Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun muistisairas vanhus vastustaa kotihoidon palveluita?

Vierailija
09.10.2022 |

Äidilläni on keskivaikea Alzheimerin tauti. Lääkitystä kokeiltiin mutta siitä ei ole ollut apua eikä annostusta saada kohdalleen vaan hän syö joko liikaa tai unohtaa ottaa. Lääkeautomaattia vastustaa, koska silloin hoitaja kävisi hänen luonaan kerran viikossa täyttämässä sen ja äiti ei halua ketään suvun ulkopuolista kotiinsa. Miten ihmeessä tällaisen muistisairaan kanssa pärjää jatkossa, kun tauti etenee? Lääkärin mukaan on jo liian myöhäistä tehdä edunvalvontavaltuutus mutta jos haen hänen edunvalvojakseen, pystynkö silloin hommaamaan hänelle kotihoidon palveluja, vaikka hän itse niitä vastustaa? Jos oikein olen ymmärtänyt, niin tässä kunnassa ei pääse jonottamaan kunnan hoivapaikkaa, jollei kotihoitajien käyntejä ole ensin kokeiltu.

Kommentit (101)

Vierailija
101/101 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa mitä käsityksiä ns. asiantuntijoillakin on. Emeritusprofessori Jaakko Valvanne vaati Helsingin Sanomissa että muistisairaalta pitää kysyä missä haluaa asua ja syyllisti omaisia siitä, että laitetaan muistisairaita hoivakotiin. Ensinnäkään niihin ei nykyään edes pääse jos ei ole todella huonokuntoinen. Toiseksi Valvanteella ei taida olla paljon käsitystä, miten kuormittavaa omaiselle muistisairaan hoito voi olla jo vuosia, ennen kuin on hoivakotikunnossa. Kotihoidon apu niillä viiden minuutin piipahduksilka on todella marginaalista. Kuinka esim. samanikäinen puoliso pystyy hoitamaan 24/7 harhaista, itsepäistä ja joskus välivaltaistakin puolisoa sairastumatta itse. Tänään Valvanne uudessa kirjoituksessa vähän pehmensi kantaansa ja julkaisi oman hoitotahtonsa.

Suostuu viime kädessä hoitoon sellaiseen paikkaan missä ymmärretään muistisairaita. Mistähän sellaisen meinaa löytää? Todellisuus ns. kalliimmissakin hoivakodeissa on nykyisin ihan muuta, passiivista ja virikkeetöntä päivät pitkät, rahanahneus johtotähtenä, vaipat vaihdetaan kun omaiset tulossa ja suurin osa hoitajista puhuu hyvin vähän suomea. Hienot päiväohjelmat vain esitteissä. Herätkää jo todellisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi