Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
881/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ansiosidonnaista huononnetaan niin ihmiset eroavat liitoista, jolloin työnantajat saavat poistaa vuorolisät. Jos liitoissa on liian vähän väkeä niin määräysvalta siirtyy työnantajille.

Vierailija
882/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ansiosidonnaista huononnetaan niin ihmiset eroavat liitoista, jolloin työnantajat saavat poistaa vuorolisät. Jos liitoissa on liian vähän väkeä niin määräysvalta siirtyy työnantajille.

Ollaanko ansiosidonnaista huonontamassa niin, että sitä ei enää laskettaisi kuukausipalkasta. Moni asfalttimies taitaa tehdä ylitöitä ja saa sitten paremman ansiosidonnaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla eläkeläisistä oli superkarttuma eli eläke määräytyi viimeisen 2 vuoden tulojen perusteella ja moni teki hyvä palkkaisessa tehdastyössä paljon ylitöitä. Meillä on noita suvussa, heillä on omakotitalo, kesämökki ja vielä toinen mökki Lapissa ja matkustelevat ulkomailla.

Vierailija
884/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut viime aikana työtä. Kahdessa haussa olen päässyt haastatteluun (haastatteluihin pääsi 4-5 hakijaa per paikka), molemmista paikoista on tullut viesti, ettei oteta KETÄÄN. Olisin omasta mielestäni ollut pätevä ja kykenevä molempiin paikkoihin, enkä ymmärrä miten kaikki muutkin haastatteluihin päässeet olisivat olleet täysin sopimattomia.

Vierailija
885/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ.arkkinatuki on kk 35,72/pvä, josta vähennetään verot.

Asumiskustannuksien omavastuu on -80% asumismenoista.

Sähkö 3kk/75€/hklö.

Lääkkeet 150€/kk/ hklö.

Repikää siitä.

Vierailija
886/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toisen työttömän luottotiedot on lähteneet kesään mennessä.

Jokainen työnantaja tarkistaa ne ensimmäisenä....

Vierailija
887/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi tarjolla hyviä hommia n. 4500-5000€ kk- palkalla. Vaatimuksena insinööri tai DI, suunnitteluhommia. Haku on ollut päällä pari vuotta, mutta hakijoiden taso on sitä luokkaa, että hyvää päivää. Suuri osa hakijoista ei kykene tai halua itsenäiseen työhön. Oikealla koulutuksella ja reippaalla asenteella selviäisi hyvin, mutta tuntuu että kaikki pitäisi nykyään pureskella valmiiksi. Silloin tällöin on pari helmeä saatu pyydystettyä, mutta valitettavasti ne ovat tätänykyä harvassa.

Etsitte vain helmiä. Ei niitä saa tuolla palkalla.

Joko olette ilman, tai maksatte helmista enemmän, tai mietitte miten pärjätä keskinkertaisuuksien kanssa. Niitä voisitte saada halvemmallakin.

Mistä muuten päättelette, että hakijat eivät kykene itsenäiseen työhön? Näkeekö sen jotenkin jo haastattelussa? Ovatko olleet teillä koeajan ja olette todenneet, ettei tule mitään? Jos, niin oletteko kysyneet myös koeaikalaisen mielipidettä mistä kiikastaa. Kaikissa firmoissa ei ole perehdytys oikein osaavaa.

Mitä teillä muuten pitäisi suunnitella? 

Kuka tahansa oppii, kun opetetaan. Siirretäänhän julkisella siivoojiakin koulusihteereiksi, kun heillä terveys ei kestä enää siivoustyötä. Heillä on vakituinen työpaikka niin tulee vain työtehtävien vaihto.

Minut siirrettiin laitoshuoltajan hommista terveyskeskukseen kirjoittamaan lähetteitä ja saneluita. Toivottavasti en aiheuttanut ihmisille ongelmia kun ei ollut lääketieteen sanasto hallussa.

Ja jos työttömällä on terveysongelmaa niin siitä ei edes saa kertoa työnantajille. Pitää vain jotenkin pärjätä. Itse nukun maksimissaan 4 tuntia yössä.

Eihän työttömällä ole työnantajaa vai mitä oikein tarkoitat?

En ole tuo jolta kysyt, mutta huomautan, että monella työttömällä on työnantaja. Töitä teetetään kaikenlaisten harjoittelujen ja työkokeilujen nimikkeillä. Tekijä on kuitenkin virallisesti työtön eikä saa palkkaa.

Joo mutta miten tuo liittyy siihen että olin laitoshuoltajana purkamassa saneluita?

Vierailija
888/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös paljon sellaisia ns. avoimia työpaikkoja, että paikka laitetaan hakuun koska on pakko, vaikka talon sisältä on jo oikeasti valittu työntekijä siihen. Sitten pidetään täysin turhat työhaastattelut vaikka ketään haastatelluista ei valita.

Vierailija
889/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa lähteä monelta sähkölämmittäjältäkin. Verovähennystä sähkölaskuun saa vasta tammi-huhtikuussa ja vain tietyillä sähkölaskuilla.

Vierailija
890/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa lähteä monelta sähkölämmittäjältäkin. Verovähennystä sähkölaskuun saa vasta tammi-huhtikuussa ja vain tietyillä sähkölaskuilla.

Jos olisi lämminvesivaraaja niin joutuisi käymään suihkussa pika pikaa.

Vierailija
891/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marras- ja joulukuun sähkölaskut pitää itse maksaa.

Vierailija
892/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi lämminvesivaraaja niin joutuisi käymään suihkussa pika pikaa.

Maalämpö taloissakin vesi lämpeää sähköllä.

Vierailija
893/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin, että sähkönsiirrosta ei saa mitään eli sitä ei lasketa noihin laskuihin? Osaako joku sanoa?

Vierailija
894/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.

Samaa olen pohtinut. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, korkeastikoulutettu ja vakityössä. Luovuin juuri autosta kustannusten nousun vuoksi. Työmatkoihin menee 45 min per suunta aiemman 15 min sijaan. Olen kotona yleensä puolen kuuden aikaan. Sitten ruokaa pöytään, siivousta, lasten läksyissä auttamista, harrastuskuskauksia mahdollisesti jne... Eipä siinä illalla juuri mitään ehdi tekemään. Kustannusten nousu on sitä luokkaa, ettei autosta luopuminen ole edes säästöjä tuonut! Sen sijaan joka päivä menetän tunnin, kun kuljen julkisilla. Puolivakavissani olen pohtinut, että järkevämpää olisi jättäytyä työelämästä pois, tehdä muutama tunti pimeää työtä vaikka pari kertaa viikossa ja sitten vapaa-ajalla keitellä edullista ruokaa. Tällä hetkellä ei ole yksinkertaisesti aikaa tehdä ruokaa alusta asti paloitellen, kun illoissa on vain pari tuntia. Olisi kiva harrastaa, opiskella, olla lasten kanssa enemmän. Tällä hetkellä työelämän tuotto-panos-suhde on surkea.

Sä kuvailet lomaa, et työttömyyttä. Työttömien lapset ei harrasta.

Vierailija
895/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta voi olla korkealla vielä monta vuotta. Lehdessä oli, että kukaan ei tiedä kauanko kriisi kestää.

Vierailija
896/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.

Samaa olen pohtinut. Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, korkeastikoulutettu ja vakityössä. Luovuin juuri autosta kustannusten nousun vuoksi. Työmatkoihin menee 45 min per suunta aiemman 15 min sijaan. Olen kotona yleensä puolen kuuden aikaan. Sitten ruokaa pöytään, siivousta, lasten läksyissä auttamista, harrastuskuskauksia mahdollisesti jne... Eipä siinä illalla juuri mitään ehdi tekemään. Kustannusten nousu on sitä luokkaa, ettei autosta luopuminen ole edes säästöjä tuonut! Sen sijaan joka päivä menetän tunnin, kun kuljen julkisilla. Puolivakavissani olen pohtinut, että järkevämpää olisi jättäytyä työelämästä pois, tehdä muutama tunti pimeää työtä vaikka pari kertaa viikossa ja sitten vapaa-ajalla keitellä edullista ruokaa. Tällä hetkellä ei ole yksinkertaisesti aikaa tehdä ruokaa alusta asti paloitellen, kun illoissa on vain pari tuntia. Olisi kiva harrastaa, opiskella, olla lasten kanssa enemmän. Tällä hetkellä työelämän tuotto-panos-suhde on surkea.

Sä kuvailet lomaa, et työttömyyttä. Työttömien lapset ei harrasta.

No kyllä harrastaa.

Vierailija
897/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos erilaisen automaation takia sama homma saadaan pyöritettyä pienemmällä väkimäärällä, niin miksi siihen enää ketään palkattaisiin?

Yritys yleensä on laajentumassa.

Lisäksi sille ollaan perustamassa kilpailijaa, kun kerran on työvoimaakin tarjolla.

Tai sitten keksitään jokin ihan uusi bisnes, johon tarvitaan tekijöitä.

Työn määrä ei todellakaan ole mikään vakio. Se, mikä koko talouden kannalta kuitenkin on olennaista, on se, kuinka paljon työtä tehdään suhteessa huollettavien määrään. Toinen on sitten se, miten työn tulokset näiden huollettavien kesken jaetaan.

Mitä tehokkaammin työtä tehdään (vaikka sitten automaation ansiosta), sitä enemmän jaettavaa syntyy, mutta siihen, miten tulokset jaetaan, automaatio ei mitenkään automaattisesti vaikuta. Voi se siihenkin johtaa, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.

Vierailija
898/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta voi olla korkealla vielä monta vuotta. Lehdessä oli, että kukaan ei tiedä kauanko kriisi kestää.

En ymmärrä miksi nuorempia haukutaan. Nyt on kriisi päällä ja nuoria voidaan tarvita.

Vierailija
899/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Koska niin moni haluaa asiantuntijuutta ja pitkää koulutusta, jopa sellaisiin hommiin mihin niitä ei tarvittaisi... voihan niitä työntekijöitä olla vaikka millä mitalla mutta jos he eivät kenellekään kelpaa niin mitäpä siinä voi tehdä.

Mitäpä, jos nyt täällä huutelun sijaan menisit katsomaan mitä työpaikkoja on auki niin varmaan tajuaisit ettei palomieheksi, sähkömieheksi jne. voi hakea kuka tahansa.

Ja esim. Tampereella on yli 20 000 työtöntä, että hakijoita myyjän paikkoihin on varmasti.

No kyllä minä sen tiedän että tiettyihin töihin tarvii tietyt pätevyydet. Jospa lukisit viestini uudestaan. Mutta kyllähän näitä on jotka hakevat lukuisiin töihin eivätkä pääse. Itselleni ei ole ajankohtainen (en väittänyt että olisi) asia mutta kyllä käy sääliksi niitä jotka joutuvat lähettelemään hakemuksia ilman tuloksia vaikka paikat eivät ole mitään erityisosaajatöitä.

Ja miksei asioille tehdä mitään esim. anneta opiskella ansiosidonnaisella alalle, missä on pulaa tekijöistä.

Vinkua kyllä osataan.

Niinpä! Minä yritin pitkän työttömyyden jälkeen päästä opiskelemaan työttömyystuella. Oikeus evättiin. Olen nyt seitsemättä vuotta työtön. Opintovelkaa en ala viisikymppisenä ottamaan.

Vierailija
900/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat hakevat valmista "pakettia", joka osaa juuri sen työn jota hän on tarvitsee, ei olla valmiita perehdyttämään, vaan annetaan pitkä lista mitä pitää osata heti kättelyssä, ei auta vaikka olet opiskellut alaa ja tod.näk. Oppisit työn tosi nopeastikin, koska aiempi kokemus auttaa. Ei, pitää osata kaikki ja heti. Lisäksi olla nuori. Sitten on työnantajat joilla ei ole palkanmaksukykyä/halukkuutta. Sitten on työpaikka ilmoituksia, jotka ovat erimuodoissaan esim. mollin sivuilla about 3 eri kertaa.. Sitten on työpaikkailmoituksia, joita ei edes oikeasti tunnu olevan olemassa, vaan toimivat vuokrafirmojen mainoksina. Ja sitten on työnhakijoita, joilla ei ole täydellistä työhistoriaa, vaan aukkoja cv:ssä, jotka ovat työnantajille turn off, ja lisäksi pitäisi osata kirjoittaa kliseinen työnantajaa hivelevä täydellinen hakemus, mistä ei ikinä tiedä onko se hyvä vai ei. Ja minkäänlaista vastausta lukuisiin hakemuksiisi, eivät useat yritykset, edes rekryfirmat vaivaudu antamaan. Kyllä. työ ja tekijä eivät kohtaa, mutta syytä on ihan kaikissa osapuolissa ja varsinkin byrokratiassa, ja pienin ja voimattomin on se hakija, jolle ei ole tarjolla kuin syyttelyä, vähättelyä ja syrjintää, mikset saa töitä. Koko pakka kusee ja palvelee huonosti ketään, ja raskas te toimisto - "koneisto" tekee kallista ei mihinkään johtavaa työtään, mikä vaan vituttaa kaikkia osapuolia lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän