Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
901/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeettomat tuet pois,jo maistuisi työ.

Vierailija
902/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Koska niin moni haluaa asiantuntijuutta ja pitkää koulutusta, jopa sellaisiin hommiin mihin niitä ei tarvittaisi... voihan niitä työntekijöitä olla vaikka millä mitalla mutta jos he eivät kenellekään kelpaa niin mitäpä siinä voi tehdä.

Mitäpä, jos nyt täällä huutelun sijaan menisit katsomaan mitä työpaikkoja on auki niin varmaan tajuaisit ettei palomieheksi, sähkömieheksi jne. voi hakea kuka tahansa.

Ja esim. Tampereella on yli 20 000 työtöntä, että hakijoita myyjän paikkoihin on varmasti.

No kyllä minä sen tiedän että tiettyihin töihin tarvii tietyt pätevyydet. Jospa lukisit viestini uudestaan. Mutta kyllähän näitä on jotka hakevat lukuisiin töihin eivätkä pääse. Itselleni ei ole ajankohtainen (en väittänyt että olisi) asia mutta kyllä käy sääliksi niitä jotka joutuvat lähettelemään hakemuksia ilman tuloksia vaikka paikat eivät ole mitään erityisosaajatöitä.

Ja miksei asioille tehdä mitään esim. anneta opiskella ansiosidonnaisella alalle, missä on pulaa tekijöistä.

Vinkua kyllä osataan.

Niinpä! Minä yritin pitkän työttömyyden jälkeen päästä opiskelemaan työttömyystuella. Oikeus evättiin. Olen nyt seitsemättä vuotta työtön. Opintovelkaa en ala viisikymppisenä ottamaan.

Tuskin vuosikausia työttömänä ollut työllistyy ainakaan yksityiselle sektorille. Ammattitaito on rapistunut ja työhalut ovat varmaan pienet. Miksi yrittäjän pitäisi ottaa riski mahdollisesta saikuttajasta. Ainoa vaihtoehto olisi työkokeilu tai uudelleen kouluttautuminen mutta moni valitsee helpon tien eli jää makoilemaan kotona sosiaalituilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeettomat tuet pois,jo maistuisi työ.

Kerro missä osoitteessa avoin työ on? Mihin otan yhteyttä?

Vierailija
904/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalle olisi jonoksi asti tulijoita. Hyvin koulutettuja ja kokeneita. Ketään ei oteta.

Silti pomo jaksaa julkisesti mainostaa, kuinka haetaan lisää "huipputekijöitä" alati kasvavaan yritykseemme.

Totuus on, että jengistä yritetään päästä eroon ja tuotantoa supistetaan.

Julkiset puheet, kuinka tekijöitä kaivataan kipeästi. Niisk! missä ne tekijät on?, on pelkkää ulkoista markkinointia

Eihän nyt kukaan toimari lähde julkisesti puhumaan totuuksia että meidän firma ei tosiaan ole mikään kultakaivos.

Suuri osa rekry-ilmoistakin mitä näette medioissa, on itseasiassa vain mainontaa.

Luodaan illuusio ihmisten mieleen että noillapa pyyhkii kovaa, kun taas hakevat uusia "logistiikka managereita".

Tästähän oli takavuosina juttuakin jossain ajankohtaisohjelmassa, kuinka yritykset hyödyntävät "feikki" työpaikkailmoituksia vain saadakseen näkyvyyttä isoissa päivälehdissä.

Eli kyseessä on todellisuudessa yrityksen mainos, jossa lyhyesti kerrotaan yrityksen "menestystarina" ja huikeat tulevaisuudentavoitteet maalataan "lavealla pensselillä" sillä tekosyyllä, että halutaan houkutella osaavaa työvoimaa.

Aivan kuin jotain asentajakoneistajaa tai laboranttia kiinnostaisi yrityksen visiot kunhan vain saisi töitä ja toimeentulon.

Vierailija
905/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihla Group vaatii myyjiltään parempaa tulosta tai palkka putoaa – vaihtoehdoksi tarjotaan yrittäjyyttä

Pihla Groupin henkilöstöjohtajan mukaan palkkauksen muutoksissa noudatetaan lakeja, työehtosopimusta ja voimassa olevia työsopimuksia.

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009124573.html?utm_medium=promo…

Aika härskiä.

Vierailija
906/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa siihen, että yli 150 000 suomalaista ilmoittaa, että ei suostu työhön, koska tuet on paremmat kuin palkka. Tuet pienemmiksi, määräaikaisiksi ja toimeentulotuki kokonaan harkinnanvaraiseksi eli kerran kuukaudessa tarkistettavaksi.

No, sinähän ihan hölmöjä ehdotat. Suomi on saanut noottia EU:n ihmisoikeusvirastolta juuri siitä syystä, kun meillä tuet ovat niin pienet. Eihän niillä meinaa pystyä elämään ja varsinkin vielä tänä päivänä, kun hinnat karkaa käsistä.

Vierailija
907/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihla Group vaatii myyjiltään parempaa tulosta tai palkka putoaa – vaihtoehdoksi tarjotaan yrittäjyyttä

Pihla Groupin henkilöstöjohtajan mukaan palkkauksen muutoksissa noudatetaan lakeja, työehtosopimusta ja voimassa olevia työsopimuksia.

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009124573.html?utm_medium=promo…

Aika härskiä.

Voi kuule, monikin työnantaja osaa härskin pelin "lain puitteissa". Meillä on muka työvoimapula, mutta työntekijät ovat valmiita alistumaan huonoihin ja käytännössä lainvastaisiinkin sopimuksiin, kunhan vain saavat pitää työnsä. Joku firma käyttää pelkkiä varamiespalvelun tekijöitä jotta voi käytännössä teettää nollatuntisoppareita/määräikaisten ketjutusta, ettei lomia kerry eikä niitä saa pitää silloin kun haluaa. Toiset ei edes pidä vmptä välissä. Jos nuriset, sua ei vaan enää palkata.

Vierailija
908/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat hakevat valmista "pakettia", joka osaa juuri sen työn jota hän on tarvitsee, ei olla valmiita perehdyttämään, vaan annetaan pitkä lista mitä pitää osata heti kättelyssä, ei auta vaikka olet opiskellut alaa ja tod.näk. Oppisit työn tosi nopeastikin, koska aiempi kokemus auttaa. Ei, pitää osata kaikki ja heti. Lisäksi olla nuori. Sitten on työnantajat joilla ei ole palkanmaksukykyä/halukkuutta. Sitten on työpaikka ilmoituksia, jotka ovat erimuodoissaan esim. mollin sivuilla about 3 eri kertaa.. Sitten on työpaikkailmoituksia, joita ei edes oikeasti tunnu olevan olemassa, vaan toimivat vuokrafirmojen mainoksina. Ja sitten on työnhakijoita, joilla ei ole täydellistä työhistoriaa, vaan aukkoja cv:ssä, jotka ovat työnantajille turn off, ja lisäksi pitäisi osata kirjoittaa kliseinen työnantajaa hivelevä täydellinen hakemus, mistä ei ikinä tiedä onko se hyvä vai ei. Ja minkäänlaista vastausta lukuisiin hakemuksiisi, eivät useat yritykset, edes rekryfirmat vaivaudu antamaan. Kyllä. työ ja tekijä eivät kohtaa, mutta syytä on ihan kaikissa osapuolissa ja varsinkin byrokratiassa, ja pienin ja voimattomin on se hakija, jolle ei ole tarjolla kuin syyttelyä, vähättelyä ja syrjintää, mikset saa töitä. Koko pakka kusee ja palvelee huonosti ketään, ja raskas te toimisto - "koneisto" tekee kallista ei mihinkään johtavaa työtään, mikä vaan vituttaa kaikkia osapuolia lisää.

Asia on juuri näin. Valitettavasti.

Vierailija
909/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä ole työhaluisillekaan töitä, niitänon paljon enemmän kuin lorvijoita. Hain pitkään vaikka olen pätevä ja koulutettu ja työhaluinen.

Työnsaatiani ei olisi mikään porkkana tai keppi helpottanut, sillä työmarkkina on kuin tinder jossa kaikki klikkaavat oikealle (?) niitä kaunistuksia mutta kukaan ei tyydy tasoiseensa. Firmat haluaa tarjoilija/kielenkääntäjö/tietoturvapäälliköitä kahdella tonnilla, tietoturvosaajat haluaa oikeiksi tietoturvapäälliköiksi ja ne joille tarjoileminen kelpaa ovat maalla.

Vierailija
910/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Minä lähden. Ehkä olen typerä, mutta lähden siitä huolimatta.

Minäkin lähdin kesäkuun lopussa ja tänään purin työsuhteen koeaikapurkuna. Työmatkakulujen jälkeen tappiollista toimintaa ja palkka luvattua pienempi. Ei työterveyshuoltoa. Kaikki viikonloput työssä.

Kaikkea hyvää sulle, toivottavasti jaksat.🤗

Vierailija
911/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille ei makseta työttömyyskorvausta ,uskokaa jo se asia.kuukauden tai kaksi sitä maksetaan ja sen jälkeen siirrytään kyseisen maan työttömyysturvan piiriin .ulkomailla täytyy heti ilmoittautua paikalliseen työvoimatoimistoon jotta sen kuukauden tai kaksi saa Suomesta työttömyysturvaa ja todistus on esitettävä Suomeen ja se näkyy rekistereissä että onko henkilö todellakin ilmoittautunut toisen maan työvoimatoimistoon.lukekaa kelan sivuilta jos ette usko. lopettakaa semmoisen asian puhuminen joka ei ole totta! Muistakaa myös että Suomessa on työnhaku velvollisuus,täällä ei pysty makoilemaan ,vaaleja ei voiteta tällä tavalla,jokainen osaa ajatella itse mikä on totta ja mikä ei ole totta

Vierailija
912/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei oikeasti ole. On vain turhia päälliköitä jotka eivät itse halua tehdä töitä ja siksi paikkoja on vapaana. Vuoden päästä selviää yllätyksenä ettei töissä ollutkaan kannattavaa pitää useampaa palkollista. Työn tekemään palkattu henkilö saa potkut. Päällikkö jää odottamaan uutta rahoitusta ja valittaa resurssipulasta sen sijaan että tekisi töitä.

Vierailija
913/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eipä ole työhaluisillekaan töitä, niitänon paljon enemmän kuin lorvijoita. Hain pitkään vaikka olen pätevä ja koulutettu ja työhaluinen.

Työnsaatiani ei olisi mikään porkkana tai keppi helpottanut, sillä työmarkkina on kuin tinder jossa kaikki klikkaavat oikealle (?) niitä kaunistuksia mutta kukaan ei tyydy tasoiseensa. Firmat haluaa tarjoilija/kielenkääntäjö/tietoturvapäälliköitä kahdella tonnilla, tietoturvosaajat haluaa oikeiksi tietoturvapäälliköiksi ja ne joille tarjoileminen kelpaa ovat maalla.

Minä olen nähnyt keittiöapulaisen, jonka tehtäviin kuului ruokalistojen ja esitteiden kääntäminen. Tarkoituksena oli säästää rahaa niin, että keittiöapulaisen kääntämät tekstit "tarkistutettaisiin" oikealla kääntäjällä, jolle ei tarvitsisi maksaa pennosia enempää. Käytännössä ammattilainen käänsi tekstit murto-osalla siitä ajasta, joka tarkistamiseen, korjaamiseen ja muokkaamiseen olisi mennyt.

Vierailija
914/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.

Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.

Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.

Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.

Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?

Minä kysyn vaan?

Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.

On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.

Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.

Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.

Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.

Olet täysin sairas ihminen. Jos joutuu sossun luukulla käymään siitä huolimatta, että käy töissä (matalapalkka-alat), niin vika on silloin PALKOISSA, ei tuissa. Ruoka on kallistunut, eikä tukia todellakaan ole varaa pienentää.

Palkat maksetaan TUOTTAVUUDEN mukaan. Jos palkkaa pitäisi maksaa lisää niin sitä työtä ei olisi edes olemassa.

Vierailija
915/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ei makseta enää sohvalle kirjoitti:

No sekin aika vielä tulee, että niitä ylenpalttisia sossurahoja ei enää jaeta tyässäkäyvien lompakosta - kannattaa nyt varmistua siitä, että et ole niiden joukossa jolla silloin ei ole duunia.

P.S. Sossutukien rankat leikkaukset on lähempänä kuin arvaatkaan...

kerroppa tiedätkö ihan tarkasti mitä tukeja ja minkä verran työtön työnhakija saa? Kuule ne on monia kertoja pienemmät kuin luullaan .kelan sivuilta saat oikeaa tietoa eri tuista ja niiden vähentävät vaikutuksesta toisiin tukiin .mistä olet saanut käsityksen että työttömät työnhakijan ei hae töitä tai halua töihin? Käsityksesi on täysin väärä.on ihmisiä jotka hakevat töihin mutta eivät pääse.ja sitten vielä sinä itse voit olla huonolla onnella seuraava joka voit joutua hakemaan yhteiskunnalta eri tukeja ja silloin huomaat että sillä parilla,kolmella sadalla eurolla et tulekaan toimeen katsoa kun joudut itse maksamaan kaiken muun .tuet eivät kata kaikkea

Vierailija
916/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä, jos 8 h töistä saa 1800-1900 €/ kk, siitä pois verot ja työpaikalle menemiseenpitää ostaa bussilippu. Sitte heräät 5.30 jotta oot 6.30 duunissa ja riehut siellä selkäs kipeeks ja joku vielä moittii tai muuten vaan ilkeilee sulle ni eipä se kannata.....

Vierailija
917/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?

Minä kysyn vaan?

Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.

Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.

Tämä. Ja vain tämä.

Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.

Ja puuttuukin raskaalla kädellä.

Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.

Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.

Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.

Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!

Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?

Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?

Mollissa on murto-osa avoimista työpaikoista. Lopeta se Mol sivujen katsominen.

Vierailija
918/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyn vaan?

Olet täysin sairas ihminen. Jos joutuu sossun luukulla käymään siitä huolimatta, että käy töissä (matalapalkka-alat), niin vika on silloin PALKOISSA, ei tuissa. Ruoka on kallistunut, eikä tukia todellakaan ole varaa pienentää.

Siis tämä! Mua todella ihmetyttää tämä suomalaisten kyykytysmentaliteetti, ollaan valmiita vaikka maksamaan siitä että itseä huono-osaisimmilla menee vielä huonommin sen sijaan, että alettaisiin vaatia itselleen parempia palkkoja ja työoloja.

- Minimituilla kaupungin halvimmassa lähiökämpässä elävä pitkäaikaistyötön, ilmeisesti sitten lajissaan harvinaisuus kerran näitä Helsingin keskustan miljoonakämpissä Kelan piikkiin asuvia työttömiä parveilee valtoimenaan, mikäli palstalaisiin on uskominen.

Perusta itse yritys ja maksa parempia palkkoja. Palkkoja ei voi korottaa koska työntekijät eivät tuota enempää.

Vierailija
919/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkön hinta voi olla korkealla vielä monta vuotta. Lehdessä oli, että kukaan ei tiedä kauanko kriisi kestää.

En ymmärrä miksi nuorempia haukutaan. Nyt on kriisi päällä ja nuoria voidaan tarvita.

Nuoret ovat saamattomia ja laiskoja

Vierailija
920/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Koska niin moni haluaa asiantuntijuutta ja pitkää koulutusta, jopa sellaisiin hommiin mihin niitä ei tarvittaisi... voihan niitä työntekijöitä olla vaikka millä mitalla mutta jos he eivät kenellekään kelpaa niin mitäpä siinä voi tehdä.

Mitäpä, jos nyt täällä huutelun sijaan menisit katsomaan mitä työpaikkoja on auki niin varmaan tajuaisit ettei palomieheksi, sähkömieheksi jne. voi hakea kuka tahansa.

Ja esim. Tampereella on yli 20 000 työtöntä, että hakijoita myyjän paikkoihin on varmasti.

No kyllä minä sen tiedän että tiettyihin töihin tarvii tietyt pätevyydet. Jospa lukisit viestini uudestaan. Mutta kyllähän näitä on jotka hakevat lukuisiin töihin eivätkä pääse. Itselleni ei ole ajankohtainen (en väittänyt että olisi) asia mutta kyllä käy sääliksi niitä jotka joutuvat lähettelemään hakemuksia ilman tuloksia vaikka paikat eivät ole mitään erityisosaajatöitä.

Ja miksei asioille tehdä mitään esim. anneta opiskella ansiosidonnaisella alalle, missä on pulaa tekijöistä.

Vinkua kyllä osataan.

Niinpä! Minä yritin pitkän työttömyyden jälkeen päästä opiskelemaan työttömyystuella. Oikeus evättiin. Olen nyt seitsemättä vuotta työtön. Opintovelkaa en ala viisikymppisenä ottamaan.

Ei tietenkään yhteiskunna tehtävä ole maksaa sulle uusia koulutuksia. Jokaisella ihmisellä on oikeus määrättyyn koulutusmäärään yhteiskunnan maksamana.

Kaikki pitää vaan muiden maksaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan