Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1061/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.

Hullua, mutta mä tein oman laskelmani joskus 2004. Totaaliyksinhuoltaja, kaksi alaikäistä lasta. Mulla ei ollut työpaikkaa, mutta yritin päästä johonkin vimmatusti. Aina tuli ei vastaan. Ikää oli tuolloin n 40. Olisin mielelläni tehnyt töitä, mutta kun laskin reaalitilanteen, jouduin toteamaan, ettei kannata.

Olisin palkassa saanut ehkä pari sataa enemmän, mutta lisäksi olisi tullut huoli lapsista: tarhaan viemiset ja hakemiset, joiden lisäksi iltaisin harrastuksiin vienti, viikonloppuisin myös. Yksin hoidin sitten paletin ilman töitä siihen asti, että lapset olivat abt teini-ikäisiä ja etsin taas töitä. Silloin oli enää tarjolla tuntitöitä henkilökohtaisena avustajana tai siivoojana. Olen toisen alan ihminen. Olisin tarvinnut edes näistä kokoaikaisen työn, mutta sellaista en saanut. Muutaman vuoden tein tätä silppua sitten. Jos saa töitä esim 20 tuntia viikossa, siitä koituvat paperirumba on työläämpää kuin vain antaa olla. No - säästin sillä että leivoin ja laitoin kotona kaikki ruuat. Kesällä marjastin ja syksyllä sienestin.

Aika tuli pitkäksi, mutta säilytin sentään mielenterveyteni. Tasan ei mene onnen lahjat. Lapsista kasvoi kunnollisia ihmisiä. Se oli suurin tavoitteeni

Osa yh-äideistä on tukihuijareita. Heillä on kyllä mies, joka maksaa ruokakaupassa kassalla laskun, mutta paperilla ovat yksinhuoltajia, heillä on rahaa viedä lapset ulkomaille. Tosin pankissa on tilitiedot monen kymmenen vuoden päähän asti.

Tämä on tämä normaalilaulu yksinhuoltajista. Yhteiskunnan iilimadot, kierot huijarit. Mä olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Mulla ei ollut miestä. Töitä olisin tarvinnut, en elättäjää. Se on ihan totta, että jos epäillään huijausta, pankki voi saada luvan tarkastaa tilit.

On se vaan jännää, kun työtöntä yksinhuoltajaa, jolla on kaksi puoli-orpoa lasta, pitää kadehtia. Mallikasta kerrassaan. Minä onnistuin, koska en missään vaiheessa suostunut ottamaan leimaa otsaani. Leimaa kyllä sovitettiin usein. Mulle oli kunnia-asia hoitaa kotini ja lapseni. Ei ole syytä stereotyypitellä yleisen käsityksen mukaan. Laiskoiksi lötköiksi voisin haukkua aviovaimot, jotka eivät jaksa tai viitsi tehdä töitä, koska mies kantaa rahaa kotiin. En hauku kuitenkaan. Oma ristinsä heilläkin on.

Vierailija
1062/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä muuta pelottaa työttömien väkivaltaisuus? Heille on pakko maksaa riittävästi, jotta saa olla rauhassa.

Riittävästi tarkoittaa yhtä paljon kuin töissä oleville. Heillä pitää olla samat tavarat ja mahdollisuudet kuin töissä käyvillä. Pelkkä asunto ja ruoka ei enää riitä.

Tälläkin palstalla uhkaillaan päivittäin väkivallalla, jos joku edes ehdottaa työn tekemistä rahan eteen.

Kyllä minua enemmän pelottavat nämä, jotka "keulivat" työpaikoillaan ja erottelevat kanssaihmiset "loisiin" ja "kunnon kansalaisiin".

Täällä on jopa ehdoteltu "loishäätöjä" sadistisin menetelmin.

Mitä tapahtuu, jos tällaisella "loisisista" höpöttäjällä napsahtaa oikein kunnolla?

Entä jos tällainen joutuu itse työttömäksi?

Tutkimusten mukaan, henkilö joka on luonteeltaa autoritäärinen, eli lokeroi ja järjestelee ihmisiä arvojärjestyksiin, sekoaa kolmessa kuukaudessa, kun työpaikka lähtee alta.

Hänen identiteettinsä hajoaa ja hän turvautuu alkoholiin, masentuu ja on itsetuhoinen.

Joustava persoonallisuus, joka ei lokeroi ihmisiä, selviää työpaikan menetyksestä ja jopa pitkittyneestä työttömyydestä ja torjutuksi joutumisista työnhaussa, helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä muuta pelottaa työttömien väkivaltaisuus? Heille on pakko maksaa riittävästi, jotta saa olla rauhassa.

Riittävästi tarkoittaa yhtä paljon kuin töissä oleville. Heillä pitää olla samat tavarat ja mahdollisuudet kuin töissä käyvillä. Pelkkä asunto ja ruoka ei enää riitä.

Tälläkin palstalla uhkaillaan päivittäin väkivallalla, jos joku edes ehdottaa työn tekemistä rahan eteen.

Kuulesnyt. Minulla on oikeus olla työttömänä ja saada tukia koska suomi on hyvinvointivaltio. Voithan sinä yrittää viedä rahat pois, mutta sitten kannattaa miettiä onko turvallista kulkea ulkona hämärän aikaan. Töitä en tee ihan periaatteen vuoksi. Hyvinvointivaltion kuuluu pitää huolta omistaan. Samaa mieltä kanssani ovat muutkin tuntemani työttömät ja heitä on todella paljon.

et ole oikeasti työtön eikä yksikään työtön työnhakija ajattele tuolla tavalla. Älkää uskoko mitä kirjoittaa ei ole totta tuo kirjoitus !!! Kirjoitus jossa työttömät ovat kanssansa samaa mieltä .poistan kirjoituksen .

Vierailija
1064/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua enemmän pelottavat nämä, jotka "keulivat" työpaikoillaan ja erottelevat kanssaihmiset "loisiin" ja "kunnon kansalaisiin".

Mitä tapahtuu, jos tällaisella "loisisista" höpöttäjällä napsahtaa oikein kunnolla?

Tutkimusten mukaan, henkilö joka on luonteeltaa autoritäärinen, eli lokeroi ja järjestelee ihmisiä arvojärjestyksiin, sekoaa kolmessa kuukaudessa, kun työpaikka lähtee alta.

Hänen identiteettinsä hajoaa ja hän turvautuu alkoholiin, masentuu ja on itsetuhoinen.

Joustava persoonallisuus, joka ei lokeroi ihmisiä, selviää työpaikan menetyksestä ja jopa pitkittyneestä työttömyydestä ja torjutuksi joutumisista työnhaussa, helpommin.

Pitäisikö sinun käydä tarkistuttamassa mielenterveytesi tilanne päivystävän psykiatrin vastaanotolla kun sen verran sekavalta vaikutat. Ettei päässä vaan napsahda.

Vierailija
1065/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.

Hullua, mutta mä tein oman laskelmani joskus 2004. Totaaliyksinhuoltaja, kaksi alaikäistä lasta. Mulla ei ollut työpaikkaa, mutta yritin päästä johonkin vimmatusti. Aina tuli ei vastaan. Ikää oli tuolloin n 40. Olisin mielelläni tehnyt töitä, mutta kun laskin reaalitilanteen, jouduin toteamaan, ettei kannata.

Olisin palkassa saanut ehkä pari sataa enemmän, mutta lisäksi olisi tullut huoli lapsista: tarhaan viemiset ja hakemiset, joiden lisäksi iltaisin harrastuksiin vienti, viikonloppuisin myös. Yksin hoidin sitten paletin ilman töitä siihen asti, että lapset olivat abt teini-ikäisiä ja etsin taas töitä. Silloin oli enää tarjolla tuntitöitä henkilökohtaisena avustajana tai siivoojana. Olen toisen alan ihminen. Olisin tarvinnut edes näistä kokoaikaisen työn, mutta sellaista en saanut. Muutaman vuoden tein tätä silppua sitten. Jos saa töitä esim 20 tuntia viikossa, siitä koituvat paperirumba on työläämpää kuin vain antaa olla. No - säästin sillä että leivoin ja laitoin kotona kaikki ruuat. Kesällä marjastin ja syksyllä sienestin.

Aika tuli pitkäksi, mutta säilytin sentään mielenterveyteni. Tasan ei mene onnen lahjat. Lapsista kasvoi kunnollisia ihmisiä. Se oli suurin tavoitteeni

Osa yh-äideistä on tukihuijareita. Heillä on kyllä mies, joka maksaa ruokakaupassa kassalla laskun, mutta paperilla ovat yksinhuoltajia, heillä on rahaa viedä lapset ulkomaille. Tosin pankissa on tilitiedot monen kymmenen vuoden päähän asti.

Tämä on tämä normaalilaulu yksinhuoltajista. Yhteiskunnan iilimadot, kierot huijarit. Mä olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Mulla ei ollut miestä. Töitä olisin tarvinnut, en elättäjää. Se on ihan totta, että jos epäillään huijausta, pankki voi saada luvan tarkastaa tilit.

On se vaan jännää, kun työtöntä yksinhuoltajaa, jolla on kaksi puoli-orpoa lasta, pitää kadehtia. Mallikasta kerrassaan. Minä onnistuin, koska en missään vaiheessa suostunut ottamaan leimaa otsaani. Leimaa kyllä sovitettiin usein. Mulle oli kunnia-asia hoitaa kotini ja lapseni. Ei ole syytä stereotyypitellä yleisen käsityksen mukaan. Laiskoiksi lötköiksi voisin haukkua aviovaimot, jotka eivät jaksa tai viitsi tehdä töitä, koska mies kantaa rahaa kotiin. En hauku kuitenkaan. Oma ristinsä heilläkin on.

Jos asuu puolison kanssa niin saa pelkän työmarkkinatuen 680 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Kyllä tukihuijareita on, mies on joka päivä yh-äidin asunnolla, mutta kirjat on muualla ja yh-äiti nostaa tuet ja mies saa palkan. Tuo laittaa lapset eri arvoiseen asemaan, kun yh pystyy viemään lapset ulkomaille ja asumaan isommassa asunnossa tukien ansiosta.

Vierailija
1066/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, jos ei saa sellaista palkkaa, että pärjää ilman tukia ja jää muutama satanen säästöönkin. Ei työ itsessään ole se juttu. Tuet ovat liian matalat ja työvoimapula alojen palkat ovat liian matalat. Hinnat ja verot ovat erittäin korkeat.

Että jäätävä joka tilistä säästöönkin? Eli turhaan, kuten moni muukin tuli töitä tehtyä. Ei jäänyt säästöön kun taloa, lasten harrastuksia ym maksoi palkalla. En ole kuittaillut asumistukia, työttömyys korvauksia enkä muita ylimääräisiä tukia. Nyt jo eläkkeellä.

No kyllähän sä olet siinä aika paljon saanut säästöön, kun olet palkallasi kyennyt ihan talon maksamaan, vaikkakin hiljalleen. Se talo on nääs omaisuutta.

Tuliko jotenkin yllärinä? Työttömäthän ovat oma rotunsa. Loisia, jotka eivät ole eläessään työtä tehneet vaan aina tuilla eläneet.

Eihän heillä mitenkään voi olla asuntoa, autoa ja kesämökkiä???

Voiko olla totta, että työttömällä olisi katkeamaton yli 20v työura takanaan ja lapset kasvatettuna, normaaleja elämänkokemuksia ulkomaanmatkoineen ja kuukauden mökkeily-kesälomia???

Ei voi olla totta! koska sehän tarkoittaisi, että minäkin, kunnon työtätekevä ihminen, voin koskatahansa joutua työttömäksi ja jos ikää alkaa olla mittarissa se 40, uuden työn löytäminen vaikeutuu aika tavalla.

Vierailija
1067/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu puolison kanssa niin saa pelkän työmarkkinatuen 680 ja 200 lapsilisää 2 lapsesta. Kyllä tukihuijareita on, mies on joka päivä yh-äidin asunnolla, mutta kirjat on muualla ja yh-äiti nostaa tuet ja mies saa palkan. Tuo laittaa lapset eri arvoiseen asemaan, kun yh pystyy viemään lapset ulkomaille ja asumaan isommassa asunnossa tukien ansiosta.

Työmarkkinatuki on 703e jos on 2 lasta.

Vierailija
1068/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä mitään työvoimapulaa ole. 

Tässä nyt työttömänä istun ja pelkästään tämän päivän aikana olen 50 eri työpaikasta hakenut töitä. 

Paskapuhetta. Mutta sen siitä saa kun jotain yle uutisia seuraa. Kannattaisi jättää moiset propaganda uutiset lukematta. 

Vierailija
1069/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työteknikko kirjoitti:

Kevyitä ja siistejä töitä ilman tuotantovelvoitetta 5500 euron palkalla ei ollu yhtään etuoven työpaikka ilmoituksissa tänään.

Kyllä kansa tajuu missä mennään. Ei kannata vääristellä,  suorastaan valehdella, luoda sellaista mielikuvaa että nyt tarjolla olisi yllinkyllin muita kun huonosti palkattuja ruummiillisia ja jatkuvan kiireen kanssa kilpajuosten tehtäviä töitä, ja nekin rupuhommat provikka ja nollasopimuksella pahimmassa tapauksessa

Suomessa tai missään muuallakaan ei ole olemassa töitä, jossa saa 5000 euroa kuussa tekemättä yhtään mitään.

Kannattaa suorittaa reality-check mikäli tuntee tuon ongelmaksi. Tammikuussa 2022 suomalaisten mediaani palkka oli hieman alle 3000 euroa/ kk. Alin neljännes saa alle 2000 e/kk.

Vierailija
1070/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun käydä tarkistuttamassa mielenterveytesi tilanne päivystävän psykiatrin vastaanotolla kun sen verran sekavalta vaikutat. Ettei päässä vaan napsahda.

Voi kiitos tästä silmiäavaavasta viestistä!

Nyt näen totuuden! toki työttömät ovat paitsi laiskoja ja ahneita, niin myös moraaliltaan kyseenalaisia ja sosiopaatteja... Jos he olisivat samanlaisia hyveellisiä ja ahkeria kunnon kansalaisia kuin sinä ja minä, he eivät tietenkään olisi työttömiä! Hupsu minä!

Vierailija
1071/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä mitään työvoimapulaa ole. 

Tässä nyt työttömänä istun ja pelkästään tämän päivän aikana olen 50 eri työpaikasta hakenut töitä. 

Paskapuhetta. Mutta sen siitä saa kun jotain yle uutisia seuraa. Kannattaisi jättää moiset propaganda uutiset lukematta. 

Sillehän ei mitään voi, ettei sinulla ole mitään erityistä ammattitaitoa ,jota myydä. Reaalimaailmassa työntekijöistä on sen verran kova puute, että jopa Amiksia ollaan värväämässä kesken opintojen. Suosittelen kyllä koulutuksen ja asenteen päivitystä, mikäli ei tässä tilanteessa töitä löydy.

Vierailija
1072/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "työt" ovat pätkätöitä pienellä palkalla surkeassa ympäristössä ja vaatimukset ovat luokkaa viisitoista vuotta työkokemusta tuoreella koulutuksella ja vapaa-ajan tietenkin haluat kuluttaa työn parissa. Ja suuri osa työpaikoista on vielä työharjoittelupaikkoja, laskin juuri että olen yhteensä kolme vuotta tehnyt "töitä" harjoittelijana elämässäni :D

Tyypillinen suomalainen pitkäaikaistyötön ei pysty muuhun kun osa-aikaiseen työhön kun ei ole osaamista tai työmotivaatiota puhumattakaan sairauksista kuten alkoholismi, kulumasairaudet ja masennus.

Tosiasia on että normaali työntekijä jolla on asianmukainen koulutus, työkokemusta ja työmotivaatiota on jo työmarkkinoiden käytössä.

Ei ole ihme että työnteko ei kiinnosta pitkäaikaistyöttömiä kun saman korvauksen saa makaamalla kotona tekemättä mitään. 

Toistaiseksi yhteiskunta on elättänyt vuosia tai vuosikausia elämäntapalaiskureita mutta kohta siihen ei ole enää varaa. 

Olen lukenut tutkimuksia aiheesta ja tyypillinen pitkäaikaistyötön on yli 50-vuotias, pohjakoulutukseltaan kansa-tai peruskoulu. Hän on siirtynyt työelämään lähes suoraan koulunpenkiltä, tehnyt koko elämänsä raskasta fyysistä työtä ja kärsii tuki-ja liikuntaelinsairauksista ym.

Vierumäen urheiluopiston tekemien työterveystutkimuksien mukaan suomalainen työssäkäyvä työikäinen on rapakunnossa. Hänen kuntotasollaan tekisi vain n.6h. päivässä kevyttä toimistotyötä. yli puolet on ylipainoisia ja vähintään 40%:lla alkoholin kohtuukäyttö ylittää viikossa riskirajat.

En muista enää tarkemmin, mutta uni- ja psyykelääkkeiden käyttö on myös huomattavan korkea.

Eli työelämästä syrjäytyminen on aivan oma vika.

Vierailija
1073/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja työteliäs ihminen hakeutuu uuteen työpaikkaan ennenkuin entinen häviää alta

Vierailija
1074/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kohta alkaa asfalttimiehien työnhaku?

Vierailija
1075/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko kohta alkaa asfalttimiehien työnhaku?

Asfalttimiesten pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa johon on realistiset mahdollisuudet päästä eli ei voi hakea palomieheksi.

Vierailija
1076/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Valehtelet. Oulussa löytyy yli 1800 työpaikkaa.

https://duunitori.fi/tyopaikat/alue/oulu

Sanoinko että asun Oulussa?

Sanoit asuvasi Oulun lähettyvillä ja Oulussa löytyy työpaikkoja. Sinne mennään töihin ,missä töitä. Tähän nyt kootut selitykset miksei kykene, pysty ja viitsi.

Vierailija
1077/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Työnantajat eivät ikinä soittele, voit olla aivan varma siitä. Se on kuule sinun tehtäväsi ottaa yhteyttä ja mainostaa itseäsi. Antaa samalla kuvan, että olet kiinnostunut juuri kyseisestä hommasta. On kokemusta reilun puolen vuoden työttömyysajalta. En kyllä edes odottanut, että joku soittaisi vaan hain itse aktiivisesti töitä. Ja se kannatti.

No mutta kun itketään että ei ole työnhakijoita! Eli miksei työnantaja hae niitä työnhakijoita jos vinkuu että olisi töitä tarjolla.

Mistä niitä pitäisi hakea? Kiertää ovelta ovelle kyselemässä. Luulisi, että riittää se, että on työvoimatoimistossa , oikotiellä, duunitorilla ja joissain reky-yrityksillä paikat listattu.

Vierailija
1078/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan mainostetaan, ett on paljon työpaikkoja. Kertokaa joku,mitä ne työpaikat on ja missä. Palkkataulukko siihen oheen olis kanssa hyvä olla. Nimittäin työtä kyllä halutaan tehdä, mutta olis kiva saada se palkka.

Tästä niitä pääsee valkkaamaan

https://duunitori.fi/?cq_src=google_ads&cq_cmp=1424731163&cq_term=duuni…

Vierailija
1079/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan mainostetaan, ett on paljon työpaikkoja. Kertokaa joku,mitä ne työpaikat on ja missä. Palkkataulukko siihen oheen olis kanssa hyvä olla. Nimittäin työtä kyllä halutaan tehdä, mutta olis kiva saada se palkka.

Tästä niitä pääsee valkkaamaan

https://duunitori.fi/?cq_src=google_ads&cq_cmp=1424731163&cq_term=duuni…

Toinen palvelu on tämä. Toki näissä suunnilleen samat paikat on tarjolla- hakujärjestelmä vaan hieman eri

https://tyopaikat.oikotie.fi/tyopaikat?gclid=Cj0KCQjwy5maBhDdARIsAMxrkw…

Vierailija
1080/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "työt" ovat pätkätöitä pienellä palkalla surkeassa ympäristössä ja vaatimukset ovat luokkaa viisitoista vuotta työkokemusta tuoreella koulutuksella ja vapaa-ajan tietenkin haluat kuluttaa työn parissa. Ja suuri osa työpaikoista on vielä työharjoittelupaikkoja, laskin juuri että olen yhteensä kolme vuotta tehnyt "töitä" harjoittelijana elämässäni :D

Tyypillinen suomalainen pitkäaikaistyötön ei pysty muuhun kun osa-aikaiseen työhön kun ei ole osaamista tai työmotivaatiota puhumattakaan sairauksista kuten alkoholismi, kulumasairaudet ja masennus.

Tosiasia on että normaali työntekijä jolla on asianmukainen koulutus, työkokemusta ja työmotivaatiota on jo työmarkkinoiden käytössä.

Ei ole ihme että työnteko ei kiinnosta pitkäaikaistyöttömiä kun saman korvauksen saa makaamalla kotona tekemättä mitään. 

Toistaiseksi yhteiskunta on elättänyt vuosia tai vuosikausia elämäntapalaiskureita mutta kohta siihen ei ole enää varaa. 

Olen lukenut tutkimuksia aiheesta ja tyypillinen pitkäaikaistyötön on yli 50-vuotias, pohjakoulutukseltaan kansa-tai peruskoulu. Hän on siirtynyt työelämään lähes suoraan koulunpenkiltä, tehnyt koko elämänsä raskasta fyysistä työtä ja kärsii tuki-ja liikuntaelinsairauksista ym.

Vierumäen urheiluopiston tekemien työterveystutkimuksien mukaan suomalainen työssäkäyvä työikäinen on rapakunnossa. Hänen kuntotasollaan tekisi vain n.6h. päivässä kevyttä toimistotyötä. yli puolet on ylipainoisia ja vähintään 40%:lla alkoholin kohtuukäyttö ylittää viikossa riskirajat.

En muista enää tarkemmin, mutta uni- ja psyykelääkkeiden käyttö on myös huomattavan korkea.

Eli työelämästä syrjäytyminen on aivan oma vika.

Tavallaan. Työssäkäyvän pitäisi huolehtia ergonomiastaan entistä paremmin.

Eli koulutuksissa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ergonomiaan, sekä fyysiseen, että kognitiiviseen. Näin vältyttäisiin tuki-ja liikuntaelinsairauksista sekä loppuunpalamiselta.

Myös hyöty-ja kuntoliikuntaa pitäisi lisätä vapaa-ajalla.

Alkoholismi on myös suuri kansanterveydellinen ongelma.

Mielestäni itsestään huolehtiminen tulee ennen työntekoa.

Työ pitäisi mitoittaa oman stressinsietokyvyn ja kunnon mukaan.

Jos habitus jo nelikymppisenä on sellainen, että jo pienikin ponnistelu aiheuttaa hengästymisen ja edes puhuminen ei onnistu ilman puuskutusta ja jos saikuttaa jatkuvasti koska kroppa hajoaa ja 2.tyypin diabetes vielä päällä, niin eihän se kovin valoisaa tulevaisuutta lupaa jatkossa työmarkkinoilla.

Noita lähemmäs eläkeikäisiä en syytä. Heidän aikanaan, kun he astuivat työelämään, ei ollut minkään maailman tietoa työergonomiasta.

Työtä paiskittiin vaikka paikat hajoili ja tuli kulumia ja selkä vihoitteli. Valittaa ei sopinut.

Nyt näitä sitten roikotetaan kortistossa ja uudelleenkoulutettavina vaikka oikea paikka olisi eläke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan