Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22352)
Joskus olimme yhdessä paikassa kalassa.
Olisikohan ollut reposaari.
Kaksi serkkupoikaa oli mukana.
Minä ja serkkupojat väännettiin kakat tyyliin johonkin kivenkoloon ja muualle.
Sitten merkattiin ne kakkakasat.
Laitettiin kaiken maailman styroksinpaloja ja keppejä pystyyn siihen kakkaan.
Merkittiin ne sillä tavalla.
Ihanaa kun tuli ilta ja hämärtyy, jotenkin tuo pimeys rauhoittaa ja suojaa yksinäisyydeltä. N61v
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kun tuli ilta ja hämärtyy, jotenkin tuo pimeys rauhoittaa ja suojaa yksinäisyydeltä. N61v
Mä tykkään kans hämärästä, siinä on jotain äärimmäisen rauhoittavaa. Maalaisasunnolla ei ole pihassakaan valoja niinkuin kaupungin keskustassa. Täällä näkyy kuutamo ja tähdetkin selkeämmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kans hämärästä, siinä on jotain äärimmäisen rauhoittavaa. Maalaisasunnolla ei ole pihassakaan valoja niinkuin kaupungin keskustassa. Täällä näkyy kuutamo ja tähdetkin selkeämmin...
.. Ja plinnunrata.
Olen viime aikoina mietinyt paljon isoäitiäni jota en koskaan tavannut, hän kuoli vain 54 vuoden ikäisenä paljon ennen syntymääni. Isäni jäi 14 vuotiaana puoliorvoksi jouluaaton aattona :( Laskutehtävä: iltatähden hän synnytti 40 vuoden ikäisenä.
Minulla on hänen perukirjansa, ei jäänyt paljon omaisuutta, mutta jokainen vaatekappale, joita ei paljon ollut; arkimekko, pyhämekko, kahdet sukat, talvitakki ja yhdet kengät on luetteloitu perukirjaan. Lisäksi astiat, aterimet ja liinavaatteet kappalemäärineen, ehkä se oli ajan tapa?
Isoisäni, joka eli leskenä lähes 40 vuotta, perukirjaan on luetteloitu: hopeinen silmälasikotelo, hopeapäinen kävelykeppi ja muutama tuhat markkaa.
Köyhää on ollut isovanhempieni elämä, vaikka isoisä oli ihan hyvässä ammatissa ja isoäitini oli kultasepän tytär.
Kahden evakon kokeneet, surettaa kun ajattelen heitä.
Jalkapohjia särkee. Mulla on PPP eli palmoplantaarinen pustuloosi, ollut jo abt 15 vuotta. Ei parannuskeinoa. Mä oon se outo, jonka makuaisti on poissa eikä hiki haise. Lisänä tää PPP. Sairastanut myös hinkuyskän. Mä kerään näitä outouksia. Mykoplasman myös.
Joskus innostun katsomaan genin sivuilta tietoja ihmisistä. Jotenkin se ehkä tuo sen todellisuuden esiin, kuinka esim isoja perheitä on ennen ollut. Isommat joita olen löytänyt niin niissä jopa 18 lasta. Eräs nuori äiti oli saanut ensin kolmoset ja sitten kaksoset parin vuoden päästä. Tämä joskus ennen sotia. Mietin miten selvisi tuosta kaikesta. Näistä lapsista jäi muistaakseni kolme eloon yhden kuollessa alle vuoden iässä. Tämän jälkeen äiti sai sitten yli 10 muuta lasta vielä. Ei ole ollut helppoa elämää.
Uneton yö, synkkä mieli, miten tämänkin päivän jaksaa taas. No kaupassa käynti päivän kohokohta. N 61v
Huomenta ja mukavaa päivää kaikille! Kiva suunnitella päivän ohjelmaa kun mitään ei ole vielä valmiiksi päätetty. Ensin aamukahvin keitto, sitten pesut, petaus, kodin siistiminen ja aamukävelylle lähtö. Myöhemmin ehkä kirjastoon, meren rannalle, katselemaan Kauppatorin lokkeja, päiväkahville jonnekin. Nautin tästä vapaudesta ja kiireettömyydestä minkä työeläkkeelle lähtö mahdollisti.
En tiennyt että jos joskus juo alkoholia tai tupakoi aikuisena että se on laitonta.
Missä vaiheessa laki on muuttunut niin että se on laitonta aikuisille?
Vierailija kirjoitti:
Huomenta ja mukavaa päivää kaikille! Kiva suunnitella päivän ohjelmaa kun mitään ei ole vielä valmiiksi päätetty. Ensin aamukahvin keitto, sitten pesut, petaus, kodin siistiminen ja aamukävelylle lähtö. Myöhemmin ehkä kirjastoon, meren rannalle, katselemaan Kauppatorin lokkeja, päiväkahville jonnekin. Nautin tästä vapaudesta ja kiireettömyydestä minkä työeläkkeelle lähtö mahdollisti.
Ihana viesti, ajattelen pitkälti samoin. Osa-aikaeläke suo vapauden: aamulla saa herätä ilman kiirettä. Koko päivä edessä, kuin tyhjä paperiarkki. Illalla katson, miten se on täyttynyt. Pakolliset menot on, mutta niin paljosta saa itse päättää, pikkuhiljaa. Jos hotsittaa: leivon, kudon, ulkoilen. Ellei noi nappaa: kiertelen kirppareita, käyn kirjastossa, kahvilla ystävien kanssa. Joskus luen kirjaa läpi sateisen päivän. Teen eväsretkiä luontoon, kerään tölkkejä tienvarsilta, lämmitän pihasaunaa, kuoputtelen kukkapenkkiä, marjastan. Vesaan risukkoa, pesen mattoja, maalaan aittaa. Töitäkin teen, ihan palkallisia. Saan valita mieluisia. Reissaan yksin ja puolison kanssa.
Olen terve. Tyytyväinen. Hymyilevä. Puhelias.
Mitö Sinulle tänään kuuluu, kerrohan
N64
Huomenta! Aaamukahvilla ja kohta pitäisi aloittaa työpäivä. Tarvike, jota tarvitsen yhteen nikkaorintiprojektiini, ei tulekaan maanantaina vaan jo tänään. Ei nappaisi yhtään työnteko vaan haluaisin vaan maalata, ruuvata, hioa ja porata :D Mutta ei, on se varmaan kohta ruvettava tekemään vähän töitäkin. Odotan kyllä niin aikaa, kun saa olla 100%:sti vapaalla ja voi tehdä just mitä huvittaa. Tai olla tekemättä yhtään mitään, jos mikään ei huvita.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että jos joskus juo alkoholia tai tupakoi aikuisena että se on laitonta.
Missä vaiheessa laki on muuttunut niin että se on laitonta aikuisille?
En minäkään tiennyt, mistä on peräisin tämä tieto?
Hyvää huomenta! Tämä psalmin rukous on tullut minulle tärkeäksi uuden päivän alkaessa:
- Ravitse meitä armollasi joka aamu, niin voimme iloita elämämme päivistä. -
Mukavaa torstaita kaikille 🌸
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Huomenta! Aaamukahvilla ja kohta pitäisi aloittaa työpäivä. Tarvike, jota tarvitsen yhteen nikkaorintiprojektiini, ei tulekaan maanantaina vaan jo tänään. Ei nappaisi yhtään työnteko vaan haluaisin vaan maalata, ruuvata, hioa ja porata :D Mutta ei, on se varmaan kohta ruvettava tekemään vähän töitäkin. Odotan kyllä niin aikaa, kun saa olla 100%:sti vapaalla ja voi tehdä just mitä huvittaa. Tai olla tekemättä yhtään mitään, jos mikään ei huvita.
Voin kuvitella, miten hyörit ja pyörit askarrellessasi. Tuli varmaan hieno siitä ikkunaan ripustettavasta 'telineestä'. Eikös se sängyn korjauksesta alkanut tuokin askare? Sulla varmaan pyörii päässäkin koko ajan seuraavat projektit, vai kuinka? Mulla oli kerran aitan rappujen valttauksesta jäänyt tumman harmaata valttia. Niin vetelin sillä ulkopenkin, köynnösristikoita, vanhoja kattiloita... nätti väri, miltei musta. Puoliso joskus ihmettelee mun tekeleitä, mutta pyynnöstä poraa, hitsaa, liimaa apuna
'Pysyn tässä, läpi tyhjien päivien painon' laulaa Mikko Kuustonen, olkoon se päivän biisi
N64
Ps lyhdyt on ihania, mulla on varmaan kymmeniä. Isoimmat on kuin 'kasvihuoneita', laittelen niihin kesäkukkia ulos. Nättejä ovat ilman kynttilöitäkin. Parhaimmat on sisällä, muut ulkona rapulla, puissa, isojen kivien päällä, grillikatoksessa, pihasaunassa...
Mottoni onkin: lyhtyjä ei voi koskaan olla liikaa :)
Vierailija kirjoitti:
Olen viime aikoina mietinyt paljon isoäitiäni jota en koskaan tavannut, hän kuoli vain 54 vuoden ikäisenä paljon ennen syntymääni. Isäni jäi 14 vuotiaana puoliorvoksi jouluaaton aattona :( Laskutehtävä: iltatähden hän synnytti 40 vuoden ikäisenä.
Minulla on hänen perukirjansa, ei jäänyt paljon omaisuutta, mutta jokainen vaatekappale, joita ei paljon ollut; arkimekko, pyhämekko, kahdet sukat, talvitakki ja yhdet kengät on luetteloitu perukirjaan. Lisäksi astiat, aterimet ja liinavaatteet kappalemäärineen, ehkä se oli ajan tapa?
Isoisäni, joka eli leskenä lähes 40 vuotta, perukirjaan on luetteloitu: hopeinen silmälasikotelo, hopeapäinen kävelykeppi ja muutama tuhat markkaa.
Köyhää on ollut isovanhempieni elämä, vaikka isoisä oli ihan hyvässä ammatissa ja isoäitini oli kultasepän tytär.
Kahden evakon kokeneet, surettaa kun ajattelen heitä.
Kahdet perukirjat olen nähnyt, isäni 20v sitten muistan hyvin. Äitini perukirjasta en muista mitään, 14v sitten. Korut piti jotenkin jakaa, jäi tekemättä...
Ennen vanhaan omaisuutta oli tosi vähän, meidänkin isän perintö jäi rajan taa...
Vierailija kirjoitti:
Jalkapohjia särkee. Mulla on PPP eli palmoplantaarinen pustuloosi, ollut jo abt 15 vuotta. Ei parannuskeinoa. Mä oon se outo, jonka makuaisti on poissa eikä hiki haise. Lisänä tää PPP. Sairastanut myös hinkuyskän. Mä kerään näitä outouksia. Mykoplasman myös.
Mikä on PPP? Onpas sulle osunut 'outoja'. Hinkuyskä lienee myös harvinainen nykyään.
Mulla on pidentynyt qt-aika. Sydän hidastelee joskus lyöntejään, ekg 2krt/v. Seurataan siis, ei oireita. Kerran vahingossa huomattiin...
Nro 9476: Juu, ensimmäisenä tein sängyn jalkopäätyyn päätylevyn, jotta patja ei aina valu siitä yli. Ja sitten seuraavaksi tein sen ikkunaan kiinnitettävän kylvöruukkujen hyllyn. Kun jaksan, niin varmaan päivitän blogiini noita juttuja. Mulla tosiaan yhden projektin saaminen loppusuoralle saa päässä pyörimään jo seuraavan projektin. Tykkään tehdä käsilläni. Pelkkä lopputulos ei ole tärkeä vaan myös se itse tekeminen. Nyt, kun lumet on sulaneet, niin päässä pyörii jo pihoille laitettavat jutut. Mutta saattaa tulla vielä takatalvi, joten jos nyt vaan ensin puuhastelisi asuntoon sisälle tulevia juttuja.
Olin kävelyllä ja samalla hevosia katsomassa. Niistä tulee yleensä samat 5-6 katsomaan. Kivoja ovat. Yritän aina kerran viikossa käydä, mutta nyt on ollut taukoa.
Muuten mitäpä tästäkään päivästä jää mieleen. Ei mitään erikoista. Tavalliset kävelylenkit ja nyt illalla ehkä ruoan laittoa hieman. Äitini tilanne paranee ja on joitakin vuoroja tehnyt. Tilannetta lääkityksen yms osalta seurataan. Vähän aina pelkään, että jos tilanne pahenee. Äidillänikin on kuitenkin raskas työ. No, mitä murehtia tätäkään nyt etukäteen.
Opiskeluissa pitää nyt ensi viikolla saada kaikki kurssin asiat kuntoon ja sitten palauttaa tehtävät. Saa nähdä miten menee niiden osalta ja millainen alku tähän kaikkeen nyt tulee. Vaikeaahan se on niin tieteellisesti ja oikein kirjoittaa. Itsellä sellainen olo monesti keväisin, että pitäisi tehdä niin paljon kaikkea ja sitten tuntuu siltä, ettei ole keinoa purkaa sitä kaikkea kunkolla mihinkään.
Mietin jo puiden kaatamistakin, kun varjostavat liikaa tiettyjä kohtia pihassa. En vaan uskalla oikein moottorisahaa käyttää ja jos isääni pyytäisin apuun niin hän kaataa ehkä puun tai pari ja lopettelee siihen kysyin kai tämä jo riittää. Näin tekesin mielelläni kaiken itse ilman mitään avun pyytämistä. Käsisaha tms ei taida riittää isompiin puihin. En varmaankaan ala kokeilemaan.