Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (22262)

Vierailija
10341/22262 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin olla tänäänkin paljon ulkona, kun vielä lämpiä päiviä. Löysin vähän kuin uuden tienkin. Olen käynyt syksyllä sen tien alussa, mutta en ymmärtänytkään kuinka kauas se jatkuu. Kivaa aurinkoista peltoaukeaa. Alussa vaan metsää niin paljon, että pitää kävellä kauemmas, että pääsee aukealle. Mielessäni kuvittelin jo kesän ja sen kuinka tulee varmaan tuollakin käveltyä paljon. Hyvä juttu on aina löytää läheltä edes joku uusi paikka mikä on jo harvinaista. Äitini kanssa käveltiin iltalenkki. Hän on paremmassa kunnossa ja pirteämpi. Toisaalta onhan hänelläkin vielä tutkimukset kesken ja lääkitystä mietitään myös. On silti todella kiva nähdä hänen kävelevän taas ja pystymme yhdessä välillä lenkkeilemään. Lenkillä näin taas töyhtöhyyppiä. Tykkään niistä paljon ja hauskoja lintuja. Muita suosikkilintuja ovat kurjet ja joutsenet.

Tässä jonkin aikaa sitten tapasin yhden ihmisen, joka muisti nimeni. En viitsi kovin tarkasti kertoa, mutta hän siis yllättäen muistikin sen. Sanoi nimeni kauniisti ja minä mietin, että nimeni taitaa kuitenkin olla ok. Silllä on niin paljon väliä miten se sanotaan ja missä merkeissä. Minulla, kun on kokemusta kaikesta huonosta jopa nimeeni liittyen. Yleistä on myös, ettei kukaan muistanut sitä tai halunnut muistaa. Samalla itse koen niin harvoin hetkiä, että joku yleensäkin sanoo minua nimeltä, että on oikeastaan edes muistanut viime kertaa. Ehkä tuokin liittyy johonkin nähdyksi tulemisen kokemukseen. Toivon myös aina sitä, ettei vertailtaisi. Kukaan ei voi tietää toisten elämästä. Jos minulla on vanhemmat elämässäni  (eli kaksi ihmistä kuitenkin) niin samalla minulla on ollut jo on edelleen monia muita asioita jotka tuovat surua. Yksinäisyys tulee varmaan olemaan läsnä elämässäni aina tietyllä tavalla. Samalla tämä päivä oli hyvä päivä ja sain opiskeluja tehtyä joten en nyt muuta fiilistä surulliseen suuntaan.

One Less Reason - Pieces of you

Vierailija
10342/22262 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi inhottava rumilus vettuili lähiomaisen hautajaistilaisuudessa! En ole vastaavaa kuullut.

Vainaa kohdellut sitä väärin tai ei kuulunut lähipiiriin. Mahtaa hällä olla vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10343/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet mielestäsi suvuton ihminen jos sinulla on äitikin??

Minä ainakin olisin iloinen, jos minulla olisi äiti elämässä. Omaa äitiäni ei kiinnosta minun ja perheeni elämä ollenkaan ja isäni on kuollut. Äiti asuu toisella paikkakunnalla, ei koskaan ota yhteyttä eikä ole millään tavalla mukana perheeni elämässä. Se on hyvin surullista. Käytännössä olen siis kuin orpo, paitsi että täytyy surra vielä sitäkin, että vaikka äiti on elossa, äitiä ei kiinnosta, vaikka mahdollisuus olisi.  Ajattelen, että orpona jäisi ainakin tämä suru pois. 

Tähän pitää nyt vastata, kun viestiini liittyen kommentoidaan eli en ole missään vaiheessa sanonut, ettenkö olisi kiitollinen äidistäni ja ettemmekö viettäisi aikaa yhdessä. Samalla tämäänkin käveltiin yhdessä ja olin iloinen, kun äitin

Huomenta. Täytyy nyt selventää. En kommentoinut sinun viestiisi, vaan kysymykseen: "Miten olet mielestäsi suvuton ihminen jos sinulla on äitikin??" Tämä kommentti herätti omat kivut äidittömyydestä, ja sinulla ilmeisesti suvuttomuudesta. Mutta pointtinani oli siis se, että vaikka ihmisellä fyysisesti olisi äiti tai suku, niin jos he eivät ole/halua olla millään tavalla elämässä mukana, niin silloin on käytännössä täysin ilman. Kuten minä "äiditön" ja sinä "suvuton". Ja se voi olla iso suru. En tarkoittanut myöskään verrata sinuun tai kehenkään enkä varsinkaan arvostella ketään. Ajattelen itse, ettei tilanteita tai ihmisten tunnekokemuksia edes voi verrata, koska kukaan ei voi tietää kenenkään psyykkisiä kipuja ja niihin liittyviä tunteita. Anteeksi jos pahoitin mielesi. Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni. Kaikkea hyvää sinulle tähän viikkoon ja kaikille teille muillekin! 

Meillä paistaa jo aamuaurinko!

Vierailija
10344/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paistaa aurinko jo täällä keski-suomessakin, mutta tuohon suvuttomuuteen viitaten oma tilanteeni, ei vanhempia, ei

sisaruksia, kaksi tätiä joilla on omat lapset ja lapsenlapset, eli aivan erillainen oma elämä kun minulla.

Tunnen itseni täysin epäonnistuneeksi kummajaiseksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta ketjuun :)

Tuosta suvuttomuudesta. Mun mielestä on ihan selvää, että nuori/nuorehko ihminen kaipaa elämäänsä muitakin kuin vain omat vanhempansa. Mulla on ollut tätejä ja setiä ja serkkujakin oli 38 (osa heistä jo kuollut), mutta en mä nuorena aikuisena heitä enää tavannut kuin häissä ja hautajaisissa. Ja kun serkut olivat menneet naimisiin, niin sen jälkeen enää hautajaisissa. Joskus jonkun iäkkäämmän sukulaisen täyttäessä pyöreitä vuosia, mutta koska muutamaa lukuunottamatta suvussa tädit ja sedät kuolivat jo alle 70-vuotiaina, niin eipä niitäkään kekkereitä kovin monia ollut.  Siskoni on mua 6 vuotta vanhempi ja me lähennyttiin oikeastaan vasta sitten, kun mä kolmekymppisenä muutin samaan taloyhtiöön, missä siskoni jo asui. Siis aina ollaan oltu hyvissä väleissä,  mutta koska ikäeroa oli noinkin paljon, niin molemmilla oli omat kaverinsa ja omat juttunsa. Ystävät ja kaverit on mulle olleet aina enemmän elämässä kuin sukulaiset. Nuorena enemmän kuin vanhempani ja siskoni ja myöhemminkin vain lähisukuni (vanhempani, siskoni, lapseni ja siskoni lapset) kanssa olen ollut tekemisissä. Aina en ole mennyt edes hautajaisiin, kun sukua on ympäri Suomea ja moni asuu julkisilla matkaten hankalan matkan päässä. Mielestäni on siis ihan ymmärrettävää, jos tuntee itsensä yksinäiseksi, kun elämässä on vain omat vanhemmat. 

Vierailija
10346/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjaa, katsoin tv:stä tanskalaista maajussia. Ystävä soitti. Kuuntelin ulkona lintujen konsettia auringonpaisteessa. Oli hyvä päivä =)

Joskus tulee itsekin katsottua tuota tanskalaista maajussia. Yleensä kuitenkin katson maajussin luontokuvat sarjaa, koska siinä yhdistyy 2 rakastamaani asiaa. Eli Norjan luonto ja valokuvaus. En jaksa lukemiseen keskittyä. Tänä aamuna kuulin ensimmäistä kertaa mustarastaan laulua. 🥰

Vierailija
10347/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku:

Mulla laaja, tätejä ja setiä paljon, enon olisin lapsena tahtonut, kun serkuillakin oli :) serkkuja on yli 50, 4 on jo kuollut. Niinkuin koko edeltävä sukupolvikin. Me olemme seuraavana vuorossa, vanhin serkku on liki 80v.

Läheisiä ollaan oltu, sukujuhlat yhdisti. Pitkät välimatkat on pikkuhiljaa meitä erottanut, muutamat serkut asuu ulkomaillakin. Sisarusten kanssa ollaan enempi tekemisissä, ja jälkikasvunsa lapsineen. Kyllä veri on vettä sakeampaa, suku on tärkeä :)

Vierailija
10348/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin taas unissani eksyksissä- usein nään tuollaisia unia.

Minullakin laaja suku, serkkuja yli 30.

En kylläkään ole missään tekemisissä enkä kaikkia edes tunnistaisi. Sisarusten kanssa on kyllä hyvät välit mutta heidän lastensa kanssa en pidä yhteyttä. En ole mukava täti.

Kaunis aamu täälläkin, linnut laulelee. Varispariskuntaa on mukava seurata kun arvokkaasti astelevat ruokaa etsiskellen.

Kurki on lempilintuni- se haikea huuto on upean kuuloista.

Ei päästä vielä ulkoilemaan kun tulee ilmastointikanavien puhdistaja.

Mukavaa päivää kaikille💐

Vierailija
10349/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta Kaikille, aurinkoista sellaista

Nautitaan tänään ja huomenna, ainakin meille on ennustettu 'takatalvea' perjantaille ja ensi viikolle, yöpakkasiakin. 15C huhtikuun alussa on kyllä poikkeuksellista.

Sukulaisista: laaja suku on meillä. Kyllä serkkujen kanssa juttu jatkuu, vaikka vuosikausia oltais näkemättä. Lapsena luotu sen verran tiivis yhteys. Joitain pikkuserkkujakin tunnen. Rakkain serkku kuoli ennen joulua, osoitti taas sen, ettei täältä ikäjärjestyksessä lähdetä, joku muu määrää tahdin.

Aloin eilen järjestellä lankoja. Siirsin kaikki korit ja lootat nurkasta pois ja imuroin jo sieltä. Lajittelen valmiit työt yläkaappiin ja langat värisävyittäin koreihin. Pontsoja teen muutaman joulumyyjäisiin. Kesällä kutominen jää vähemmälle, sadepäivinä saatan ottaa työn esille.

Pitkästi... Pitkis, onko tarttuvaa? Vitsi, vitsi

Mukavaa päivää kaikille

N64

Vierailija
10350/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan se on kirjoitella kuulumisia kun ei koe yksinäisyyttä ja on elämää muutenkin.

Vierailija
10351/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin taas unissani eksyksissä- usein nään tuollaisia unia.

Minullakin laaja suku, serkkuja yli 30.

En kylläkään ole missään tekemisissä enkä kaikkia edes tunnistaisi. Sisarusten kanssa on kyllä hyvät välit mutta heidän lastensa kanssa en pidä yhteyttä. En ole mukava täti.

Kaunis aamu täälläkin, linnut laulelee. Varispariskuntaa on mukava seurata kun arvokkaasti astelevat ruokaa etsiskellen.

Kurki on lempilintuni- se haikea huuto on upean kuuloista.

Ei päästä vielä ulkoilemaan kun tulee ilmastointikanavien puhdistaja.

Mukavaa päivää kaikille💐

Kurki on minunkin lempilintuni. Sanon aina: kurkiaura kesän tuo, kesän vie...

Ootko nähny pieniä poikasia luonnossa, uskomattoman oranssinruskeita. Olen kuullut surullisia tarinoita kurkien selviytymisestä: jos on useampia munia, emo saattaa rikkoa muut ja hautoo vain yhtä. Tai jos on vähän ruokaa, emo ruokkii vain toista poikasta, toinen nääntyy nälkään. Tällä varmistetaan, että edes yksi jälkeläinen selviää. Julmalta kuulostaa, mutta näin luonto toimii...

N64

Vierailija
10352/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivahan se on kirjoitella kuulumisia kun ei koe yksinäisyyttä ja on elämää muutenkin.

Täällä kirjoitellaan paljon myös luonnosta, ruoka-asioista, arkisista jutuista, joita sinullakin toki on :)

Vierailija
10353/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi inhottava rumilus vettuili lähiomaisen hautajaistilaisuudessa! En ole vastaavaa kuullut.

Vainaa kohdellut sitä väärin tai ei kuulunut lähipiiriin. Mahtaa hällä olla vaikeaa.

On ajateltu, että kuolema tekee ihmisestä hyvän, häntä pitää kehua ja muistaa hyvällä. Näinhän se ei ole. Usea vainaja on ollut eläessään ilkeä ja paha. Hautajaisissa sen muistaa ja viimeiset sanat voivatkin olla ihan totta: - Olit paska, paha, ilkeä ihminen. Onneksi kuolit.

Hautaisissa omat tunnemykkyrät korostuvat ja omat pelot aktivoituvat. Ymmärrän vettuilijaa.

Vierailija
10354/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämääsi eivät ensisijaisesti määrää ulkoiset edellytykset  ja olosuhteet, vaan ajatukset, jotka pyörivät mielessäsi.

Norman Vincent Peale

Kaikissa elämämme vaiheissa on aineksia iloon, niistä on vain otettava vaarin.  Espanjalainen sananlasku

Vierailija
10355/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ajoin tunnen itseni hyvinkin yksinäiseksi. Olen pyrkinyt täyttämään päiväni mielihyvää tuottavilla asioilla. Välillä on sellainen olo, että mitään ei tapahdu, ellei itse pistä tapahtumaan.

Vierailija
10356/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko masentunut? Hae apua. Soita ilmaiseen helsinkimissioon. Puhu lääkärin kanssa. Täältä et saa apua. Ärsytät vaan ainaisella valituksellasi. Jouduin elämään ainaisen valittajan kanssa ja triggeröidyin heti narinasta. No se on minun ongelmani ja hain siihen apua. Hae sinäkin.

Vierailija
10357/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjaa, katsoin tv:stä tanskalaista maajussia. Ystävä soitti. Kuuntelin ulkona lintujen konsettia auringonpaisteessa. Oli hyvä päivä =)

Joskus tulee itsekin katsottua tuota tanskalaista maajussia. Yleensä kuitenkin katson maajussin luontokuvat sarjaa, koska siinä yhdistyy 2 rakastamaani asiaa. Eli Norjan luonto ja valokuvaus. En jaksa lukemiseen keskittyä. Tänä aamuna kuulin ensimmäistä kertaa mustarastaan laulua. 🥰

Täällä päin mustarastaat ovat nyt laulaneet jo viime viikosta asti. Laulavat yleensä iltaisinkin paljon. Iltalenkiltä tullessa pihassakin kuuluu laulua. Sivusta. 

Vierailija
10358/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin koko talven punatulkkuja. Ei näkynyt, ei. Grillikatoksen lasin oli tuuli pudottanut. Sirpaleita paljon. Mennessäni talven jälkeen katsomaan, siellä singahteli lintu hätääntyneenä lentäen päin lasia toistuvasti. Poistuin pian arvellen, että se rauhoittuisi ja osaisi pois. Palatessani lattialla lepäsi punatulkku. Kuolleena. Surullinen olo.

Vierailija
10359/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipasin koko talven punatulkkuja. Ei näkynyt, ei. Grillikatoksen lasin oli tuuli pudottanut. Sirpaleita paljon. Mennessäni talven jälkeen katsomaan, siellä singahteli lintu hätääntyneenä lentäen päin lasia toistuvasti. Poistuin pian arvellen, että se rauhoittuisi ja osaisi pois. Palatessani lattialla lepäsi punatulkku. Kuolleena. Surullinen olo.

Ikävä juttu. Muistan, kun asuin entisessä paikassa niin siellä lensi varsinkin eräs kevät todella paljon lintuja päin terassin ovia. Minulla oli kaikenlaisia roikkuvia heijastavia juttuja, mutta ei sekään paljon auttanut. Näin hautasin viikottain lintuja tontin isojen kuusien alle. Oli monia punatulkkuja, rastaita joskus muitakin lintuja. Sitten onneksi vuosiksi loppui tuo. Sitten taas pari rastasta. Kamalaa oli aina löytää joku lintu. 

Muuttoni jälkeen tässä uudessa paikassa on linnut osanneet välttää ikkunoita. Silti ikävästi minullakin odottaa nyt hautausta yksi närhi. Pitäisi yrittää se nyt saada maahan, mutta maa täällä jäässä vielä. En tiedä pitääkö se sitten vaan laskea tuonne metsään. Mielelläni sen hautaisin. Toinen pikkulintu (ehkä viherpeippo) selvisi törmäyksestä ja kun olin sisältä hakemassa hanskoja ja mietin sen siirtoa niin olikin lähtenyt. Helpotus tuo oli. 

Vierailija
10360/22262 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on paha asenneongelma. Onko sinulla paikkaa, jossa nukkua, ruokaa, terveyttä, pystytkö liikkumaan tai puhumaan, toimiiko muistisi ja näkösi? Pelkäätkö henkesi puolesta? Sinulla on niin paljon kiitollisuuden aiheita, ettet ymmärräkään. Älä myrkytä mieltäsi ja muiden mieltä.

En kirjoittanut itse alkuperäistä viestiä, mutta ainahan maailmassa löytyy joku jolla on asiat huonommin. Jossakin köyhässä maassa ihmiset saattavat olla silti esim yhteisöllisempiä kuin me täällä ns hyvässä maassa tai muuten vaan pidetään toista parempaa huolta. Näin nämä asiat eroavat.

Samalla kukaan ei tavallaan voi päättää mitä joku tuntee. Ihmiset voivat olla hyvässä asemassa

Juurikin näin, kaikenlaiset kuulumiset sopii tänne. Myös moni iloisempia kuulumisia kirjoitteleva voi kokea joskus alakuloa tai yksinäisyyttä. Eihän kenenkään elämä pelkkää päivänpaistetta ole. Mutta tuo: ei arvostella toisten kirjoituksia, ei iloisia, ei surullisia. Elämä on.

Ps mistähän tulee sanonta alakulo? Eihän yläkuloakaan ole tai tasakuloa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme