Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat hakevat valmista "pakettia", joka osaa juuri sen työn jota hän on tarvitsee, ei olla valmiita perehdyttämään, vaan annetaan pitkä lista mitä pitää osata heti kättelyssä, ei auta vaikka olet opiskellut alaa ja tod.näk. Oppisit työn tosi nopeastikin, koska aiempi kokemus auttaa. Ei, pitää osata kaikki ja heti. Lisäksi olla nuori. Sitten on työnantajat joilla ei ole palkanmaksukykyä/halukkuutta. Sitten on työpaikka ilmoituksia, jotka ovat erimuodoissaan esim. mollin sivuilla about 3 eri kertaa.. Sitten on työpaikkailmoituksia, joita ei edes oikeasti tunnu olevan olemassa, vaan toimivat vuokrafirmojen mainoksina. Ja sitten on työnhakijoita, joilla ei ole täydellistä työhistoriaa, vaan aukkoja cv:ssä, jotka ovat työnantajille turn off, ja lisäksi pitäisi osata kirjoittaa kliseinen työnantajaa hivelevä täydellinen hakemus, mistä ei ikinä tiedä onko se hyvä vai ei. Ja minkäänlaista vastausta lukuisiin hakemuksiisi, eivät useat yritykset, edes rekryfirmat vaivaudu antamaan. Kyllä. työ ja tekijä eivät kohtaa, mutta syytä on ihan kaikissa osapuolissa ja varsinkin byrokratiassa, ja pienin ja voimattomin on se hakija, jolle ei ole tarjolla kuin syyttelyä, vähättelyä ja syrjintää, mikset saa töitä. Koko pakka kusee ja palvelee huonosti ketään, ja raskas te toimisto - "koneisto" tekee kallista ei mihinkään johtavaa työtään, mikä vaan vituttaa kaikkia osapuolia lisää.
Syy on työttömän. HÄNEN velvollisuutensa on elättää itsensä omalla työllä
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä ole työhaluisillekaan töitä, niitänon paljon enemmän kuin lorvijoita. Hain pitkään vaikka olen pätevä ja koulutettu ja työhaluinen.
Työnsaatiani ei olisi mikään porkkana tai keppi helpottanut, sillä työmarkkina on kuin tinder jossa kaikki klikkaavat oikealle (?) niitä kaunistuksia mutta kukaan ei tyydy tasoiseensa. Firmat haluaa tarjoilija/kielenkääntäjö/tietoturvapäälliköitä kahdella tonnilla, tietoturvosaajat haluaa oikeiksi tietoturvapäälliköiksi ja ne joille tarjoileminen kelpaa ovat maalla.
MIksi et perusta omaa yritystä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat hakevat valmista "pakettia", joka osaa juuri sen työn jota hän on tarvitsee, ei olla valmiita perehdyttämään, vaan annetaan pitkä lista mitä pitää osata heti kättelyssä, ei auta vaikka olet opiskellut alaa ja tod.näk. Oppisit työn tosi nopeastikin, koska aiempi kokemus auttaa. Ei, pitää osata kaikki ja heti. Lisäksi olla nuori. Sitten on työnantajat joilla ei ole palkanmaksukykyä/halukkuutta. Sitten on työpaikka ilmoituksia, jotka ovat erimuodoissaan esim. mollin sivuilla about 3 eri kertaa.. Sitten on työpaikkailmoituksia, joita ei edes oikeasti tunnu olevan olemassa, vaan toimivat vuokrafirmojen mainoksina. Ja sitten on työnhakijoita, joilla ei ole täydellistä työhistoriaa, vaan aukkoja cv:ssä, jotka ovat työnantajille turn off, ja lisäksi pitäisi osata kirjoittaa kliseinen työnantajaa hivelevä täydellinen hakemus, mistä ei ikinä tiedä onko se hyvä vai ei. Ja minkäänlaista vastausta lukuisiin hakemuksiisi, eivät useat yritykset, edes rekryfirmat vaivaudu antamaan. Kyllä. työ ja tekijä eivät kohtaa, mutta syytä on ihan kaikissa osapuolissa ja varsinkin byrokratiassa, ja pienin ja voimattomin on se hakija, jolle ei ole tarjolla kuin syyttelyä, vähättelyä ja syrjintää, mikset saa töitä. Koko pakka kusee ja palvelee huonosti ketään, ja raskas te toimisto - "koneisto" tekee kallista ei mihinkään johtavaa työtään, mikä vaan vituttaa kaikkia osapuolia lisää.
Entäs yrittäjät, joilla on työttömiä töissä työttömyyskorvauksella, jonka maksaa valtio.
Entäs telakkatuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs yrittäjät, joilla on työttömiä töissä työttömyyskorvauksella, jonka maksaa valtio.
Entäs telakkatuet?
Työttömiä on kirpputoreillakin palkkatuella myyjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta voi olla korkealla vielä monta vuotta. Lehdessä oli, että kukaan ei tiedä kauanko kriisi kestää.
En ymmärrä miksi nuorempia haukutaan. Nyt on kriisi päällä ja nuoria voidaan tarvita.
Nuoret ovat saamattomia ja laiskoja
Työttömyyskorvauksia leikkaamallako ja nuorempia haukkumallako se maanpuolustustahto paranee?
Euroopassa on kriisi, jos sota leviää Suomeen niin taidan sanoa, että olen masentunut enkä jaksa auttaa missään.
Huonoin ja tyhmin aika leikata työttömyysturvaa. Eurooppa on kriisissä, joka pahenee talvea kohti. Vaikeat ajat ovat vasta edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Koska niin moni haluaa asiantuntijuutta ja pitkää koulutusta, jopa sellaisiin hommiin mihin niitä ei tarvittaisi... voihan niitä työntekijöitä olla vaikka millä mitalla mutta jos he eivät kenellekään kelpaa niin mitäpä siinä voi tehdä.
Mitäpä, jos nyt täällä huutelun sijaan menisit katsomaan mitä työpaikkoja on auki niin varmaan tajuaisit ettei palomieheksi, sähkömieheksi jne. voi hakea kuka tahansa.
Ja esim. Tampereella on yli 20 000 työtöntä, että hakijoita myyjän paikkoihin on varmasti.
No kyllä minä sen tiedän että tiettyihin töihin tarvii tietyt pätevyydet. Jospa lukisit viestini uudestaan. Mutta kyllähän näitä on jotka hakevat lukuisiin töihin eivätkä pääse. Itselleni ei ole ajankohtainen (en väittänyt että olisi) asia mutta kyllä käy sääliksi niitä jotka joutuvat lähettelemään hakemuksia ilman tuloksia vaikka paikat eivät ole mitään erityisosaajatöitä.
Ja miksei asioille tehdä mitään esim. anneta opiskella ansiosidonnaisella alalle, missä on pulaa tekijöistä.
Vinkua kyllä osataan.
Niinpä! Minä yritin pitkän työttömyyden jälkeen päästä opiskelemaan työttömyystuella. Oikeus evättiin. Olen nyt seitsemättä vuotta työtön. Opintovelkaa en ala viisikymppisenä ottamaan.
Sama tilanne minulla, tosin vasta 4,5v työttömänä. Ei saa opiskella, entiseen ammattiin en kykene enää. Lainaa en luultavasti saa enkä uskalla tässä iässä ottaa kun ei mitään takeita siitä että pystyy koskaan mitään työtä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta voi olla korkealla vielä monta vuotta. Lehdessä oli, että kukaan ei tiedä kauanko kriisi kestää.
En ymmärrä miksi nuorempia haukutaan. Nyt on kriisi päällä ja nuoria voidaan tarvita.
Työttömyyskorvauksia leikkaamallako ja nuorempia haukkumallako se maanpuolustustahto paranee?
Euroopassa on kriisi, jos sota leviää Suomeen niin taidan sanoa, että olen masentunut enkä jaksa auttaa missään.
Huonoin ja tyhmin aika leikata työttömyysturvaa. Eurooppa on kriisissä, joka pahenee talvea kohti. Vaikeat ajat ovat vasta edessä.
Maanpuolustustahto halutaan ilmeisesti pois.
Tuota puolustaisiko työpaikkaa, mihin on pakotettu ilman palkkaa töihin vain vuokra-asuntoa, joka on jonkun ventovieraan asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota puolustaisiko työpaikkaa, mihin on pakotettu ilman palkkaa töihin vain vuokra-asuntoa, joka on jonkun ventovieraan asunto.
Miten voi olla niin tyhmiä ihmisiä, että haukkuvat nuoria ja leikkaisivat työttömyyskorvauksia. Jos tulee sota niin menevätkö 80 - vuotiaat puolustamaan Suomea, heille tulee hyvät eläkekorotukset tammikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs telakkatuet?
Kaiken maailman yritystuet pitää ehdottomasti poistaa. Jos työnantaja haluaa työntekijöitä niin maksakoot heille palkkaa joilla heidät sinne saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla niin tyhmiä ihmisiä, että haukkuvat nuoria ja leikkaisivat työttömyyskorvauksia. Jos tulee sota niin menevätkö 80 - vuotiaat puolustamaan Suomea, heille tulee hyvät eläkekorotukset tammikuussa?
Eurooppa on kriisissä ja maanpuolustustahto halutaan ottaa nuoremmilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin
Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?
työttömällä ei jää elämiseen 500 e kuukaudessa ,älä viitsikkään.tuet eivät kata kaikkea.toinen tuki pienentää toista tukea. Alle 300 euroa jää.ja sillä elät ja maksat laskut.mihin sulla menee rahat kun noin isosta palkasta jää vain noin vähän elämiseen? Ei pidä uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan .itse voit huonolla onnella olla seuraava joka joutuu hakemaan yhteiskunnalta eri tukeja silloin totuus selviää ,kelan sivulta saat oikeaa tietoa eri etuuksista ja niiden pienentävät vaikutuksesta eri tukiin.ja huomioi tämä kaikki työttömät työnhakijan eivät saa työttömyys etuuden lisäksi muita tukeja .toimeentulotuen määrä ei ole se 500 euroa vaan sitä pienentää muut etuudet.ja on tapauksia ettei ole oikeutettu minkäänlaiseen tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa on ollut kriisissä 14 vuotta ja on seuraavatkin 14 vuotta kriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurooppa on ollut kriisissä 14 vuotta ja on seuraavatkin 14 vuotta kriisissä.
Nyt on sodan uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin
Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?
työttömällä ei jää elämiseen 500 e kuukaudessa ,älä viitsikkään.tuet eivät kata kaikkea.toinen tuki pienentää toista tukea. Alle 300 euroa jää.ja sillä elät ja maksat laskut.mihin sulla menee rahat kun noin isosta palkasta jää vain noin vähän elämiseen? Ei pidä uskoa kaikkea mitä kirjoitetaan .itse voit huonolla onnella olla seuraava joka joutuu hakemaan yhteiskunnalta eri tukeja silloin totuus selviää ,kelan sivulta saat oikeaa tietoa eri etuuksista ja niiden pienentävät vaikutuksesta eri tukiin.ja huomioi tämä kaikki työttömät työnhakijan eivät saa työttömyys etuuden lisäksi muita tukeja .toimeentulotuen määrä ei ole se 500 euroa vaan sitä pienentää muut etuudet.ja on tapauksia ettei ole oikeutettu minkäänlaiseen tukeen.
Niinpä.
Saan työmarkkinatukea 700e joten miten ihmeessä siitä voisi jäädä 500e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Koska niin moni haluaa asiantuntijuutta ja pitkää koulutusta, jopa sellaisiin hommiin mihin niitä ei tarvittaisi... voihan niitä työntekijöitä olla vaikka millä mitalla mutta jos he eivät kenellekään kelpaa niin mitäpä siinä voi tehdä.
Mitäpä, jos nyt täällä huutelun sijaan menisit katsomaan mitä työpaikkoja on auki niin varmaan tajuaisit ettei palomieheksi, sähkömieheksi jne. voi hakea kuka tahansa.
Ja esim. Tampereella on yli 20 000 työtöntä, että hakijoita myyjän paikkoihin on varmasti.
No kyllä minä sen tiedän että tiettyihin töihin tarvii tietyt pätevyydet. Jospa lukisit viestini uudestaan. Mutta kyllähän näitä on jotka hakevat lukuisiin töihin eivätkä pääse. Itselleni ei ole ajankohtainen (en väittänyt että olisi) asia mutta kyllä käy sääliksi niitä jotka joutuvat lähettelemään hakemuksia ilman tuloksia vaikka paikat eivät ole mitään erityisosaajatöitä.
Ja miksei asioille tehdä mitään esim. anneta opiskella ansiosidonnaisella alalle, missä on pulaa tekijöistä.
Vinkua kyllä osataan.
Niinpä! Minä yritin pitkän työttömyyden jälkeen päästä opiskelemaan työttömyystuella. Oikeus evättiin. Olen nyt seitsemättä vuotta työtön. Opintovelkaa en ala viisikymppisenä ottamaan.
Ei tietenkään yhteiskunna tehtävä ole maksaa sulle uusia koulutuksia. Jokaisella ihmisellä on oikeus määrättyyn koulutusmäärään yhteiskunnan maksamana.
Kaikki pitää vaan muiden maksaa!
Niin että parempi olla toimettomana peruspäivärahalla kuin opiskella peruspäivärahalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkua kyllä osataan.
Tuskin vuosikausia työttömänä ollut työllistyy ainakaan yksityiselle sektorille. Ammattitaito on rapistunut ja työhalut ovat varmaan pienet. Miksi yrittäjän pitäisi ottaa riski mahdollisesta saikuttajasta. Ainoa vaihtoehto olisi työkokeilu tai uudelleen kouluttautuminen mutta moni valitsee helpon tien eli jää makoilemaan kotona sosiaalituilla.
Sosiaalituilla, huoh. Peruspäivärahaa saan, en yhtään mitään muuta.
Kouluttautuminen olisi minustakin se viisain teko, mutta tämä oikeus on minulta viety. Opintorahalla en pärjää ja velkaa en tällä iällä uskalla ottaa, kun en voi olla varma sen takaisinmaksusta. Miksi on parempi olla tekemättä mitään kuin opiskella? Ei käy minun järkeeni.
Työkokeilu?? Salli mun nauraa. Olin tilitoimistossa työkokeilussa kuusi vuotta sitten. Töitä siitä ei seurannut, vaikka hyvät arviot sain. Koulutukseen olisin hakeutunut sen jälkeen, mutta "ei ollut perusteita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole varaa siihen, että yli 150 000 suomalaista ilmoittaa, että ei suostu työhön, koska tuet on paremmat kuin palkka. Tuet pienemmiksi, määräaikaisiksi ja toimeentulotuki kokonaan harkinnanvaraiseksi eli kerran kuukaudessa tarkistettavaksi.
Tämä edellyttäisi jo tosi suurta lisäporukkaa Kelaan tai sossuun. Olisi tietty hyvä veto työllisyyden kannalta. Myös lisättäisiin porukkaa vahtimaan työttömiä, ettei joku tee pimeästi töitä samalla, kun nostaa tukia.
Kun tuet loppuu, käy matka toimeentuloluukulle. Harkinnanvaraista tukea, voisi saada eri sakki kun nyt saa asumistukea tai muuta tukea. No lisää työläisiä sossun luukulle.
Lainoja ei lasketa laskuiksi toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä.
Tuppaa suhteellisen monelta unohtumaan että jos ei tee duunia, ei sitä eläkettäkään kerry.
Puoluetukia lisää!
Korona aikana kaikesta kulttuurista leikattiin raskaalla kädellä mutta yllätys yllätys tiesin tämän jo etukäteen, ooppera ja baletti saivat tukensa niin kuin aina ennekin ja ne eivät ole mitään pieniä summia.