Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (24139)

Vierailija
14901/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä satoi melko kovaa illalla ja sain melkein kaikki sadevesisaavat ja ämpärit täyteen. Helpottaa kasteluita. Muuten illalla iski hieman surkea olo. Minäkin kulutan aikaa täällä palstalla, koska ei minulla ole ihmisiä elämässä niin kuin jollakin muulla. Kaipaan aina sitä, että voisin keskustella itseä kiinnostavista asioista jonkun kanssa ja meillä olisi jotain yhteistä tämän pohjalta. Äitini on minulle tärkeä, mutta juttelumme menee hänen aiheidensa mukaan ja monesti on vaan tavallista juttua päivään liittyen. En halua olla itsekäs, mutta en edes muista koska olisin viimeksi jutellut jonkun kanssa niin, että olisimme puhuneet kiinnostavista jutuista ja ns jakaneet saman ajatuksen. Ehkä viimeksi lapsena jos miettii, ettei minulla ollut yhtään ystävää nuorena.

Tämän takia kirjoitin tänne, että nuoruuteni meni ns ohi. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka joku aina kirjoittaa kuinka hänellä on ollut vaikeampaa. Totean tämän siitä

Juolahti mieleeni, että oletkohan liian samankaltainen äitisi kanssa mitä keskusteluun tulee? Ehkä sinäkin haluaisit että keskustelu kulkisi sinua kiinnostavien asioiden ympärillä.

Itse  tykkään keskustella aiheista jotka ovat itselleni vieraampia, tykkään kysellä ja ottaa selvää. Sekä miettiä sitten jälkeenpäin miten ja miksi ihminen on juuri tuota mieltä jne.

Vierailija
14902/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istun varjossa, suojassa paahteiselta auringon kilolta. Tuuli hyväilee poskea ja kääntää luvatta sivuja kirjasta, mitä luen. Valkoinen emalimuki, sininen reuna. Täynnä jääkylmää vadelmamehua. Makeaa, maistuvaa. Perhonen lennähtää läheiseen kukkaan, kirkkaankeltainen sitruunainen. Viereen surahtaa kimalainen, nyökkäävät tuttavallisesti toisilleen. Nurmikko vihertää vielä, anoen virkistävää sadetta: joko tänään? Joko tänään?

Koivussa kahisee tuulen vire, ihanaa, leppeää. Ohikulkeva auto surahtaa, naapuri nostaa kättään. Muuten on hiljaista. Alkukesän lintukuoro on hiljentynyt.

Taas kaikki ovet ja ikkunat auki, läpiveto. Hiostaa. Jossain surisee paskakärpänen pitääkin viedä roskat jäteasemalle kun pussi on taas täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14903/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei satanut eilen. Olisi muuten konsertista tullut epämieluisampi. Leavings ja Timo Rautiainen kruunasi päivän 👑

En ole tänään vielä sängystä päässyt ylös. Eilen meni niin myöhään. Enpä tullut ajatelleeksi mitä tekisin tänään. 

Sängystä jo kiire kirjoittaa tänne, en ymmärrä, on toikin aika tylsää elämää.

Tuollainen on tapa, kirjottaja on jäänyt koukkuun.

Minäkin jäin vähäksi aikaa, piti ihan yölläkin herätä selaileen puhelinta. Alkoi vituttaan että tuollaisen tavan itselleni kehitin jotan pyristelin siitä pois. Kännykkäriippumattomuus sopii mulle paremmin, en halua olla riippuvainen mistään turhakkeesta.

Vierailija
14904/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt joku riidanhaastaja kommentoimassa. Ei suotta anneta pilata tunnelmaa.

Levollista ja virkistävää pyhäpäivää kaikille!

Vierailija
14905/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt joku riidanhaastaja kommentoimassa. Ei suotta anneta pilata tunnelmaa.

Levollista ja virkistävää pyhäpäivää kaikille!

Minäkin vietän levollista sapattia, en tosiaan anna moisten häiritä. Enemmänkin hämmästyttää. Menen katsomaan keittiöstä jotain huikopalaa ja lisää juotavaa. Mukavasti leuto tuuli viilentää oloa.

Lepopäivän ratoksi musiikkia: Pelle Miljoona, Moottoritie on kuuma

Doris

Vierailija
14906/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei satanut eilen. Olisi muuten konsertista tullut epämieluisampi. Leavings ja Timo Rautiainen kruunasi päivän 👑

En ole tänään vielä sängystä päässyt ylös. Eilen meni niin myöhään. Enpä tullut ajatelleeksi mitä tekisin tänään. 

Ai muka tylsää elämää? Hänhän on ollut konsertissa eilen. Sitä paitsi kuulostaa, että hyvässä konsertissa, itsekin olisin tykännyt noista bändeistä livenä. Missäs konsertissa sinä olet ollut tänä kesänä? - sivusta

Vierailija
14907/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä on kysynyt neuvoa??! Joka ikiseen kuulumiseen pitää jonkun jotain närppiä! Ei kiinnosta yhtään sun mielipiteet joka asiaan vaan muiden kuulumiset. Ja typerä hymiö :) aina perään. Lopeta! Raivostuttavaa!

sinua ei kiinnosta, toiset voi olla toista mieltä. Hymynaamakin on liikaa :)

Vierailija
14908/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doris, ihan samalla tavalla sinuun on kyllästytty ketjussa "pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa"

Siellä esiinnyt Tuumis tai Tuumaustauko nimimerkillä. Sitten joskus meni sulla varmaan ketjut sekaisin ja olit sielläkin kirjautuneena Doriksena 😁

Sitten kerroit, että käyt monessa ketjussa kommentoimassa ja poistelemassa tekstejä, jotka ei sinua miellytä.

Vierailija
14909/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mukavaa kun saimme hyvän ystäväperheen muutamaksi päiväksi vieraiksi mökille. Päivät kuluivat ruokaa yhdessä laittaen, uiden,pelaillen ja vain rentoutuen rupatellessa.

Nyt taas oman perheen kesken. Viikko vielä lomaa ennen paluuta kaupunkiin. Hirvittää, jos helteet vielä silloinkin jatkuu, meillä kun ei omassa talossa ole kunnollista viilennystä niin kuin mökillä. 

On ollut vähän kummallinen kesä säiden suhteen. Pitkiä päiviä ja viikkoja sadetta, sitten tosi kovia helteitä. Sellaiset mukavan leppoisan lämpimät päivät puuttuivat melkein kokonaan, joten ulkona on vietetty paljon vähemmän aikaa kuin yleensä. Noh, tämä oli tällainen kesä. Ensi kesä ehkä toisenlainen. 

Vierailija
14910/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä niitä senioreja, jotka kitkuttaa huonokuntoisena töissä saadakseen täyden eläkkeen. Loppuviimein se etu kitkutuksesta saattaa olla 2e/kk eläkkeenä; sen voi itse laskea. Menot pienentyy eläkkeellä joten "voitto" menee usein miinuksen puolelle pitkässä juoksussa.

Takuueläke 980e täydentää, mikäli eläke olisi muuten alle tuon summan. Tietenkään täydennystä ei saa, mikäli eläke on jo yli tuon takuueläkesumman.

Pitää selvittää asiat ja puntaroida mikä kannattaa. Puhun nyt vain pelkästä rahasta.

No, esim äitini tarvitsee jokaisen rahan mitä saa vielä töissä ollessaan. Hänen tarvitsee korotusta eläkkeeseensä ja näin on loppuun asti töissä, kun vielä pystyy. Kyllä tuo töissä olo korottaa eläkettä ja jos olisi jäänyt heti, kun alin ikä ylittyi niin eläke jäisi satoja euroja al

ÄIti on siis yrittäjä? Ja kaikilla kolmella teistä pitää olla omat vanhat velalliset autot ja kaksi velkaista asuntoa yhteensä. Minua vain ihmetyttää. Ja velat ovat kaikkien yhteisiä. Jotain kallista autopalveluakin täytyy pitää.

Eläkkeellä joutuu joskus tinkimään entisestä, mutta ei Suomessa kerjuulle joudu. Itse en joutunut tinkimään mistään eläkkeelle jäätyäni, koska menoni supistuivat hyvin pieneen ja tein tiettyjä ratkaisuja mm asunnon suhteen. Viime kesänä vaihdoin autoa. Velkoja ei ole. Käytän autoa vähän. Suunnittelen menoni.

Edelleen suosittelen ottamaan yhteyttä Kelaan tai vakuutuslaitokseen ja pyytämään eläkelaskelmaa. He auttavat suunnittelussa.

Tuntuu vain kummalta valitukselta. Kaikkien pitää painaa huonokuntoisena rahan takia. Raha ei maailmasta lopu ja kuntien sosiaalihenkilöt auttavat.

Kunnilla on velka- ja talousneuvontaa tietääkseni edelleen. Ei se leimaa. Ovat hienovaraisia, selvittävät tilannetta. 

Vierailija
14911/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Doris, ihan samalla tavalla sinuun on kyllästytty ketjussa "pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa"

Siellä esiinnyt Tuumis tai Tuumaustauko nimimerkillä. Sitten joskus meni sulla varmaan ketjut sekaisin ja olit sielläkin kirjautuneena Doriksena 😁

Sitten kerroit, että käyt monessa ketjussa kommentoimassa ja poistelemassa tekstejä, jotka ei sinua miellytä.

Olen sun kanssa samaa mieltä. Rakastunut rooliinsa palstoilla. Tosi ärsyttävä kun ei anna kaikkien kukkien kukkia...siis kontrollifriikki ehkä tietämättään.

Vierailija
14912/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä kesänä kolunnut kolmet festarit. Vielä on parit edessä. Ensi vuonna täytän  (jos luoja suo) niin paljon että pääsen joillekin festareille ilmaiseksi. Olen niin nauttinut, kun ei ole ollut työpaineita, kalenteroitua arkea.

Lapsenlapsia ei ole vaivoina, en osaisi kuvitella itseäni mummona. Ei ole edes lemmikkieläimiä, kun mennään tapahtumasta toiseen niin kuka niistä silloin huolehtisi. Mukaan ei viitsisi ottaa ahtaassa autossa tai häkissä luontokappaletta kuljetettavaksi. Tälläista elämää tällä iällä.

Vierailija
14913/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jännä juttu, että joka keskusteluun jossain vaiheessa ilmestyy joku jankkaaja, jolla on negatiivissävytteinen päähänpinttymä jostain asiasta. Kuten täällä nyt Doriksesta. Eivätkö ihmiset voisi mennä hoitamaan sisäistä aggressiotaan tai epätoivoista huomion hakuaan esim. terapiaan, että selviäisi, mikä tarve kaiken takana on? Tai vaihtoehtoisesti jutella kavereiden/puolison/sukulaisten kanssa, mikä elämässä mättää. Jotenkin tuntuu vähän hassulta, että viitsitään täällä keskustelupalstoilla angstata päivästä ja viikosta toiseen samaa asiaa. 

Eikös trollit ole aina vähän jänniä? Jännä juttu juu. Trollin tarkoitus ei ole muu kuin se, että hänestä ja hänen aihettaan jankataan. Jätetään hänet huomiotta ja tarpeen vaatiessa asiattomuudet poistoon.

Just näin :)

Tämä. Jankutijankutijankuti

Vierailija
14914/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai muka tylsää elämää? Hänhän on ollut konsertissa eilen. Sitä paitsi kuulostaa, että hyvässä konsertissa, itsekin olisin tykännyt noista bändeistä livenä. Missäs konsertissa sinä olet ollut tänä kesänä? - sivusta

Minulla on tylsä elämä hieman tai ainakin sellainen missä ei tapahdu monestikaan paljon. No, en silti ilkeile täällä muille sentään. Tämä tuohon aiempaan viestiin jossa kirjoitettiin muiden tylsästä elämästä. Mikä tarve on jokaisen viestiä ikävästi kommentoida. Ihme nillitystä tosiaan. Sivusta. 

Vierailija
14915/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tiedän pitää pilata tämä ketju. Kysyn vaan sitä, koska ei täällä esim viime kesänä ollut tälläistä vänkäämistä ja toisten arvostelua niin, että otetaan yksi tikunnokkaan. En minä tule tänne tulemaan tuollaisia viestejä mitä esim sinä kirjoitat. Ne eivät liity ketjuun pätkääkään tai sen aiheeseen. Et kerro omia kuulumisiasi vaan arvostelet muita. Taidat olla joku entinen kiusaaja itsekin. Kyllä se kertoo sinusta, kun tuollaisia kirjoitat. Sivusta. 

Vierailija
14916/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tylsä elämä hieman tai ainakin sellainen missä ei tapahdu monestikaan paljon. No, en silti ilkeile täällä muille sentään. T

Sama mulla. Tavallinen arki on minulle mieluista, toisten mielestä varmaan tylsää. Kun itse tykkään, niin se lienee tärkeintä. En myöskään ilkeile tai kommentoi rumasti. Enkä kaivele muita ketjuja suurennuslasin kanssa vertaillen kommentteja, yhdistele satunnaisia kirjoittajia. Muita harrastuksia riittää.

Luontokokemus: kärpänen vai olisko ollut pikkuruinen sudenkorento tuli mehulammikkoon penkillä. Tarttui siivestään kiinni. Autoin sen irti ja lähti lentoon. Seurasin hetken, niinpä palasi mehuun taas. Jäi jalastaan kiinni. Autoin irti ja siirsin kauemmaksi. Enää ei palannut.

Oli siis pitkulainen ruumis, ohuet isohkot siipiparit, mikähän lienee?

Vierailija
14917/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ÄIti on siis yrittäjä? Ja kaikilla kolmella teistä pitää olla omat vanhat velalliset autot ja kaksi velkaista asuntoa yhteensä. Minua vain ihmetyttää. Ja velat ovat kaikkien yhteisiä. Jotain kallista autopalveluakin täytyy pitää.

Eläkkeellä joutuu joskus tinkimään entisestä, mutta ei Suomessa kerjuulle joudu. Itse en joutunut tinkimään mistään eläkkeelle jäätyäni, koska menoni supistuivat hyvin pieneen ja tein tiettyjä ratkaisuja mm asunnon suhteen. Viime kesänä vaihdoin autoa. Velkoja ei ole. Käytän autoa vähän. Suunnittelen menoni.

Edelleen suosittelen ottamaan yhteyttä Kelaan tai vakuutuslaitokseen ja pyytämään eläkelaskelmaa. He auttavat suunnittelussa.

Tuntuu vain kummalta valitukselta. Kaikkien pitää painaa huonokuntoisena rahan takia. Raha ei maailmasta lopu ja kuntien sosiaalihenkilöt auttavat.

Kunnilla on velka- ja talousneuvontaa tietääkseni edelleen. Ei se leimaa. Ovat hienovaraisia, selvittävät tilannetta. "

Isäni asuu äitini lapsuuden kodissa ja pitää siitä huolta ja maksaa sähköt ja vedet. Hänellä on muita velkoja. Ei onneksi meillä mitään asuntovelkaa enää ole. Talo saatiin myytyä. Muita velkoja on ja en niitä ala kirjoittaa. 

Äitini ei todellakaan ole yrittäjä. Tekee hoivatyötä työpaikalla missä eläkkeelle jääneet pistetään heti ulos eli eivät voi edes pienellä prosentilla tehdä eläkkeen ohessa töitä. Näin pitää olla sitten loppuunasti vaan töissä, eikä voi saada eläkettä ja palkkaa niin isäni joka sopi, että jatkaa vielä eläkkeen ohessa töissä.  Äidilläni on omat velkansa ja todellakin jos mietitään niin molempien vanhempieni tulot tippuvat alle puoleen mitä nyt palkkaa ovat saaneet. Kyllä se vaikuttaa. 

Me asumme äitini kanssa vuokralla. Äitini ja omassaan ja minä omassani. Olemme lähes 10 vuotta maksaneet vuokraa tänne missä asumme. Paljon rahaa. Koirani kanssa oli omat rajoitukset asumiseen. Itsekin asuin halvassa pikkutalossa vuokralla vuosia. Oli välillä hirveän vaikeaa pärjätä. Ei kannata edes kysyä. Sähkö kuului vuokraan. Ei paljon ollut vaihtoehtoja. Ei koirani olisi soveltunut kerrostaloon tai vastaavaan ja muuttoani olen käsitellyt  tänne jo liikaakin.

Meillä pitää olla autot jos meinataan elää täällä ja ei meillä sentään yhdestäkään autosta enää velkaa ole. Hyvä niin, koska jos tonnin autosta olisi velkaa niin en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Tuo autopalvelu otettiin koska edullisemmaksi se tulee maksaa pari sataa vuodessa sinne ja saat jopa 10 käyntiä kuin maksaa ilman sopimusta tarvittaessa yhdestä käynnistä tuon saman verran. Meillä oli yhdessä vaiheessa niin paljon tarvetta. Autot jättivät välillä yms ja ei meillä ole ketään läheisiä. Ei täällä eikä muualla. Ollaan omillaan ja isäni asuu melko  kaukana. Ei kaikilla vaan ole avuksi ketään. Toki on joku meitäkin auttanut joskus. Pari tuttua tms, mutta emme voi olettaa, että saamme apua.

Täytyy itse pärjätä ja tuo apupalvelu on pelastanut monet kerrat. Näin miksi pitää arvostella. Jokainen elää niin kuin pystyy ja niillä resursseilla mitä on. Ei aina ole vaihtoehtoja. Vanhempani säästävät rahaa eläkettä varten. Äitini oli työttömänä aikoinaan pitkään ja yrittää nyt säästää ja olla töissä, kun saa kerran olla. Isäni myöskin.

Mikä tässä on turhaa valitusta jos kerroin omia näkemyksiäni asiaan. Omasta eläkekertymästäni ei kannata edes puhua. Se on toinen juttu ja kyllä minä tiedän mitä on pärjätä pienellä rahalla. Ei meidän perheessä ole tahallisesti koskaan kovin hyvin mennyt, mutta ei elämästä voi aina tietää. Helppoa syyttää myöhemmin miksi joku asia on mennyt niin tai näin. Loppukoon tämä nyt tähän. Ja ehkä joku taas ärsyyntyy liiasta kirjoittamisesta. 

Vierailija
14918/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan muu ei täällä jauha Doriksesta yhtä paljon kuin sinä. Mene hoitoon.

Vierailija
14919/24139 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että jankkaavatko jotkut tänne kirjoittavat asioista live-elämässäkin ja kommentoivatko rumasti toisille.

Sitä en sitten yhtään ihmettelekään, jos tällaisilta kaverit ympäriltä kaikkoaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa nyt muuhun, niin on täysin mahdollista, että eläkeikäisen menot on suuremmat kuin eläke olisi eikä kaikki menot ole sellaisia, että Kela niitä mitenkään hyväksyisi pakollisiksi menoiksi. Esimerkiksi velat on juuri sellaisia. Ja siinä missä jonkun mielestä esim 20 €/kk on pikkuraha, jollekin toiselle se voi olla hyvinkin merkittävä summa kuukausituloissa. 

Olen kertonut ennenkin, että mun alin eläkeikäni tulee täyteen vuoden päästä ja jo tammikuussa 2023 aloin kokeilla elämää tulevien eläkepäivieni elintasolla. Oli tarkoitus kokeilla vain pari kuukautta, mutta pärjäsinkin niin hyvin, että päätin siirtyä ensin 4-päiväiseen työviikkoon ja sitten aika pian sen jälkeen 3-päiväiseen työviikkoon. Pärjäsin hyvin pelkästään  sillä summalla, mikä oli siihen astinen eläkekertymäni. Ei ollutkaan enää tarvetta edes kerryttää tulevaa eläkettä. Monen ihmisen kohdalla eläkkeelle jääminen aiheuttaa melko rajun pudotuksen elintasossa ja varsinkin jos ei ole voinut/halunnut/ehtinyt sopeuttaa menojaan vastaamaan eläkepäivien tulotasoa, muutos voi olla raju. 

Ketju on lukittu.