Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1341/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kyllä surullista luettavaa. 

Eikö työttömät todellakaan näe korrelaatiota oman asenteensa ja asemansa välillä? Ja ehkäpä vielä älykkyyden, tai pikemmin sen puutteen välillä...? 

Surullista todella, viittaan sun kommentisi laatuun. Älykkyyden puutteesta todella näyttää olevan kysymys kun tuollaista kehtaa kirjoittaa.

Vierailija
1342/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työttömät todellakaan näe korrelaatiota oman asenteensa ja asemansa välillä? Ja ehkäpä vielä älykkyyden, tai pikemmin sen puutteen välillä...? 

Hah, jos vika kerran on älykkyyden puutteessa, niin minkäs sille voi? Älykkyys on synnynnäinen ominaisuus, ei sitä voi omalla päätöksellään kasvattaa.

Juu olen työtön. Älliä oli esim. pitkän matematiikan ällään asti, ja yliopistotutkinto siihen päälle, mutta onhan se voinut iän myötä surkastua. Yritän kyllä palata työelämään edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Pakko lopettaa lukeminen ja alkaa valmistautua töihin lähtöön, jotta nämä kiittämättömät elätit saavat myös ensi kuun ilmaisen rahansa...

Mulle sopisi, että vaihdetaan välillä: Olisit vaikka pari - kolme vuotta työttömänä, ja minä tekisin töitäsi. Tai pidempäänkin. Kävisikö sinulle?

Siis en ymmärrä näitä töissä käyviä ruikuttajia. Pääsettehän te työttömiksi milloin vain, jos oikeasti haluatte.

Vierailija
1344/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Pakko lopettaa lukeminen ja alkaa valmistautua töihin lähtöön, jotta nämä kiittämättömät elätit saavat myös ensi kuun ilmaisen rahansa...

Mulle sopisi, että vaihdetaan välillä: Olisit vaikka pari - kolme vuotta työttömänä, ja minä tekisin töitäsi. Tai pidempäänkin. Kävisikö sinulle?

Siis en ymmärrä näitä töissä käyviä ruikuttajia. Pääsettehän te työttömiksi milloin vain, jos oikeasti haluatte.

Nämä parin viime sivun ruikuttajat ovat kyllä trolleja. Istuvat käsi housuissa haaveilemassa paremmasta asemasta yhteiskunnassa ja siitä, mitä heidän hurjilla veroeurokasoillaan saadaan aikaan. Ansiosidonnaisen jälkeen tulee sitten itku pitkästä ilosta.

Vierailija
1345/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat asumistukea ulkomailla oleskelun ajalta, et varmaankaan ole ilmoittanut oleskelustasi Kelaan.

Oletkohan ilmoittanut vuokratulojasi verottajalle? Kumpi varastaa, valtio vai sinä?

Vierailija
1346/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat menneet pikavippikierteen ansaan, tai asuntovelallisen pakko-työorjuusansaan ja ovat nyt pakotettuja loppuelämänsä raatamaan niska limassa. Voi olla liita lapsia joita eivät haluaisi oikeesti elättää, siksi ovat katkeria.Kääntäävät sen ylpeilyksi kun eivät muuta voi.ja ovat kateellisia velattomille.

Vierailija
1347/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassarinpaskahallituksella ei ole haluakaan korjata tilannetta, koska menettäisivät silloin kaikki äänestäjänsä.

Vierailija
1348/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuule sano kolme maagista sanaa:minä otan lopputilin ja kas kummaa kurjuus alkaa samalla hetkellä ja voin kertoa että menee viikko tai kaksi niin kauhuksesi huomaat että rahat ei riitä mihinkään ja sitten alkaa jo alahuuli välttämään .ja joku työnhakija ottaa riemuiten vastaan entisen työsi ja voit olla siitä varma että tätä työpaikkaa hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itselleen parempaa tulevaisuutta sekä parempaa toimeentuloa.eli siis muitta mutkitta :ota reilusti vaan lopputili ja pääset"nauttimaan"äärettömän pienestä elintasosta sekä kaiken kattavasta kurjuudesta-tervetuloa sydämellisesti.

Vierailija
1349/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuule sano kolme maagista sanaa:minä otan lopputilin ja kas kummaa kurjuus alkaa samalla hetkellä ja voin kertoa että menee viikko tai kaksi niin kauhuksesi huomaat että rahat ei riitä mihinkään ja sitten alkaa jo alahuuli välttämään .ja joku työnhakija ottaa riemuiten vastaan entisen työsi ja voit olla siitä varma että tätä työpaikkaa hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itselleen parempaa tulevaisuutta sekä parempaa toimeentuloa.eli siis muitta mutkitta :ota reilusti vaan lopputili ja pääset"nauttimaan"äärettömän pienestä elintasosta sekä kaiken kattavasta kurjuudesta-tervetuloa sydämellisesti.

? Oletko myynyt kaikki pisteet? Ansiosidonnaisia saa 400 päivää, mitään ääretöntä kurjuutta ei ole tiedossa.  -eri

Vierailija
1350/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun pikkuserkku, joka asuu syrjäisellä pikkupaikkakunnalla ja on kahden pienen lapsen totaali-yh, tekee kaksivuorotyötä vanhusten hoiva-avustajana ja hän sanoi, että hän oli laskenut, että jos hän tekisi pelkkää arki -aamuvuoroa, niin h'n tienaisi vähemmän, kuin mitä saa tukina mukaanluettuna toimeentulotuki.

Mitäs teille modeille maksetaan tunnilta?

Vierailija
1351/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Oletko myynyt kaikki pisteet? Ansiosidonnaisia saa 400 päivää, mitään ääretöntä kurjuutta ei ole tiedossa.  -eri

jos kadehdittaa se että joku on joutunut työttömäksi niin ota lopputili kyllä sun työpaikkas kelpaa erittäin monille työnhakijoille.itse en ole työtön vaan vakituisessa työssä eli minulle on turha kirjoitella että mene töihin.minä puolustan vähävaraisia ihmisiä ,koska olen joskus myös ollut aikoinaan työttömänä työnhakijan ja toisekseen ne ansiosidonnaiset työttömyys päivärahat ei ole läheskään niin suuria mitä kirjoitellaan

Vierailija
1352/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ihmeen kollektiiviryhmä "työttömät"? Mitä jos työssäkäyvät niputettaisiin yhdeksi persoonaksi?

Vierailija
1353/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sosiaalietuuksien suuruus vaan palkkojen pienuus. Tervemenoa kokeilemaan, kauanko pärjäät kelan tuilla, hankala enää nipistää.

Jos työntekijälle annetaan vakituisuus ja palkka jolla elää, luulenpa, että työvoimapula on sillä ratkaistu.

Tälleen tukia nostaneena on myös pakko sanoa se, että tukien suuruus vaikuttaa myös vuokrien ja ruoan hinnan nousuun - yleisesti kaikkeen. Koska mitä enemmän ihmiset saa tukia, sitä enemmän heillä on varaa kuluttaa -> sitä enemmän on "varaa" nostaa hintoja.

Mikä on palkka millä elää? 1000€ nettona? 2000€ nettona? 3000€? Omat pakolliset kuluni kuukaudessa ovat n. 1100€ (530€ vuokra + 250€ ruoka + 100€ laskut + 250€ auto), joista auto on työn vuoksi. Toisinsanoen minulle palkka jolla eläisin olisi vähän yli tuon 1100€/kk ja jos meinaan säästöön saada niin sitten varmaan 1400-1500€ nettona olisi ihan hyvä saada. Ilman autoa selviäisin siis 850-900€/kk. Työttömänä sain tukia reilut 900€. Miten tällä ei muka elä? Toki joutuu miettimään mitä ostaa ja ei saa rahaa säästöön, mutta turha sanoa etteikö sillä eläisi.

Itse olen suurimman osan aikuisajan elämästäni ollut ns. nettomaksaja, eli kohta jo 25 vuotta. Tukia olen saanut lähinnä lapsiini liittyvien tulonsiirtojen vuoksi, jotka toki ovat mittavia.

Koko tältä 25 vuoden ajanjaksolta muistan ehkä parin kolme vuoden ajanjakson ennen lasten syntymää, jolloin minun ei tarvinnut ruokakaupassa miettiä rahaa juuri lainkaan. Näin ollen minua on aina ärsyttänyt se, kun tukia saavat ihmiset valittavat sitä kuinka kauheaa on ruokakaupassa miettiä rahojen riittävyyttä ja sitä ettei voi ostaa mitä huvittaa. Ei se nimittäin eroa lainkaan minun, keskiluokkaan kuuluvan ihmisen, ruokakaupassa käymisestä. 

Tasan taatusti sun palkka on enemmän kuin työmarkkinatuki.

Kyse on siitä kuinka paljon jää käteen, kun pakolliset maksut on maksettu.

Työmarkkinatuella moni saa monet palveluja ilmaiseksi (tai huomattavasti alempaan hintaan) ja eivät joudu maksamaan esim. työssäkäynnin kuluja, jne. Tämä aiheuttaa sen, että myös työssäkäyvillä pakollisiin kuluihin menee huomattavasti enemmän rahaa ja sen vuoksi myös he joutuvat koko ajan rahojaan laskemaan.

Ne noutokahvit, ravintolaillalliset, tms. eivät todellakaan sovi keskiluokkaisen työssäkäyvän lapsiperheellisen budjettiin. :)

Ohis. Mitä ne ilmaiseksi tai huomattavasti alempaan hntaan saatavat palvelut ovat?

No maksuttomia on esim. lapsen hoitomaksut ja iltapäiväkerhomaksut. Meidän perheessä aikoinaan noihin maksuihin meni parhaimillaan 750 euroa per kk. 

Alempaan hintaan pääsee julkisiin tiloihin, kuten uimahalleihin ja monissa pääsylipuissa saavat  alennusta. Jopa terveydenhuollon maksuissa voi saada alennusta. Myös vuokra-asumiseen saa "alennusta" asumistuen muodossa.

En halua kommentillani aiheuttaa vastakkainasettelua, mutta totuus on, että eteenkin lapsiperheessä keskiluokkaisen veronmaksajan käteen jää usein kuukausittain vähemmän rahaa mitä osalle tukia saaville. Tästä on tehty monesti ihan mediassakin laskelmia. Aikoinaan itsekin laskeskelin, että lasten ollessa hoidossa / ala-luokilla koulussa, meille olisi jäänyt enemmän rahaa käteen kuukaudessa, mikäli kumpikin meistä vanhemmista olisi jäänyt työttömäksi. Ja ansiosidonnaisella olisimme eläneet kerrassaan herroiksi! 

Vastakkainasettelua aiheuttaa juuri tälläiset viestit, joissa huhupuheiden ja mutujen perusteella "laskeskellaan" muka niitä valtavia tukia joita "olisi voinut saada".

Todellisuus kun on toista.

Fakta on se, että asumistukea ei anneta vain työttömille vaan sitä saavat myös työssäkäyvät, eläkeläiset, opiskelijat yms.

Ansiosidonnaisella elää okei, jos on saanut kohtuullista palkkaa (ja maksanut liiton jäsenyydestä) ennen sitä. Mutta sekin kestää vain hetken, sitten et eläkään enää niin ruhtinaallisesti sillä työmarkkinatuella. Mutta tämänkin faktan unohdat sopivasti mainita.

Ja hupaisaa on kadehtia työttömien jossain harvoissa paikoissa saatuja alennuksia -- harvalla työmarkkinatuella elävällä työttömällä on rahaa maksaa bussiliput ja sitä alennuslippua jonnekin museoon, uimahalliin yms. Alennus ei siis ole kovinkaan merkittävässä roolissa työttömän kuukausituloissa.

Eipä tässä kuule ole kateudesta kyse, vaan näin maksajan ominaisuudessa ihan puhtaasta ketutuksesta.

Mutta mikäli itse et ole keskiluokkainen veronmaksaja, et sitä luonnollisesti ymmärrä.

Olen ollut sekä keskiluokkainen veronmaksaja sekä työtön, mutta en ymmärrä silti kun ketutusta. Johtunee sulla vain huonosta persoonallisuudesta että tahdot syyttää muita jostain kuvitellusta ongelmastasi.

Fakta on lisäksi se, että työttömät ja eläkeläiset maksavat veroja, tuloihinsa nähden prosentuaalisesti enemmän kuin te jotka kuvittelette olevanne "maksajia". Työssäkäyvät saavat myös enemmän etuja sekä verovähennyksiä.

Mutta älä anna faktojen pilata hyvää ketutusta.

Mitä etuuksia minä saan työssäkäyvänä? Työterveyshuollon jonne saa hoitajalle ajan kauemmas kuin perusterveydenhuollossa? Maksan vain s**tanasti kaikesta, mutta mitään tukia tai etuuksia en saa. Verovähennyksiä saa juurikin sen työnteon vuoksi mikä on täysin perusteltua (valtio verottaa autoista, mutta työhösi vaaditaan auto --> valtio hyvittää pienen osan kuluista).

No kun olet noin tietämätön, niin voin valistaa sinua hieman.

Sinä saat työpaikalla palkkaa, josta kertyy eläkettä. Lisäksi saat palkallista lomaa ja mahdollisesti lomarahaa. Voi olla autoetu, lounasetu, matkapuhelinetu, jne... Voi olla henkilökuntalennuksia. Työpaikka voi maksaa kursseja tai koulutuksia tai tarjota liikunta- ja kulttuuriseteleitä, lippuja messuille tai muihin tapahtumiin. Lisäksi voi saada verottomasti lahjoja tai palveluja (pikkujoulut, merkkipäivät, jne...). Tai voi hankkia tiettyyn summaan asti verottomana työsuhdepyörän. Pelkästään nämä työsuhde-edut voivat joissain työpaikoissa olla vuodessa useiden tuhansien eurojen arvoisia.

Verotuksessa saat maksaa pienempää prosenttia, siihen vaikuttaa mm. se että saat tulonhankkimisvähennystä. Voi saada myös vähennystä työmatkakuluihin, työhuonekuluihin (etätyössä), ja useaan muuhun asiaan.

Työmarkkinatukea saavalle ei kerry eläkettä eikä hänellä ole mitään etuja saatu mahdollisuuksia vähennyksiin veroissa.

Lisäksi työssäkäyvän on paljon helpompi vuokrata asunto (jos tarvis) tai saada asuntolainaa tai kulutuslainaa. Työttömälle nämä ovat vaikeampia asioita.

Hei kermaperse: Nämä esimerkkisi edut koskevat vain harvoja aloja, lisäksi matalapalkkaisen eläkekertymä on yhtä tyhjän kanssa, vielä jos on alle 25vee sitä ei kerry ennen kyseistä ikää.

Mutmut: jos haluaa ponnistella työelämässä kannattaa ottaa matalapalkkainenkin työ vastaan ja hakea samaan aikaan parempaa työpaikkaa koska työnantajat tykkäävät palkata työntekijän eikä tuilla eläjää. Meidän firmassa ei ketään palkata työkkäristä vaan joko koulun penkiltä tai muilta aloilta.

Toivottavasti "teidän firma" ei ikinä tule kitisemään työvoimapulasta yhtään missään. Voin kuvitella miten ankea mesta.

Vierailija
1354/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Mun pikkuserkku, joka asuu syrjäisellä pikkupaikkakunnalla ja on kahden pienen lapsen totaali-yh, tekee kaksivuorotyötä vanhusten hoiva-avustajana ja hän sanoi, että hän oli laskenut, että jos hän tekisi pelkkää arki -aamuvuoroa, niin h'n tienaisi vähemmän, kuin mitä saa tukina mukaanluettuna toimeentulotuki.

Mitäs teille modeille maksetaan tunnilta?

laskin pikaisesti tuon pikkuserkku jutun tiedoilla mitä oli ,niin sen mukaisesti tienaa kyllä päivätyössä enempi kuin eri tuilla.mahdollisuus voisi olla päivätyössä asumistukea jonkinmoiseen

Vierailija
1355/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos kadehdittaa se että joku on joutunut työttömäksi niin ota lopputili kyllä sun työpaikkas kelpaa erittäin monille työnhakijoille.itse en ole työtön vaan vakituisessa työssä eli minulle on turha kirjoitella että mene töihin.minä puolustan vähävaraisia ihmisiä ,koska olen joskus myös ollut aikoinaan työttömänä työnhakijan ja toisekseen ne ansiosidonnaiset työttömyys päivärahat ei ole läheskään niin suuria mitä kirjoitellaan

Olen sen tehnyt, kolmen kuukaudenkaan karenssi ei ollut mikään ongelma, sen yli meni lopuputilillä ja lomakorvauksilla tällain3n pienipalkkainenkin. Enää en vakipaikka huoli. Teen max 8 kk vuodesta töitä, anssarit ovat ihan kelvolliset ja kesätauko aina tervetullut.

Verotus on Suomessa hauska, kokopäivätyö ei oikeastaan edes kannata.

Vierailija
1356/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukematon määrä paskatyöpaikkoja, joista ei saa kunnon palkkaa. Niitä on Suomessa aivan älyttömästi

Ja lukematon määrä kaikenlaisia välistävetäjiä ja tyhjäntoimittajia, jotka elää toisten rahoilla, niitä tytti-yliviikarin kaltaisia kusipäitä

Vierailija
1357/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä olen nyt työtön, mutta olen ollut työssä 25 vuotta. Aloja on useita ja aloitin työt mainoslehtinen jakajana, pyörään laitettiin kori kiinni ja jaoin lehtiä,,siitä mansikkapelolle 15 vuotiaana. Siitä etenin toimistosiivoukseen lukion jälkeen iltaisinja kesätöihin. Siitä rkioskin myyjäksi, sitten päiväkotiapulaiseksi. Sitten sairaala- apulaiseksi. Sitten erääseen järjestöön, sitten yritykseen ja toiseenkin... loppuja en kerro tunnistamisen takia.

Tällä palstalla on varmaan aika nuorta porukkaa jotka eivät ymmärrä että vaiheita on elämässä useita. Olen nyt työtön mutta minulla ei ole työttömän identiteettiä. Voin olla töissä ensi kuussa. Tilanne ei ole minun tai muiden yksittäisten työttömien syy.

Vierailija
1358/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.

Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.

Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.

Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.

Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?

Minä kysyn vaan?

Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.

On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.

Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.

Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.

Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.

Olet täysin sairas ihminen. Jos joutuu sossun luukulla käymään siitä huolimatta, että käy töissä (matalapalkka-alat), niin vika on silloin PALKOISSA, ei tuissa. Ruoka on kallistunut, eikä tukia todellakaan ole varaa pienentää.

PALKKA ei ole pelkästään tahdon asia, vaan on verrannollinen työn tuottavuuteen. Vaikka joutuisi käymään sossun luukulla, siitä huolimatta, että käy töissä, niin ei se siitä työssä käymisestä tee kannattamatonta. Työstä syntyy arvonlisää ja se pitää yhteiskunnan pyörimässä. Suomalaisen keskituloisen elintasoa on alettu pitämään ihmisoikeutena, joka pitäisi saada kotona makaamalla.

Miten noin idi   ootteja ihmisiä, kuten sinä voi olla edes olemassa.

Työ on kannattamatonta, jos sillä ei voi edes elättää itseään. Työstä pitää saada rahaa elämiseen.

Ei mitään tukimuotoisia almuja orjuudesta.

Vierailija
1359/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sosiaalietuuksien suuruus vaan palkkojen pienuus. Tervemenoa kokeilemaan, kauanko pärjäät kelan tuilla, hankala enää nipistää.

Jos työntekijälle annetaan vakituisuus ja palkka jolla elää, luulenpa, että työvoimapula on sillä ratkaistu.

Tälleen tukia nostaneena on myös pakko sanoa se, että tukien suuruus vaikuttaa myös vuokrien ja ruoan hinnan nousuun - yleisesti kaikkeen. Koska mitä enemmän ihmiset saa tukia, sitä enemmän heillä on varaa kuluttaa -> sitä enemmän on "varaa" nostaa hintoja.

Mikä on palkka millä elää? 1000€ nettona? 2000€ nettona? 3000€? Omat pakolliset kuluni kuukaudessa ovat n. 1100€ (530€ vuokra + 250€ ruoka + 100€ laskut + 250€ auto), joista auto on työn vuoksi. Toisinsanoen minulle palkka jolla eläisin olisi vähän yli tuon 1100€/kk ja jos meinaan säästöön saada niin sitten varmaan 1400-1500€ nettona olisi ihan hyvä saada. Ilman autoa selviäisin siis 850-900€/kk. Työttömänä sain tukia reilut 900€. Miten tällä ei muka elä? Toki joutuu miettimään mitä ostaa ja ei saa rahaa säästöön, mutta turha sanoa etteikö sillä eläisi.

Itse olen suurimman osan aikuisajan elämästäni ollut ns. nettomaksaja, eli kohta jo 25 vuotta. Tukia olen saanut lähinnä lapsiini liittyvien tulonsiirtojen vuoksi, jotka toki ovat mittavia.

Koko tältä 25 vuoden ajanjaksolta muistan ehkä parin kolme vuoden ajanjakson ennen lasten syntymää, jolloin minun ei tarvinnut ruokakaupassa miettiä rahaa juuri lainkaan. Näin ollen minua on aina ärsyttänyt se, kun tukia saavat ihmiset valittavat sitä kuinka kauheaa on ruokakaupassa miettiä rahojen riittävyyttä ja sitä ettei voi ostaa mitä huvittaa. Ei se nimittäin eroa lainkaan minun, keskiluokkaan kuuluvan ihmisen, ruokakaupassa käymisestä. 

Tasan taatusti sun palkka on enemmän kuin työmarkkinatuki.

Kyse on siitä kuinka paljon jää käteen, kun pakolliset maksut on maksettu.

Työmarkkinatuella moni saa monet palveluja ilmaiseksi (tai huomattavasti alempaan hintaan) ja eivät joudu maksamaan esim. työssäkäynnin kuluja, jne. Tämä aiheuttaa sen, että myös työssäkäyvillä pakollisiin kuluihin menee huomattavasti enemmän rahaa ja sen vuoksi myös he joutuvat koko ajan rahojaan laskemaan.

Ne noutokahvit, ravintolaillalliset, tms. eivät todellakaan sovi keskiluokkaisen työssäkäyvän lapsiperheellisen budjettiin. :)

Ohis. Mitä ne ilmaiseksi tai huomattavasti alempaan hntaan saatavat palvelut ovat?

No maksuttomia on esim. lapsen hoitomaksut ja iltapäiväkerhomaksut. Meidän perheessä aikoinaan noihin maksuihin meni parhaimillaan 750 euroa per kk. 

Alempaan hintaan pääsee julkisiin tiloihin, kuten uimahalleihin ja monissa pääsylipuissa saavat  alennusta. Jopa terveydenhuollon maksuissa voi saada alennusta. Myös vuokra-asumiseen saa "alennusta" asumistuen muodossa.

En halua kommentillani aiheuttaa vastakkainasettelua, mutta totuus on, että eteenkin lapsiperheessä keskiluokkaisen veronmaksajan käteen jää usein kuukausittain vähemmän rahaa mitä osalle tukia saaville. Tästä on tehty monesti ihan mediassakin laskelmia. Aikoinaan itsekin laskeskelin, että lasten ollessa hoidossa / ala-luokilla koulussa, meille olisi jäänyt enemmän rahaa käteen kuukaudessa, mikäli kumpikin meistä vanhemmista olisi jäänyt työttömäksi. Ja ansiosidonnaisella olisimme eläneet kerrassaan herroiksi! 

Minun keskiluokkaiset tuttavani eikä asu kaupungin vuokrakerrostalossa kuten minä. Maksavat omaa asuntoaan. Se on yksi suuri ero elämän laadussa. Ja tulojen on oltava aika hyvät jos joutuu maksamaan täydet päivähoitomaksut. Itse hain maksuvapautusta lapsen ip kerhosta ja tulorajat olivat tosi korkeat... jos niin paljon tienaa on ne maksutkin varaa maksaa ja elämänlaatu muunlainen kuin köyhänä istuminen vuokrakämpässä. Ne on niitä valintoja teillä rikkaillakin...toki voitte pihistellä ja muutta äa koko perhe vaikka Lumon kaksioon ja nukkua olkkarissa. Niin me köyhät teemme.

Ohis, mutta tässä asiassa PK -seutu vs. muu Suomi on aivan eri asemassa. PK -seudulla elämisen muut kulut aiheuttavat sen, että ns. hyvistä tuloista ei jää mitään käteen täysien maksujen maksamisen jälkeen, jos on useampi lapsi. 

Lapsiperheet kuitenkin saavat paljon enemmän tukia ja työssäkäyvät perheelliset eniten verovähennyksiä.

Lisäksi sori muistuttaa, että se lapsen hankkiminen on ihan oma päätös. Työttömäksi joutuminen ei ole.

Kyllä se työttömäksi jääminenkin on kuule ihan oma valinta.

Ilman tukia ihmeen moni tämänkin ketjun työttömistä löytäisivät välittömästi työtä... 

Kerropa miten se, että joku yritys päättää lopettaa toiminnan, olisi sieltä työttömäksi jäävän syy? Tai kun telakan tilauskanta lopahtaa, miten se on sen hitsaajan syy? Tai miten määräaikainen työntekijä voi pakottaa työpaikan palkkaamaan hänet vakituisesti jos ei ole siihen varaa?

Sun vastaus oli ala-arvoista lapsellista lässytystä.

Mieti hetken verran, että mitä tekisit, jos sinulle ei työttömänä maksettaisi latin latia tukia? 

Totuus on, että silloin muuttaisit muualle työn perään. Aivan kuten ennen nykyistä tukipolitiikkaa tehtiin. Kaikki muut selitykset on sitä "lapsellista lässytystä".

Totuus? Älä itse lässytä, kun et ole kokenut. Kun mies jäi työttömäksi ja olisi saanut töitä kaupungista, me ei saatu asuntoa. Joka asuntoon pitää maksaa takuuvuokra. Millä maksat, kun tilillä ei ole euroja maksaa? Moni yksityinen ei edes vuokralle anna lupauksella että ekasta palkasta maksetaan. Ekan kuun vuokrakin vielä usein pitää maksaa ennakkoon. Miten työttömällä on varaa maksaa 15. päivä nykyisen asunnon vuokra, saman tien takuuvuokra ja 30. päivä seuraavan kuun vuokra. Ei mitenkään Työtön ei saa lainaa.

Vierailija
1360/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi tarjolla hyviä hommia n. 4500-5000€ kk- palkalla. Vaatimuksena insinööri tai DI, suunnitteluhommia. Haku on ollut päällä pari vuotta, mutta hakijoiden taso on sitä luokkaa, että hyvää päivää. Suuri osa hakijoista ei kykene tai halua itsenäiseen työhön. Oikealla koulutuksella ja reippaalla asenteella selviäisi hyvin, mutta tuntuu että kaikki pitäisi nykyään pureskella valmiiksi. Silloin tällöin on pari helmeä saatu pyydystettyä, mutta valitettavasti ne ovat tätänykyä harvassa.

ÄLÄ PUHU PASKAA!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme