Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1041/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Työnantajat eivät ikinä soittele, voit olla aivan varma siitä. Se on kuule sinun tehtäväsi ottaa yhteyttä ja mainostaa itseäsi. Antaa samalla kuvan, että olet kiinnostunut juuri kyseisestä hommasta. On kokemusta reilun puolen vuoden työttömyysajalta. En kyllä edes odottanut, että joku soittaisi vaan hain itse aktiivisesti töitä. Ja se kannatti.

Luuletko että en ole kysellyt töitä?

Vierailija
1042/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Työnantajat eivät ikinä soittele, voit olla aivan varma siitä. Se on kuule sinun tehtäväsi ottaa yhteyttä ja mainostaa itseäsi. Antaa samalla kuvan, että olet kiinnostunut juuri kyseisestä hommasta. On kokemusta reilun puolen vuoden työttömyysajalta. En kyllä edes odottanut, että joku soittaisi vaan hain itse aktiivisesti töitä. Ja se kannatti.

No mutta kun itketään että ei ole työnhakijoita! Eli miksei työnantaja hae niitä työnhakijoita jos vinkuu että olisi töitä tarjolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa poukasta on työhön kelpaamattomia.

Heistä taas osa saattaisi kuntoutua esim. puolen vuoden kuntoutumisjaksolla opetellen elämän hallintaa ja vuorokausirytmiä. Mutta se olisi vasta ensimmäinen porras. Ammattia ja työtaitoa pitäisi järjestää.

Lisäksi vielä muuttoavustusta mahdollisesti sopivan työpaikan löydettyä.

Tuohon kaikkeen tarvittaisiin yhteiskunnan tukea nykyistä enemmän. Ehkäpä kannataisi.

Iso jobi!

Vierailija
1044/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "työt" ovat pätkätöitä pienellä palkalla surkeassa ympäristössä ja vaatimukset ovat luokkaa viisitoista vuotta työkokemusta tuoreella koulutuksella ja vapaa-ajan tietenkin haluat kuluttaa työn parissa. Ja suuri osa työpaikoista on vielä työharjoittelupaikkoja, laskin juuri että olen yhteensä kolme vuotta tehnyt "töitä" harjoittelijana elämässäni :D

Vierailija
1045/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa poukasta on työhön kelpaamattomia.

Heistä taas osa saattaisi kuntoutua esim. puolen vuoden kuntoutumisjaksolla opetellen elämän hallintaa ja vuorokausirytmiä. Mutta se olisi vasta ensimmäinen porras. Ammattia ja työtaitoa pitäisi järjestää.

Lisäksi vielä muuttoavustusta mahdollisesti sopivan työpaikan löydettyä.

Tuohon kaikkeen tarvittaisiin yhteiskunnan tukea nykyistä enemmän. Ehkäpä kannataisi.

Iso jobi!

On kuule sellainen taikasana kuin raha.

Jos työstä maksetaan säällinen palkka niin kyllä tekijöitä löytyy.

Jos työ on vieläpä sellaista "reilua" eli kokoaikaista ja kunnolla niitä työtunteja, ettei se ole sellaista silppua, että pomo soittaa aamulla, että nyt olis pari tuntia töitä, sä sanot, että olet jo lupautunut muualle mutta huomenna pääsisit, johon pomo hyvin ynseänä, että jos olet haluton tulemaan niin ei tarvitse kuule tulla huomennakaan...

Eli työttömän pitää olla lojaali työnantajalle jonka ei tarvitse olla lojaali vaan mielivaltainen.

Joo, lasken itseni työttömäksi koska se varma työpaikka, jonka avulla elämää voi suunnitella puuttuu.

Moni työtön syrjäytynyt kokisi "ihmeparanemisen" jos he saisivat palkkaa työstään, sen sijaan, että heitä roikotetaan ihmekursseilla ja palkattomissa työkokeiluissa.

Ihminen on kuitenkin pohjimmiltaan ahne otus.

Vierailija
1046/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun itketään että ei ole työnhakijoita! Eli miksei työnantaja hae niitä työnhakijoita jos vinkuu että olisi töitä tarjolla.

Suomalaiset eivät ole halukkaita tekemään työtä ja yrittäjät ovat todenneet sen. Ulkomailta haluttaisiin työvoimaa mutta byrokratia estää sen. 

Vierailija
1047/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ketuttaa käydä töissä erittäin pienellä palkalla (naisvaltainen toimistotyö), kun siskon poika makaa kotona toimeentulotuella kaiket päivät. On pelannut vuosikausia yöt läpeensä jotain pelejä netissä eikä toimerru nousemaan aamulla ylös. Eli nukkuu päivät, pelaa yöt. Ja tämä siis kustannetaan meidän kaikkien verovaroista!!! Täysin työkykyinen, ammattikoulun käynyt duunari kyseessä. Tuet pois tällaisilta!!!!

Voithan sä itsekin jättäytyä pois työstäsi ja kokeilla sitä makoilu ja pelailuhommaa jos niin siskonpojallesi olet katkera.

Joku nuori korvaisi sinut ja olisi hyvin kiitollinen. Saisi elämäänsä turvaa ehkä perustaa perheen.

Siskonpoikasi tilanne on mielestäni pikemminkin säälittävä kuin kadehdittava.

Vierailija
1048/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä "työt" ovat pätkätöitä pienellä palkalla surkeassa ympäristössä ja vaatimukset ovat luokkaa viisitoista vuotta työkokemusta tuoreella koulutuksella ja vapaa-ajan tietenkin haluat kuluttaa työn parissa. Ja suuri osa työpaikoista on vielä työharjoittelupaikkoja, laskin juuri että olen yhteensä kolme vuotta tehnyt "töitä" harjoittelijana elämässäni :D

Tyypillinen suomalainen pitkäaikaistyötön ei pysty muuhun kun osa-aikaiseen työhön kun ei ole osaamista tai työmotivaatiota puhumattakaan sairauksista kuten alkoholismi, kulumasairaudet ja masennus.

Tosiasia on että normaali työntekijä jolla on asianmukainen koulutus, työkokemusta ja työmotivaatiota on jo työmarkkinoiden käytössä.

Ei ole ihme että työnteko ei kiinnosta pitkäaikaistyöttömiä kun saman korvauksen saa makaamalla kotona tekemättä mitään. 

Toistaiseksi yhteiskunta on elättänyt vuosia tai vuosikausia elämäntapalaiskureita mutta kohta siihen ei ole enää varaa. 

Työttömiä on kaikissa työpaikoissa työkokeiluissa ja palkkatukitöissä, kyllä vakituisissa on lusmuja, jotka ravaavat koko ajan tupakalla ja osa saikuttaa paljon, pitävät pitkiä kahvitaukoja.

Vierailija
1049/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen suomalainen pitkäaikaistyötön ei pysty muuhun kun osa-aikaiseen työhön kun ei ole osaamista tai työmotivaatiota puhumattakaan sairauksista kuten alkoholismi, kulumasairaudet ja masennus.

Tosiasia on että normaali työntekijä jolla on asianmukainen koulutus, työkokemusta ja työmotivaatiota on jo työmarkkinoiden käytössä.

Ei ole ihme että työnteko ei kiinnosta pitkäaikaistyöttömiä kun saman korvauksen saa makaamalla kotona tekemättä mitään. 

Toistaiseksi yhteiskunta on elättänyt vuosia tai vuosikausia elämäntapalaiskureita mutta kohta siihen ei ole enää varaa. 

Saman korvauksen saa makaamalla kotona??

Mun työmarkkinatuki on 700e. Mistä työstä saa noin huonon palkan?

Minäkin olin ennen normaali työntekijä jolla oli koulutus ja kokemusta. Nytkö en ole enää mitään kun jouduin työttömäksi sairauden takia?

Tiedätkö mitä, sulle voi käydä ihan samalla tavalla.

Vierailija
1050/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kaikissa työpaikoissa työkokeiluissa ja palkkatukitöissä, kyllä vakituisissa on lusmuja, jotka ravaavat koko ajan tupakalla ja osa saikuttaa paljon, pitävät pitkiä kahvitaukoja.

Ja kaupungilla juorutaan, että sen niminen työntekijä saikuttaa, pitää pitkiä kahvitaukoja, käy salatupakalla siinä työpaikassa.

Vierailija
1051/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen vuoden päästä vaihtuu hallitus ja tuet lasketaan heti alkuunsa jo.

Vierailija
1052/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Toivottavasti tukia lasketaan reippaasti alaspäin niin alkaa rakkojen hankkiminen kiinostaa. 

Tulevaisuudessa varmaan julkisella palkat puolitetaan ja sillä rahalla palkataan 1 työntekijä lisää.

Vierailija
1053/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalta ei löydy kokoaikatyötä vaan työt tehdään vuokrafirmojen kautta. Ja nuoria valitaan koska vanhemmalle pitää maksaa enemmän palkkaa.

Eli ihan turha hakea yli 50 ++++

Vierailija
1054/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet nousevat!

Vierailija
1055/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastroitu mies kirjoitti:

puolen vuoden päästä vaihtuu hallitus ja tuet lasketaan heti alkuunsa jo.

Me aiotaan ehdottaa palkkojen puolittamista, kukaan ei tarvitse 5000 euroa, 2500 riittää hyvin.

Vierailija
1056/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan mainostetaan, ett on paljon työpaikkoja. Kertokaa joku,mitä ne työpaikat on ja missä. Palkkataulukko siihen oheen olis kanssa hyvä olla. Nimittäin työtä kyllä halutaan tehdä, mutta olis kiva saada se palkka.

Vierailija
1057/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko eläkkeiden nousu maksaa yhteiskunnalle?

Vierailija
1058/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle saa lähettää työtarjouksia. CV:ni löytyy netistä. Oikeasti pulaa potevat firmat etsivät itselleen sopivia työnhakijoita sieltä ja osaavat etsiä nämä paikat. Ei kukaan voi lähettää tuhansia hakemuksia päivässä, on paljon firmoja, joiden olemassaolostakaan ei tiedä. Minulla itse asiassa on vielä työ, mutta työnantajan eläköitymisen vuoksi olen työttömyysuhan alainen.  Firma on myynnissä ja usein isoista firmoista saa tavalliset kaupan mukana tulleet rivityöläiset lähteä heti pian kauppojen jälkeen tällä alalla, varsinkin kun olen vain assari. Minä haen niihin mihin ehdin ja ketkä ilmoittavat avoimista paikoista, mutta en minä voi joka paikkaan yhtä aikaa hakea. Haastatteluihin ja firman taustojen tutkimiseenkin tarvitaan aikaa. En hae mihinkään epäilyttävään paikkaan, kun parempiakin on. Epäilyttävä on esim. nimi protestilistalla tai työntekijämäärään suhteutteuna liian pieni liikevaihto noin esimerkiksi. 

Vierailija
1059/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin laimennetulla (omenaviini)etikalla huuhtelemista. Etikka on hapanta, kuten päänahka, ja monet päänahan ongelmat voivat johtua siitä, että pesuaineiden ansiosta päänahan ph on väärä. Laita vaikkapa 1/4 tai 1/5 etikkaa ja loput vettä (yhteensä liuosta voi olla 2–3 dl). Huuhtele päänahka ja hiukset ja sitten huuhtele vedellä. Tee tämä aina hiustenpesun jälkeen. Etikka auttaa päänahan kuivuuteen ja hajuun. En nyt takaa, että se auttaa juuri tuohon hilseeseen, mikä sinulla on, mutta se on helppo ja edullinen tapa, eikä siitä ainakaan haittaa ole. Mä en voi hoitaa päänahkaa esim. millään öljyillä tai voiteilla, koska mulla hiukset jäävät niistä niin rasvaisiksi, että viisikään sampoopesua ei riitä.

Vierailija
1060/2101 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut tutkimuksia aiheesta ja tyypillinen pitkäaikaistyötön on yli 50-vuotias, pohjakoulutukseltaan kansa-tai peruskoulu. Hän on siirtynyt työelämään lähes suoraan koulunpenkiltä, tehnyt koko elämänsä raskasta fyysistä työtä ja kärsii tuki-ja liikuntaelinsairauksista ym.

Vierumäen urheiluopiston tekemien työterveystutkimuksien mukaan suomalainen työssäkäyvä työikäinen on rapakunnossa. Hänen kuntotasollaan tekisi vain n.6h. päivässä kevyttä toimistotyötä. yli puolet on ylipainoisia ja vähintään 40%:lla alkoholin kohtuukäyttö ylittää viikossa riskirajat.

En muista enää tarkemmin, mutta uni- ja psyykelääkkeiden käyttö on myös huomattavan korkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi