakettiautolla eläkeläisille, mutta se maksaa noin 7,50 annos. Muut ruoat tilataan itse kaupasta, kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun. En tiedä kuka ruoat jääkaappiin laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi tammikuussa tulee työssäkäyville veron korotus ja asuntolainen korkovähennys poistuu kokonaan, se on 0.

Korot on nousussa.

Verot nousee nyt suomessa kun aletaan maksaa feministihallituksen hövelin rahanjaon jättiveloista nousevia korkoja miljarditolkulla joka vuosi. Tähän asti on poliitikot maksaneet korot ja lyhennykset ottamalla lisää velkaa. Suomi on konkassa.

Eläkeläisiä on 1 600 000 ja monella alkaa hoidontarve, kun ikää tulee 80 - vuotta. Lehdessä oli, että joudutaan palkkaamaan 10 vuoden sisällä 200 000 hoitajaa eläkeläisille lisää eli summa nousee 5 miljardista 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä siis hoitomaksut, tosin tuossa 10 miljardissa ei ole laskettu nyt luvattuja palkankorotuksia hoitajille. Ja silti hoitoa ja apua ei tule riittämään kaikille eläkeläisille ja viranomaiset luottavat, että omaiset auttavat ja hoitavat eläkeläisiä työnsä ohessa, vaikka heillä olisi pieniä lapsia.

Eläkeläisiä on 1 600 000

Verot tulevat nousemaan paljon ja silti moni joutuu hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempiaan työnsä ohessa.

Se on kiva tehdä 8 H työpäivää ja tehdä kotityöt omassa kotona ja eläkeläisen kotona. Monelle taitaa tulla burnout.

Eläkeläisille ei ole ilmaisia kodin siivouspalveluita, joko omainen siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.

Jos tulee syöpä tai joku isompi leikkaus niin ei välttämättä pysty siivoamaan kotiaan.

Ei sitä kotia tarvitse joka päivä siivota. Jos asuu siististi niin kuukauden siivoamattomuutta ei huomaa. Itse siivoan vain kaksi kertaa vuodessa ja ole säästänyt valtavasti aikaa.

Kotohoitaja on lähihoitaja, joka antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa. Mutta kotihoitaja ei siivoa eikä pese pyykkiä. Hän käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli 400 - 1000 euroa kuukaudessa.

Lasku menee eläkkeen suuruuden mukaan, ei siinä katsota kuinka iso on sähkölasku. Se on oma vika, jos asuu ensi talvena omakotitalossa.

Lämpimän ruoan tuo ateriapalvelu, he jakavat mikrossa lämmitettävän ruoan pakettiautolla eläkeläisille, mutta se maksaa noin 7,50 annos. Muut ruoat tilataan itse kaupasta, kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun. En tiedä kuka ruoat jääkaappiin laittaa.

1980 - luvulla oli kotiavustaja joka kävi kaupassa ja laittoi ruokaa, mutta heidät laitettiin 1990-luvulla pois.

Huvitti kun löysin kotiavustaja keskustelun parin vuoden takaa. Ei kotiavustajia ole ollut enää moneen aikaan.

Vierailija
1444/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korot on nousussa.

Eläkeläisiä on 1 600 000

1980 - luvulla oli kotiavustaja joka kävi kaupassa ja laittoi ruokaa, mutta heidät laitettiin 1990-luvulla pois.

Huvitti kun löysin kotiavustaja keskustelun parin vuoden takaa. Ei kotiavustajia ole ollut enää moneen aikaan.

Osa ihmisistä elää jossain menneisyydessä.

Vierailija
1445/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotarhoja on auki vain muutama eli edellyttää perheeltä 2 autoa, jotta pystyy viemään lapsen vuorotarhaan hoitoon, koska se on pitkällä eikä kulje linja-autoa. Pidä nyt sitten kaupan alan 1300 netto palkalla toista autoa, kun puolisokaan ei paljoa tienaa.

Mä olen työtön ja puoliso pienipalkkainen. Silti meillä on 2 autoa.

Vierailija
1446/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lasketaan, eläkeläiselle kotihoitaja noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa, kaupan kotiinkuljetusmaksut, lämmin ruoka ainakin 200 euroa + kodin siivous+ pyykkipalvelu ja tuohon sitten omakotitalon lämmityskulut, kiinteistövero, vesi, taloussähkö, vakuutukset.

Juu, juu

Vierailija
1447/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorotarhoja on auki vain muutama eli edellyttää perheeltä 2 autoa, jotta pystyy viemään lapsen vuorotarhaan hoitoon, koska se on pitkällä eikä kulje linja-autoa. Pidä nyt sitten kaupan alan 1300 netto palkalla toista autoa, kun puolisokaan ei paljoa tienaa.

Onko maksettu asunto, kun monella vuokra lohkaisee aika siivun.

Vierailija
1448/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lasketaan, eläkeläiselle kotihoitaja noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa, kaupan kotiinkuljetusmaksut, lämmin ruoka ainakin 200 euroa + kodin siivous+ pyykkipalvelu ja tuohon sitten omakotitalon lämmityskulut, kiinteistövero, vesi, taloussähkö, vakuutukset.

Juu, juu

Osa eläkeläisistä valittaa pientä eläkettä eikä he ole vielä edes alkaaneet maksamaan kotihoitaja maksuja, kauppa maksuja tai siivousmaksuja.

Vierailija
1449/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko maksettu asunto, kun monella vuokra lohkaisee aika siivun.

Lainaa on vielä pari vuotta.

Vierailija
1450/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, juu

Osa eläkeläisistä valittaa pientä eläkettä eikä he ole vielä edes alkaaneet maksamaan kotihoitaja maksuja, kauppa maksuja tai siivousmaksuja.

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, ei siinä lasketa mitään omakotitalon lämmitysmaksua. Se miten asuu on oma valinta.

Vierailija
1451/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, juu

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan, ei siinä lasketa mitään omakotitalon lämmitysmaksua. Se miten asuu on oma valinta.

Sähkölämmitteistä asuntoa on tosi vaikea myydä ja nuoret ovat työkokeilussa, ei saa edes lainaa.

Vierailija
1452/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu on pelastanut monet sähkölämmitteisen asunnon ostolta ja nyt niitä ei halua kukaan ostaa.

Vierailija
1453/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön protestina yhteiskunnalle. Samasta syystä minulla ei ole lapsiakaan.

Vierailija
1454/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

No tätä samaa olen tässä myös ihmetellyt. Joka paikassa tuutataan työvoimapulaa, joten luulisi että töitä saa kun vaan hakee. Mutta ehei, turha luulo. Itsekin lähetellyt viime kuukausina vähintään 5-8 työhakemusta per viikko, joka ainoan työhakemuksen olen räätälöinyt työpaikkailmoitusta vastaavaksi, mulla on amk-koulutus, työkokemusta 20 vuotta ja silti en pääse edes haastatteluihin! Olen laajentanut työnhakuani myös oman ammattini ulkopuolisiin työpaikkoihin, sellaisiin, joissa lukee "soveltava koulutus", mutta ei mua huolita niihinkään. Eikä niihin saman alan työpaikkoihin, joihin on vaatimuksena vain ammattikoulutus. Olen hakenut valtiolle, kunnalle, yksityisille, ihan sama homma. Ei tule edes "valitettavasti et juuri nyt tullut valituksi"- viestiä. Pelkkää hiljaisuutta. Että semmoinen työvoimapula. 

Vierailija
1455/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Oletko hakenut myös Securitakselle?

Juuri nyt esimiehen mukaan tilanne, että esim. erääseen kohteeseen ei ole päivävuoroon tekijöitä. Ihan ennenkuulumaton tilanne. Iltavuoroon kuulemma kyllä on, mutta jostain syystä nyt ei päivävuoro vedä.

Vierailija
1456/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen työvoimapula hokema on silkkaa hevonkakkaa. 

Toivottaavasti karma kostaa valehtelijoille ja Suomen syöjille. 

Vierailija
1457/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on 1 600 000. Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 200 000 eläkeläistä leskeneläkettä. Lisäksi eläkeläisille maksetaan kotihoitajia, lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa työttömistä tekee sillä töitä ja heillä on lapsia.

Sossutukia maksetaan 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työssäkäyvän puolison kanssa asuvat työttömät, mutta osa eläkeläisistä ja työssäkäyvistä saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja asumiseen.

Ihmettelin samaa eläkkeisiin kaadetaan miljarditolkulla rahaa mutta korvaus työttömyydestä on sitkeästi 570 euroa aikuiselle miehelle. Yhtä sitkeästi kuin on työnantajat palkkaamatta työttömiä työnhakijoita. 

Moni 90-vuotias on ollut 40 vuotta eläkkeellä niin pitää saada korotuksia.

Meidänkin suvussa on pariskunta, joka on jäänyt eläkkeelle jo 1980 -luvulla. Heidän lapsetkin on jo eläkkeellä.

Aika moni turvis on sairaseläkkeellä. Hyvillä eläkkeillä. Tuttu autokauppias on päässyt näkemään tuloja. Monella irakilaisella on kotimaastaan palkkakuitit kummallista kyllä samoilta tulotasoilta kuin sikäläisillä huippuvirkamiehillä ja kunon kovin traumatsoituneita että joutuivat saddamin poliiseina toimimaan saavat suomessa suomalaisilta yli 4000 euron sairaseläkettä raukat mussukat.

Vierailija
1458/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tätä samaa olen tässä myös ihmetellyt. Joka paikassa tuutataan työvoimapulaa, joten luulisi että töitä saa kun vaan hakee. Mutta ehei, turha luulo. Itsekin lähetellyt viime kuukausina vähintään 5-8 työhakemusta per viikko, joka ainoan työhakemuksen olen räätälöinyt työpaikkailmoitusta vastaavaksi, mulla on amk-koulutus, työkokemusta 20 vuotta ja silti en pääse edes haastatteluihin! Olen laajentanut työnhakuani myös oman ammattini ulkopuolisiin työpaikkoihin, sellaisiin, joissa lukee "soveltava koulutus", mutta ei mua huolita niihinkään. Eikä niihin saman alan työpaikkoihin, joihin on vaatimuksena vain ammattikoulutus. Olen hakenut valtiolle, kunnalle, yksityisille, ihan sama homma. Ei tule edes "valitettavasti et juuri nyt tullut valituksi"- viestiä. Pelkkää hiljaisuutta. Että semmoinen työvoimapula. 

On vain pula kehitysmaalaisita joille antaa suomalaisten työpaikat, naiset ja asunnot.

Vierailija
1459/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut myös Securitakselle?

Juuri nyt esimiehen mukaan tilanne, että esim. erääseen kohteeseen ei ole päivävuoroon tekijöitä. Ihan ennenkuulumaton tilanne. Iltavuoroon kuulemma kyllä on, mutta jostain syystä nyt ei päivävuoro vedä.

Vartija kuten hoitoala on kutsumusammatteja. Ei niihin kaikki kykene. Itse en ikinä kykenisi saattamaan kiipeliin ruokavarasta. Antaisin mennä ruokineen.

Vierailija
1460/2101 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen työvoimapula hokema on silkkaa hevonkakkaa. 

Toivottaavasti karma kostaa valehtelijoille ja Suomen syöjille. 

Suomessa on työvoimapula yhtäpaljon kuin neuvostoliiton työleireissä kulakeissa oli jatkuva pula pakkosiirretyistä vangeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme