Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (24139)
Aasialainen ruokavalio hyvinvointialueiden laitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komia-sana tarkoittaa Etelä-Pohjanmaan murteessa muutakin kuin kaunista, mm. ylevää, hienoa, tasokasta, jykevää, upeaa, jne. Esim. Komia ilima, komia pytinki, komia hääpari, komia markki ( pihapiiri) jne.
Tiedän mitä tarkoitat :D Olemmeko siis yhtä mieltä siitä, että Etelä-Pohjanmaalla kaikki on niin komiaa.
Johan nyt toki! Soot oikias!
Ja jos olisinki vääräs, olisin silloonki oikias!
Moomma molemmat aina oikias! 🤣
Lammas, kai ystäväsi puoliso on jossakin hoitokodissa? Tuskin toipilaasta on omaishoitajaksi!
Hienoa että ystävä kotiutui ja kuntoutuminen voi alkaa.
Nro 16557: "Muistelin koska olen viimeksi nukkunut päikkäreitä..13 vuotta sitten kun sairastin keuhkoklamydian, väsymys oli niin voimakasta että oli parin tunnin välein mentävä vällyjen väliin.
Ei minua nukuta päivisin ja jos virkkuna päivällä sängyssä loikoilisin niin kyllä alkais äkkiä tuntumaan tympeältä että mitä minä sängyssä pötkötän ja mieleen tulisi tuhat asiaa mitä on kivaa loikoilun sijaan tehdä. Eri asia on, jos olisi tosiaan vauva-aika, huolta lähiomaisista, kipuja tms ja yöuni sen vuoksi katkonaista niin, päiväväsymystähän siitä sitten tulee."
Mäkään en ole mikään "päikkäri-ihminen", mutta tosiaan unenpuute tekee välillä ihan zombieksi. Äidin muistisairauden pahimpina aikoina oli yksi viikko, jolloin koko viikon aikana nukuin vain 12 tuntia. Siis koko viikon! Ja vaikka teinkin vain 3-päiväistä työviikkoa, niin ne 3 päivää piti kuitenkin jaksaa tehdä töitä. Onneksi oli sentään etätyö, mutta muistan siltä viikolta yhden aamupalaverin ja palaverin alkaessa mä en kertakaikkiaan tajunnut, mitä asiaa tämä palaveri edes koskee. Pikkuhiljaa onneksi tilanne töissä helpotti, kun aloin siirtää omia hommiani nuoremmille ja itse siirtyä takavasemmalle. Eli mulla ei ollut enää mitään asiakaspalavereja. Vain enää firman sisäisiä ja mulla on niin ihana työyhteisö, että kaikki - jopa ne nuorimmat - ymmärsi, että valvotun yön jälkeen en ole heidän kanssaan ihan samalla planeetalla :D Eikä tämä koske meidän firmassa vain meitä vanhoja kääpiä, joilla on iäkkäät vanhemmat, vaan just alkukesästä mahdollistettiin firman nuorimmallekin eli vasta kolmekymppiselle mahdollisuus olla apuna isovanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lammas, kai ystäväsi puoliso on jossakin hoitokodissa? Tuskin toipilaasta on omaishoitajaksi!
Hienoa että ystävä kotiutui ja kuntoutuminen voi alkaa.
Ei ole hoitokodissa. Siellä on nyt heidän työtön poikansa ollut isästään huolehtimassa. Ja nyt sitten myös äidistään jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komia-sana tarkoittaa Etelä-Pohjanmaan murteessa muutakin kuin kaunista, mm. ylevää, hienoa, tasokasta, jykevää, upeaa, jne. Esim. Komia ilima, komia pytinki, komia hääpari, komia markki ( pihapiiri) jne.
Tiedän mitä tarkoitat :D Olemmeko siis yhtä mieltä siitä, että Etelä-Pohjanmaalla kaikki on niin komiaa.
Johan nyt toki! Soot oikias!
Ja jos olisinki vääräs, olisin silloonki oikias!
Moomma molemmat aina oikias! 🤣
Täällä kolomas 😉
Justiin oomma täällä nauranu, kun löysin lapsen kirjahyllystä Isoon Taloon Ankan - Roope-tarinoota Etelä-Pohojanmaan murteella.
En oo "syvästä etelästä", mutta läheltä 😉
Tänään on päivä vähän kuin raahustanut eteenpäin. Mietin jo, että pitäisi lähteä ostoksille tai jonnekin, kun kyllä minuakin välillä tämä päivien toistuvuus kyllästyttää. Silti ymmärrän sen esim taimien ostossa, että minä välillä ikävästi keksin tekemistä ostamalla niitä ja jos olisin eri budjetti ostoihin niin mitä sen niin paljon väliä.
Näin ei tämä kotona oleilu aina kovin miellyttävää kuitenkaan ole ja meillä jäi kaikki reissut väliin useiden syiden vuoksi. Olen viimeksi ollut kotoa pois yhden yön isäni luona viime syksynä ja viime kesänä tehtiin parin yön reissu äitini kanssa. Jotenkin vähän surullinen olo, kun äitini lomapäivät vähenevät ja viimeisiä viedään ja emme ole missään ja talvisin ei tule senkään vertaa mentyä. Toki taloudellinen tilanne se suurin syy.
Samalla ikävää valittaa, mutta välillä mietin, että toistuvuus näköjään on liikaakin esillä. Ei joka päivä viitsi marjaankaan mennä, kun rajallinen pakastintilakin.
Kävelyllä taas tänään jo toista kertaa olin jo taas loukkaantunut amiraali tiellä. Ehkä tuuli ja yhtä siiven osaa taittanut tai sitten autoa päin oli lentänyt. Kuljin se kädessäni jonkin matkaa ja ohjasin kukkiin. Senverran kaukana kptoa olin etten viitsinyt tänne asti kantaa, kun oli melko levoton muutenkin.
Minäkin asun Etelä-Pohjanmaalla. En ole kotoisin täältä. Elämäni ei ole komiaa vaan vaatimatonta ja melko surkeaa välillä. Mitään siteitä tänne ei ole eikä sukua. On hyviä puolia ja pahoja puolia, mutta en niitä ala listaamaan. Maisemat kivoja ja alueena itselleni ollut ok jos katsotaan kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamut vaikeita nousta ylös, tänään 10.30 😔 kotitöinä vain ruuan laitto, tänään kanttarelli kastike + perunat. Iltapäivällä yhdistyksen kanssa pelaamaan minigolfia 🏌 edes jotain tekemistä. Onneksi ei sada eikä ole kylmä.
Minullakin aamut venyvät usein myöhäiseen. Ehkä iltavirkkuuskin syynä tähän. Välillä mietin, että tästäkin päivästä tulee melko samanlainen. Tänään olin tosin jo lenkillä aikaisemmin (puoli 10 lähdin), kun huonosti nukuin.
Jotain tekemistä aina yritän keksiä. Kaupungissa tietysti olisi omat juttunsa, mutta samalla ei tälläistä pihaa ja asuinpaikkaa kuin täällä. Arvostan kyllä sitä, että saan asua tässä.
Äsken näin taas myyrän joka päivittäin tässä käy ja mietin, että pitää äkkiä ostaa omenapuille suojat. Eräs nainen jutteli joskus puutarhamyymälässä kuinka myyråt olivat syöneet omenapuut
Minä autoin tänään jaloilleen koppakuoriaisen, joka oli selällään jalat sätkien kävelytiellä. Monta kertaa yritin kääntää, mutta aina heilahti takaisin selälleen. Lopulta onnistuin ja koppakuoriainen lähti vilkkaasti etenemään.
Arvostan sitä, että voin auttaa koppakuoriaisia. Sudenkorentoja on nyt paljon. Saapas nähdä, pääsenkö niitäkin auttamaan.
Nyt aion leipoa mustikkapiirakan, johon päälle hillosokeria Sikke Sumarin ohjeen mukaan. Mies tykkää kun tulee töistä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin asun Etelä-Pohjanmaalla. En ole kotoisin täältä. Elämäni ei ole komiaa vaan vaatimatonta ja melko surkeaa välillä. Mitään siteitä tänne ei ole eikä sukua. On hyviä puolia ja pahoja puolia, mutta en niitä ala listaamaan. Maisemat kivoja ja alueena itselleni ollut ok jos katsotaan kokonaisuutta.
Mä olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla. Mutta mun haave on jonain päivänä asua Seinäjoella. En ole koskaan edes Seinäjoella käynytkään :D Hassu haave enkä oikein edes tiedä, miksi siitä edes haaveilen. Ehkä siksi, että Seinäjoki on niin kaukana kaikesta ja ennenkaikkea kaikista, jotka haluaa repiä musta palasen itselleen. Saisin vihdoinkin olla 100%:sen rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kohtahan me Etelä-Pohojanmaan komia porukka sovimme treffejä vaikka Alavuden aabeeceelle 😉 mulle tuttua seutua sukulaissuhteiden kautta ja kulkureitin varrella, oma kotiseutu siellä lähistöllä ja nykyinen asuinpaikka vielä vähän siitä eemmäs (nyt oli arvoituksellista).
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla. Mutta mun haave on jonain päivänä asua Seinäjoella. En ole koskaan edes Seinäjoella käynytkään :D Hassu haave enkä oikein edes tiedä, miksi siitä edes haaveilen. Ehkä siksi, että Seinäjoki on niin kaukana kaikesta ja ennenkaikkea kaikista, jotka haluaa repiä musta palasen itselleen. Saisin vihdoinkin olla 100%:sen rauhassa.
Tervetuloa! Minä olen muualta muuttanut Seinäjoelle 48 vuotta sitten. Tämä on hyvä paikka asua. En lähde täältä edes sukuhautaan Savoon.
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään ihme, että haaveilet Seinäjoella asumisesta, kun Seinäjoki on avaruuden pääkaupunki 😁 että sekin on pääkaupunkiseutua.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan ole oikea ihminen vastaamaan, mutta itse en pidä Seinäjoesta vaan suosittelen muita kuntia alueella. Nämä ovat kauniimpiakin. Samalla otit syrjässä asumisen puheeksi niin kyllähän Seinäjoki tietysti vähän syrjässä on. Silti täällä missä itse asun tunnen olevani välillä ihan metsässä jo.
Eihän tässä asumisessa juuri järkeä tietysti ole ja ei täällä minulle oikein mitään ole jos katsotaan elämää yleensäkin. Näin ymmärrän kritiikin siihen, että miksi asun täällä. Samalla koen silti, ettei koko E-P:n alue nyt missään kovin syrjässä kuitenkaan ole jos koko Suomea katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtahan me Etelä-Pohojanmaan komia porukka sovimme treffejä vaikka Alavuden aabeeceelle 😉 mulle tuttua seutua sukulaissuhteiden kautta ja kulkureitin varrella, oma kotiseutu siellä lähistöllä ja nykyinen asuinpaikka vielä vähän siitä eemmäs (nyt oli arvoituksellista).
Juu, minäkin täällä mietin että nyt riittää osaltani maisemien yms kuvailu jo, ettei kukaan satu vaan tunnistamaan.
No johan ny😮 en olis arvannu että täällä on tänään etelä-pohojalaasten kokoontumisajot 🤣 tarttee tosiaan vähä räknätä mitä kirjoottaa, ettei nolaa itteensä muitten silimis. Pitää olla ihmisiksi. Savolaasten kans en tuu sitte juttuhun yhtää, oon kovasti yrittäny mutta räkky tuloo.
Tuli mielehe oonko jumalantähären räkynny täällä naapurikuntalaasen kans🙈
Minäkin olen asunut aina pk-seudulla. Töiden takia jouduin/pääsin kerran Seinäjoelle. Siitä reissusta ei jäänyt muita muistoja kuin vain se, että duuniporukkaamme kuuluneet innokkaat tanssijat sekosivat verhoihin ja kaatuivat tanssiessaan. Kaikki naurettiin ihan sikana, 1980-luvulla. Siinä se. En muista hotelliravintolan nimeä edes.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen asunut aina pk-seudulla. Töiden takia jouduin/pääsin kerran Seinäjoelle. Siitä reissusta ei jäänyt muita muistoja kuin vain se, että duuniporukkaamme kuuluneet innokkaat tanssijat sekosivat verhoihin ja kaatuivat tanssiessaan. Kaikki naurettiin ihan sikana, 1980-luvulla. Siinä se. En muista hotelliravintolan nimeä edes.
Ei kai ollut vaan Sorsanpesä. Tuli se mieleen. Itse en ole käynyt.
Kiitos :) On laihtunut ja PALJON. Ja kun valitettavasti sairaalaruoka on mitä on eli proteiineja niukasti, niin sekin osaltaan vaikuttanut siihen, että lihasvoimat ei palaudu kovin nopeasti. Tavallaan ymmärrän tuon sairaalan ruuat, koska 99% potilaista siellä on elämänsä loppupuolella olevia vanhuksia. Niitä, joille ei muutenkaan maistu oikein muu kuin peruna, pulla ja mehukeitot. Osan siellä olevista ei ole tarkoituskaan päätyä enää muualle kuin ruumishuoneelle ja ne loputkin vain jonnekin hoivakotiin. Ystäväni kaltaisia, joiden pitäisi pystyä palaamaan kotiin puolisonsa omaishoitajaksi, ei siellä juurikaan ole ollut. Ja ehkä just sen vuoksi asenne kuntouttamista kohtaan nihkeää, vaikka muka on kuntoutusosasto. Ehkä tuon kuntoutusoasaton kuntoutuksen tavoite on, että voidaan sieltä siirtää hoivakotiin? Luultavasti näin.
Ystäväni on monta kertaa laittanut mulle valokuvan annoksistaan ja ollaan yhdessä naurettu, että edes mun koirani ei söisi tuota sotkua. Eikä se nyt ole sairaalan henkilöstön vika vaan kun hyvinvointialueella rahat on tiukilla, niin kunhan on jotain epämääräistä mössöä, missä olisi edes kutakuinkin riittävästi kaloreita, niin sitä sitten potilaille tarjotaan. Mutta nyt on onneksi kotona ja varmaan lähipäivinä pystyy jo itsekin alkaa vähän laittaa ruokaa. Uunijuurekset ja broilerin fileet eikä enää mitään maissi-porkkana-risottoa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/