Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon laittaisitte rahaa työkaverin yhteislahjaan?

09.10.2022 |

Jos teillä olisi sellainen tilanne, että saisitte kutsun työkaverin kotiin hänen 40-vuotissynttäribileisiin, ja teitä olisi lähdössä esim. 10 hengen porukka työkavereita sinne juhliin ja te päättäisitte hankkia yhteislahjan työkaverillenne, esim. Lahjakortin vaikka Intersportiin tai kauneushoitolaan, niin mikä teidän mielestänne olisi sopiva summa, millä jokainen osallistuisi tähän yhteislahjaan?

Minulla oli tällainen tilanne, että sain kutsun entisen työkaverin 40-v. Synttäribileisiin, ja myös moni muu entisistä työkavereistani oli saanut kutsun, kun meillä oli tiivis työporukka ja vietettiin usein aikaa myös vapaa-ajalla. Päätettiin hankkia porukalla yhteislahja ja perustettiin Whatsupp -ryhmä, jossa pohdittiin, että mitä hankittaisiin ja millä summalla jokainen osallistuisi tähän yhteislahjaan. Yksi tyyppi sitten ehdotti, että jokainen antaisi 5€ . Tähän moni komppasi, että joo se on sopiva summa jne. Sitten eräs tyyppi kirjoitti, että minusta 5€ on aika pieni summa, kun sillä summalla on yleensä osallistuttu silloin jos työpaikalla muistetaan jotain esim. Eläkkeelle siirtyvää jne, mutta tässä tapauksessa ollaan menossa kotiin synttärijuhliin, niin minusta 20€/hlö olisi sopiva summa, koska varmaan sillä summalla itsekin ostaisin lahjan, mikäli hankkisin oman henkilökohtaisen lahjan. Sitten sovittiin, että jokainen laittaa sen 20€ yhteislahjaan, jolla ostettaisiin lahjakortti kauneushoitolaan, Pentikistä jotain pientä sekä kukkakimppu. Silti muutama tyyppi ilmoitti sijoittavansa yhteislahjaan vähemmän. Esim. Yksi nainen kirjoitti ensin antavansa 15€, sitten seuraavana päivänä hän kirjoitti: mä annan sittenkin vaan 10€, ettei mene loppukuukausi vaan puuronsyömiseksi. Ja yksi tyyppi kirjoitti mä annan vaan 5€, kun olen köyhä opiskelija .

Mietin vaan, että ihanko oikeasti ihmiset ovat näin pihejä? Kyse tässä tapauksessa oli kuitenkin ihan hyvätuloisista ihmisistä, niin tuskin on talous kiiinni viidestä tai kymmenestä eurosta.

Kommentit (51)

41/51 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä meni naimisiin. Ystäväni kanssa oltiin laittamassa kumpikin 50 euroa. Kolmas halusi tulla mukaan kimppalahjaan ja sanottiin ok, 50 e.

Ei käynyt. Kuulemma kimppalahjassa saa laittaa vähemmän.

Eli jos meet yksin, on 50 e ok. Tai 2, yht 50 e. Mutta jos on 3 henkeä, saa laittaa vähemmän per henkilö.

Miksi ?

Ja jos ne hääjuhlat pidetään jossain juhlapaikassa, johon on hommattu pitopalvelu, niin varmaan se vuokra+tarjoilut tulee maksamaan 50€/juhlavieras muutenkin.

Vierailija
42/51 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestäisin mielelläni juhlia ja illanistujaisia kotona.

Olen vienyt syntymäpäivänä töihin kakkua ja suolaista ja toisinaan muuten vain vienyt kahvipullat.

Mutta minä en halua minulle mitään rahoja tai lahjakortteja kerättävän, olen sen ilmoittanut.

Jokaisella on kotonaan omat menot ja kulut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,00€

Onneksi olen työtön.

Vierailija
44/51 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla 5€ on ok, mutta jos jonnekin menen kylään osallistuen kimppalahjaan, niin vähintään 20€.

45/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
46/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinne juhliin ole pakko tulla, ja jos ei tule, niin ei tarvitse osallistua lahjaankaan.

40-v-synttäri! Yleensä niin kuin juhlitaan niitä viiskymppis-juhlia isommin. Nää välikympit, niitä ei monikaan edes juhli.

Nelikymppisiin kahdensadan lahjakortti. Kuis paljon sitten laitatte kun se täyttää viiskymppiä?

Minä en olisi edes tullut juhliin!

Entäs mites te muut sitten, onko se juhlinta ja lahjonta tasapuolista? Että kun teillä itsellänne on juhlat, niin sitten te saatte sen saman 200 e lahjakortin myös.

Vai oliko tämä joku rakkaudenosoitus juuri nimenomaan tähän yhteen tyyppiin.

Vierailija
47/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita muistamisia on töissä ihan koko ajan. Yleensä osallistun kimppalahjaan 2-5 eurolla. Jos kerran mennään juhliin paikalle, niin maks kymppi.

Jos muistamisia olisi 1-2 kertaa vuodessa, niin 20eur ok. Meillä ollut ainakin 10 muistamista tänä vuonna

Vierailija
48/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita muistamisia on töissä ihan koko ajan. Yleensä osallistun kimppalahjaan 2-5 eurolla. Jos kerran mennään juhliin paikalle, niin maks kymppi.

Jos muistamisia olisi 1-2 kertaa vuodessa, niin 20eur ok. Meillä ollut ainakin 10 muistamista tänä vuonna

tämä, kyllä se rupee jo budjetissa tuntumaan jos olisi kuukausittain n.50e lahjamenoja. Ja toki just suhteutettuna, johonkin etäisen työkaverin keräykseen saattaa laittaa 2e, mutta läheisemmän kaverin juhlat kotona eri juttu. Mutta eipä näissäkään tarvitse katosta läpi mennä. Itse kokisin kiusalliseksi tilanteen jossa mun synttäreille tullaa sen 200e lahjakortin kanssa eli siis liikaa 10 hengeltä se mielestäni. 100e lahjakortti olisi siltä porukalta enemmän kun kiva piristys.

Vierailija
49/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso työyhteisö ja harva se viikko kerätään jollekin jotain lahjarahaa. Annan yleensä 2 euroa, joskus en mitään, jos en edes tunne tyyppiä. Näihin saisi menemään omaisuuden jos joka keräykseen osallistuisi. Jollekin läheiselle työkaverille olen joskus antanut max 5 euroa.

Vierailija
50/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5e on hyvä, sillä on aina menty. Antakoot enemmän ne jotka tahtoo. Ei ole aplta pois vaikka joku antaa 5e. Tosin epäilen provoksi koska tuntuu oudolta että kertoivat kaikille vielä syyt miksi antavat vähemmän. Me kerätään anonyymisti joten jos joku antaa vähemmän, ei kukaan edes tiedä sitä.

Vierailija
51/51 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassa tavallinen lahjoitus läksiäisissä oli 5e. Ihan OK , jos ei oikeastaan tuntenut koko tyyppiä mutta semmosille, jotka tunsin annoin 10e. Porukkaa oli yleensä paljon, joten ei tarvinnut isoa summaa laittaakaan. Jos juhlat olis olleet kotona niin ehdottomasti enemmän.

Mulla on suunnilleen sama. Jos työpaikalla kerätään kimppalahjaa, niin mielestäni kymppi on aika sopiva, vaikka en tuntisi henkilöä oikein ollenkaan. 20 euroa annan jos kyseessä on läheinen kollega. Jos tulisi kutsu kotiin, niin lahja olisi 20-50 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän