Kuinka paljon laittaisitte rahaa työkaverin yhteislahjaan?
Jos teillä olisi sellainen tilanne, että saisitte kutsun työkaverin kotiin hänen 40-vuotissynttäribileisiin, ja teitä olisi lähdössä esim. 10 hengen porukka työkavereita sinne juhliin ja te päättäisitte hankkia yhteislahjan työkaverillenne, esim. Lahjakortin vaikka Intersportiin tai kauneushoitolaan, niin mikä teidän mielestänne olisi sopiva summa, millä jokainen osallistuisi tähän yhteislahjaan?
Minulla oli tällainen tilanne, että sain kutsun entisen työkaverin 40-v. Synttäribileisiin, ja myös moni muu entisistä työkavereistani oli saanut kutsun, kun meillä oli tiivis työporukka ja vietettiin usein aikaa myös vapaa-ajalla. Päätettiin hankkia porukalla yhteislahja ja perustettiin Whatsupp -ryhmä, jossa pohdittiin, että mitä hankittaisiin ja millä summalla jokainen osallistuisi tähän yhteislahjaan. Yksi tyyppi sitten ehdotti, että jokainen antaisi 5€ . Tähän moni komppasi, että joo se on sopiva summa jne. Sitten eräs tyyppi kirjoitti, että minusta 5€ on aika pieni summa, kun sillä summalla on yleensä osallistuttu silloin jos työpaikalla muistetaan jotain esim. Eläkkeelle siirtyvää jne, mutta tässä tapauksessa ollaan menossa kotiin synttärijuhliin, niin minusta 20€/hlö olisi sopiva summa, koska varmaan sillä summalla itsekin ostaisin lahjan, mikäli hankkisin oman henkilökohtaisen lahjan. Sitten sovittiin, että jokainen laittaa sen 20€ yhteislahjaan, jolla ostettaisiin lahjakortti kauneushoitolaan, Pentikistä jotain pientä sekä kukkakimppu. Silti muutama tyyppi ilmoitti sijoittavansa yhteislahjaan vähemmän. Esim. Yksi nainen kirjoitti ensin antavansa 15€, sitten seuraavana päivänä hän kirjoitti: mä annan sittenkin vaan 10€, ettei mene loppukuukausi vaan puuronsyömiseksi. Ja yksi tyyppi kirjoitti mä annan vaan 5€, kun olen köyhä opiskelija .
Mietin vaan, että ihanko oikeasti ihmiset ovat näin pihejä? Kyse tässä tapauksessa oli kuitenkin ihan hyvätuloisista ihmisistä, niin tuskin on talous kiiinni viidestä tai kymmenestä eurosta.
Kommentit (51)
Max. 10€. Sillä tosiaan saa jo jotain kivaa järjestettyä jos osallistujia on se 10. Jos olisi vaikka 20 osallistujaa niin silloin laittaisin vaan sen 5€. 100€ saa kivan lahjakortin vaikka mihin liikkeeseen.
5€ 40- vuotis lahjaan. En tajua, en kehtaisi mennä toisen kotiin tuollaisen lahjan kanssa, 10 ihmistä juhliin ja tuovat 50€ lahjan. Oletan, että tuollaisissa juhlissa on tarjoilut, 5€ on naurettava summa.
Mun ystävä meni naimisiin. Ystäväni kanssa oltiin laittamassa kumpikin 50 euroa. Kolmas halusi tulla mukaan kimppalahjaan ja sanottiin ok, 50 e.
Ei käynyt. Kuulemma kimppalahjassa saa laittaa vähemmän.
Eli jos meet yksin, on 50 e ok. Tai 2, yht 50 e. Mutta jos on 3 henkeä, saa laittaa vähemmän per henkilö.
Miksi ?
Vastasin jos tuut kimppalahjaan, se on 50 e.
Annat sen, tai hommaat oman lahjan.
Mun lapsi oli päivällä synttäreillä, lahja maksoi 20 e. Aikuiset vie synttärilahjaksi 5 e.
Nuukaa.
Ehdottomasti veisin väh 20 e.
Töissä laitan keräyksiin 5-10 e
Vierailija kirjoitti:
5 e on hyvä.
5€ on naurettavan pieni summa. Johonkin pikkulasten juhliin viedään 5€ lahja.
Jos jonkun kotiin on synttärijuhlille menossa aikuinen, niin 5 euroa on kyllä järkyttävän pihiä. Synttärisankari tarjoaa syömiset ja juomiset ja toinen osallistuu lahjaan murto-osalla niistä tarjoilujen kustannuksista, mitä itse juhlissa nauttii.
Minulle sopisi 20 - 40 € sen mukaan, kuinka läheinen ihminen on kyseessä. Alle parikymppiä on kyllä pihistelyä! Työpaikan keräyksiin sitten vähempi, 2 - 10 €.
Jos kotiin ollaan menossa, niin tuo 20 euroa on ok.
Vierailija kirjoitti:
Mietin pelkästä otsikosta 5 euroa, sitten viestin alusta että ai kotiin ja 10 hengen porukka niin ajattelin 10 euroa.
20 euroa per naama kuulostaa järjettömän suurelta... eli muistaa 200 euron yhteislahjalla. Vähän rotia noihin vaatimuksiin.
Mitä tekemistä sillä on, montako osallistuu lahjaan ?
Kenenkään ei ole pakko osallistua. Et sinä ap, tai kukaan muukaan, voi määrittää, mikä on oikea summa Antaa jollekin toiselle. Et voi tietää kaikkea. Meneekö jollain esim. nyt tonni sähkölaskuun, jollain 7000 ivf:iin, jollain kymppitonni pakolliseen remonttiin jne. Itse skippaisin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Viitonen on ihan riittävä summa.
Kuten sanottua: Hyväpalkkaiset ihmiset. He voivat kustantaa kasvohoidon ihan itse. Tuskin hän mitään isoa lahjaa edes odottaa. Toisaalta kannattaa ajatella pidemmälle tätä asiaa, eli siitä tulee työpaikan normi. Muut odottavat saavan saman. Pysyisin siksi siinä viitosessa.
Yhteinen kukkakimppu on kiva ja se riittää aikuisten kesken ihan hyvin.
10 henkeä vie kimppalahjaksi kukkakimpun !
Mä vien ystävälleni kukkakimpun, kun menen kylään. Sun mielestä 10 hengen kimppalahjaksi kukkakimppu on riittåvä. Oot nuuka
Tämä on malliesimerkki ihmisten v i t u n m o i s e s t a piheydestä. Ruokakauppaan saatetaan laittaa vaikka 150 euroa ilman, että sitä ajatellaan yhtään. Kärryyn lapetaan mitä mieli tekee. Samoin vaikkapa lomareissuihin saatetaan laittaa pitkäpenni. Sitten kun pitäisi jotakuta henkilöä muistaa, niin 20 euroa tuntuu maailmanlopulta. Näitä on niin nähty :D
Vierailija kirjoitti:
Viitonen on ihan riittävä summa.
Kuten sanottua: Hyväpalkkaiset ihmiset. He voivat kustantaa kasvohoidon ihan itse. Tuskin hän mitään isoa lahjaa edes odottaa. Toisaalta kannattaa ajatella pidemmälle tätä asiaa, eli siitä tulee työpaikan normi. Muut odottavat saavan saman. Pysyisin siksi siinä viitosessa.
Yhteinen kukkakimppu on kiva ja se riittää aikuisten kesken ihan hyvin.
Käytkö Hurstin ruokajonosta hakemassa perheelle ruuatkin ?
Kukkakimppu kimppalahjaksi 😁😁🤣🤣🤣
Edellisessä työpaikassa tavallinen lahjoitus läksiäisissä oli 5e. Ihan OK , jos ei oikeastaan tuntenut koko tyyppiä mutta semmosille, jotka tunsin annoin 10e. Porukkaa oli yleensä paljon, joten ei tarvinnut isoa summaa laittaakaan. Jos juhlat olis olleet kotona niin ehdottomasti enemmän.
Kymppi, eli kymmenen euroo on sopu summa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on malliesimerkki ihmisten v i t u n m o i s e s t a piheydestä. Ruokakauppaan saatetaan laittaa vaikka 150 euroa ilman, että sitä ajatellaan yhtään. Kärryyn lapetaan mitä mieli tekee. Samoin vaikkapa lomareissuihin saatetaan laittaa pitkäpenni. Sitten kun pitäisi jotakuta henkilöä muistaa, niin 20 euroa tuntuu maailmanlopulta. Näitä on niin nähty :D
Ööööööö.... Totta he.lvetissä omat syömiseni ja muut tarpeeni menevät muiden edelle????🤣🤣 Olen käyttänyt enimmillään ~700 €/kk ruokakauppoihin ja kaikki minulle itselleni, koska asun yksin.
Älkäämme unohtako, että ruokakaupoista saa meikkejä, hygienitarvikkeita, kaffijuomia jne. En ole lähelläkään kehopositiivista, joten en todellakaan syö koko rahalla, vaikka käyttäisin suurenkin summan kauppaan.
Mun mutsin perheessä on kuusi lasta, joilla on viime vuosien aikana ollut jo 60- tai 70-vuotissynttäreitä. Mun yksi tädeistä on sellainen, että kun hänen perheessään jollakin on merkkipäivä, niin sieltä tulee hyvissä ajoin ilmoitus, että heillä On nyt keräys yhteislahjaan. Mutta Sitten kun jollakin sisaruksella on merkkipäivä, toteaa hän, ettei hönellä ole varaa sijoittaa rahaa yhteislahjaan. Esim. Kun hänen veli eli mun eno täytti 60 vuotta, toi hän synttärijuhliin tullessaan vain onnittelukortin. Ikään kuin ei olisi voinut edes pari kymppiä sijoittaa kukkakimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööööö.... Totta he.lvetissä omat syömiseni ja muut tarpeeni menevät muiden edelle????🤣🤣 Olen käyttänyt enimmillään ~700 €/kk ruokakauppoihin ja kaikki minulle itselleni, koska asun yksin.
Älkäämme unohtako, että ruokakaupoista saa meikkejä, hygienitarvikkeita, kaffijuomia jne. En ole lähelläkään kehopositiivista, joten en todellakaan syö koko rahalla, vaikka käyttäisin suurenkin summan kauppaan.
Mutta varmasti kiinnostaa mennä tilaisuuteen syömään ja juomaan tarjottavia. Saa siinä ylpeänä sitten olla siitä vitosen lahjastaan, johon meni omasta mielestä pitkä penni xD
Jos joku haluaa laittaa enemmän, laittakoon. Miksi kaikkien pitäisi satsata sama jos kaikki eivät halua?
Voiko joku vähemmän sijoittava käydä ostamassa Pentikin kupin yhteisrahoilla tai tuoda pullapitkon?