Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22664)
Täällä on satanut uutta lunta ja maisema on kaunis. Aamupalalla leipää ja jogurttia. Ehkä myös aplari hetken päästä ja sitten päiväkahvit. Talitiaisten sirkutus kuuluu sisälle asti, kun käyvät ruokailemassa lintulaudalla.
Huokaan - joka aamu on armo uus.
Tavallista, tunnelmallista, tuttua, toiveikasta tiistaita teille toivottelen!
Äitini kanssa ei meinaa tulla enää mistään mitään. Käy juuri niinkuin pelkäsin, että äitini on nyt ns luovuttamassa kaiken suhteen. Voivottelee vaan itseään ja koko elämä pyörii hänen asioidensa ympärillä. Ymmärrän kivut yms, mutta liika on liikaa. Sitten jos minä hermostun kerrankin niin loukkaantuu siitä. Yritän pitää itseni kurissa ja olla hiljaa, mutta välillä se on vaan liian raskasta kuunnella ja katsella sitä kaikkea.
Eilen minäkin suutuin ja sanoin, että en ainakaan voi itse enempää tehdä. Olen auttanut äitiäni eri jutuissa ja tehnyt hänen puolestaan asioita. Enempää en voi tehdä. Samalla yritin sanoa, ettei tuo kaikki nyt voi olla mitään todella vakavaa kuitenkaan. Kuvissa ei näkynyt kuitenkaan mitään kovin hälyttävää (lievää nivelrikkoa) ja hänellä on labratkin otettu ennen joulua ja ne ihan ok kuitenkin. Sanoi sitten, että mistä sitä tietää onko enää elossa puolen vuoden päästä. Tai ei sanonut ihan niin, mutta antoi ymmärtää sen. Mitään syytä tuohon ei ollut ja ei hän ole vakavasti sairas. Kunhan pelottelee minua. Samalla ei käsitä sitä, että tuo kaikki vaikuttaa myös minuun ja rasittaa minua. Vaikka äitini se kipeä on niin minä kuitenkin olen mukana tässä kaikessa.
Etenkin, kun isälleni ei ollut tietyistä syistä kerrottu mitään. Hän ei tiedä näin mitään mistään. Olen välillä meinannut soittaa ja kertoa mitä täällä on oikein meneillään. Isäni on vaan niin vaikea luonne toisaalta, että se vaan lisäisi harmia. Tulisi tänne koheltamaan ja sotkisi asioita lisää. Ei hän muutenkaan välitä miten esim minä pärjään taloudellisesti. Joskus lupaa auttaa jossain maksussa, mutta peruukin lopulta sen. Äitini ja minä sitten vaikeuksissa monesti ja rahat vähissä. Nytkin vaikea tilanne.
Tuli ikävä olo äitiini liittyen tuosta kaikesta. Jos äitini valitsee tuon asenteen niin ei koskaan kuntoudu. Ei hän niitä fyssarin liikkeitä mitään tee. Sen takia alan väsyä tähän kaikkeen. Jos sitten kehotan kävelemään ja kuitenkin liikkumaan niin se on painostusta ja olen ilkeä. Ei saisi mitään neuvoja antaa.
Samalla minulle ei kannata puhua kuolemasta. Olin itse melkein koko yläkoulun ja lukion huonossa kunnossa. Lukion alussa olisin voinut jättää tämän maailman jos se olisi ollut rohkeutta ja se olisi ollut helppoa. En saanut apua tai tukea vanhemmilta ja piti pyytää vaan anteeksi sitäkin, että menin sanomaan, etten tiedä jaksanko enää elää. Sen jälkeen siitä asiosta ei enää puhuttu.
Minäkin olisin voinut sanoa, etten tiedä olenko enää puolen vuoden päästä elossa. No, selvisin ja olen täällä edelleen. Silti näiden asioiden vuoksi on välillä hankalaa kuunnella tuota kaikkea. On ollut vaikeita vuosia ja paha olo ja sitten pitäisi sääliä toista joka valittaa koko ajan, vaikka ei ole itse saanut sitä tukea ja apua aikoinaan. Enkä saa edes nyt. Sen vuoksi nämä asiat tuovat sitten näitä menneisyyden juttuja mieleeni. Ajatusten purkua tämä ja varmasti vaikein viestini koskaan tänne kirjoittaa. En halua huomiota tai sääliä. Kunhan halusin sen vaan kirjoittaa. Ja minua on neuvottu jo, joten en pyydä sitä muilta. Samoin minä en välitä jos joku ei tästäkään viestistä pidä. En jaksa välittää.
Muistan kun lähdin ekaluokalla kouluun, äiti sanoi, että voi olla ettei ole enää elossa kun tulen koulusta. Hän eli 93-vuotiaaksi! Mutta tuo kuolemalla pelottelu oli ainaista. Henkistä väkivaltaa pentä lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut uni silmään! En malttanut lopettaa kirjaa kesken vaan luin puoli kahteen asti ja valvoin loppuyön.
Onneksi ei tarvi lähteä minnekään tänään.
Luulen tunnistavani tuon yhden ankeuttajajankkaajan eräästä toisesta ketjusta- aina nälvimässä vakkarikirjoittajia. No huvinsa kullakin.
Parempaa päivää kaikille, sairaille toipumista💐
Mikä kirja vei mennessään, ettet malttanut lopettaa lukemista?
Kate Atkinsonin uusin Jackson Brodie. Olipa hyvä!
Lunta on satanut jonkin verran, painavaa. Ehkä ei tarvi edes kolata, sulaa huomenna kun on luvattu vesisadetta.
Kauppaan lähetään paarustamaan, mies aikoo huomenna leipoa sämpylöitä. Samaan lämpöön laitan lihapadan ja kaali-juureslaatikon.
Hei! Täällä toinen, joka juuri eilen sain ko kirjan luettua. Atkinson ei petä, on niin makeaa luettavaa, ettei malttaisi odottaa seuraavaa.
Tuo kuolemalla pelottelu on kyllä ahdistavaa! Omakin äitini aina huokaili itku silmässä että tokkopa enää ensi joulua/ kesää/ talvea näkee.
Minä aina pikkutyttönä hiivin kuuntelemaan hengittääkö äiti yöllä tai ettoneella.
Elää edelleen 96- vuotiaana.
Jonkinlaista vallankäyttöä sekin.
Kunpa sinun elämääsi tulisi toivoa ja valoa, Pitkästikirjoittaja
Laita vaan jatkossakin ajatuksiasi tänne, ehkä vähän helpottaa.
Päivän musiikkia: Reijo Taipaleen esittämä Helmenkalastaja
Tässä laulussa ja tulkinnassa on kaikki kohdallaan - täydellinen 💚
Mua myös ahdistaa iäkkäiden puhuminen kuolemastaan, en vaan jaksaisi aihetta, kuitenkin suvussa kuollut nuoriakin. Kyllä se jokaiselle tulee, ei tarvi vuosia siitä mielestäni puhua. Menetin isänkin 14v vanhana. Aikuisiässäni isovanhemmat olivat jo kuolleet.
Olen nyt 61. Onko tässä ketään joka haluaa jäädä 62 vuotiaana varhaiseläkkeelle ja jatkaa samalla työntekoa? Itse harkitsen tälläistä.
Siis tuo Saara Törmä! Hänet olisi pitänyt laittaa euroviisuihin. 😄👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut uni silmään! En malttanut lopettaa kirjaa kesken vaan luin puoli kahteen asti ja valvoin loppuyön.
Luulen tunnistavani tuon yhden ankeuttajajankkaajan eräästä toisesta ketjusta- aina nälvimässä vakkarikirjoittajia. No huvinsa kullakin.
Lunta on satanut jonkin verran, painavaa. Ehkä ei tarvi edes kolata, sulaa huomenna kun on luvattu vesisadetta.
Kauppaan lähetään paarustamaan, mies aikoo huomenna leipoa sämpylöitä. Samaan lämpöön laitan lihapadan ja kaali-juureslaatikon.
Mistä tämä kirja kertoo.Olisin kiinnostunut itsekin lukemaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kirjasarja, kannattaa aloitttaa ensimmäisestä. Entinen poliisi on nyt yksityisetsivä.
Vierailija kirjoitti:
Kullukka lähti hiihtämään ja minä syön parsaa ja kukkakaalia. Hän inhoaa niiden hajuakin, joten syön sitä nyt yksikseni. Hänelle on porkkanalaatikkoa ja perunoita valmiiksi tehtynä.
Kullukasta tulee mieleen kulli. Mitenkähän se hiihtelee?
Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa.
Vähän kiireessä vastasin tuohon Kate Atkinson- kyselyyn.
Häneltä on muitakin kirjoja mutta tuo Brodie- sarja on myös hyvä.
Englantilaista huumoriakin siitä löytyy ja hienoja persoonia. Ei väkivallalla mässäilyä ollenkaan.
Suosittelen tutustumaan!
Vaikka olen melko nuori, tästä on tullut yksi lempiketjuistani. Kiva kuulla kaiken ikäisten kuulumisia. En ymmärrä, miksi ihmiset, jotka eivät tykkää aloittajasta tms., ovat edes täällä.
Itsellä työntäyteinen päivä. Kävin myös kaverin luona. Haaveilen laskiaispullasta huomenna :)
Kylläpä nyt löysin mielenkiintoista asiaa Kansallisarkiston digiarkistosta. Suomessa ilmestyneet sanomalehdet esim. löytyvät digiarkistosta näköislehtinä, tähän mennessä ilmeisesti? 1940-luvulle asti on saatu digitoitua. Lueskelin kotiseutuni vanhoja lehtiä. Siis tosi mielenkiintoista! Nyt ei enää kerkeä av-palstalla hengaileen 😉
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä nyt löysin mielenkiintoista asiaa Kansallisarkiston digiarkistosta. Suomessa ilmestyneet sanomalehdet esim. löytyvät digiarkistosta näköislehtinä, tähän mennessä ilmeisesti? 1940-luvulle asti on saatu digitoitua. Lueskelin kotiseutuni vanhoja lehtiä. Siis tosi mielenkiintoista! Nyt ei enää kerkeä av-palstalla hengaileen 😉
Tarkennusta: Siis Kansalliskirjaston
Vierailija kirjoitti:
Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa.
Hyvä mummi! Olet hyvin konservatiivinen ehkä olet sielultasi italialainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen melko nuori, tästä on tullut yksi lempiketjuistani. Kiva kuulla kaiken ikäisten kuulumisia. En ymmärrä, miksi ihmiset, jotka eivät tykkää aloittajasta tms., ovat edes täällä.
Itsellä työntäyteinen päivä. Kävin myös kaverin luona. Haaveilen laskiaispullasta huomenna :)
Minkä ikäinen olet, melko nuori?