Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pikkulinnut on hävinnyt? Koko talvena ei yhtään lintua ole käynyt ruokintapaikalla, marraskuussa oli vielä iso parvi aterioimassa.
Ne on meillä. Koko talven ollut tiaisia, keltasirkkuja, punatulkkuja, pikkuvarpusia, tilhiä, harakoita, närhiä, mustarastaita.
Sulla on siis pikkulinnuille fine dining -tarjoilu :) Mua harmittaa, kun tässä taloyhtiössä ei saa ruokkia lintuja. Ymmärrän kyllä syyn eli rottaongelma. Mulla on pihassa iso aroniapensas eikä siitä saa ylimmiltä oksilta marjoja kerättyä, joten ne jää linnuille aina talviruuaksi. Rastaille näyttää kelpaavan oikein hyvin.
Hector: Tavallinen mies
Vaimo leipoo bostonkakkua :)
Eikä Putin pelota...
Toisaalla kysyttiin, kuka hoitaa vanhana digi-asiasi, jossei sinulla ole lapsia...
Samaa olen miettinyt, tosin monet ei edes ole niin läheisissä väleissä, että uskoisivat kaikki raha-asiansa, lääkärit, verot yms toisille.
Siellä vouhkattiin, että pitää itse osata. Kaiken maailman uudistukset, päivitykset, uudet laitteet, asennukset, lakimuutokset yms.??? Olen ihan varna, että putoan kärryltä, jos elän vielä parikyt vuotta. Ja on paljon minua vanhempiakin, ketkä ei osaa, ei halua, ei pysty (näkö, vapisevat kädet tms, vaikkei muistisairas olisikaan)
Ootteko miettiny, kuka teidän asiat hoitaa, kun/jos itse ei kykene
Me tehtiin paperi toisillemme puolison kaa, mutta molemmathan täs ikäännytään...
Vela(t)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne pikkulinnut on hävinnyt? Koko talvena ei yhtään lintua ole käynyt ruokintapaikalla, marraskuussa oli vielä iso parvi aterioimassa.
Ne on meillä. Koko talven ollut tiaisia, keltasirkkuja, punatulkkuja, pikkuvarpusia, tilhiä, harakoita, närhiä, mustarastaita.
Sulla on siis pikkulinnuille fine dining -tarjoilu :) Mua harmittaa, kun tässä taloyhtiössä ei saa ruokkia lintuja. Ymmärrän kyllä syyn eli rottaongelma. Mulla on pihassa iso aroniapensas eikä siitä saa ylimmiltä oksilta marjoja kerättyä, joten ne jää linnuille aina talviruuaksi. Rastaille näyttää kelpaavan oikein hyvin.
Tänä talvena on linnuille riittänyt kuoritut auringonkukansiemenet, kauranjyvät ja pähkinät. Viime pakkastalvena oli rasvapötköäkin, josta kovilla pakkasilla vuolin lastuja linnuille, silloin turkinkyyhkykin oli talvehtimassa pihapiirissä.
Meidän kissavanhuksen aamurutiineihin kuuluu ulkoilu ja "passipaikalla" lintujen tarkkailu. Linnut käyvät hakemassa evästä, vaikka kisu istuskelee ränkyllä parin metrin päässä. Keittiön ikkunasta seuraan, mitä siellä touhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähissä on meilläkin linnut, rasvatanko ollut varmaan kuukauden, aiemmin oli montakin lintua samaan aikaan... kaura kelpaa kyllä, muutama keltamassu käy. Punatulkkuja kaipaan, olleet poissa jo monta vuotta.
Toiveikasta tiistaita
N64
Heräsin jo seiskalta, katselin kahvin tippuessa, kun 'talkkari' hiekotti pihaa
Täällä taas on lintuja niin paljon, että pitää taas ostaa niille lisää ruokaa. Vilinä käy. Tiaisia (sini, tali ja kuusi) sekä punatulkkuja välillä varpusia sekä närhiä käy. Sivusta.
Heti kun aamulla herää ja avaa uutiset se alkaa: Trump sitä ja tätä. Ja SuPo pitää tiedotustilaisuuden, mitä nyt tapahtuu?
Nro 9403: On mulla edunvalvontavaltuutus jo tehty (ja on siis kaksi aikuista lastakin), mutta edunvalvontaahan ei nyt voi hakea vain sillä perusteella, että joku uusi hilavitkutin on liian hankala käytettäväksi. Ostin just uudet langattomat kuulokkeet ja käyttöohje on niin pientä pränttiä, ettei edes silmälasien kanssa erota kirjaimia pisteistä. Meinasin jo heittää kuulokkeet roskiin, mutta ehkä ostan suurennuslasin ensin. Edunvalvontavaltuutuksessa mulla on edunvalvojina ensin lapseni, sitten siskoni ja vielä viimeisenä yksi lakifirma. Tuo lakifirma siksi, jos lapsenija siskoni eivät voi tai halua ryhtyä edunvalvojaksi.
Raha-asiat eli laskujen maksu hoituu jo nyt siten, että ne menee kaikki suoraveloituksena. Ainoat laskut, mitkä pitää vielä itse maksaa, on lääkäri- ja sairaalalaskut. Elättelen toiveita, että jonain päivänä nekin on mahdollista saada menemään suoraveloituksena. Siis että soten tietojärjestelmät "keskustelevat" sen verran pankkien järjetselmien kanssa, että lasku lähtee potilaan kotiosoitteen sijasta pankin järjestelmään ja kotiosoitteen lsiäksi soten tietojärjestelmiin voi lisätä potilaan pankkilin numeron. Tai joku vastaava systeemi.
Mitä tulee lääkäriaikojen varaamiseen, niin olen ajatellut, että sitten, kun en enää kykene itse asioitani hoitamaan, en myöskään halua mitään sairaanhoitoakaan. Toki akuutit tilanteet esim luunmurtumat, mutta en pidä tarpeellisena siinä vaiheessa mitään säännöllisiä lääkityksiäni jatkaa enkä niiden seurannassa käydä lääkärissä. Veroissa mulla ei onneksi ole mitään ihmeitä. Ainoa, mikä veroilmoitukseen pitää aina lisätä, on työhuonevähennys. Mutta eläkkeellä ei sitten ole sitäkään. Onneksi ei verotuksen suhteen eletä enää kasarilla, jollloin jokainen lippu ja lappu piti vuoden aikana säästää ja laittaa veroilmoitukseen liitteiksi.
Palveluitahan on iäkkäänä varauduttava käyttämään. Eli laitteet sitten valmiiksi asennettuina tai jos vanhaan laitteeseen tarvitaan uusia asennuksia, niin siitä sitten pitää vaan olla valmis maksamaan. Mä haluaisin hommata kylpyhuoneisiin uudet kattolamput, mutta en edes yritä asentaa niitä itse vaan tietty palkkaan sähköasentajan asentamaan ne. Ihan kuten kun viime viikolla ostin uuden hellan, niin kuljetus, asennus ja vanhan hellan poisvienti samalla kertaa. Onneksi en ole koskaan ollut luonteeltani sellainen, joka vastustaa erilaisten palveluiden käyttöä. En siis usko, että myöhemminkään tulen olemaan.
Mun isällä on huono näkö, joten se käyttää suurennuslasia ja lisäksi sillä on tietokoneeseen kytkettynä iso näyttö, jossa selaimen fonttikoko suuri. Pystyy sillä maksamaan laskunsa, tilaamaan ostoksiaan jne. Mä toivon, että tulevaisuudessa myös puheentunnistus kehittyy. Ja tietenkin tekoäly. Isän turvaranneke on aika hyvä laite sille jo nyt, mutta jo sellainen, mikä hälyttäisi, kun sydämenlyönnit loppuu, voisi olla ihan hyvä. Siis ettei makaisi raatona kovin kauaa kotona niin, että asuntoon tulee ikäviä vaurioita. Kun ei ne omat lapsetkaan tunnin välein soittele, eivät edes joka viikko :D
Eilen just kävin läpi kaikki tärkeät paperit ja lajittelin ne muovitaskuihin, joihin dymolla kirjoitin päälle, mitä ne sisältää. On mun testamentti, tän asunnon paperit, sijoitusten tiedot, pankkitilien tiedot, vakuutusten tiedot, äidin kuoleman paperit (perunkirja, osituskirja ja perinnönjakokirja) yms . Ilmoitin lapsilleni, mistä ne paperit tästä asunnosta löytyy.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 9403: On mulla edunvalvontavaltuutus jo tehty (ja on siis kaksi aikuista lastakin), mutta edunvalvontaahan ei nyt voi hakea vain sillä perusteella, että joku uusi hilavitkutin on liian hankala käytettäväksi. Ostin just uudet langattomat kuulokkeet ja käyttöohje on niin pientä pränttiä, ettei edes silmälasien kanssa erota kirjaimia pisteistä. Meinasin jo heittää kuulokkeet roskiin, mutta ehkä ostan suurennuslasin ensin. Edunvalvontavaltuutuksessa mulla on edunvalvojina ensin lapseni, sitten siskoni ja vielä viimeisenä yksi lakifirma. Tuo lakifirma siksi, jos lapsenija siskoni eivät voi tai halua ryhtyä edunvalvojaksi.
Raha-asiat eli laskujen maksu hoituu jo nyt siten, että ne menee kaikki suoraveloituksena. Ainoat laskut, mitkä pitää vielä itse maksaa, on lääkäri- ja sairaalalaskut. Elättelen toiveita, että jonain päivänä nekin on mahdollista saada menemään suoraveloituksena. Siis että soten tietojärjestelmät "keskustelevat"
Sulla on asiat kunnossa. Ok.
Mutta varmaan satojatuhansia, kellä ei. Näistä olen huolissani. Ja jos vaillinnaisilla taidoilla internetin ihmeellisessä maailmasa liikkuu, huijarit iskee...
Herätty taas klo 06.00 kahville ja miettimään mitä neuloisi seuraavaksi. Aurinko paistaa ja pakkasta pitkästä aikaa.
Odottelen työkkärin soittoa, jotta voin kertoa ettei kymmenistä hakemuksista tullut kuin kiitos ei vastauksia. Saadaan taas tuo neljän pakollisen paikan hakuvelvollisuus päivitettyä. Sen jälkeen sairaalaan iäkästä omaista katsomaan, joka katkaisi jalkansa kotona haahuillessaan.
63v
Nro 9408: "Sulla on asiat kunnossa. Ok.
Mutta varmaan satojatuhansia, kellä ei. Näistä olen huolissani. Ja jos vaillinnaisilla taidoilla internetin ihmeellisessä maailmasa liikkuu, huijarit iskee..."
Olet ihan oikeassa. En ymmärrä, miksi ihmiset eivät halua hoitaa näitä asioita jo silloin, kun olisivat vielä kykeneviä huolehtimaan asioistaan. Jotain kuolemanpelkoako vai mikä on syynä? Monet kun eivät tunnu haluavan edes ajatella koko asiaa. Olipa lapsia tai ei, niin yks kaks vaan rysähtää kaikki jonkun toisen niskaan. Tai vaihtoehtoisesti kukaan ei huolehdi asioista yhtään mitenkään. Sama koskee sen miettimistä, miten nykyisessä kodissaan pärjää tulevaisuudessa vai pärjääkö ollenkaan. Muutto ja tavaroiden karsiminen on huomattavasti helpompaa tehdä silloin, kun on vielä fyysisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa. Vuokra-asunnosta on vielä kohtuullisen helppoa lähteä, mutta jos on omistusasunto, niin ei se nyt välttämättä ihan hetkessä mene kaupaksi. Ja kaikki se asunnon stailaaminen yms, mikä pitää tehdä, jotta kukaan vaivautuisi edes tulemaan myytävänä olevaa asuntoa katsomaan. Mun mielestä ihmisten kannattaisi tehdä vähintään tarvittavat suunnitelmat viimeistään silloin, kun ovat jäämässä eläkkeelle, vaikka suunnitelmien toteutuksen jättäisikin myöhemmäksi. Toteutustakaan ei kannata vitkuttaa siihen asti, kun ei enää kykene toteuttamaan.
Kaikille liian pienen tekstin kanssa kamppaileville (Lammas, älä vielä heitä käyttöohjetta pois!): ottakaa kännykällä valokuva pienestä tekstistä ja sitten sitä voi suurentaa. Näin me tehdään pilleripurkkien yms. kanssa. Jää vielä kuva tallelle ja voi siitä tarkistaa myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille liian pienen tekstin kanssa kamppaileville (Lammas, älä vielä heitä käyttöohjetta pois!): ottakaa kännykällä valokuva pienestä tekstistä ja sitten sitä voi suurentaa. Näin me tehdään pilleripurkkien yms. kanssa. Jää vielä kuva tallelle ja voi siitä tarkistaa myöhemminkin.
Tätä mä teen varsinkin kaupassa :) Tossa käyttöohjeessa on monta sivua ja pitää ottaa monta valokuvaa, mutta täytyy sekin tehdä jossain vaiheessa.
Juu, Lammas. Ei tätä maailmaa ole vanhoille ihmisille suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Juu, Lammas. Ei tätä maailmaa ole vanhoille ihmisille suunniteltu.
Totta. Mutta on ollut oikeastaan ihan äärettömän hyvä seurata omien vanhempien ikääntymistä ja siinä samalla oppia, mitä kaikkea on jo olemassa helpottamaan ikääntyneiden elämää. Isä kun on "tekniikan ihminen" (on tekniikan tohtori myös), niin se ihan itsekin googletteli jo vuosia sitten, mitä kaikkea apuvälinettä voi hankkia. Sen uusi porrashissi on ihan pro. Ja on jo "testamentannut" sen mulle. Se ei nimittäin sovi mun siskoni asuntoon, mutta mun asuntooni se sopii. Isä vastusti aiemmin henkeen ja vereen kaikkia palveluita, mutta ei mitään teknisiä apuvälineitä ja muita teknisiä ratkaisuja. Ja menee nyt vähän ohi aiheen, mutta kävin eilen 70v siskoni kanssa kaupassa ja hän osti jotain kalkkunaleikkeleitä. Mä sitten paheksuvalla äänensävyllä sanoin: "Hyi, eihän leikkeleitä saa syödä. Äitikin alkoi syömään lauantaimakkaraa jo 1950-luvun alussa ja sen vuoksi eli vain kuukautta vaille 97-vuotiaaksi asti". :D
Tässä taas erinäisten kipujen vaivaamana ja väsyneenä mietin, mikä olisi se työ, johon jalkavaivaisena kykenisin, jos en saa jalkoja kuntoon. Olen kuitenkin vielä suht nuori, ja ajatus kotiin jäämisestä pidemmäksi aikaa kauhistuttaa, monessa mielessä. Enhän pysty täällä kotonakaan oikein mitään tekemään.
En tiedä myöskään, miten uuden ammatin opiskelu järjestyisi taloudellisesti, kun olen käyttänyt kaikki korkeakoulutuksen tukikuukaudet. Opiskelu pitäisi tällä haavaa olla pitkälti etänä, kun liikkuminen on niin vaikeaa.
Yritän yleensä ajatella positiivisesti ja löytää kaikesta kurjasta hyvät puolet, mutta juuri nyt sekin tuntuu vaikealta. Puoliso ei oikein jaksa ymmärtää tilannettani, haluaisi tietysti terveen vaimon, joka pystyy tekemään asioita ja käymään töissä niin kuin "normaalit ihmiset". Ei tämä tilanne ole tietenkään hänellekään helppo, kun on yksin taloudellisessa vastuussa perheestä ja tulevaisuus on kohdaltani epäselvä.
Tänään siis kuuluu lonkeronharmaata. Ehkä huomenna jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas erinäisten kipujen vaivaamana ja väsyneenä mietin, mikä olisi se työ, johon jalkavaivaisena kykenisin, jos en saa jalkoja kuntoon. Olen kuitenkin vielä suht nuori, ja ajatus kotiin jäämisestä pidemmäksi aikaa kauhistuttaa, monessa mielessä. Enhän pysty täällä kotonakaan oikein mitään tekemään.
En tiedä myöskään, miten uuden ammatin opiskelu järjestyisi taloudellisesti, kun olen käyttänyt kaikki korkeakoulutuksen tukikuukaudet. Opiskelu pitäisi tällä haavaa olla pitkälti etänä, kun liikkuminen on niin vaikeaa.
Yritän yleensä ajatella positiivisesti ja löytää kaikesta kurjasta hyvät puolet, mutta juuri nyt sekin tuntuu vaikealta. Puoliso ei oikein jaksa ymmärtää tilannettani, haluaisi tietysti terveen vaimon, joka pystyy tekemään asioita ja käymään töissä niin kuin "normaalit ihmiset". Ei tämä tilanne ole tietenkään hänellekään helppo, kun on yksin taloudellisessa vastuussa perheestä j
Voimia.
Puhdistin pölynimurin kunnolla ja varmaan sormella hipaisin silmäkulmaa niin pölyä mennyt silmään ja nyt silmä on kipeä ja hiukan turvonnut, vuotaa koko ajan. Olen huuhdellut muutaman kerran. Onpahan puhdas pölyimuri . Nyt päiväkahvit.
Kotimaisen musiikin tunnin sessio loppui. Pelasin sitä kuunnellessani siskon kanssa etänä korttia. Siis jaoin kahdelle, pelasin toisilla korteilla niinkuin hän pelaisi... niukasti voitin :)
500 on pelin nimi